Sâmbătă, 03 Decembrie 2005 - 07:13 AM Aleg.RO: Recviem pentru un canal uitat

Publicat de: ---

cronicaromana Alexandru Mironov Primaria Capitalei se lanseaza, mai zilele trecute, intr-o serie de proiecte – pur si simplu fabuloase! - de dezvoltare a Bucurestiului . Intre ele, unul la care, personal, tin grozav de mult, el insemnand pentru mine un fel de... cezariana tehnologica, de rupere de, hai sa-i zic, timiditatea politico-administrativa post revolutionara. Este vorba de canalul Bucuresti-Arges-Dunare, m-am implicat sufleteste in proiect in momentul in care un fost militar, dl. Ion Dobre, mi-a prezentat “Programul UNICUS”, un document vizionar care lega intr-un manunchi peste 4.100 de subproiecte pe care dl. Dobre le plasa in, poate, cea mai ramasa in urma parte a tarii, un taram uitat de timp: zona cuprinsa intre marginea sudica a Bucurestiului, raul Arges, fluviul Dunarea si raul Mostistea, la rasarit. Dintre subproiectele de mare calibru, doua sareau in ochi: Tunelul de sub Dunare (Giurgiu-Ruse, o lucrare de cca. l miliard de dolari) si Canalul “ceausist”, Bucuresti-Dunare. Cum primul subproiect, cu toata patima mea pentru constructii de viitor, l-am caracterizat eu insumi drept fantezist (cel putin pentru moment), mi-am indreptat atentia spre Canalul “utopic” al Bucurestilor, am pus “palaria UNESCO” (citeste: protectia) peste toate subprogramele din “UNICUS”, si am luat taurul de coarne: i-am contactat pe fostii proiectanti si fostii constructori ai giganticului proiect. S-au prezentat la Comisia UNESCO mari ingineri si mari savanti ai acestei tari, oameni de exceptional calibru – dar... modest imbracati, timizi, uitati pe nedrept de o societate care, rasturnand socialismul comunist, daramase si criteriul social al valorilor. Ne-au aratat toata fata scrisa a proiectului – peste 10.000 de dosare! - au mers, pe traseu, pentru a masura situatia de acum – 60% din sapaturi erau facute pana in anul 1990! – au apreciat distrugerile – enorme, dar nu decisive – pe care le-au adus lucrarii anii de democratie apoi, dupa calcule ingineresti ne-au prezentat situatia la zi. Iat-o, v-o descriu, va rog sa chibzuiti asupra ei – caci va aflati, stimati cititori, in fata celui mai important proiect de dezvoltare durabila a Romaniei anilor 2010. Cu (doar) 410 milioane euro, spun inginerii, lucrarea poate fi dusa la bun sfarsit in circa 6 ani, investitia amortizandu-se in 21 de ani. Canalul ar lega portul Bucuresti (pe lacul de langa Cornetu) cu Oltenita, pe o lungime de 73 kilometri. Lat de 80 m, adanc de 4,5–15 m, canalul va permite navigatia pentru barje cu o capacitate de 2.000 tone si, fireste, pentru ambarcatiuni sportive sau turistice. Cei 70 m diferenta de nivel intre portul Bucuresti si Dunare vor fi rezolvati de 5 puncte hidrotehnice: ecluze (Mihailesti-Cornetu, Copaceni, Gostinari, Budesti, Oltenita), dublate, fiecare, de cate o microcentrala – cu putere instalata de 30 MW. Vor fi irigate – castig important – 107.000 ha, va fi regularizat cursul raului Arges pe 103 km si, teoretic, va fi adapata setea a 4,5 milioane de locuitori ai Romaniei. Vor avea de lucru – iar amanunt extrem de important! – cateva mii de oameni, pentru mai multi ani. Iar Banca Nationala a Romaniei – daca, asa cum spune guvernatorul ei, are 17 miliarde de dolari (!) lancezind in “punga” statului – are posibilitatea sa se remarce printr-o investitie constructiva, de perfecta dezvoltare durabila. E noapte si e frig seniori – vorba scriitorului – ce-ar fi sa ne trezim la realitate, in dimineata noului mileniu?...


(476 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Cronica Română

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Cronica Română:

Recviem pentru un canal uitat | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.62332606315613 seconds.