Miercuri, 22 Februarie 2006 - 06:56 AM Aleg.RO: Santuri de miliarde pentru Bucuresti

Publicat de: ---

baniinostri Santuri de miliarde pentru BucurestiPrimarul general al Capitalei a anuntat ca in acest an vor incepe investitii de peste un miliard de euro in infrastructura de transport

Pentru unii consilieri, anuntul primarului e demagogic atat timp cat proiectele anuntate nu sunt nici macar pe hartie . Mai mult, proiectele ar putea fi date “pe ochi frumosi”, dupa modelul cunoscut.

de Doru Cireasa; doru.cireasa@mediaon.ro

“Practic, anul acesta deschidem un santier de peste un miliard de euro”, anunta saptamana trecuta primarul general. Santurile si mortarul de pe strazi, care vor pune la incercare nervii bucurestenilor incomparabil mai mult decat maruntele lucrari de intretinere curente, vor fi posibile datorita “celui mai mare buget pe care Bucurestiul l-a avut vreodata”, spune Videanu.

“Va fi un santier ce va genera, in mod cert, frustrari, nervi si blocaje. Insa peste doi ani, sunt convins ca lucrurile se vor aseza”, spune primarul general. De data aceasta - ni se promite -, nervii vor merita, caci Capitala va fi peste doi ani de nerecunoscut. Proiectele fac parte dintr-un program general de investitii in infrastructura de transport a orasului, in valoare de 1,6 miliarde de euro, care se va derula pe perioada actualului mandat. Unde vor merge banii?

Sute de strazi devin nefunctionale

Principalul proiect al Primariei - de miza mare -, este cel de construire a pasajului Basarab, obiectiv indelung contestat atat de locuitorii din zona, cat si de consilierii PSD. Lucrarile vor incepe cel tarziu la mijlocul lunii aprilie, vor dura trei ani si vor costa 178 milioane de euro si, se pare, este cel mai avansat proiect al Primariei dintre toate cele opt proiecte prezentate de Videanu Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB).

In privinta spatiilor de parcare, care este una dintre problemele acute ale automobilistilor bucuresteni, Videanu promite construirea a 14.000 locuri de parcare, in 23 de intersectii principale. Doua proiecte, cel din Piata Revolutiei si de la Gara de Nord, vor demara curand, urmand ca celelalte 20 de proiecte sa fie gata in maximum o luna.

De asemenea, va incepe reabilitarea caii de rulare a tramvaielor pe 25 de bulevarde bucurestene, precum si modernizarea carosabilului pe aproape 100 de bulevarde centrale ale orasului.

Proiectele concrete lipsesc

Daca machetele aferente sunt frumos colorate, nimeni nu a vazut concret studiile de fezabilitate si proiectele in detaliu, cu tot ce inseamna acestea tehnic, financiar si economic. Pentru a putea fi pus in practica, mai intai este necesar un studiu de fezabilitate, urmat de un proiect al lucrarii respective, pentru ca apoi sa aiba loc licitatiile de alegere a constructorilor si a consultantilor. Toti acesti pasi dureaza luni de zile si lucrarile ar putea incepe taman spre finele mandatului primarului general, spun unii consilieri.

“Proiecte bombastice, cu caracter electoral”

Aceste proiecte trebuia sa fie in forma de finalizare ca sa poata fi puse in bugetul in executie in acest an. La unele proiecte nu s-a facut aceasta proiectare, studii de fezabilitate si toate actele premergatoare necesare pentru a incepe faza de licitare”, spune avocatul Doru Giugula, consilier PSD in CGMB.

Respectand termenele si procedurile prevazute de Ordonanta 60/2001 - referitoare la achizitiile publice, pasii “s-ar putea sa dureze un an, un an si jumatate si numai bine ca au venit alegerile. Toate proiectele de acum sunt bombastice, cu caracter electoral, cu caracter de imagine”, crede consilierul PSD. Mai mult, acesta afirma ca realizarea pasajului Basarab nu este dorit decat de actualul primar Videanu si de fostul primar si contravine unui alt proiect la care nu s-a renuntat, respectiv cel de reamplasare a Garii de Nord in zona Basarab. “Alte proiecte nu exista si cel putin noi (n.r. - consilierii CGMB) nu am vazut nimic”, spune Giugula.

Proiecte licitate “cu dedicatie”

O alta problema ar fi transparenta licitatiilor prin care vor fi selectati antreprenorii, cum persista semne de intrebare asupra corectitudinii alegerii firmelor nominalizate sa se ocupe de intretinerea mai multor zeci de artere din Capitala.

In vara anului trecut, Primaria a scos la licitatie intretinerea a cinci pachete de strazi, firmele castigatoare fiind “apropiate” ale potentatilor din Primarie sau de pe scena publica.
Potrivit unui cotidian central, una dintre firmele “norocoase” este Euroconstruct si apartine lui Dan Besciu si Sorin Vulpe, ambii fiind si proprietari ai restaurantului “prezidential” Golden Blitz. Cu incepere din 2003, Euroconstruct a obtinut contracte de intretinere a unor strazi din Capitala in valoare de peste 200 miliarde de lei, iar in cazul unora dintre acestea banii au fost incasati in avans.

Primaria poate apela la experti externi

“Primaria nu are o logistica mai buna decat administratia publica in general, desi nu exclud existenta unei varietati in modurile in care functioneaza administratia centrala si locala. Daca nu ai resurse proprii (n.r. - pentru proiectare si fezabilitate), poti face apel la altii, caci studiile de fezabilitate nu se fac cu expertii proprii, pe care nu ii prea ai. Exista firme de consulatnta care ar trebui sa intocmeasca studiile de fezabilitate si chiar sa produca o bugetare riguroasa. Cat de iute se poate face acestea, nu stiu. Exista timpi de lucru si nu poti comprima intr-o luna ceea ce se face in mod traditional in patru-cinci luni”.
Daniel Daianu, profesor

Bani care frig

In 2005, municipalitatea avea deja contractate credite externe (de la BEI, BERD si Banca Mondiala) in valoare totala de peste 400 milioane de euro. Tot anul trecut, municipalitatea a realizat o emisiune de obligatiuni in valoare de 500 milioane de euro.

Fara a fi investiti in proiecte concrete, acesti bani stau in banci, la dobanzi infime. In timpul acesta, municipalitatea plateste dobanzi mari celor de la care au luat imprumuturile. Lipsa proiectelor costa bucurestenii - potrivit situatiei serviciului datoriei publice locale - 50 milioane de euro, reprezentand ratele, dobanzile si comisioanele aferente acestor credite pentru anii 2005 si 2006.


(380 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Banii noștri

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Banii noștri:

Santuri de miliarde pentru Bucuresti | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.38796591758728 seconds.