Marți, 19 Mai 2015 - 05:39 AM Aleg.RO: Iohannis sesizeaza CC pe legea serviciilor comunitare privind incompatibilitatile primarilor

Publicat de: ---

Cotidianul

"Vreau sa va refer pe scurt la propusa modificare a Legii serviciilor comunitare de utilitati publice numarul 51 din 2006 . Aceasta modificare a fost tratata, ca sa stiti despre ce vorbim, a fost tratata in spatiul public ca o interventie pentru schimbarea reglementarilor in incompatibilitatea alesilor locali. Aceasta schimbare se refera, in esenta, la faptul ca primarul si presedintele Consiliului Judetean pot fi membri in Adunarea Generala a Actionarilor, atunci cand este vorba de o societate in mana publica care se ocupa de utilitati publice. Aceasta chestiune a fost vehiculata pe larg si in campania electorala si, daca va amintiti, chiar subsemnatul am avut o speta discutabila cu ANI. Inalta Curte de Casatie si Justitie a transat chestiunea si a constatat ca eu nu am fost la niciun moment in incompatibilitate. Totusi, aceasta lege care mi-a fost trimisa si care a ajuns a doua oara la Presedintie nu va fi promulgata. Aceasta lege a ajuns la Presedintie anul trecut, a fost trimisa la reexaminare de predecesorul meu, acum a ajuns a doua oara la promulgare", a spus Iohannis.

Presedintele a precizat ca are "serioase dubii" in ceea ce priveste constitutionalitatea acestui act normativ.

"Am serioase dubii in ce priveste constitutionalitatea acestui act normativ, drept pentru care am formulat o adresa catre Curtea Constitutionala si voi solicita verificarea constitutionalitatii acestui act normativ. In esenta, trebuie sa lamuresc un pic fondul problemei. Eu m-am exprimat in repetate randuri in chestiunea incompatibilitatilor si am spus ca acest domeniu trebuie mai bine reglementat. Incompatibilitatile trebuie sa fie clarificate dupa o discutie publica si formulate in asa fel incat toata lumea sa inteleaga usor care sunt principiile care stau la baza si care sunt incompatibilitatile. Acest act normativ vrea sa rezolve o parte din aceasta problema, folosind un subterfugiu, folosind un articol dintr-o lege care nu reglementeaza incompatibilitati. Este primul aspect. Al doilea aspect, aceasta lege care mi-a fost trimisa spre promulgare, intr-un articol prevede derogari de la Legea nr. 215, Legea administratiei publice locale. Daca este asa, 215 este o lege organica si atunci si legea de derogare trebuie sa fie tratata ca si o lege organica, ori parcursul prin Parlament nu a fost de asa natura. Iata, deci, si o problema de forma. Pentru aceste doua chestiuni voi trimite actul normativ spre analiza Curtii Constitutionale", a explicat Iohannis, in conferinta de presa sustinuta la Palatul Cotroceni.

Administratia Prezidentiala a transmis luni si textul sesizarii de neconstitutionalitate asupra Legii pentru modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, trimisa de presedintele Klaus Iohannis presedintelui Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean.

In document se arata ca motivele sesizarii vizeaza "aspecte de neconstitutionalitate extrinseca, constand, pe de o parte, in incalcarea normelor constitutionale referitoare la domeniul rezervat legii organice, prevazut la Art. 73 alin. (3) coroborate cu cele ale Art. 76 alin. (1) din Constitutie, republicata, iar pe de alta parte, a celor referitoare la competenta legislativa a Camerelor Parlamentului in procedura de legiferare, prin nerespectarea dispozitiilor alin. (1) teza finala si alin. (5) ale Art. 75 din Constitutie, republicata".

"Totodata, in ceea ce priveste fondul reglementarii, prin faptul ca prevederile articolului unic pct. 2 reglementeaza echivoc si neclar, legea dedusa controlului de constitutionalitate contravine si prevederilor Art. 1 alin. (5) din Constitutie, republicata, incalcand astfel, principiile si normele de tehnica legislativa ce impun o reglementare unitara, in scopul realizarii unei sistematizari a materiei, cu consecinta cresterii accesibilitatii si predictibilitatii legii. Precizam ca in acest ultim caz este vorba despre materia incompatibilitatilor si conflictelor de interese prevazute de Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei", se mentioneaza in sesizare.

Presedintele precizeaza ca propunerea legislativa, in forma depusa de initiatori, viza modificarea si completarea articolului 10. "Prin avizul nr. 375/2013, Consiliul Legislativ a precizat ca, desi reglementarea referitoare la serviciile comunitare de utilitati publice face parte din categoria legilor ordinare, pentru care prima Camera competenta este Senatul, totusi, prin continutul normativ interventiile legislative propuse se constituie in norme derogatorii de la dispozitiile Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, motiv pentru care aceste prevederi ar trebui reformulate in mod corespunzator. De asemenea, prin acelasi aviz, Consiliul Legislativ a semnalat ca la momentul respectiv in procedura legislativa se afla o alta propunere legislativa (Lege privind modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I-a nr.123 din 20 februarie 2007 – PLx106/2013), avand aceeasi initiatori, cu un obiect de reglementare similar, si cu caracter organic, pentru care prima Camera competenta era Camera Deputatilor. Precizam ca aceasta initiativa legislativa a fost respinsa de Senat, in calitate de Camera decizionala. (Anexa nr. 1)", se mentioneaza in document.

"In ceea ce priveste Legea privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, aceasta a fost respinsa de Senat si adoptata de Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala; aceasta a modificat forma initiatorului prin amendarea dispozitiilor Art. 10 alin. (8) si instituirea acestora ca norme derogatorii de la prevederile Art. 37 si Art. 92 ale Legii administratiei publice locale nr. 215/2001. Ulterior adoptarii legii de catre Camera Deputatilor, la data de 14 iulie 2014, Presedintele Romaniei a solicitat Parlamentului, in conformitate cu dispozitiile Art. 77 alin. (2) din Constitutie, republicata, reexaminarea legii mentionate pe motiv ca prevederile articolului unic pct. 2 vin in contradictie cu dispozitiile legale privind respectarea regimului incompatibilitatilor si conflictelor de interese reglementat in Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. In cadrul reexaminarii din Parlament, aceasta lege a fost dezbatuta de Senat, in calitate de prima Camera, si de Camera Deputatilor in calitate de Camera decizionala, fiind adoptata in aceeasi forma cu cea inaintata anterior spre promulgare, cu aplicarea dispozitiilor Art. 76 alin. (2) din Constitutie, republicata. Potrivit Art. 73 alin. (3) lit. o) din Constitutia Romaniei, republicata, organizarea administratiei publice locale, a teritoriului, precum si regimul general al autonomiei locale se reglementeaza prin lege organica", adauga sursa citata.

In document se precizeaza de asemenea ca acest domeniu este reglementat de Legea administratiei publice locale 215. "Astfel, potrivit Art. 1 din Legea nr. 215/2001, aceasta reglementeaza regimul general al autonomiei locale, precum si organizarea si functionarea administratiei publice locale. Asadar, in conformitate cu obiectul de reglementare, astfel cum este acesta definit de Art. 1, Legea nr. 215/2001, in integralitatea sa, reglementeaza norme juridice de natura legii organice. De altfel, potrivit prevederilor constitutionale anterior mentionate, acest act normativ a fost adoptat de Parlament ca lege organica, cu respectarea prevederilor Art. 74 alin. (1) din Constitutie (in numerotarea anterioara revizuirii acesteia). Mentionam ca fiind un domeniu atribuit, atat de legiuitorul constituant originar, cat si de cel derivat, adoptarii prin lege organica, toate interventiile legislative asupra Legii nr. 215/2001 ulterioare intrarii in vigoare a acesteia (respectiv Legea nr. 286/2006, Legea nr. 131/2008, Legea nr. 375/2009, Legea nr. 59/2010, Legea nr. 13/2012 si Legea nr. 74/2012) au fost adoptate de Parlament ca legi organice, cu aplicarea prevederilor Art. 76 alin. (1) din Constitutie, republicata. (Anexa nr.2)", se arata in sesizare.

In document se arata ca, "intrucat are ca obiect de reglementare instituirea expresa a unei norme derogatorii de la regimul juridic al domeniului legii organice, respectiv de la Legea nr. 215/2001, Legea privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 are caracter de lege organica si, in consecinta, ar fi trebuit adoptata cu respectarea prevederilor Art. 76 alin. (1) din Constitutie, republicata, respectiv cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere a Parlamentului".

"Potrivit formulei de atestare a autenticitatii actului normativ, inscrise in finalul Legii privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, aceasta a fost insa adoptata cu aplicarea prevederilor Art. 76 alin. (2) din Constitutie, republicata, fiind astfel incalcate prevederile Art. 76 alin. (1) coroborate cu cele ale Art. 73 alin. (3) lit. o) din Constitutie, republicata", sustine presedintele.

Caracterul de lege organica al Legii privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice are implicatii si sub aspectul respectarii principiului specializarii Camerelor la dezbatere, prevazut de Art.75 alin. (1) din Constitutie, se mai arata in document.

"Contrar dispozitiilor constitutionale in materie de competenta a Camerelor Parlamentului in materie de legiferare, Legea privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 a fost dezbatuta cu incalcarea prevederilor Art. 75 alin. (1) si (5) din Constitutie. Astfel, analizand parcursul legislativ al acestei initiative, constatam ca inainte de a fi fost transmisa de Presedintele Romaniei spre reexaminare, aceasta lege a fost dezbatuta cu incalcarea dispozitiilor Art. 75 alin. (5) din Constitutie, republicata, intrucat norma derogatoare a fost nou introdusa de Camera Deputatilor, care insa nu avea competenta decizionala in materie; aceasta se impunea cu atat mai mult cu cat Senatul, in sedinta din 8 aprilie 2013, respinsese aceasta initiativa legislativa. Ulterior, in cadrul procedurii de reexaminare, Legea privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 a fost dezbatuta cu incalcarea dispozitiilor Art. 75 alin. (1) din Constitutie, republicata, respectiv de Senat, in calitate de prima Camera sesizata, si de Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala", conform sesizarii.

Presedintele subliniaza totodata ca "interventia legislativa operata in continutul Art. 10 alin. (8) din Legea nr. 51/2006 nu se integreaza in obiectul de reglementare al acestei legi, fiind adoptata cu incalcarea dispozitiilor Art. 1 alin. (5) din Constitutie, prin raportare la prevederile Art. 41 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative potrivit carora: «Titlul actului normativ cuprinde denumirea generica a actului, in functie de categoria sa juridica si de autoritatea emitenta, precum si obiectul reglementarii exprimat sintetic»".

"Astfel, dispozitiile derogatoare de la articolul unic pct. 2 din Legea privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 sunt incomplet reglementate, intrucat, prin faptul ca afecteaza regimul juridic al incompatibilitatilor si conflictelor de interese aplicabil alesilor locali, prevazut in Legea n r. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, acestea ar fi trebuit sa instituie in mod neechivoc, clar, nesusceptibil de alte interpretari, si o referire la Legea nr. 161/2003. Aceasta cu atat mai mult cu cat, in materia incompatibilitatilor si conflictelor de interese prevederile legale trebuie sa fie precise, neechivoce, sa instituie norme unitare, clare, previzibile, a caror aplicare sa nu permita arbitrariul. Sub acest aspect, consideram ca dispozitiile pct. 2 al articolului unic din Legea privind modificarea Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 incalca si prevederile constitutionale ale Art. 1 alin. (5) referitoare la principiul obligativitatii respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legii, intrucat nu respecta cerintele de previzibilitate, stabilitate si certitudine a normei juridice", se mentioneaza in document.

"In considerarea argumentelor expuse, va solicit sa admiteti sesizarea de neconstitutionalitate si sa constatati ca Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice a fost dezbatuta si adoptata cu incalcarea prevederilor constitutionale ale Art. 1 alin. (5), ale Art. 73 alin. (3) lit. o), ale Art. 75 alin. (1) si (5) si ale Art. 76 alin. (1) din Constitutie, republicata", conchide presedintele.

Primarii si presedintii CJ vor putea fi reprezentanti in adunarile generale ale asociatiilor cu activitatea in serviciile de utilitati publice, a decis recent Camera Deputatilor, respingand cererea de reexaminare a presedintelui la legea serviciilor comunitare si mentinand forma initiala a legii Raportul de respingere a cererii de reexaminare a fost adoptat cu 224 voturi pentru, 88 abtineri si 3 impotriva.

Legea serviciilor comunitare de utilitati publice care prevedea si faptul ca primarilor si presedintilor consiliilor judetene li se acorda calitatea de reprezentanti ai comunelor, ai oraselor, respective municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice a fost adoptata in iunie 2014, insa presedintele Traian Basescu a retrimis-o pentru reexaminare in Parlament.

Cererea de reexaminare preciza ca aceasta lege nu este oportuna, deoarece participarea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene in organele de conducere ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara nu se justifica in mod obiectiv, intrucat solutia legislativa propusa ar avea un impact negativ deoarece ar conduce la eludarea regimului incompatibilitatilor, “Ca efect al noului text de lege, Agentia Nationala de Integritate nu ar mai putea constata incompatibilitatea primarilor sau a presedintilor consiliilor judetene care vor face parte din organelle de conducere ale acestor asociatii”, se mentioneaza in cererea de reexaminare a legii.

In cererea de reexaminare se aprecia ca se impune mentinerea incompatibilitatii intre calitatea de primar sau presedinte al consiliului judetean si aceea de reprezentant al comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice, pentru a se evita suprapunerea intereselor colectivitatilor locale cu cele personale.

Deputatii au respins cererea de reexaminare a legii si si-au mentinut punctul de vedere adoptat anterior Astfel, primarilor si presedintilor consiliilor judetene li se acorda calitatea de reprezentanti ai comunelor, ai oraselor, respective municipiilor si judetelor in adunarile generale ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara, avand ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice.

Totodata, potrivit noii legi, primarii si presedintii consiliilor judetene isi pot delega, prin dispozitie, calitatea de reprezentant in adunarea generala a asociatiei.

Reprezentantii PSD si ai UDMR au spus ca sustin prima varianta a legii si sunt impotriva cererii de reexaminare, in timp ce PNL s-a abtinut.


(282 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Cotidianul
· Alte știri din sursa
Cotidianul

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Cotidianul:

Iohannis sesizeaza CC pe legea serviciilor comunitare privind incompatibilitatile primarilor | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.60395383834839 seconds.