Autostrada fara fite pentru nordul Transilvaniei [1]

Stefania LucaSambata, 03 Decembrie 2005 Judetele Maramures si Satu Mare isi construiesc propria legatura la reteaua europeana de autostrazi Dezavantajate de faptul ca nu se afla nici pe traseul Coridorului IV Paneuropean, nici pe ruta autostrazii „Transilvania”, cele doua judete din nordul Transilvaniei, Satu Mare si Maramures, mizeaza pe un drum expres care sa faca legatura, via Ungaria, cu autostrazile occidentale

. Drumul expres are minim patru benzi de circulatie si multe din caracteristicele unei autostrazi, fara a fi insa o autostrada „pur-sange”. Dezvoltare regionala Autoritatile maramuresene nu au stat cu mainile in san cand au vazut ca autostrazile prevazute sa se construiasca in Romania trec destul de departe de Baia Mare. Asa s-a ajuns la o colaborare intre autoritatile din Satu Mare si Maramures pentru realizarea unui drum expres care sa lege nordul tarii de autostrada M3 din Ungaria, pe ruta Baia Mare – Satu Mare – Vaja. Ideea a prins contur in 2002, cand presedintele Euroregiunii Carpatica a fost Pamfil Berceanu, vicepresedintele Consiliului Judetean Maramures. Deja era evident ca autostrada care va lega Bucurestiul de Europa de Vest va trece mai la sud de judet, asa ca s-au cautat variante de eliminare a acestui neajuns. „Ideea acestui drum rapid, cu patru benzi de circulatie, care sa aiba caracteristicile unei autostrazi, ni s-a parut cea mai buna varianta. Si atunci, ca si acum, realizarea acestui drum reprezinta un mare avantaj pentru noi, mai ales ca la Petea se va dezvolta si vama pentru marfa, ceea ce va impulsiona investitorii sa se apropie de judet”, a declarat Pamfil Berceanu pentru „Evenimentul zilei”. Colaborarea foarte buna intre autoritatile din judetele Szabolcs-Szatmar - Bereg (Ungaria), Satu Mare si Maramures (Romania), toate membre ale Euroregiunii Carpatica, a facut ca aceasta idee sa nu ramana la nivel de intentie. Argumentele care au pledat in favoarea ei tin de dezvoltarea regionala. Prin realizarea drumului expres se urmareste dezvoltarea sistemului rutier dintre Romania si Ungaria pe un traseu nou, cu legarea celor doua judete romane de marile coridoare rutiere paneuropene. De asemenea, se are in vedere cresterea fluxurilor comerciale si de trafic pe relatia auto. Prelungire spre Zalau Potrivit directorului general al Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord-Vest (ADR NV), Claudiu Cosier, aceasta investitie va determina in primul rand dezvoltarea turismului. Directorul general al ADR NV considera ca existenta acestui drum ar asigura, mai ales pentru Maramures si estul judetului Satu Mare, accesul rapid in/din exterior. Aceasta este de altfel o conditie obligatorie pentru dezvoltarea turismului, care este in prezent singurul domeniu fezabil pentru cresterea economica a zonei. De altfel, Cosier considera ca marele avantaj al construirii drumului expres este facilitarea accesului la autostrazi. El a adaugat ca strategia dezvoltata la nivel regional prevede includerea Zalaului pe traseu, printr-o prelungire ulterioara a tronsonului. „Ma intereseaza ca drumul acesta sa aduca in circuitul de persoane si marfuri si zonele care au ramas in urma”, a explicat Cosier. Acesta a afirmat ca Zalaul ar urma sa fie ulterior legat de autostrada „Transilvania”. Pe agenda premierilor roman si ungar Importanta europeana a drumului expres a fost subliniata la nivel inalt in ianuarie 2005, in timpul intalnirii dintre premierii Romaniei si Ungariei, Calin Popescu-Tariceanu si Ferenc Gyurcsany, care a avut loc la Budapesta. Oficialii celor doua tari si-au exprimat disponiblitatea totala pentru sprijinirea acestui proiect. Drumul expres a fost si pe ordinea de zi a sedintei comune a celor doua guverne, care a avut loc in toamna acestui an la Bucuresti. La ora actuala, se fac studiile de preconstructie urmand ca lucrarile sa inceapa in 2007 cu finantare din fondurile structurale ale Uniunii Europene. Proiect estimat la 580 de milioane de euro Lungimea estimata a drumului expres este de 135 km, din care 60 pe teritoriul Ungariei, 40 pe teritoriul judetului Satu Mare, si 35 in Maramures. Costul estimat al proiectului este de 580 de milioane de euro, din care pentru tronsonul roman 320 de milioane de euro. Proiectul va fi finantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, un fond structural al Uniunii Europene, de care va beneficia si Romania dupa aderare. Se estimeaza ca lucrarile de constructie se vor derula in perioada 2007 - 2010. Drumul expres Vaja - Satu Mare - Baia Mare este doar un tronson al Coridorului Budapesta – Odesa, proiect care are ca principal obiectiv racordarea Europei de Est la tronsoanele importante rutiere sI feroviare din Europa de Vest. Pentru realizarea acestui coridor, etapele urmatoare ar fi construirea a 220 km de drum care sa lege Baia Mare de Suceava, aproape in paralel cu construirea a 160 km de drum pe relatia Suceava - Iasi - Ungheni. Aceste doua etape sunt preconizate sa inceapa in 2010 si sa se finalizeze in 2014.  (Madalina Prundea, Raluca Crisan) Autostrada vs. drum expres > pe drumul expres sunt permise intersectiile la acelasi nivel > la drumul expres, sensurile de mers nu sunt separate (prin vegetatie, piloni de beton sau plastic etc. ) > benzile de avarie au o latime mai mare (2,25 metri) la autostrada > carosabilul autostrazii este complet izolat (prin gard, parapeti etc.) de mediu, pentru a impiedica intrarea animalelor pe drum
Publicat de : ---
Data publicării: 03 Dec 2005 - 08:25
 

Link ştire   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=11366&titlu=Autostrada_fara_fite_pentru_nordul_Transilvaniei