Luni, 15 Martie 2010 - 05:13 AM Aleg.RO: Modificarea Constitutiei. Incepe reconfigurarea sistemului politic romanesc

Publicat de: ---

romanialibera Presedintele si partidele incep astazi negocieri de durata care ar putea schimba fundamental regulile de functionare ale statului . Consultarile de la Palatul Cotroceni inseamna fluierul de start pentru o lunga serie de negocieri care ar trebui sa duca la modificarea substantiala a regulilor politice din Romania. Clarificarea relatiilor dintre Presedintie si Parlament, consolidarea rolului de legislator al Parlamentului pana acum amenintat de Guvern, trecerea sau nu la Parlament unicameral, redefinirea unor institutii precum Curtea Constitutionala si  Consiliul Superior al Magistraturii, eventuala inlocuire a judetelor cu regiuni sunt numai cele mai importante dintre modificarile preconizate. Modificarea Constitutiei face necesara apoi o noua lege electorala. Ramane de vazut daca presedintele si partidele vor reusi sa-si depaseasca socotelile electorale pe termen scurt, daca nu de dragul unei constructii constitutionale inteligente si echilibrate,  macar din considerentul egoist ca reguli favorabile unui partid aflat la guvernare pot deveni dezastruoase cand acesta ajunge in opozitie. De unde incepe modificarea Constitutiei Discutia privind modificarea legii fundamentale a devenit imperativa datorita referendumului de pe 22 noiembrie prin care circa 70% din cetatenii prezenti la vot s-au pronuntat pentru desfiintarea Senatului. Dar startul pentru elaborarea unei noi Constitutii nu a fost inca dat oficial, pentru ca referendumul de pe 22 noiembrie 2009 nu are valoare juridica. Potrivit Constitutiei, revizuirea se face fie la initiativa presedintelui tarii, in urma unei propuneri a guvernului, fie la initiativa unei patrimi din numarul de parlamentari, fie la initiativa a 500.000 de  cetateni cu drept de vot. Referendumul de pe 22 noiembrie nu se inscrie in nici una dintre aceste situatii, dar are o imensa valoare politica. El  forteaza politicienii sa grabeasca reforma constitutionala.De partea cealalta, presedintele are si el nevoie de colaborarea partidelor. Chiar daca in Parlament s-a format deja o majoritate capabila sa declanseze modificarea Constitutiei, fie prin sprijinirea unui proiect de lege al PDL, fie prin votarea de catre plen a comisiei de revizuire pentru un proiect comun tuturor partidelor,  nu exista inca majoritatea necesara de doua treimi din fiecare Camera pentru adoptarea propunerilor Presedintiei. La Camera Deputatilor este nevoie de 222 de voturi, iar majoritatea prezidentiala are doar 180, in timp ce la Senat este nevoie de 92 de voturi, fata de cele 71 in prezent. In plus, daca accepta integral propunerile prezidentiale,  UDMR nu va mai intra in Parlament, independentii risca, de asemenea, mult si nici PDL nu mai e atat de convins ca trebuie sa urmeze intocmai agenda electorala a presedintelui Basescu. In acest context, este de asteptat ca discutiile de la Cotroceni sa fie macar un prim pas spre deblocarea prin negociere a inevitabilei modificari a legii fundamentale.Care sunt principalele alternative la sistemul politic actual Oficial, PDL pledeaza alaturi de Traian Basescu pentru o republica semiprezidentiala (presedinte ales direct, premier investit de Legislativ), cu un Parlament unicameral si vot majoritar uninominal mai categoric decat formula practicata in 2008. Ar fi un regim politic in care presedintele ar avea puteri mai mari, primind dreptul  de a dizolva Parlamentul. Gratie votului uninominal pur ("castigatorul ia totul") si avand o singura Camera, Parlamentul ar fi dominat oricum in fiecare legislatura de un singur mare partid.  PSD si PNL se opun categoric propunerilor prezidentiale si chiar in PDL au aparut opinii divergente. Intr-un atac la adresa PSD si PNL, deputatul PDL Sever Voinescu s-a pronuntat impotriva sistermului politic cu doua partide dominante. Faptul contrazice pledoaria constanta a presedintelui Basescu pentru votul majoritar uninominal care duce exact la un sistem cu doua partide mari.  La randul sau, Cristian Preda  s-a pronuntat in favoarea pastrarii Senatului, care ar trebui sa reprezinte regiunile. Faptul i-a atras critici aspre din partea vicepresedintelui PDL Valeriu Stoica, ingrijorat ca partidul s-ar decredibiliza daca se razgandeste.  Exista insa argumente inclusiv in raportul Comisiei prezidentiale pentru regimul politic si constitutional (vezi www.presidency.ro, dar si analiza Romaniei libere http://www.romanialibera.ro/a169802/razboiul-pentru-unicameral.html, publicata inainte de referendum), potrivit carora Parlamentul unicameral "poate fi punctul de plecare al unei tendinte de tiranie a majoritatii politice" si "nu garanteaza evitarea blocajelor de natura constitutionala". Pe de alta parte, PDL nu poate evita ipoteza ca, pe fondul tensiunilor sociale si al lipsei unei locomotive electorale, ar putea pierde urmatoarele alegeri, asa ca risca mult daca tine sa faca viata foarte grea opozitiei actuale.PSD a sustinut indeobste sistemul politic actual, la originea caruia se afla, adica o republica semiparlamentara,  cu presedinte ales direct, dar cu atributii practice limitate, si Parlament bicameral. Dar si  la PSD au aparut noutati. Senatorul Ioan Chelaru a prezentat Consiliului National un document potrivit caruia partidul se declara in favoarea republicii parlamentare (presedintele, cu atributii simbolice, este desemnat de Parlament, iar puterea executiva apartine in exclusivitate premierului). Mircea Geoana s-a aratat nemultumit sugerand ca ideea ii e favorabila lui Traian Basescu, care nu poate avea un al treilea mandat de presedinte, dar si-ar dori probabil sa fie premier. E posibil insa ca schimbarea pozitiei PSD, care a sustinut pana acum alegerea directa a presedintelui, sa  urmareasca o marja de negociere. Spre deosebire de PDL, PSD se opune categoric desfiintarii Senatului, dar vrea diferentierea clara atat a atributiilor, cat si modului de alegere a celor doua Camere.PNL este singurul partid care sustine de mult timp republica parlamentara, restrangerea atributiilor presedintelui si deci concentrarea puterii executive la Palatul Victoria. Liberalii sprijina Parlamentul bicameral, dar vor ca senatorii sa fie reprezentanti ai autoritatilor locale. In ceea ce priveste modificarea Legii electorale, toate partidele declara ca sunt de acord cu reducerea numarului de parlamentari de la 471 la maximum 300. Opiniile lor difera insa substantial in privinta sistemului de vot. Perspectiva adancirii votului uninominal pe care o promoveaza presedintele duce la un sistem cu doua partide mari care alterneaza la putere, sistem de natura a da stabilitate guvernului, dar care lasa nereprezentantate mai multe categorii de cetateni. Din acest motiv, interesele electorale ale UDMR nu coincid deloc cu cele ale PDL, iar PNL, aflat pe locul trei in ierarhia electorala, are de ce sa fie preocupat. Mai prudent decat PDL, PSD prefera, la randul sau, un sistem de vot mixt. Soarta Senatului, varful icebergului Crizele politice succesive din ultimii ani si paroxismul campaniei electorale din 2009 au fost provocate de conflictul dintre presedinte si Parlament, mai precis de lipsa solutiilor constitutionale in caz de divergenta intre cele doua institutii, ambele alese direct de cetateni. Astfel, in 2007 presedintele a inregistrat o victorie partiala impotriva Legislativului. Desi a fost reconfirmat dupa suspendare, presedintele nu a putut  dizolva Parlamentul ostil pentru anticipate si instalarea unui nou guvern. In mod similar, desi Parlamentul a obtinut o victorie in octombrie 2009, doborand prin motiune de cenzura  guvernul Boc, el nu a putut sa treaca peste presedinte ca sa impuna majoritatea de 65% si guvernul Iohannis. Senatul ar fi, prin urmare, numai o victima  colaterala  a razboiului dintre presedinte si Parlament. Miza reala a  conflictului este guvernul, pe care si presedintele, si Parlamentul il revendica deopotriva. Daca presedintele are sau n-are drept de veto la desemnarea ministrilor de catre primul-ministru este astfel una dintre intrebarile importante la care ar trebui sa raspunda viitoarea Constitutie. Pe de alta parte, imaginea proasta a Parlamentului nu este cauzata numai de intelegerea abuziva a ideii de imunitate politica, ce s-a extins la domeniul penal, ci si de agresivitatea cu care guvernele succesive i-au incalcat rolul de legiuitor. Ordonantele de urgenta produc efecte practice inainte de a fi discutate si votate de parlamentari. Guvernul nu are nici o limita de a-si asuma raspunderea pe oricate legi, oricat de importante, lovind chiar in inima puterii Legislative, acum aleasa uninominal. De ce sa mai faci legi daca oricum guvernul face ce vrea? Nu intamplator, multi parlamentari PDL i-au reprosat deja premierului Boc modul in care intelege sa colaboreze la alcatuirea legilor. In plus, dupa cum remarca raportul comisiei prezidentiale, ministrii care sunt si parlamentari se afla in situatie practica de incompatibiliate: voteaza ca parlamentari ceea ce tot ei au propus ca ministri. Problema se agraveaza daca ne gandim ca parlamentarii ministri se bucura de o superimunitate, pentru cercetarea lor penala fiind nevoie si de aprobarea Parlamentului si a presedintelui.  Mai mult decat atat, desi impune primul-ministru, Parlamentul are un control foarte slab asupra guvernului, care nu raspunde decat formal la interpelari, ceea ce este anormal, avand in vedere ca in coordonarea Palatului Victoria se afla o serie intreaga de institutii care nu raporteaza in fata Legislativului (fiind in acelasi timp autonome fata de guvern, deci nu raspund in fata nimanui).Lista de modificari poate continua cu atributiile si selectarea Curtii Constitutionale, ale Consiliului Superior al Magistraturii, cu eventuala inlocuire a judetelor cu regiuni, cu definirea clara a autoritatilor locale si a raporturilor dintre ele, cum ar fi cele dintre presedintele consiliului judetean, ales direct, si prefect etc.


(257 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
România Liberă

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa România Liberă:

Modificarea Constitutiei. Incepe reconfigurarea sistemului politic romanesc | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.32737183570862 seconds.