Vineri, 02 Decembrie 2005 - 05:40 AM Aleg.RO: Contractul cu Bechtel ramane in picioare

Publicat de: Dana Banzea

curentul

Controversatul contract cu compania americana Bechtel pentru constructia autostrazii Transilvania ramane in picioare . Dupa acuzele aruncate reciproc de reprezentantii actualei si fostei puteri, lucrurile par sa se fi potolit. Renegocierea contractului intre guvern si firma constructoare este pe ultima suta de metri, iar prevederile ce nu concordau cu legislatia romaneasca, respectiv cele legate de avansul platit de statul roman, urmeaza sa fie eliminate. Imediat ce reneogocierea contractului va fi finalizata, politicenii promit o transparenta totala asupra acestei afaceri. Cel mai tarziu saptamana viitoare vor fi date publicitatii conditiile contractului, care sunt, spun autoritatile, net in favoarea statului roman. Reprezentantii companiei vor prezenta la sfarsitul fiecarui an un raport privind modul de cheltuire a banilor alocati.

De autostrada Transilvania ar urma sa beneficieze 11,5 milioane de romani din 22 de judete ale tarii. Costul total al proiectului, ce ar urma sa fie finalizat in 2012, depaseste doua miliarde de euro.

Dupa rafuielile politice si acuzele aduse pe banda rulanta fie de reprezentantii fostei guvernari, fie de cei ai actualei puteri, contractul cu firma Bechtel pentru constructia autostrazii Transilvania va ramane in picioare. Rezultatele renegocierilor ce au avut loc intre cele doua parti, respectiv stat si constructor, par sa fie favorabile statului, eliminandu-se anumite prevederi care au starnit puternice controverse. In rest, termenii contractului nu se schimba, constructia urmand sa fie finalizata peste aproximativ sapte ani, cu costuri totale de peste doua miliarde de euro. Un lucru bun este insa ca toate conditiile contractului cu firma Bechtel pentru constructia autostrazii Transilvania vor fi facute publice peste cateva zile.

"Problema cu Bechtel s-a rezolvat, iar saptamana aceasta sau cel tarziu saptamana viitoare conditiile contractului vor fi facute publice. Rezultatele renegocierii sunt favorabile statului, se elimina acele prevederi care nu erau in concordanta cu legislatia, privind avansul acela platit de guvernul roman", a declarat, ieri, Gyorgy Frunda, senator UDMR de Mures.

Raport anual despre cum se cheltuiesc banii

Potrivit acestuia, reprezentantii firmei Bechtel vor prezenta la fiecare sfarsit de an un raport privind modul de cheltuire a banilor alocati. "Se vor face balante economice la sfarsitul fiecarui an - ce a facut Bechtel cu avansul care i s-a platit -, iar lucrarile se vor relua puternic la inceputul anului viitor", a mai precizat, ieri, Frunda, declarandu-se totodata multumit de faptul ca lucrarile la autostrada vor fi reluate. Amintim ca, in aceste conditii, a ramas fara obiect propunerea sa de iesire a UDMR de la guvernare, intrucat in urma cu cateva luni, oficialul maghiar declarase public ca autostrada reprezinta "proba de rupere" a UDMR de coalitia aflata la guvernare.

Suspiciuni asupra semnatarilor documentului initial

Nu doar acel avans reprezinta "buba" in toata povestea cu Bechtel. Zilele trecute, autoritatile si-au exprimat suspiciunea si in legatura cu modul de semnare a contractului. Presedintele PD, Emil Boc, a anuntat, cu doua zile in urma, ca actualul ministru al transporturilor crede ca exista nereguli serioase in modul in care s-a parafat initial documentul privind constructia autostrazii Tranzilvania. Potrivit liderului PD, Emil Boc, ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, a inaintat plangeri penale impotriva celor care au semnat contractul initial cu firma americana Bechtel. Boc a precizat ca documentul nu a fost semnat de fostul ministru Miron Mirea, ci de un secretar de stat din guvernul Nastase. In acelasi timp, presedintele PD a confirmat faptul ca termenii contractului nu cereau contrasemnarea sa de catre premierul din acea vreme, Adrian Nastase.

Un proiect necesar Romaniei

Oricare ar fi problemele, acestea trebuie rezolvate, spun autoritatile, intrucat proiectul este mai mult decat util si trebuie finalizat la termenul stabilit. De aceasta autostrada vor beneficia, spun expertii, 11,5 milioane de romani din 22 de judete ale tarii. "Nu se pune problema utilitatii proiectului. Este vorba despre prevederile referitoare la plata unor sume in avans care, conform contractului, ar trebui decontate la sfarsitul proiectului, adica peste opt ani. Dar acest lucru intra in contradictie cu legislatia romaneasca. Mai sunt probleme tehnice, legate de costurile specifice, care fac si ele obiectul renegocierii contractului", a spus recent si premierul Calin Popescu Tariceanu, care si-a exprimat increderea ca "lucrarile vor continua intr-un ritm sustinut".

Potrivit contractului incheiat anul trecut, statul roman trebuia sa plateasca companiei Bechtel, in perioada 2004-2007, 250 milioane de dolari, suma pe care firma urma sa o justifice doar dupa finalizarea autostrazii, adica in 2012. Costul total al contructiei autostrazii Brasov-Bors depaseste nivelul de doua miliarde de euro.


(390 )

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Curentul

· Alte știri de la Dana Banzea


Azi: Cea mai citită știre din sursa Curentul:

Contractul cu Bechtel ramane in picioare | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.