Luni, 31 Octombrie 2016 - 05:11 AM Aleg.RO: "In energie, ultima factura este achitata de catre consumatorii finali si decontata politic"

Publicat de: ---

Bursa      * "Pe piata exista furnizori de Internet si telefonie mobila care au inceput sa vanda cu mult succes energie electrica"
     * "Aproape ca nu este luna in care un mare jucator din energie sa nu investeasca pentru diversificari care ies din tiparele clasice"
     * (Interviu cu deputatul PNL Lucian Bode, fost ministru al Economiei)
         Un raport exhaustiv al Curtii de Conturi despre efectele guvernantei corporative ar fi un punct de plecare extraordinar pentru necesare evaluari si reevaluari institutionale, considera deputatul PNL Lucian Bode, fost ministru al Economiei .
       Domnia sa a fost un sustinator activ al guvernantei corporative in companiile de stat, dar spune ca acum suntem departe de rezultatele anticipate si de gandurile bune de la inceputul acestui parcurs.
       Domnia sa ne-a vorbit intr-un interviu despre viitorul sectorului energetic romanesc, Strategia noastra Energetica, dar si despre problemele si oportunitatile sectorului.

       Reporter: Stimate domnule Bode, ce ar trebui sa faca tara noastra pentru a juca un rol important in noua economie energetica mondiala?
     Lucian Bode: La nivel decizional, ar fi bine sa devenim perfor¬manti in a intelege mai in detaliu ce se intampla in energetica mondiala curenta si care sunt tendintele cu cele mai mari sanse de a aduce schimbari pozitive in viata oamenilor.
     De prea multe ori ne limitam doar la aspecte nationale, regionale sau europene.
     Energia este un produs puternic internationalizat. De pilda, un proiect de cercetare al unei universitati sau companii din Africa, America sau Asia poate schimba in cateva luni harta Energiei mondiale.
     Reporter: Ce ne puteti spune des¬pre sursele de finantare ale acestui domeniu?
     Lucian Bode: Este necesara o mai mare atentie la optiunile finantatorilor interesati de acest domeniu. Energia cere resurse de capital semnificative si angajamente pe termen lung. Atingerea unui numitor comun este aproape imposibila fara intelegerea regulilor si asteptarilor care guverneaza activitatea celor dispusi sa investeasca.
     Spre exemplu, ar fi contraproductiv sa ne plangem ca bancile autohtone nu finanteaza proiecte energetice de un anumit tip daca bancile mama, investitorii sau finantatorii acestora, deja au decis ca acel tip de proiect primeste cel mai mic punctaj. In orice moment, pe plan mondial, exista mii de proiecte energetice medii-mari in cautare de finantari bune. Competitia este acerba.
     Majoritatea proiectelor energetice din sistemele internationale, la care a aderat si Romania, sunt finantate, intr-o forma sau alta, de mari finantatori privati si de facturile consumatorilor finali. Rar actionarii companiilor energetice mai aduc sume consistente "de acasa" pentru noi proiecte.
     Statele care dispun de resursele necesare finantarii de proiecte energetice in alte tari au aproape exclusiv interese strategice pe termen lung si foarte lung, potential divergente cu cele ale tarilor care ar trebui sa gazduiasca proiectele. Este o realitate care nu se va schimba prea curand si care solicita atentie permanenta. Orice greseala poate avea consecinte economice si sociale insemnate. Sunt cateva domenii - energia se regaseste printre acestea -, in care euforia "tribunelor" nu ar trebui sa se regaseasca pe terenul negocierilor angajante. In energie, fara exceptie, ultima factura este achitata de catre consumatorii finali si decontata politic.
     Reporter: Cum sunt afectati consumatorii finali de astfel de deconturi politice?
     Lucian Bode: Pentru consumatorii finali, energetica, in proportie covarsitoare, este un domeniu utilitar - esential pentru viata de zi cu zi, dar utilitar. Este natural ca celor implicati sa le para un domeniu cu valente foarte speciale, insa consumatorii nu sunt interesati de mecanis¬mele interne ale acestuia, ci de rezultatele care se vad in buzunar si in propriul confort.
     Spre exemplu, cand esti nevoit sa astepti luni bune pentru a putea aprinde becul in noua casa sau fabricuta, orice dezbatere despre dorintele celor care produc si distribuie energie are valoare economica si sociala de plan secund sau tertiar.
     Ca si in alte domenii, consumatorul si nevoile acestuia trebuie sa redevina figura centrala in domeniul energetic si in dezbaterile aferente. Este din ce in ce mai irelevanta utilitatea evenimentelor energetice la care nu sunt puternic reprezentati consumatorii. Poate o prezenta scazuta a acestora se afla printre cauzele avansurilor atat de anevoiase spre o piata mai dinamica.
     Spre deosebire de alte domenii, cei implicati direct in energetica sunt si consumatori individuali ai produsului final. Exista premise bune pentru o mai buna convergenta a unei largi palete de interese.
     Reporter: Care este viitorul sectorului energetic?
     Lucian Bode: Este necesara intelegerea unor industrii importante pentru viitorul domeniului energetic.
     Sa luam in discutie un caz.
     Daca in industria auto, in baza proiectiilor, se ajunge la concluzia ca automobilele electrice reprezinta viitorul, guvernele si industria energetica trebuie sa inceapa din timp pregatirile pentru complicata tranzitie. Daca nu te pregatesti sistemic, vei fi o pata gri-neagra pe noua harta a lumii. O astfel de tranzitie cere 15-20 de ani de parcurs fara mari greseli. Este un subiect care nu poate fi tratat haotic sau arbitrar. Vei fi neinteresant ca destinatie daca te trezesti la spartul "targului investitional". Unele initiative punctuale si aparent pozitive pot face mai mult rau decat bine. Arati ca nu intelegi complexitatea masurilor necesare unei tranzitii de succes. Sa nu uitam niciodata ca Timisoara a fost primul oras european cu strazi iluminate electric.
     Daca, din contra, industria auto ajunge la concluzia ca automobilele pe baza de carburanti sunt de neinlocuit si, ca tara, vrei sa nu depinzi excesiv de importuri de petrol, este necesara o reasezare a cadrului pentru explorarea si exploatarea resurselor autohtone, o accelerare a eforturilor de atragere de noi jucatori pe piata, precum si o participare cinetica la desenarea marilor rute de transport ale petrolului.
     Drept concluzie intermediara, un rol important poate fi jucat daca in permanenta cercetam viitorul si suntem capabili se ne adaptam rapid la o multitudine de factori dinamici, unii inca neintrodusi suficient de serios in ecuatiile economice si sociale pe care trebuie sa le administram sau modificam eficient pe plan national. Pe langa aceasta provocare, un efort deosebit trebuie facut si pentru partea mai putin fermecatoare, respectiv asigurarea permanenta a functionarii sistemelor care, de bine, de rau, alimenteaza tara cu produse energetice accesibile.
     Reporter: Care este opinia dumneavoastra despre documentul Strategia Energetica, finalizat recent de Executiv? Care sunt punctele tari si slabe ale Strategiei? Credeti ca actualul Guvern isi va asuma Strategia prin OUG sau HG?
     Lucian Bode: Forma finala a documentului inca nu a fost prezentata oficial si supusa dezbaterilor publice deschise. Din cate cunosc, nici livrabilele aferente contractului "Servicii de consultanta de specialitate privind modelarea si analiza cantitativa a datelor, in vederea elaborarii Strategiei Energetice a Romaniei 2016-2030, cu perspectiva anului 2050", atribuit la sfarsitul lunii iulie de catre Minis¬terul Energiei, nu au fost publicate. Aceste livrabile sunt esentiale pentru dezbaterile pe marginea Strategiei. Scenariile sau sub-scenariile creionate si datele suport pot influenta decisiv tezele si asumarile din aceasta. Din declaratii recente ale celor implicati, inteleg ca Strategia va fi disponibila si asumata in scurt timp. Ar fi de dorit ca modelarea si analiza cantitativa sa se regaseasca printre Anexele acesteia.
     Pot face cateva consideratii privind aspectele cunoscute formal.
     Calendarul contractului mentionat a fost extrem de ambitios. Este o performanta deosebita sa livrezi in cateva saptamani o modelare care ar trebui sa stea la baza unei Strategii Energetice intinse ca scop pe decenii. As fi preferat un concurs de solutii care sa puna in competitie mai multe echipe multidisciplinare, cu specialisti romani din tara si din strainatate, cooptati alaturi de companii care inteleg problematica in centrul careia poate sta temporar si energia. In astfel de chestiuni, existenta a doua-trei unghiuri de baza e utila. Este drept ca un astfel de demers ar fi solicitat o perioada de timp mai generoasa.
     Toate scenariile de modelare din caietul de sarcini contin proiecte cu "nume si prenume", unele fiind ramase de peste un sfert de secol pe plansa. Practic, pilonii Strategiei pot fi considerati deja batuti. Puteti spune ca Guverne politice succesive, inclusiv cel din care am facut parte, au mers pe o logica similara. Ati avea dreptate, dar ar fi fost placut ca acest Cabinet sa vina cu o abordare mai putin pasionala, mai tehnica. Ma tem ca rostogolirea unor proiecte tip "dorinta" peste zeci de ani, cu ocuparea unei bune parti a agendei energetice, ne va aduce, intr-un final, o imagine de neseriozitate greu de sters, mai ales pe plan international.
     Atingand foarte pe scurt un aspect des intalnit in dezbaterile de profil, daca din analize multicriteriale rezulta ca Romania are nevoie in urmatorii 5 ani de 1500 MW noi-nouti, o solutie echilibrata ar fi organizarea licitatiilor de capacitate, proceduri competitive la care ar putea sa participe orice tip de proiect energetic. Rezultatul natural ar fi proiecte facute mai rapid, la costuri de piata care sa aduca cea mai buna oferta pentru factura consumatorilor finali. Țari cu un cuvant greu in energia mondiala au inceput sa proiecteze sau sa utilizeze astfel de sisteme. Este doar o idee, un principiu. Incerc, pe cat posibil, sa evit comparatiile cu alte tari. Asemanarile sau deosebirile generale ne pot duce frecvent in eroare.
     Desigur, odata ce stabilim exact care sunt si aspectele sociale, strategice sau chiar geostrategice de luat in seama, acestea pot fi tratate elegant in design-ul competitiilor.
     Spre exemplu, un nou proiect energetic poate aduce temporar un numar de locuri de munca intr-un punct alt tarii, dar poate avea printre consecinte desfiintarea permanenta a unui numar mai mare de locuri de munca in zone care nu au timpul necesar pentru pregatirea unei tranzitii fara drame sociale si rani usor vindecabile. Realitatile istorice si existentiale nu pot fi ignorate.
     As sugera ca merita sa invatam din greselile trecutului si sa ne adaptam permanent la dinamica vietii si a pietelor.
     Privitor la o eventuala asumare a noii Strategii Energetice prin OUG sau HG de catre actualul Guvern, in ipoteza in care aceasta va fi finalizata si dezbatuta public pana la alegerile parlamentare, situatia actorilor semnificativi este usor ingrata.
     Guvernele nu se pot opri niciun minut din administrarea corespunzatoare a tarii. Cand un partid parlamentar doreste sa retraga sustinerea unui Guvern sau sa sanctioneze activitatea unui ministru, depune motiune de cenzura sau motiune simpla. Nu am sesizat nemultumiri politice majore la adresa parcursului Guvernului Ciolos in Energie.
     Unii reprezentanti de varf ai PSD au cochetat cu motiunea de cenzura, dar stim, ne-am obisnuit, PSD una spune si alta face!
     In afara de cateva idei postate de domnul Ponta pe Facebook la adresa declaratiilor de avere ale ministrului Energiei, nu am vazut luari de pozitii care sa contureze optiunea depunerii unei motiuni simple pe Energie. Ar fi fost cumva incorect. Actualul ministru a fost nevoit sa duca mai departe initiative critice ale Cabinetelor Ponta.
     PNL a lasat Cabinetului Ciolos tot spatiul necesar administrarii tarii dupa stiinta si vointa, PNL fiind singurul partid care a sustinut si sustine transparent Guvernul Ciolos. Cand am putut sa ajutam, nu ne-am dat la o parte.
     Acestea fiind spuse, consider ca asumarea de catre Cabinetul Ciolos a unei Strategii Energetice cu orizont 2050, prin OUG sau HG, ar fi cel putin inadecvata. Toate Guvernele au dorinta de a lasa ceva in urma si pentru istorie, insa unele subiecte au nevoie de spatiu amplu pentru dezbateri si de ingaduinta la adresa celor care sunt obligati sa ofere explicatii si solutii asumate politic celor 18 milioane de romani cu drept de vot.
     Reporter: De ce nu se fac investitii in companiile energetice din Romania, in conditiile in care banii pentru investitii sunt in conturile acestora?
     Lucian Bode: Anticipa Sony ca Apple va lansa un player elegant de muzica? Anticipa Nokia ca Apple o sa faca telefoane mobile? Walk¬man-ul, un produs al Sony despre care unii dintre noi isi amintesc cu nostalgie, a disparut din productie. In doar 4 ani de la aparitia iPhone, Apple a depasit Nokia ca volum de smartphone-uri vandute.
     Ar trebui Nuclearelectrica sa furnizeze servicii de Internet sau telefonie? Este un subiect pe care trebuie sa-l trateze actionarii si managementul companiei. Stiu ca pe piata exista furnizori de Internet si telefonie mobila care au inceput sa vanda cu mult succes energie electrica, inclusiv catre mari institutii publice autohtone.
     Ne-am obisnuit sa privim companiile de stat ca apartinand unor patratele stricte. Esti Romgaz? Trebuie sa investesti in noi perimetre din care sa extragi gaz.
     Gigantul francez in petrol si gaze Total (capitalizare de piata de circa 100 miliarde de euro) a platit recent in jur de un miliard de euro pentru a achizitiona un producator de baterii. Este doar un exemplu. Aproape ca nu este luna in care un mare jucator din energie sa nu investeasca pentru diversificari care ies din tiparele clasice.
     Ar fi in regula ca Transelectrica sa cumpere un startup care a patentat un software pentru administrarea mai inteligenta a retelelor de distributie a energiei electrice? Pe cadrul legislativ actual, cat ar fi in regula sa plateasca pentru ca inspectorii Curtii de Conturi sa nu ridice din sprancene?
     Va spun deschis ca sunt intrebari care ma preocupa si admit ca nu pot sa pun degetul pe o solutie simpla.
     Reporter: Cum apreciati actualul management din companiile energetice?
     Lucian Bode: Ca fost sustinator activ al guvernantei corporative in companiile de stat (Legea 109 / 2011), simt ca suntem departe de rezultatele anticipate si de gandurile bune de la inceputul acestui parcurs. Sunt zile in care as vota cu sufletul impacat pentru abrogarea Legii si zile in care imi spun ca principiile din Lege sunt corecte, dar ca noi, parlamentari si Guverne succesive, nu am gasit cea mai potrivita formula de implementare, daca exista o formula potrivita in tari care trebuie sa nu uite dificile realitati si realizari istorice cand negociaza pentru prezent si viitor.
     Un raport exhaustiv al Curtii de Conturi despre efectele guvernantei corporative ar fi un punct de plecare extraordinar pentru necesare evaluari si reevaluari institutionale. Anticipez ca, cel putin in Parlament, raportul ar avea parte de o primire calduroasa.
     In ceea ce priveste performantele managementului din companiile energetice de stat, este important sa privim lucrurile si in cheie mare. Sistemul energetic public poate fi asimilat unui sistem de vase comunicante. Sunt ani in care poti avea un plus pe energia hidro si un minus semnificativ pe energia din alte surse, ani in care nu ploua si lucrurile arata mai putin bine pentru hidro sau chiar si nuclear.
     Ii apreciez pe toti energeticienii care muncesc pentru a ne aduce zilnic curent in becurile de acasa si la locul de munca. Nu pot fi foarte suparat pe managerii de buna credinta. Inca nu le-am oferit tot instrumentarul necesar performantei de nivel inalt.   


(694 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

"In energie, ultima factura este achitata de catre consumatorii finali si decontata politic" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.65870809555054 seconds.