Autostrada fara fite pentru nordul Transilvaniei [1]
Stefania LucaSambata, 03 Decembrie 2005
Judetele Maramures si Satu
Mare isi construiesc propria legatura la reteaua europeana de autostrazi
Dezavantajate de faptul ca nu se afla nici pe traseul Coridorului IV
Paneuropean, nici pe ruta autostrazii „Transilvania”, cele doua judete
din nordul Transilvaniei, Satu Mare si Maramures, mizeaza pe un drum expres
care sa faca legatura, via Ungaria, cu autostrazile occidentale
. Drumul
expres are minim patru benzi de circulatie si multe din caracteristicele
unei autostrazi, fara a fi insa o autostrada „pur-sange”.
Dezvoltare regionala
Autoritatile maramuresene nu au stat cu mainile in san cand au vazut
ca autostrazile prevazute sa se construiasca in Romania trec destul de
departe de Baia Mare. Asa s-a ajuns la o colaborare intre autoritatile
din Satu Mare si Maramures pentru realizarea unui drum expres care sa lege
nordul tarii de autostrada M3 din Ungaria, pe ruta Baia Mare – Satu Mare
– Vaja.
Ideea a prins contur in 2002, cand presedintele Euroregiunii Carpatica
a fost Pamfil Berceanu, vicepresedintele Consiliului Judetean Maramures.
Deja era evident ca autostrada care va lega Bucurestiul de Europa de Vest
va trece mai la sud de judet, asa ca s-au cautat variante de eliminare
a acestui neajuns. „Ideea acestui drum rapid, cu patru benzi de circulatie,
care sa aiba caracteristicile unei autostrazi, ni s-a parut cea mai buna
varianta. Si atunci, ca si acum, realizarea acestui drum reprezinta un
mare avantaj pentru noi, mai ales ca la Petea se va dezvolta si vama pentru
marfa, ceea ce va impulsiona investitorii sa se apropie de judet”, a declarat
Pamfil Berceanu pentru „Evenimentul zilei”.
Colaborarea foarte buna intre autoritatile din judetele Szabolcs-Szatmar
- Bereg (Ungaria), Satu Mare si Maramures (Romania), toate membre ale Euroregiunii
Carpatica, a facut ca aceasta idee sa nu ramana la nivel de intentie. Argumentele
care au pledat in favoarea ei tin de dezvoltarea regionala. Prin realizarea
drumului expres se urmareste dezvoltarea sistemului rutier dintre Romania
si Ungaria pe un traseu nou, cu legarea celor doua judete romane de marile
coridoare rutiere paneuropene. De asemenea, se are in vedere cresterea
fluxurilor comerciale si de trafic pe relatia auto.
Prelungire spre Zalau
Potrivit directorului general al Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord-Vest
(ADR NV), Claudiu Cosier, aceasta investitie va determina in primul rand
dezvoltarea turismului. Directorul general al ADR NV considera ca existenta
acestui drum ar asigura, mai ales pentru Maramures si estul judetului Satu
Mare, accesul rapid in/din exterior. Aceasta este de altfel o conditie
obligatorie pentru dezvoltarea turismului, care este in prezent singurul
domeniu fezabil pentru cresterea economica a zonei.
De altfel, Cosier considera ca marele avantaj al construirii drumului
expres este facilitarea accesului la autostrazi.
El a adaugat ca strategia dezvoltata la nivel regional prevede includerea
Zalaului pe traseu, printr-o prelungire ulterioara a tronsonului. „Ma intereseaza
ca drumul acesta sa aduca in circuitul de persoane si marfuri si zonele
care au ramas in urma”, a explicat Cosier. Acesta a afirmat ca Zalaul ar
urma sa fie ulterior legat de autostrada „Transilvania”.
Pe agenda premierilor roman si ungar
Importanta europeana a drumului expres a fost subliniata la nivel inalt
in ianuarie 2005, in timpul intalnirii dintre premierii Romaniei si Ungariei,
Calin Popescu-Tariceanu si Ferenc Gyurcsany, care a avut loc la Budapesta.
Oficialii celor doua tari si-au exprimat disponiblitatea totala pentru
sprijinirea acestui proiect. Drumul expres a fost si pe ordinea de zi a
sedintei comune a celor doua guverne, care a avut loc in toamna acestui
an la Bucuresti. La ora actuala, se fac studiile de preconstructie urmand
ca lucrarile sa inceapa in 2007 cu finantare din fondurile structurale
ale Uniunii Europene.
Proiect estimat la 580 de milioane de euro
Lungimea estimata a drumului expres este de 135 km, din care 60 pe teritoriul
Ungariei, 40 pe teritoriul judetului Satu Mare, si 35 in Maramures. Costul
estimat al proiectului este de 580 de milioane de euro, din care pentru
tronsonul roman 320 de milioane de euro.
Proiectul va fi finantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala,
un fond structural al Uniunii Europene, de care va beneficia si Romania
dupa aderare. Se estimeaza ca lucrarile de constructie se vor derula in
perioada 2007 - 2010. Drumul expres Vaja - Satu Mare - Baia Mare este doar
un tronson al Coridorului Budapesta – Odesa, proiect care are ca principal
obiectiv racordarea Europei de Est la tronsoanele importante rutiere sI
feroviare din Europa de Vest. Pentru realizarea acestui coridor, etapele
urmatoare ar fi construirea a 220 km de drum care sa lege Baia Mare de
Suceava, aproape in paralel cu construirea a 160 km de drum pe relatia
Suceava - Iasi - Ungheni. Aceste doua etape sunt preconizate sa inceapa
in 2010 si sa se finalizeze in 2014. (Madalina Prundea, Raluca Crisan)
Autostrada vs. drum expres
> pe drumul expres sunt permise intersectiile la acelasi nivel
> la drumul expres, sensurile de mers nu sunt separate (prin vegetatie,
piloni de beton sau plastic etc. )
> benzile de avarie au o latime mai mare (2,25 metri) la autostrada
> carosabilul autostrazii este complet izolat (prin gard, parapeti etc.)
de mediu, pentru a impiedica intrarea animalelor pe drum
Publicat de
:
---
Data publicării: 03 Dec 2005 - 08:25
| |
|