Joi, 23 Februarie 2006 - 07:19 AM Aleg.RO: Raport GIP: 'Și ministrul Traian Băsescu a dat contracte de milioane de dolari fără licitație'

Publicat de: ---

AMOS News GIP'In septembrie 1999, la initiativa ministrului Transporturilor, Traian Basescu, Guvernul Radu Vasile a oferit un contract fara licitatie firmei CCCF SA', se arată într-un comunicat remis AMOS News de Grupul de Investigații Politice condus de Mugur Ciuvică. Acesta recomandă autorităților statului să verifice un act normativ semnat de Traian Băsescu pe vremea când era ministru al Transporturilor. Redăm, în continuare, integral comunicatul GIP:

'Firma a primit contractul prin "incredintare directa", printr-o Hotarire de Guvern semnata chiar de Traian Basescu. In baza acestei Hotariri de Guvern, pina in noiembrie 2000 se platisera deja peste 120 miliarde lei din bani publici. Intre 2001 si 2004, CCCF SA a primit alte contracte de zeci de milioane de dolari pentru asfaltarea strazilor din Bucuresti de la Primaria Capitalei. CCCF SA are datorii uriase la stat si se afla sub incidenta Legii privind reorganizarea judiciara si falimentul.

Hotarirea de Guvern nr. 753 din 16 septembrie 1999 si datele de la Regitrul Comertului referitoare la CCCF Bucuresti SA se gasesc la adresa: http://www.grupul.ro/files/cccf/

In 1 februarie 2006, la prezentarea bilantului Ministerului de Interne, presedintele Traian Basescu cerea autoritatilor sa ancheteze "actele normative emise de Guvern, fie ca sint hotariri, ordonante, ordonante de urgenta, care sint expresia ajungerii coruptiei pe masa Guvernului". Presedintele se referea la acele acte normative prin care sume mari de bani au ajuns la "grupurile de interese nelegitime".

Grupul de Investigatii Politice prezinta unul dintre aceste acte normative care ar trebui sa faca obiectul unei anchete a autoritatilor statului. Este vorba despre Hotarirea de Guvern nr. 753 din 16 septembrie 1999 privind inceperea lucrarilor de reparatii capitale la podul de cale ferata peste riul Mures la Arad. Hotarirea, initiata de ministrul Transporturilor, Traian Basescu, este semnata de primul ministru Radu Vasile, de Traian Basescu, ministrul Transporturilor, de Decebal Traian Remes, ministrul Finantelor si de secretarii de stat Mircea Plangu si Ioan Onisei.

Prin HG nr. 753/1999 se aproba inceperea lucrarilor de reparatii capitale la podul de cale ferata peste riul Mures la Arad, pe linia de cale ferata Timisoara-Arad, in vederea asigurarii redeschiderii circulatiei feroviare intrerupte ca urmare a calamitatilor naturale din anul 1998.

Potrivit articolului 3 al Hotaririi de Guvern, "lucrarile de reparatii capitale se vor executa, prin incredintare directa, de catre Societatea Comerciala "CCCF" - S.A. Bucuresti", plata lucrarilor urmind sa fie facuta din bugetul Companiei Nationale de Cai Ferate "C.FR." - S.A.

Valoarea contractului primit de CCCF SA prin aceasta Hotarire de Guvern a fost foarte mare. In noiembrie 2000, cind lucrarile nu erau inca incheiate, autoritatile au inaugurat un tablier al podului. Cu acest prilej, s-a anuntat ca investitia depasise deja 120 miliarde lei (circa 5 milioane de dolari, la cursul din acea vreme). La inaugurare au participat Mihai Necolaiciuc, la acea data directorul general al Companiei Caile Ferate si Gheorghe Falca, la acea data vicepresedinte al Consiliului Judetean Arad. In prezent, Mihai Necolaiciuc este cercetat de DNA pentru pagube de zeci de miliarde aduse SNCFR, iar Gheorghe Falca este primarul PD al Aradului si finul lui Traian Basescu.

Cum justifica ministrul Traian Basescu acordarea contractului fara licitatie?

In preambulul Hotaririi de Guvern se arata ca aceasta a fost adoptata in temeiul prevederilor articolului 16, literele c. si j. din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice, republicata, cu completarile ulterioare. Articolul 16 al OG nr. 12/1993 se refera la "circumstantele de utilizare a achizitiei dintr-o singura sursa".

Potrivit paragrafului c. al acestui articol, un contract din bani publici poate fi incredintat fara licitatie daca "persoana juridica achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente sau tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de standardizare sau pentru ca se impune compatibilitatea cu bunurile, echipamentele sau tehnologia deja achizitionate". Pe scurt, pentru ca CCCF a mai lucrat la pod (CCCF SA este continuatoarea firmei de stat care construia cai ferate si poduri inainte de 1989), tot CCCF trebuie sa-l si repare.

O asemenea justificare este absurda, pentru ca aceasta ar institui practic monopolul fostelor intreprinderi de stat asupra lucrarilor de reparatii ale tuturor obiectivelor pe care le-au avut in lucru inainte de 1989.

Potrivit paragrafului j. al articolului 16 al OG nr. 12/1993, un contract din bani publici poate fi incredintat fara licitatie si in "alte circumstante stabilite prin hotarire a Guvernului". Initiatorul si semnatarii Hotaririi de Guvern 753/1999 ar trebui sa explice care sint aceste "alte circumstante" care au justificat incredintarea directa a contractului din bani publici firmei CCCF SA.

Cert este ca nu poate fi invocata urgenta inceperii lucrarilor, Hotarirea de Guvern fiind adoptata la un an de la inundatiile care au provocat inchiderea circulatiei feroviare pe podul de la Arad. Intr-un an ar fi fost timp suficient pentru organizarea unei licitatii.

Tot pentru a justifica acordarea contractului fara licitatie, Hotarirea de Guvern prevede ca CCCF S.A. este specializata exact in lucrarile necesare repararii capitale a podului peste Mures de la Arad ("reparatii de pile si culee", "montaje de tabliere si suprastructura de cale"). Este insa greu de imaginat ca, in cazul in care ministerul condus de Traian Basescu ar fi organizat o licitatie publica, nu s-ar mai fi gasit alte firme, romanesti sau straine, cu aceleasi specializari, care sa fie interesate de un contract de 5 milioane de dolari.   
    
SOCIETATEA DE CONSTRUCTII CCCF BUCURESTI este o societate pe actiuni cu mai multe filiale in tara. Privatizata in anii 90, CCCF a fost una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani publici acordate de ministerul Transporturilor in perioada in care Traian Basescu a condus acest minister. Intre altele, CCCF SA sucursala Brasov a fost unul dintre subantreprenorii celebrei autostrazi Bucuresti - Pitesti.

CCCF SA a acumulat datorii imense la bugetul de stat, impotriva societatii deschizindu-se procedurile prevazute de Legea 64/1995 privind reorganizarea judiciara si falimentul. In ciuda acestui fapt, incepind din 2001, odata cu venirea lui Traian Basescu in fruntea Primariei Municipiului Bucuresti, CCCF SA a inceput sa primeasca contracte uriase pentru asfaltarea strazilor Capitalei. Alaturi de EUROVIA INTERNATIONAL CONSTRUCT SA, firma mamei senatoarei PD Cornelia Cazacu si de EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL, firma  prietenilor de la restaurantul Golden Blitz ai presedintelui Basescu, CCCF SA a beneficiat de contracte de zeci de milioane de dolari pentru asfaltarea strazilor in mandatul de primar al actualului presedinte. Numai in august 2002, Primaria Capitalei a semnat un contract cu CCCF SA in valoare de 58 de miliarde lei pentru lucrari de asfaltare la 23 de bulevarde. Aceeasi CCCF SA a fost una dintre cistigatoarele licitatiei pentru modernizarea traseului tramvaiului 41 ("metroul usor"). Intre 2001 si 2004, CCCF SA a lucrat la Bd. I. Mihalache, Calea Grivitei, Str. Barbu Vacarescu, Str. Av. Alex. Serbanescu, Bd. Gh. Sincai, Bd. Marasti, Bd. Maresal Averescu, Str. Turda, Sos. Cringasi, Sos. Virtutii, Str. Brasov, Bd. Ghencea , Soseaua Mihai Bravu s.a.m.d.

In 20 februarie 2006, cu prilejul prezentarii bilantului Parchetului General, presedintele Traian Basescu a acuzat faptul ca, din 1992 pina in 2004, Romania s-a confruntat cu "o intreaga istorie in care s-au emis acte normative care au generat coruptie". Presedintele a uitat insa sa precizeze ca el insusi a fost un personaj principal al acestei istorii.  Hotarirea de Guvern nr. 753 din 16 septembrie 1999, initata si semnata de Traian Basescu, este un model de act normativ prin care un contract de milioane de dolari din bani publici a fost oferit direct unei firme, fara nici un fel de licitatie.' 


Grupul de Investigatii Politice isi propune sa arate opiniei publice din Romania cine sint politicienii acestei tari. Vrem sa vorbim despre trecutul lor, despre averile si afacerile lor, despre faptele si declaratiile lor, despre modul in care isi respecta promisiunile electorale.


(442 afișări)

 

Link-uri înrudite

· AMOS News
· Alte știri din sursa
AMOS News

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa AMOS News:

Raport GIP: 'Și ministrul Traian Băsescu a dat contracte de milioane de dolari fără licitație' | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.64118695259094 seconds.