Marți, 12 Aprilie 2016 - 05:11 AM Aleg.RO: Premierul Ciolos propune trei scenarii pentru reformarea administratiei publice

Publicat de: ---

romanialibera

UPDATE: Politizarea excesiva si netransparenta si de multe ori diletanta a administratiei publice a dus la instabilitate in functionarea acesteia, a declarat premierul Dacian Ciolos, luni, in plenul Camerei Deputatilor, la \'Ora prim-ministrului\' . In cadrul acestei dezbateri, a carei tema a fost \'Reforma administratiei publice\', Dacian Ciolos a spus ca au fost identificati trei piloni principali pentru acest proces. \'E vorba de functia publica, pe de o parte, de definirea functiei publice, a statutului functionarului public, a modului in care se fac recrutarea si progresia in cariera, a responsabilitatilor pe care le are functionarul public. Apoi, al doilea pilon e legat de administratia publica centrala si al treilea pilon legat de administratia publica locala. Ne dorim cu interventia de astazi sa lansam o dezbatere publica pe aceste subiecte, care sa aiba loc in cursul lunii aprilie-mai, in asa fel incat in iunie sa fim in masura sa venim cu un pachet de propuneri legislative pe care sa il supunem discutiei si aprobarii in Parlament\', a spus Ciolos. El a adaugat ca au fost identificate mai multe probleme in administratie. \'Legat de functia publica, am constatat (...) politizarea excesiva si netransparenta si de multe ori diletanta a administratiei publice care a dus la instabilitate in functionarea administratiei, cu reorganizari institutionale si cu modificari legislative frecvente, cu o legiferare ad-hoc, cu un exces de numiri temporare care duc la instabilitate in procesul decizional in administratie\', a sustinut Ciolos, precizand ca, din 2008 si pana in prezent, Legea 188/1999 privind privind Statutul functionarilor publici a fost modificata de 22 de ori. \'Nu exista totodata un sistem coerent si motivant de dezvoltare a carierei in functia publica, pe mai multe nivele. In momentul de fata, avem doar trei nivele de evolutie in functia publica, ceea ce creeaza foarte repede o anumita aplatizare a motivarii de progres in cariera. Pe de alta parte, sistemul de recrutare este excesiv de birocratic si neperformant, se bazeaza in mare parte pe memorie\', a afirmat Dacian Ciolos. Potrivit acestuia, in administratia publica centrala pot fi observate multe suprapuneri si neclaritati ale mandatelor institutiilor centrale, ministerelor si agentiilor. \'Organigramele de cele mai multe ori nu reflecta responsabilitatile pe care institutiile respective le au, ci sunt de foarte multe ori mai ales instrumente de schimbare din functiile de conducere a unor persoane. Vedem totodata calitatea slaba a politicilor publice, lipsa de coordonare si de coerenta in implementare, lipsa fundamentarii adecvate pe baze de date si de analize. Este aici de notorietate si calitatea slaba a cheltuielilor publice si lipsa unei legaturi clare intre rezultatele obtinute si resursele care sunt utilizate\', a declarat premierul. Ciolos a mai afirmat ca in administratia centrala, in lipsa unor responsabilizari foarte clare, exista si \'un proces foarte greoi de asumare a deciziei\'. \'Asta si pentru ca nu avem o separare clar definita a responsabilitatilor de demnitar sau de ales local, de functionar public sau de contractual\', a punctat prim-ministrul. Conform acestuia, exista costuri foarte ridicate pentru a intretine administratii ale unor localitati mici. \'Peste 50% din comunele din Romania in momentul de fata nu-si pot acoperi cheltuielile de functionare cu propriile venituri pe care le pot degaja, ca sa nu mai vorbim apoi de proiecte de investitii pentru dezvoltare. Totodata, observam o lipsa a coordonarii strategiilor si programelor de investitii in infrastructura locala (...). Sistemul de transferuri de la bugetul de stat este frecvent schimbat si nu sprijina in mod durabil si obiectiv cele mai sarace comunitati locale. Aici de multe ori Fondul de Rezerva al Guvernului este un instrument principal de reechilibrare, dar nu pe criterii obiective a nevoilor de finantare a diferitelor colectivitati locale\', a explicat Dacian Ciolos. 

 

Guvernul propune spre dezbatere trei scenarii pe care le ia in calcul pentru reformarea administratiei publice, legate de modul in care poate fi redefinita relatia intre nivelul de decizie politica si nivelul de executie administrativa, a precizat luni premierul Dacian Ciolos. \'In primul scenariu va propunem ca, pe langa nivelul de demnitar - ministru si secretar de stat, pe care il avem in momentul de fata, sa integram in aceasta categorie si prefectii si subprefectii, care reprezinta Guvernul in teritoriu. Asta ar insemna ca prefectii si subprefectii, impreuna cu ministrii si secretarii de stat, vin impreuna cu Guvernul, pleaca impreuna cu Guvernul si isi asuma impreuna programul de guvernare si aplicarea programului de guvernare atat la nivel central, cat si la nivel teritorial. Insa aceasta ar presupune (...) sa avem secretari generali ai prefecturilor cu statut de inalt functionar public si care sa fie numiti strict pe baza de competenta, printr-o procedura administrativa\', a explicat Ciolos la Camera Deputatilor, invitat la dezbaterea \'Ora prim-ministrului\', transmite Agerpres. Un al doilea scenariu despre care a vorbit prim-ministrul se refera la \'coborarea numirilor la nivel politic sau asumate de partidul care vine la guvernare nu doar la nivelul ministrilor, secretarilor de stat si prefectilor, dar si la nivelul directorilor generali, ai conducatorilor de agentii si ai directorilor de deconcentrate\'. \'Al doilea scenariu, care este putin mai provocator (...), ar presupune o integrare a realitatii de facto in modul in care se face, de facto si real, in momentul de fata, recrutarea pe posturi de conducere, dar cu introducerea unor reguli clare, transparente si obiective in acest proces. (...) Asta inseamna ca atat ministrii, cat si secretarii de stat, cat si prefectii care sunt demnitari, dar si nivelul de directori generali, directori de deconcentrate vin si pleaca o data cu Guvernul si intreg acest aparat isi asuma politic programul de guvernare, cu diferenta ca pentru inaltii functionari publici, pentru nivelul de directori generali, de deconcentrate si prefecti recrutarea s-ar face prin intrarea in sistem. Nu s-ar putea recruta decat acei functionari care au dat un examen de intrare in sistem si care, o data intrati in sistem, pot fi recrutati de catre partidul sau coalitia care vine la guvernare si numiti pe posturile respective\', a explicat prim-ministrul. In opinia lui Ciolos, aplicarea unui astfel de scenariu ar avea ca principal avantaj crearea in randul partidelor a unui corp de functionari care ar putea ajuta, spre exemplu, la elaborarea programelor de guvernare. \'Intr-un al treilea scenariu ar fi vorba de un statu-quo imbunatatit, adica ramanem asa cum e legislatia in momentul de fata, cu nivel politic la ministru si secretar de stat si de la prefect, director general in jos raman inalti functionari, insa aplicarea efectiva a legislatiei actuale ar presupune ca exercitari temporare ale unor functii de conducere ar fi eliminate si am merge pe o intarire a corpului de inalti functionari publici din care sa se faca aceste numiri pe posturi de conducere strict pe criterii profesionale si de competenta\', a afirmat Dacian Ciolos. Totodata, premierul a spus ca Guvernul isi propune sa reinfiinteze Institutul National de Administratie, care sa functioneze alaturi de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP) si de un Consiliu Profesional. \'Ne gandim la o reinfiintare a Institutului National de Administratie, care sa vina cu o politica de formare profesionala, atat de formare a celor care vor sa intre in sistem, dar mai ales pentru cresterea performantei functionarilor prin formare continua, si totodata pentru a ne asigura de obiectivitatea modului in care ANFP isi face treaba si a procesului de recrutare, dar mai ales a procesului de modificare a legislatiei care vizeaza administratia publica, atunci cand este cazul. Ne gandim sa propunem crearea unui Consiliu Profesional sau de Expertiza, care sa functioneze pe langa ANFP, care sa reuneasca expertiza independenta si obiectiva si care sa aiba rolul de a oferi expertiza si puncte de vedere pe propunerile de modificare a legislatiei, pe programele de recrutare, de a analiza a nevoilor de functionari publici si pe elaborarea programelor de formare pentru cresterea performantei in administratie. Practic am avea acest dispozitiv de pregatire a resurselor umane, care ar include ANFP, pe de o parte, INA, pe de alta parte, cu un rol redefinit, si acest Consiliu Stiintific sau de Expertiza, cu un rol in evaluarea si avizarea politicii de resurse umane in administratia publica\', a explicat Dacian Ciolos. Acesta a vorbit la dezbaterea din Parlament despre principalele coordonate ale reformei administratiei publice pe care o propune Executivul. \'In ceea ce priveste functia publica, ne propunem in primul rand o transparentizare a relatiei administratiei publice cu nivelul politic, o crestere a profesionalismului resurselor umane si din aceasta perspectiva vedem si procesul de depolitizare, depolitizare nu atat printr-o scadere a rolului politicului, care ramane determinant in modul in care administratia publica isi face treaba, pentru ca administratia publica trebuie sa aplice programe de guvernare, dar avem nevoie mai ales de o transparentizare si o clarificare a relatiei intre nivelul politic decizional si administratia publica\', a spus premierul. Potrivit lui, Guvernul isi doreste o definire a unui mod de functionare clar a administratiei prin eliminarea exceptiilor si a derogarilor de la reguli care fac imprevizibile de cele mai multe ori deciziile. \'Apoi, o consolidare a unor politici publice bazate in primul rand pe rezultate si in acelasi timp cu reforma administratiei. Dincolo de lupta anticoruptie, sa insistam mai mult pe preventia anticoruptie prin claritate si transparenta\', a mai spus Dacian Ciolos. La aceste tinte, a aratat seful Executivului, se poate ajunge printr-o revizuire a modului de functionare a ANFP, in sensul unei gestiuni mai eficiente si mai clare a resurselor umane din administratie. Acesta a mai afirmat ca este important ca pana la sfarsitul lunii mai sa fie gasite solutiile cele mai bune si cele mai eficiente, astfel incat sa poata fi gasita o formula care sa fie aplicabila ca atare incepand chiar de anul acesta. 

Telefoane pentru toate buzunarele- Click aici comenteaza /* (c)


(201 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
România Liberă

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa România Liberă:

Premierul Ciolos propune trei scenarii pentru reformarea administratiei publice | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.69705295562744 seconds.