Marți, 02 Aprilie 2013 - 06:27 AM Aleg.RO: Videanu si Oprescu, partasi la jaful de la RATB
Publicat de: ---
Autobuzele Mercedes sunt dotate cu GPS-uri, sisteme de monitorizare video si aer conditionat, dar sunt nefolosite
. Sistemul de monitorizare online este inutil. Investitiile au fost aprobate de primarii Adriean Videanu si Sorin Oprescu
Sursa: RAZVAN VALCANEANTUIn ultimii ani, in Capitala au fost cumparate 1.000 de autobuze noi, care au fost dotate cu tehnologie de ultima ora, pentru un trafic civilizat. Numai ca, sistemele de milioane de euro nu au fost folosite, iar multe au iesit deja din garantie. Achizitionata pe cand primar general era Adriean Videanu, tehnologia a ramas nefolosita si pe vremea lui Sorin Oprescu, care a pompat si el cateva milioane de euro.
THOREB. Este sistemul de monitorizare instalat pe autobuzele Mercedes Citaro Benz, la cumpararea acestora. El este, de fapt, computerul de bord al autobuzului care are in dotare GPS, ecrane si sistem de monitorizare online. Acesta a costat aproximativ 10 milioane de euro, iar cu ajutorul lui se puteau vedea online, si in timp real, traseul autobuzului, ora de plecare si ora de sosire, durata de stationare, viteza de deplasare, dar si consumul de carburant. Numai ca, sistemul nu a fost cumparat complet. Astfel, toate aceste date sunt stocate si descarcate abia atunci cand autobuzul ajunge in depou.
Dupa, datele sunt tinute intr-un sertar. âNormal, datele trebuie introduse intr-un calculator, prelucrate si sa fie folosite pentru imbunatatirea calitatii transportului in comun. Ele trebuie afisate pe un calculator in timp real, sa se stie cand pleaca un autobuz dintr-o statie si cand soseste, chiar si cand deschide usile. Numai ca, atunci cand s-a achizitionat sistemul, nu s-au cumparat si antenele, ca sa functioneze pe unde radioâ, au explicat, pentru EVZ, surse din cadrul Regiei Autonome de Transport Bucuresti.
Acest aspect este recunoscut, de altfel, chiar de reprezentantii Regiei, care au precizat, intr-un raspuns pentru EVZ, ca datele stocate de fiecare autobuz sunt âdescarcate la terminarea programuluiâ, adica atunci cand autobuzele ajung in depouri.
âSistemul de monitorizare instalat pe autobuzele Mercedes Citaro Benz poarta denumirea Thoreb â modul statistic si permite urmarirea activitatii autobuzelor in traseu, furnizand informatii relevante despre parametrii de exploatare. Aceste informatii sunt inregistrate pe parcursul zilei, iar la terminarea programului de lucru sunt descarcate in sistem, constituind o baza de date importanta pentru procesul de exploatareâ, au precizat reprezentantii Regiei. Cu toate acestea, desi mai toti directorii Regiei au incercat sa implementeze sistemul online, ei s-au lovit de un zid si de o birocratie de neimaginat. Motivul: acest sistem ar controla la sange activitatea soferilor.
Computerul de bord ar trebui sa arate, online, cand opreste un autobuz in statie, cat consuma, traseul si chiar si deschiderea usilor FOTO: EVZ
Realitatea, recunoscuta de autoritati
Sefii Regiei recunosc haosul care exista in transportul in comun, in ciuda milioanelor de euro aruncate pe sistemul Thoreb:Ë
â Lipsa completa a in formatiilor de pozitionare in timp real a vehiculelor. Lipsa acestor informatii duce la imposibilitatea regularizarii circulatiei si la cresterea intarzierilor.
â Lipsa unui canal de comunicare directa cu soferul. In cazul accidentelor, blocajelor, in trafic, devierilor de trafic, nu exista un mecanism de transmitere rapida a informatiilor.
â Nu exista aplicatii de management a programului de circulatie si a soferilor, determinand dificultati in planificarea vehiculelor, a soferilor.
In tot acest timp, cei care repara mijloacele de transport cauta prin gunoaie, iau cabluri si piese vechi si le folosesc sa repare tramvaie si autobuze. Motivul: nu sunt piese de schimb. Nici sculele si hainele de lucru nu sunt conform muncii pe care o depun angajatii RATB din depouri.
âCunoastem problema, vom vedea cum se poate rezolva. Intradevar, nu sunt monitorizate online.â MIHAI CAMPUREAN, director general RATB
Ecranele din autobuze au inceput sa functioneze abia din 2011, desi ele au fost achizitionate in 2007 FOTO: LIBERTATEA
Autobuze iesite din garantie, dar cu GPS si televizoare
Chiar daca a fost una dintre cerinte, atunci cand s-a organizat licitatia pentru achizitionarea celor 1.000 de autobuze marca Mercedes Citaro - ca masinile sa aiba in computerul de bord GPS-uri, ele au fost folosite foarte putin, iar pe unele masini nu au fost activate niciodata. Reprezentantii RATB sustin totusi ca exista 302 de mijloace de transport in comun pe care GPS-ul merge. âS-au montat echipamente speciale, ce asigura localizarea in trafic, in timp real. Aceste echipamente functioneaza pe 302 mijloace de transport.
Liniile monitorizate online sunt: 1, 69, 90, 102, 104, 105, 116, 122, 123, 131,135, 137, 168, 226, 232, 268, 300, 311, 312, 335, 381, 385 si 783â, sustin reprezentantii Regiei. De asemenea, in fiecare autobuz au fost montate ecrane de tip LCD care nu au fost folosite ani intregi. Acum, pe unele linii ele livreaza informatii legate de statia ce urmeaza sau arata ruta autobuzului, iar pe alte linii sunt inchise si acum.
Primaria Capitalei a achitat pentru autobuze aproximativ 200 de milioane de euro. Cert este ca acum 80% au iesit din garantie, iar pana la sfarsitul anului nu o sa mai aiba niciunul garantie, ceea ce inseamna ca mai-marii Regiei vor trebui sa gaseasca bani sa le repare atunci cand se strica. Directorul RATB, Mihai Campurean, sustine ca le va putea intretine.
12,37 milioane de euro pentru validarea biletului
SISTEMUL AUTOMAT DE TAXARE. Face parte din proiectul âReabilitarea transportului urban in Bucurestiâ si a fost finantat printr-un acord de imprumut de la Banca Europeana de Investitii. Practic, in urma unei licitatii, compania UTI International a castigat contractul pentru montarea sistemelor de taxare automata din mijloacele de transport, potrivit biroului de presa al Regiei. A costat 12,37 milioane de euro, iar acum sistemul trebuie updatat pentru ca nu mai face fata datelor stocate, contract care a fost deja incheiat de Regie.
Titlurile de calatorie nu sunt citite tot timpul din prima de catre validatoare FOTO: LIBERTATEA
âSistemul de taxare a fost achizitionat in 2005, cu o tehnologie corespunzatoare standardelor de la acea data. Ulterior, ca urmare a utilizarii exclusive a cardurilor electronice de transport, numarul de tranzactii efectuate in sistem a crescut, astfel ca a fost necesara up-gradarea acestuiaâ, se precizeaza intr-un raspuns al Regiei pentru EVZ.
Intrebati de ce trebuie reinnoit sistemul, reprezentantii companiei UTI au explicat, pentru EVZ, ca âtrebuie modernizate punctele de vanzare, modernizata infrastructura la nivelul autovehiculelor, pentru a asigura transferul in timp real al informatilor privind validarile facute in autobuze. De asemenea, trebuia modernizata infrastructura la nivel central pentru cresterea capacitatii de procesare si era necesara crearea cadrului de implementare a biletului unic RATB-METROREX-CFRâ.
O alta investitie a Regiei a fost cumpararea de noi aparate de control. Au fost achizitionate 200 de smartphone-uri. âValoarea totala a celor doua contracte a fost de 1.392.865 leiâ, au precizat reprezentantii Regiei, care au adaugat ca aparatul nu poate fi folosit de controlori pe post de telefon.
CITITI SI: Directorului RATB nu-i mai ajung consilierii. Are 7!Politie pe autobuzele RATB si la metrouBlatistii de la RATB, prinsi mai usor cu ajutorul smartphone-urilorGrapini face lobby la Oprescu pentru Astra Vagoane. Societatea a devenit stapana in curtea RATB pe furis
(757 afișări)
| |
|