"Inchidem coridorul IV feroviar cu fonduri europene din programul CEF"

     Coridorul IV feroviar va putea fi inchis prin finantarea lucrarilor de modernizare a doua tronsoane mari cu ajutorul fondurilor europene din programul CEF, a declarat, ieri, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Maria Magdalena Grigore

.
     Deputatii din Comisia de Transporturi au solicitat conducerii companiilor CFR si conducerii Ministerului Transporturilor sa le prezinte planurile de dezvoltare in sectorul feroviar si problemele legate de finantare. Cu aceasta ocazie doamna Grigore a anuntat: "Pentru sectorul feroviar absorbtia fondurilor prin POR 2007-2020 era la 45,32% la finele lunii aprilie. Cred ca este un grad bun de absorbtie avand in vedere problemele de la achizitiile publice, unde contestatiile blocheaza startul lucrarilor. Noi speram sa putem sa dam in lucru pana la finalul anului alte 4 tronsoane aflate acum in curs de licitare. In urma discutiilor de saptamana trecuta de la Bruxelles, am castigat doua proiecte mari de investitii pe sectorul feroviar cu finantare din programul CEF. Cu aceste doua sectoare am putea spune ca inchidem coridorul IV Curtici -Constanta. Pana la finalizare vor fi restrictii de trafic, dar speram ca in maxim 4 ani sa avem lucrarile finalizate pe intreg coridorul".
     Deputatii si-au exprimat ingrijorarea privind starea infrastructurii feroviare si au chestionat reprezentantii companiilor feroviare asupra stadiului reformelor, mentionand ca Masterplanul de Transport prezinta o situatie dezastruoasa a sectorului.
     Secretarul de stat a subliniat: "Subfinantarea CFR de-a lungul ultimilor ani a condus la o reducere foarte mare a vitezei de rulare la 60 km pe ora pentru calatori si la 30 km pe ora pentru marfa. Singura masura pentru siguranta circulatiei feroviare care este la indemana companiei este reducerea vitezei de rulare. De asemenea, CFR trebuie sa suporte costurile de intretinere din venitul propriu, iar taxa de utilizare a infrastructurii a fost incasata cu intarziere. Daca adaugam si contestarea procedurilor de achizitie publica a lucrarilor de investitii, avem deja mai multe cauze ale neutilizarii fondurilor europene".
     * CFR Marfa spera sa incheie contracte cu Petrom si LukOil
     Maria Magdalena Grigore a mai declarat ca toate companiile CFR au realizat profit anul trecut, fara sa mentioneze cuantumul. Despre CFR Marfa domnia sa a spus ca societatea si-a majorat cota de piata la circa 60% si mai are perspective de castigare a unor contracte mari. "Am castigat contractul cu Conpet, speram sa castigam si licitatia organizata de Complexul Oltenia si avem in curs licitatiile de transport derulate de Petrom si LukOil, unde suntem optimisti pentru ca am facut oferte foarte bune", a comentat domnia sa.
     Oficialul Ministerului Transporturilor le-a mai spus parlamentarilor ca CFR Marfa se confrunta cu mici probleme de lichiditati pentru ca transporta carbune pentru CET-uri si acestea fie sunt in insolventa, fie au grave probleme financiare. "Nu putem opri transportul de carbune pentru CET-uri pentru ca vorbim de alimentarea cu caldura a populatiei", a subliniat doamna Grigore.
     Ministerul Transporturilor incearca sa gaseasca o solutie impreuna cu Ministerul Finantelor pentru achitarea acestor plati restante ale CET-urilor.
     Despre privatizarea CFR Marfa secretarul de stat a declarat ca se lucreaza la noua strategie de vanzare a pachetului majoritar pe Bursa de Valori Bucuresti. In acest scop, ministerul a pornit si intocmirea unui plan de dezvoltare a companiei, care va include si investitii intrucat investitorii de pe bursa doresc sa aiba o predictibilitate pe termen mediu si lung, conform sursei citate.
     In plus fata de serviciile sale clasice, CFR Marfa va putea oferi si transport pentru tiruri intrucat Comisia Europeana a dat unda verde pentru subventia acestui serviciu din fondul de mediu.
     * CFR Calatori vrea trenuri performante
     Autoritatile noastre au pre-notificat intentia CFR Calatori de a accesa fonduri europene pentru achizitia de trenuri noi. "CE vrea sa promoveze pachetul feroviar care presupune deschiderea pietei de transport pasageri la nivel european. Deci nu este vorba despre o competitie locala, ci una pe piata unica, motiv pentru care trebuie sa pregatim compania si sa avem trenuri si vagoane moderne", a explicat Maria Magdalena Grigore.
     Conducerea CFR Calatori estimeaza, pentru finalul acestui an, o cota de piata de 83% si intentioneaza sa reintroduca trenurile intercity in circulatie.   
Publicat de : ---
Data publicării: 24 Iun 2015 - 05:14
 

Link știre