Vineri, 08 Aprilie 2016 - 05:19 AM ARTE: Gravura, gravorii si Chirnoaga

Publicat de: ---

Bursa      Putini mai cauta sa cumpere tablouri si si mai putini vor sa cumpere pictura sau picturi, grafica sau desene, gravura sau gravuri . Sa trecem de spiritul semantic si sa ne gandim, mai bine, la realitatile pietei. In general, materialul din care este facuta lucrarea de arta conteaza in stabilirea pretului corect. Altfel spus, daca nu intervine vreunul dintre multii factori subiectivi de influentare, o acuarela este mai ieftina ca o pictura in ulei sau acrilic, iar o gravura e si mai ieftina. Altfel spus, gravura, pe care multi nici nu o recunosc, are cele mai mici sanse sa atinga valori semnificative pentru aprecierea noastra. Desi este una dintre cele mai frumoase si impresionante realizari plastice. Gravura este o amprenta obtinuta, cel mai des pe hartie, dupa un desen, mai ales, realizat pe un material dur, fie el lemn sau piatra, plastic sau metal. Dupa ce ai "sculptat" sau doar zgariat numitul desen, dai cu o cerneala speciala, mai vascoasa, care fie intra in urmele desenului, fie se lipeste de crestele sale, astfel ca, in momentul in care presezi serios hartia, cerneala trece pe aceasta. Efectele sunt speciale, dorite sau deloc intentionate. Gravurile imprimate sunt semnate in original si cu creionul de catre autor si sunt bine inventariate, cu numarul la vedere. Cand sunt fara numar- fara numar, se scrie altceva pe ele. In istoria sa, la inceputuri, se facea o singura imprimare, dupa care placa era distrusa. Apoi din ce in ce mai multe exemplare au fost autorizate, iar distrugerea placii initiale nici nu mai intra in discutie. Asa s-a nascut tiparul, dar cum si acesta a evoluat, gravura a ramas o tehnica a creatiei artistice, atat de vintage in zilele noastre. Simpla idee de tiraj infinit afecteaza pretul, in sensul reducerii acestuia.
     In prezent aflam de tot felul de creatii nemaivazute si nemaiintalnite, puse sub un nume celebru, chiar legendar, care ne fac onoarea de a se lasa expuse prin diferite locuri de la noi. De obicei, astfel de oferte sunt lipsite de indiscretiile tehnice care ar permite o mai buna incadrare. Aproape sigur nu vom gasi acolo vreo creatie din zona gravurii realizata de celebrul artist in timpul vietii sale si cu semnatura facuta de mana. Multe sunt replici, interpretari, in cel mai bun caz copii. Faptul ca este invocat un nume urias ar trebui sa ne taie cheful de a cere detalii si explicatii tehnice si sa ne lasam cuprinsi de euforia onoarei care ni se face de a fi acceptati ca vizitatori.
     Gravura nu este pentru oricine, ci doar pentru spiritele alese, capabile sa vada creatia artistica, nu doar iluzoria valoare exprimata in monede si valute. Intr-o societate opaca, neevoluata, gravura nu poate fi apreciata. Gravurile au stat de multe ori la inceputurile unei colectii, viitorul legendar colectionar incepandu-si viata de profil cu o gravura, mai ieftina, dar generoasa in satisfactii estetice. In acest context, casa de licitatii de arta Goldart a avut curajul sa organizeze o vanzare de gravura, numai si numai gravura de Marcel Chirnoaga. Cand dam si numele autorului, capacitatea noastra de intelegere se dilata si incepem sa vedem. Era nevoie si te intrebi daca nu a mai existat asa ceva. Cel mai bun creator de gravura de pe la noi a fost, fara indoiala, Marcel Chirnoaga. S-a nascut in 1930, la Busteni. A absolvit matematica si fizica in '52, si in anul urmator devenea membru al Uniunii Artistilor Plastici, o chestie serioasa, pe vremea aceea. Deci, cam de la inceput a fost hotarat sa faca arta si asta a lucrat toata viata sa, incheiata in 2008. Gravura sa este puternica si delicata, ampla si profunda, intra direct in corelatie cu gandurile si viziunile noastre, scrie romane si alegorii, inalta armonii muzicale, totul este o plutire de planuri, de invaluiri si alunecari care dau tensiune si vibratie. Forta exceptionala de sugestie i-a permis artistului gravor sa "ilustreze" creatii literare vestite. Am pus ghilimelele pentru ca este vorba de o opera in sine, de o interpretare personala pe care artistul o face marilor idei si sentimente exprimate de scriitor. Linia sa este tumultuoasa, vibranta, este un desen liber care te mira sa afli ca este, de fapt, inscris in metalul dur. Si mai sunt si alte tehnici cu efecte pe sufletul artistului, cum este acea sudura care da formele, odata imprimata pe hartie.
     O licitatie de gravuri, mai mult, gravuri de Chirnoaga, este o reusita in sine, spunand lucrurilor pe nume. Goldart anunta chiar un nou record pentru creatia marelui artist, 2 mii de euro pentru o gravura in tonul de varf al acestuia. Are vreo 66 cm pe vreo 40, deci nu este un colt de hartie cum, de altfel, au fost marile sale creatii. "Visul" are in el si pata neagra de sudura, dar si tusa fina de acvaforte, si vis si plutire, si forta si delicatete, si intuneric si lumina.
     Gravurile oferite in licitatia Goldart vin din diferite perioade de creatie. Putem remarca, astfel, atat o diversitate tematica, mergand de la subiectele obligatorii ale vremurilor comuniste, de o impecabila tratare plastica, la exercitii abstracte, de asemenea bine sustinute. Regasim aici voluptatile feminine ce devin fie subiecte erotice, fie alegorii intense, sunt draci si cai, cai din cer si din pamant, bestiarium si Doftana, ingeri tristi si reprezentanti persecutati ai clasei muncitoare, pasari, serpi si totemuri, intelepti dramatici si o maternitate duioasa. Toate gravurile sunt semnate de Marcel Chirnoaga, fiind imprimari asumate de artist, deci originare.
     Gravurile apar rar in licitatii si atunci fie discret, fie intr-un proiect mai amplu, legat de grafica, de alb-negru sau doar de semnatura lor. Pentru ca nu exista o concluzie finala asupra acceptabilitatii unor tiraje postume trase dupa placile originale, sa ne gandim doar la gravurile semnate, ba chiar cu autori in viata, care ar putea sa realizeze efecte interesante pe piata de arta, dar mai ales in viata noastra de iubitori de creatie plastica. Ne-am astepta la mai mult din partea galeriilor, pentru ca, nu-i asa, exista piata si in afara licitatiilor. Galeriile sunt cele care pot promova gravura, avand o activitate continua, si fara acel efect de comparatie care face ravagii in clipa in care trebuie sa decizi rapid. In astfel de situatii, culoarea si stralucirea au castig de cauza, si de licitatie. Galeriile pot face si tot felul de evenimente care sa promoveze artistii contemporani, gravori care continua viata acestei splendori, ma gandesc la un doctor in gravura cu acte in regula, Razvan Zuzu Caratanase, o aparitie de tanar intelept imaginat de Chirnoaga, la Mircia Dumitrescu, vestit si iubit, la Stefan Caltia, a carui mapa cu 29 de litografii s-a vandut, in 2011, la Artmark, cu 7 mii de euro, adica o medie de 200 pe gravura.   


(480 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

Gravura, gravorii si Chirnoaga | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.67900586128235 seconds.