"Decizia BCR sa nu dea credite in CHF a fost foarte buna"

     *  Demetrian: "Conversia creditelor la curs istoric este aproape imposibil de aplicat, din punct de vedere tehnic"
       Conversia creditelor acordate in valuta la cursul din data contractarii este aproape imposibil de realizat, din punct de vedere tehnic, considera Dana Demetrian, vicepresedinte Retail BCR

.
     Domnia sa sustine ca implicatiile conversiei creditelor luate in alta moneda decat cea nationala sunt mult mai mari decat ceea ce se presupune acum. "Ca sa apelam la o astfel de lege, trebuie ca aceasta lege sa fie foarte bine fundamentata - sa stim cum se implementeaza si care va fi impactul la nivel de piata", a afirmat, ieri, doamna Demetrian, intr-o intalnire cu presa.
     Vicepresedintele BCR a facut aceste declaratii raspunzand unor intrebari, in contextul in care, astazi, urmeaza ca cele doua comisii specializate din Camera Deputatilor sa decida asupra proiectului legislativ privind conversia creditelor in valuta.
     Deputatii urmeaza sa decida pe acest subiect, in conditiile in care persoanele imprumutate in franci elvetieni (CHF) asteapta o lege a conversiei de aproape doi ani, de cand cursul CHF/euro a explodat in mod neasteptat.
     Dana Demetrian a mentionat ca banca pe care o reprezinta nu a dat credite in franci elvetieni (CHF). "Decizia BCR de a nu avea credite in CHF a fost una foarte, foarte buna", a evidentiat domnia sa, precizand: "Din 2012, BCR a decis sa acorde doar credite in lei si s-a dovedit ca si aceasta a fost o decizie corecta, care ne-a permis sa avem o alta structura lei/euro. Daca inainte vorbeam de o pondere a creditelor in euro de 70%, acum portofoliul s-a balansat".
     Imprumuturile in moneda europeana au intrat in Programul "Scade Rata", lansat anul trecut de BCR, cei mai multi dintre creditatii in euro apeland la acest program, pentru reducerea costurilor.
     Dana Demetrian a mai spus: "Conversia poate fi un avantaj pe moment, dar daca deja costurile au fost reduse, atunci vom vedea in ce masura conversia mai reprezinta sau nu un avantaj pentru debitor.
     In orice caz, daca se va vorbi despre conversie si la BCR, atunci vom incerca o vizibilitate corecta a costurilor".
     Vicepresedintele BCR a spus ca, pe site-ul bancii, exista un modul de calcul al bugetului familiei, pe care BCR doreste sa-l promoveze cat mai mult, "chiar daca acesta va arata clientilor ca, in multe cazuri, nu vor putea avea acces la multe produse bancare".
     * Dana Demetrian: "BCR a primit circa 1000 de notificari valide de dare in plata si le-a acceptat pe toate"
     BCR a primit in jur de 1000 de notificari valide de dare in plata si le-a acceptat pe toate, a precizat Dana Demetrian, mentionand ca notificarile valide sunt acelea care respecta toate prevederile legale privind intocmirea, semnarea, persoana care o depune etc. Doar 200-300 de notificari nu au fost valide in prima faza, a spus vicepresedintele bancii, adaugand ca au fost si cateva zeci de notificari pe care BCR le-a respins, considerandu-le de rea credinta.
     "Am avut si notificari pentru imobile cu sase etaje, fiecare camera avand baie individuala, cu destinatia de locuinta, desi au fost construite ca pensiuni", a explicat domnia sa.
     Dana Demetrian a mai precizat ca numarul notificarilor de dare in plata a fost mult mai mic decat se astepta banca, fenomen valabil si la nivelul intregului sistem bancar. In acest context, domnia sa a mentionat ca BCR a decis sa majoreze avansul la 35% pentru creditele ipotecare standard, in mod preventiv, ca urmare a faptului ca in piata a fost vehiculat un numar de cateva sute de mii de cazuri care ar fi urmat sa apeleze la Legea darii in plata.
     In cele doua luni in care avansul la credite a fost 35%, solicitarile pentru imprumuturi imobiliare au fost foarte putine, doar pana intr-o suta de credite fiind acordate de catre banca, a mai spus doamna Demetrian. Potrivit domniei sale, din momentul in care avansul a fost redus pana la 15%, in cele 42 de localitati care acopera circa 80% din potentialul de creditare, fluxul de credite a revenit la normal, respectiv cateva zeci de solicitari, zilnic, numarul imprumuturilor acordate dublandu-se.
     Dana Demetrian a completat cu faptul ca riscul pe care il presupune Legea darii in plata nu a trecut, insa, precizand: "Darea in plata a afectat piata fara sa rezolve cazurile sociale, pentru ca riscurile bancilor au crescut foarte mult. Riscul poate fi generat de mai multe aspecte: de ce putem estima noi si de ce poate genera o legislatie venita peste noapte".
     Dana Demetrian a vorbit si despre programul "Sansa ta", destinat cazurilor sociale, derulat de banca din 2014, de care au beneficiat, pana acum, aproximativ 1000 de clienti. Nu pot apela, insa, la acest program, persoanele care nu au un venit constant, indiferent cat de mic, astfel incat sa-si plateasca cel putin o parte din rata lunara.
     * Demetrian: "BCR a implementat deja Directiva 17/2014"
     BCR a implementat deja prevederile Directivei 17/2014 privind contractele de credit ipotecar pentru persoanele fizice, care a fost transpusa si la noi, printr-o Ordonanta de Guvern cu aplicabilitate de la 30 septembrie 2016, a mentionat Dana Demetrian.
     Potrivit domniei sale, Directiva 17 completeaza in mod pozitiv cadrul legislativ existent si nu are caracter retroactiv, bancile raman responsabile in identificarea unor solutii sustenabile pentru clienti.
     Dintre masurile cheie care vor marca derularea creditului se remarca: obligatia de a informa clientii cu privire la variatiile de curs valutar si de dobanzi, limitarea dobanzilor penalizatoare in caz de restanta, eliminarea dobanzii penalizatoare de la momentul inceperii executarii silite, eliminarea comisionului de rambursare anticipata, conform sursei citate. Aceasta a aratat ca, in ceea ce priveste masurile pre-contractuale, ele prevad: standardizarea ofertelor de credite garantate si evaluarea imobilului de catre evaluatori membri ANEVAR, nu doar de catre cei agreati de banca.
     Dana Demetrian estimeaza ca rambursarile anticipate nu vor mai avea un volum atat de mare ca inainte, cand clientii apelau la aceasta masura prin refinantari sau, in cazuri mai rare, pentru ca aveau un surplus de bani.
     "Acum, pentru creditele cu dobanda fixa, exista un comision, care va fi eliminat insa din noile contracte si speram ca impactul sa nu fie major", a comentat doamna Demetrian.
     Domnia sa a mentionat ca aproape 200.000 de clienti ai BCR au beneficiat, incepand cu 2009, de refinantari, restructurari sau ajustari de costuri: "Practic, credite in volum de peste 4,5 miliarde lei au intrat intr-un proces de reducere de costuri".
     Strategia BCR se traduce in zece angajamente cheie cu beneficii clare pentru clienti, a mai afirmat domnia sa, concluzionand ca o relatie onesta intre banca si client conduce la identificarea unor solutii sustenabile si la o dezvoltare constructiva pentru ambele parti.   
Publicat de : ---
Data publicării: 04 Oct 2016 - 05:55
 

Link știre