"Parlamentarii au promis ca legea RCA va fi adoptata pana la sfarsitul lunii iunie"

     *  "In mod sigur, vom avea un cadru legislativ cu mult mai bun decat cel actual, dar nu va putea fi unul perfect"
         Parlamentarii au promis ca legea RCA va fi adoptata pana la finalul lunii iunie 2016, dupa cum ne-a declarat, intr-un scurt interviu, Cristian Muntean, presedintele ASSAI, care a participat la toate dezbaterile pe marginea noului actului normativ privind asigurarile de raspundere civila auto

.
       Potrivit domniei sale, pe 3 mai va fi organizata o ultima intalnire in cadrul grupului de lucru, urmand ca varianta finala agreata a legii sa fie transmisa catre Parlament pe 4 mai.
       "In mod sigur, vom avea un cadru legislativ cu mult mai bun decat cel actual, dar nu va putea fi unul perfect, pentru ca aceasta lege va tine cont de contextul economic actual in care se afla intreaga piata de asigurari si de asigurarea unui echilibru intre costul unei polite RCA si nivelul de despagubiri acordate de catre societatile de asigurari", ne-a explicat Cristian Muntean, presedintele asociatiei care reprezinta interesele service-urilor auto independente.

       Reporter: Ati participat la dezbaterile recente pentru revizuirea proiectului RCA. Cum caracterizati forma actuala a actului normativ?
     Cristian Muntean: Este adevarat, am participat la toate dezbaterile pe tema revizuirii legii RCA. Proiectul de lege a cunoscut multe modificari in ultimele luni. In cadrul acestor dezbateri am avut sansa sa cunosc mai bine si sa inteleg cum functioneaza masinaria numita ASF. Am intalnit, totusi, si oameni bine intentionati si pregatiti in aceasta institutie, dar in numar extrem de restrans. Insa, acesti oameni nu au vizibilitate si nici nu au posibilitatea sa isi promoveze ideile cu actuala structura de conducere.
     Atat pentru dezbaterile cu toti actorii pietei, cat si pentru redactarea proiectului de lege, Parlamentul a desemnat consiliul ASF sa rezolve aceasta tema, insa, in realitate, Misu Negritoiu a condus acest grup de lucru si, evident, s-a ales praful.
     Proiectul de lege a ajuns de doua ori la Parlament intr-o forma contestata de catre toti participantii si in final, consiliul ASF nici nu a mai fost invitat la Parlament si nici nu face parte din actualul grup de lucru. De fapt, am constatat ca neparticiparea ASF la aceste dezbateri a fost constructiva si chiar productiva pentru toti cei implicati. Macar, nu a avut cine sa ne incurce. Lucram impreuna cu UNSAR si Asociatia Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC), FEDRA si alte organizatii din domeniu pe marginea variantei nr. 2 transmisa de catre ASF si sunt foarte multe lucruri de modificat.
     Reporter: Care sunt plusurile si minusurile in proiectul legii? Unde credeti ca mai trebuie aduse imbunatatiri?
     Cristian Muntean: Sunt cateva parti bune si in proiectul initial transmis catre Parlament, cum ar fi, de exemplu, posibilitatea suspendarii politei RCA la solicitarea asiguratului RCA, posibilitatea incheierii unei polite RCA pentru o perioada scurta de timp (o luna pana la 12 luni), decontarea directa in baza propriei polite RCA - cu titlu optional, posibilitatea rascumpararii politei RCA (atunci cand avem daune mici, putem achita costul acestor daune, pentru a nu afecta bonusul din cadrul politei, respectiv a nu achita un cost majorat al politei RCA). Exista si multe minusuri, in special cand vorbim despre modul de acordare a despagubirii. Spre exemplu, penalitatile de intarziere (in cuantum de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere) aplicate societatilor de asigurari au fost reduse la jumatate, prin grija ASF.
     Procedura de constatare a daunelor a fost eliminata din lege, fiind tocmai problema centrala generatoare de probleme atunci cand avem o dauna. ASF dorea sa o reglementeze prin norme si asa ar fi trebuit sa fie, in conditiile in care aceasta institutie ar fi fost o institutie profesionista, incoruptibila si credibila. Dar noi trebuie sa ne raportam la un ASF care ramane o institutie campioana doar la salarii, contraperformante si dosare penale la DNA.
     A fost eliminata obligativitatea asiguratorilor de a notifica pagubitii RCA in termen de 5 zile lucratoare de la data avizarii daunei, atunci cand vor sa le introduca in cercetari de 90 de zile dosarul de dauna. Aici, vorbim de lipsa unei minime protectii si, in final, de respect pentru pagubitul RCA. Acest lucru are ca rezultat faptul ca pagubitul isi repara masina, crezand in buna credinta a asiguratorului RCA, iar dupa ce depune actele de reparatie la asigurator si observa ca nu este despagubit in termen legal, afla abia atunci ca asiguratorul a decis sa ii introduca in cercetari de 90 de zile dosarul de dauna fara ca macar sa il anunte.
     Pentru ca societatile de asigurari sa nu mai abuzeze de prevederea prin care asiguratorii pot efectua cercetari de 90 de zile a dosarului de dauna, situatie care este folosita ca pretext de intarziere legala a despagubirii, asa cum se intampla in prezent, ASSAI a transmis ca propunere (existenta in Austria, Germania si Franta) dreptul pagubitului RCA de a-si inchiria un autovehicul, in vederea decontarii acelor costuri de inchiriere, in situatia in care acele suspiciuni de frauda nu se confirma. Consiliul ASF a decis ca pagubitii RCA din Romania nu merita acest drept existent in alte tari europene.
     Un alt minus este neintroducerea in lege a criteriilor de aplicare a sanctiunilor supuse societatilor de asigurari (in functie de numarul de abateri, gravitatea si repetivitatea acestora), lasand la latitudinea consiliului ASF modul in care aceste sanctiuni sunt aplicate, ori, tocmai aceasta netransparenta si lipsa unui sistem de cuantificare a acestor abateri reprezinta factori favorizanti de coruptie.
     Toate aceste prevederi, dar si cele privind calculul despagubirilor pentru vatamarile corporale urmeaza sa fie analizate pana in data de 4 mai si transmise in acea data catre Parlament intr-o forma finala.
     In mod sigur, vom avea un cadru legislativ cu mult mai bun decat cel actual, dar nu va putea fi unul perfect, pentru ca aceasta lege va tine cont de contextul economic actual in care se afla intreaga piata de asigurari si de asigurarea unui echilibru intre costul unei polite RCA si nivelul de despagubiri acordate de catre societatile de asigurari. Trebuie sa pornim de la demontarea mitului "ieftin si bun". Acest lucru nu exista si experienta ne-a invatat pe toti acest lucru.
     Acest proiect de lege are ca element central asiguratul/pagubitul RCA, iar modul de constructie a acestui proiect de lege are in vedere asigurarea unei protectii reale si rezonabile a pagubitului RCA in caz de dauna, concomitent cu niste costuri suportabile de soferii romani. In plus, noua lege va creste gradul de protectie a pagubitului RCA, acesta beneficiind de drepturi pe care le are orice pagubit RCA din spatiul european, dar va fi in mod sigur generator si de costuri suplimentare, care se vor regasi in polita RCA in urmatorii ani. Exista, totusi, solutii pentru a nu majora costul primei RCA in conditii de crestere a protectiei pagubitului RCA, dar nu avem institutii care sa conlucreze. Cateva dintre solutii ar fi cresterea nivelului de asigurare a parcului auto national, scaderea frecventei daunei prin responsabilizarea soferilor (sanctionarea celor care fac accident si bonusarea celor cu o conduita corecta in trafic), sau intrarea pe piata RCA a unei societati de asigurari cu capital de stat.
     Reporter: Cum apreciati colaborarea cu deputatii pentru revizuirea proiectului de lege RCA?
     Cristian Muntean: Am avut surpriza placuta sa constat ca in Parlamentul Romaniei, in cadrul comisiilor de buget - finante, exista atat senatori, cat si deputati deschisi, bine pregatiti, integri si dornici sa sprijine in mod dezinteresat un astfel de proiect de lege. Va marturisesc faptul ca am avut o colaborare excelenta cu acestia si as vrea sa si amintesc trei persoane, fara sa dau culori politice, chiar daca este an electoral, respectiv Andreea Paul, Viorel Arcas si Eugen Teodorovici.
     Reporter: Cand sunt programate urmatoarele intalniri pe marginea subiectului legii RCA?
     Cristian Muntean: Pe 3 mai vom avea o ultima intalnire in cadrul grupului de lucru, urmand sa transmitem varianta finala agreata catre Parlament in data de 4 mai. In perioada 4-11 mai, senatorii din comisia de buget-finante vor inregistra proiectul de lege in calitate de initiatori, urmand ca actul normativ sa treaca pentru analiza prin comisiile parlamentare de specialitate in vederea adoptarii de urgenta a acestuia.Parlamentarii au promis ca legea RCA va fi adoptata pana la finalul lunii iunie 2016.
     Reporter: Cum ar fi influentate service-urile auto de legea RCA in forma actuala?
     Cristian Muntean: In mod sigur, in sensul protejarii asiguratilor si pagubitilor RCA. Activitatea de reparatii auto este strans legata de activitatea de asigurare. Service-urile auto trebuie sa joace si un rol activ in educarea proprietarilor de autovehicule. Ne dorim ca toti proprietarii de autovehicule sa inteleaga faptul ca trebuie sa isi cumpere doar acele masini pe care si le permit atat pentru intretinere, cat si pentru a fi asigurate. Ne dorim ca toti proprietarii de autovehicule sa plateasca un cost rezonabil, corelat cu puterea de cumparare a acestora, pentru o polita RCA, dar care sa si despagubeasca in caz de dauna. Exemplele din piata ne-au convins pe toti ca "ieftin si bun" ramane un mit fals, iar marturie stau Astra, Carpatica si alte societati cu probleme.
     Reporter: Multumesc! 

     ASF: Primele RCA pentru autoutilitare si autocamioane s-au stabilizat la sfarsitul trimestrului I 2016
     Prima medie aferenta politelor de asigurare auto obligatorie RCA incheiate pentru vehicule din categoria autoutilitare si autocamioane, pe o perioada de douasprezece luni, a ramas in martie aproximativ la acelasi nivel ca in februarie (+1%), in conditiile in care pe segmentul de masa maxima cuprinsa intre 3,5 si 7,5 tone a fost inregistrata chiar o scadere substantiala de 19%, a transmis, ieri Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).
     In cazul autocamioanelor de peste 16 tone, prima medie RCA a scazut in martie cu 3% fata de februarie, pana la 8.095 de lei, ajustarea fiind de minus 4% pe segmentul detinatorilor persoane juridice, potrivit ASF: "De asemenea, prima medie pentru autoutilitare cu masa de pana la 3,5 tone s-a redus cu 2%.
     Potrivit raportarilor transmise de societatile de asigurare in cadrul procesului de monitorizare a evolutiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, in martie au fost incheiate peste 26.260 de polite pe douasprezece luni pentru autoutilitare si autocamioane, cu 67% mai mult decat in iunie 2015, respectiv cu 19% mai mult decat in februarie 2016.
     Luna martie marcheaza astfel consolidarea unui fenomen de temperare si, pe anumite segmente, de corectie a majorarilor de prime inregistrate pe fondul reasezarii pietei RCA din ultimele luni.
     Pentru vehiculele destinate transportului de persoane, prima medie RCA aferenta politelor pe douasprezece luni a scazut in martie cu 41% fata de februarie pe segmentul cuprins intre 18 si 40 de locuri si avand ca detinatori persoane fizice, respectiv cu 11% pe segmentul microbuzelor cu pana la 18 locuri detinute tot de persoane fizice".
     Per ansamblul categoriei mijloacelor de transport de persoane, prima medie RCA a urcat in martie cu 5% fata de februarie, pana la 4.848 de lei, pe fondul cresterii cu 5% a tarifelor pentru grupa 18-40 locuri, mai arata ASF: "De asemenea, au continuat sa creasca tarifele pentru vehiculele in leasing, cu pana 18-19%.
     Numarul politelor din aceasta categorie a urcat cu peste 4% fata de iunie 2015, respectiv cu 31% fata de februarie 2016. Dinamica numarului de contracte incheiate atat pentru autoutilitare/autocamioane, cat si pentru vehicule destinate transportului de persoane indica faptul ca piata RCA nu este in nici un caz blocata, iar mecanismele de reglare a tarifelor functioneaza.
     Analizand numai evolutia tarifelor RCA pentru vehiculele incadrate in clasa de bonus B0, raportarile asiguratorilor arata ca prima medie a scazut in martie cu 1% fata de februarie, in cazul categoriei autoutilitare/autocamioane, pe fondul unei reduceri de 6% pe segmentul de masa maxima cuprinsa intre 3,5 si 7,5 tone, respectiv de 3% pe segmentul de masa maxima intre 7,5 si 16 tone. In cazul autocamioanelor de peste 16 tone prima medie a crescut in martie cu 4% comparativ cu februarie. La categoria autoutilitare/autocamioane au fost incheiate in luna martie 3.668 de contracte in clasa de bonus B0, cu peste 60% mai mult decat in iunie 2015".

   
Publicat de : ---
Data publicării: 28 Apr 2016 - 05:07
 

Link știre