Sâmbătă, 02 Aprilie 2005 - 11:57 AM Aleg.RO: "Un singur tur de scrutin ar reduce considerabil cheltuielile!"

Publicat de: ---

azi Prefectul Capitalei, Mioara Mantale, a acordat agentiei de presã AMOS News un interviu în care se referã la ultimele pregãtiri si la pasii de urmat în organizarea scrutinului pentru functia de primar general al Capitalei, de duminicã. Mai sunt 48 de ore (n.a – la ora înregistrãrii interviului). Care este stadiul pregãtirilor pentru scrutinul de duminicã?
Fãrã lipsã de modestie, consider cã suntem foarte bine pregãtiti pentru turul ãsta. Poate si din cauzã cã, acum, vorbim de un singur tip de buletin, si anume cel pentru primar general. Dar, în orice caz, eu mi-am propus sã am o întâlnire încã din februarie – si chiar am fãcut-o – cu Comitetul Operativ Consultativ, unde am invitat toate institutiile care au un rol în aceste alegeri. Nu stiu dacã s-a mai fãcut înainte asa ceva, în timpul celorlalti prefecti, dar eu am considerat cã e foarte bine ca toate institutiile sã vinã la sedintã si sã avem un inventar de probleme referitoare la alegerile din 2004 – cã am avut suficientã experientã atunci – si sã evitãm ca la aceste alegeri partiale sã întâmpinãm problemele care au fost atunci, sã îndreptãm greselile. A fost si Institutul National de Statisticã – care are un rol important, Autoritatea Electoralã Permanentã – care iarãsi ar trebui sã aibã un rol mai mare decât cel pe care îl are acum, pentru cã ei au un numãr foarte mare de salariati si salarii foarte bune si, pe lege, competentele lor sunt, dupã pãrerea mea, cam limitate; ei au doar un rol consultativ, ar trebui sã aibã si un rol mai activ, dacã tot este recunoscutã ca institutie importantã în alegeri.
În afarã de asta, primarii de sectoare au iarãsi un rol foarte important, primarul general, prefectura, Tribunalul Municipiului Bucuresti si, mai nou, BEM-ul, care a fost înfiintat acum, este factorul decisiv si hotãrâtor pentru tot ce se întâmplã la nivelul alegerilor. Adicã, ei merg pe interpretare de legi, pe un ghid de prezentare a presedintilor de sectii. Deci, toate aceste lucruri le-am fãcut în februarie 2005. A fost prima întâlnire, a fost foarte bunã, foarte interesantã, a spus fiecare deschis ce probleme au fost înainte si cum vãd ei lucrurile acum, mi-am spus si eu punctul de vedere.
Au urmat alte douã întâlniri, pânã la declansarea campaniei, asa încât campania electoralã ne-a prins pregãtiti sub aspectul organizãrii alegerilor. Este un calendar de alegeri, fiecare trebuie sã-l respecte, Prefectura si l-a respectat întru totul, iar eu am venit cu câteva elemente de noutate.
Care sunt acestea?
Chiar din februarie, am avut o discutie cu Ministerul Administratiei si Internelor si le-am spus cã Legea 67, în baza cãreia se organizeazã alegerile locale în Bucuresti, nu prevede birourile electorale de circumscriptie, pentru cã birourile electorale de circumscriptie de la sectoare sunt prevãzute în Legea 373, respectiv cea referitoare la organizarea alegerilor generale. Aceste birouri, dacã vã aduceti aminte, centralizeazã datele de la alegerile pentru presedinte, primar de sector si consiliile locale. Or, aici, la „67" nu avem prevãzute circumscriptii care sã numere voturile de la alegerile pentru primarul general.
Cum se explicã aceastã scãpare?
Se explicã prin faptul cã alegeri partiale am avut mai de mult, când nu era aceastã lege. Si s-a fãcut cum s-a fãcut, adicã toti „sefii" de la toate sectiile de votare veneau la Biroul Electoral Municipal – pe coridoare – erau în jur de 3.000 de oameni, care veneau în acelasi timp, gânditi-vã ce se întâmpla aici, plus atâtea buletine de vot. Nu erau scanate si se luau la mânã. Legea 67 modificã putin procedura, dar neprevãzând biroul de circumscriptie care sã numere voturile si la nivelul de sector. Eu am propus înfiintarea acestor oficii electorale de sector, pe care le avem acum. Ce fac ele? Ele centralizeazã datele de la centrele de votare care le-au fost arondate, pentru cã fiecare oficiu electoral de sector este în primãria de sector, deci avem sase oficii electorale de sector, fiecare are arondate un numãr de sectii, aceste sectii vin cu buletinele de vot în formã fizicã aici, dupã care se scaneazã pe programul pe care noi l-am adoptat vizavi de Legea 67. A fost modificarea soft-ului, s-a adaptat soft-ul de la alegerile locale la alegerile partiale, introducându-se posibilitatea ca aceste oficii electorale de sector sã poatã centraliza si datele de la primarul general, nu numai de la primarul de sector sau consilii locale.
A fost o cheltuialã considerabilã...
A fost, circa 40.000 euro, dar am garantia cã va fi folosit tot timpul de acum, la alegerile locale si sper cã acest soft va putea fi folosit încã zece ani de acum încolo. Desi nu sunt specialistã în domeniu, m-au asigurat cei de la Institutul National de Statisticã cã aceasta este solutia si cã nu e bine sã fim zgârciti cu un lucru atât de important. Dar, pe de altã parte, trebuie sã fim foarte atenti cu banul public, pentru cã e la vedere si, atunci, noi trebuie sã dãm seamã pentru asta.
La cât se ridicã cheltuielile pentru organizarea acestui scrutin?
Cred cã la maxim 50 de miliarde de lei.
Din ce buget sunt luate?
Ele sunt împãrtite, conform unei hotãrâri de guvern, în douã: o parte din cheltuieli este suportatã de bugetul Consiliului General al Municipiului Bucuresti, Prefectura vine si ea cu 8 miliarde, Consiliul Electoral suportã si cheltuielile oficiilor electorale de sector. Cheltuiala cea mai mare o suportã primarii de sectoare, din bugetul consiliului local, cu indemnizatiile de la sectiile de votare si cu toate cheltuielile materiale de la sectiile de votare, pentru cã sunt foarte multe sectii de votare – peste 3000.
Câti alegãtori sunt înscrisi pe liste în Capitalã?
Avem un numãr de 1.750.000 de persoane cu drept de vot.
Mai existã prevederea referitoare la pragul de 50% al persoanelor prezente la vot? Pentru cã îmi amintesc cã, în '98, dacã nu mã însel, când a iesit primar domnul Lis, au fost trei tururi de scrutin din aceastã cauzã.
Nu, acum s-a schimbat, trebuie sã ai majoritate din numãrul celor prezenti la vot. Dacã domnul Videanu sau domnul Vanghelie, de exemplu, o sã obtinã majoritate 50+1 din numãrul celor prezenti la vot, el este câstigãtorul, dacã nu, se face turul doi. Oricum, s-a usurat foarte mult, pentru cã absenteismul este foarte mare. Neavând o bazã informatizatã a persoanei unitarã, nu avem o evidentã foarte clarã a persoanelor cu drept de vot. Si cifra asta e mai mare decât cea realã. De ce? Pentru cã sunt foarte multi cu domiciliul în Bucuresti care nu stau aici de ani de zile, sunt plecati în strãinãtate. Trebuie revizuitã aceastã bazã informatizatã a persoanei. Eu consider cã, odatã cu înmânarea cãrtii de alegãtor, se va schimba situatia. Prin cartea de alegãtor putem face douã lucruri: avem o sigurantã a votului si a securitãtii lui, nemaifolosindu-se nici un autocolant. Un alt ajutor pe care ni l-ar da acestã carte ar fi aflarea cu exactitate a persoanelor care au cu adevãrat domiciliul si care chiar locuiesc în Bucuresti.
Care ar fi etapele urmãtoare votului de duminicã?
Noi asteptãm rezultatul votului de duminicã. Dacã unul dintre candidati va avea votul majoritar, alegerile se vor încheia, dacã nu, peste douã sãptãmâni este un alt tur de scrutin.
Cu cât am economisi cheltuielile prevãzute prin absenta unui al doilea tur de scrutin?
Cel putin trei sferturi din costurile pe care le suportãm acum, pentru cã softul îl excludem, dar aveam aceleasi sectii de votare, aceleasi indemnizatii, pachetele care sunt date, tusul, hârtia, buletinele de vot, deci marea parte a cheltuielilor se reiau.
Octavian Andronic


(714 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Azi
· Alte știri din sursa
Azi

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Azi:

"Un singur tur de scrutin ar reduce considerabil cheltuielile!" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.70694494247437 seconds.