Vineri, 22 Mai 2015 - 05:36 AM Aleg.RO: Planul de reduceri fiscale din codul fiscal incepe sa fie jumulit pe muteste in Parlament, cu binecuvantarea guvernului

Publicat de: ---

ziarulfinanciar Autor: Iulian Anghel 22 .05.2015

Sub imperiul asteptatei reduceri de TVA la alimente, de la 1 iunie, trece aproape neobservat faptul ca alte masuri cuprinse in proiectul de cod fiscal aprobat de guvern, care trebuie sa intre in vigoare de la 1 ia­nuarie 2016, incep sa fie puse in discutie una cate una. Iar pe masura ce sunt adoptate decizii care pretind bani de la buget, sunt multe sanse ca acestea sa fie eliminate definitiv.

Guvernul s-a laudat in martie ca are un excedent bugetar, in primul trimestru, de 5 mi­liarde de lei, prin urmare reducerea TVA de la

1 iunie la toate alimentele, bauturile nealcoolice si serviciile de alimentatie publica are acoperire in buget. Intre timp insa au aparut o serie de cheltuieli care nu erau prevazute.

Dublarea alocatiilor pentru copii inseamna un efort financiar anual de 1,8 mld. lei, adica mai mult decat strangea bugetul din controversata taxa pe stalp (1,4 mld. lei) pe care proiectul de cod fiscal prevedea ca o va elimina, dar despre care insusi ministrul finantelor Eugen Teodorovici spune acum ca ?impactul va fi foarte mare?.

O alta masura despre care nu s-a stiut la elaborarea codului fiscal a fost majorarea salariilor personalului nedidactic din invatamant cu 12%, de la 1 august ? masura care nu costa mult ? in jur de 115 mil. lei anual ? dar este totusi un efort. Pensiile militarilor (in jur de 80.000 de pensii) vor creste si ele, iar impactul pe buget nu este pe deplin cunoscut.

In paralel, de la 1 ianuarie ar urma sa intre in vigoare o noua lege a salarizarii buge­tarilor, iar responsabilii guvernului vorbesc de majorari de salarii, salariul minim urmand sa fie de 1.200 de lei. Ce inseamna acest lucru pentru cei aproape 1,2 milioane de bugetari, dar si pentru buget inca nu s-a calculat.

Vorbim deci de masuri care nu au fost luate in calcul la alcatuirea proiectului codului fiscal, dar de care trebuie sa se tina seama, mai ales ca anul viitor deficitul bugetar nu poate depasi 1,2% din PIB pe ESA, asa cum s-a angajat guvernul in fata Comisiei Europene. Cum vor fi acoperite aceste miliarde de lei pe care nimeni nu le luase in seama pana acum?

Unele dintre frazele-cheie din pre­viziunile de primavara ale Comisiei Europene sunt acelea care eva­lueaza impactul reducerii fisca­litatii asupra conturilor nationale. Potrivit eva­luarilor Comisiei, daca codul fiscal intra in vigoare in varianta adoptata in guvern, deficitul bugetar va ajunge in 2016 la 3,5% din PIB. Iar, daca va intra in vigoare cu amendamentele aduse de Parlament, atunci deficitul ar fi mai mic, spune Comisia, in jur de 3% din PIB. Ce stie Comisia si nu stiu ceilalti sau nu baga de seama? Anume ca, pe masura ce discutiile pe proiectul de cod avanseaza in Parlament, parla­mentarii elimina masurile de relaxare una cate una.

Senatul a decis ca nu este cazul sa fie redusa acciza la carburant cu pana la 20%, asa cum scria in proiectul guvernului. Imediat Ministerul Fi­nantelor a facut socoteala ca ?a economisit? 3 mi­­liarde de lei. De asemenea, senatorii au decis ca nu este cazul sa fie eliminat complet actualul impozit pe dividende de 16%, cum decisese guvernul, si l-au scazut de la 16% la 5%.

Pe faza, ca de obicei, Ministerul Finantelor a calculate ca cele doua masuri ? renuntarea la reducerea accizei si pastrarea impozitului pe dividend ? aduc in plus bugetului 3,5 ? 4 miliarde de lei. De cateva zile se discuta pe holuri la Parlament si despre renuntarea la anularea taxei pes talp de 1%, de la 1 ianuarie, cum prevedea proiectul guvernului, masura ce ar putea fi luata la Camera Deputatilor unde de afla acum proiectul.

Guvernul nu sufla un cuvant de impotrivire, pe motiv ca Parlamentul este suveran, dar ministrul finantelor incearca sa acrediteze ideea ca ar fi o lupta si o ciocnire de idei pentru identificarea celei mai bune solutii.

?Discutiile vor fi si de scoatere ( a taxei pe stalp ? n.red.), dar impactul este unul foarte mare. Stim foarte bine anul viitor avem o tinta de atins, acel deficit de 1,1 aproximativ (deficit bugetar din PIB ? n. red) , fata anul asta cand avem 1,83 si va fi foarte greu sa ne incadram in ceea ce inseamna anul viitor?, s-a plans saptamana trecuta Teodorovici intr-un interviu pentru statia tv Digi 24. Iata cum, de fapt, modificarile facute in Parlament au girul guvernului, daca nu este chiar el sursa de inspirati a lor. Cea ce nu s-a pus deocamdata in discutie este scaderea cotei TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie, dar pana ca proiectul codului fiscal sa devina lege mai este destul timp.

Miercuri seara, intrebat ce crede despre dublarea alocatiilor pentru copii decisa in cursul zilei de Camera Deputatilor, presedintele Klaus Iohannis a spus ca este o masura buna, ca a vorbit cu premierul si vor fi gasite surse de finantare.

Surse de finantare se gasesc. Bunaoara, guvernul se lauda cu un excedent de 5 miliarde de lei in T1. Dar nu sufla o vorba despre cum a fost obtinut acest excedent. Pentru ca, in ciuda faptului ca veniturile cresc (plus 12% fata de T1 2014 si plus 6,5% fata de program), excedentul a fost obtinut mai degraba pe seama taierii cheltuielilor programate, cu 20%. Daca ar fi cheltuit la nivelul programat, guvernul ar avut un deficit la T1 de 2,2 miliarde de lei si nu un excedent de 5 miliarde de lei, in ciuda faptului ca veniturile au crescut cu 3,3 miliarde de lei, fata de T1 2014. Aproape un miliard de lei au fost luati de la investitii, cheltielile de capital in T1 fiind la doar 30% fata de program.

Mai mult, dupa esecul impozitarii bacsisului, Finantele vorbesc de din nou de ?forfetar?.

Prin urmare, bani se mai gasesc, mai ales daca economia isi va pastra ritmul promitator de crestere, important fiind insa de unde ii iei, la ce cheltuieli renunti si cu ce folos.

 

Trei masuri-cheie puse in discutie, cu impact de 5 mld. lei

Senatul a eliminat prevederea din proiectul de cod fiscal al guvernului prin care acciza la carburanti scadea cu pana la 20% din 2016 (decizia Senatului lasa in buget 3 mld. lei).

Senatul nu a fost de acord cu eliminarea impozitului de 16% pe dividende. Acesta va scadea totusi la 5% (eliminarea impozitului ar fi adus un gol la buget de 2 mld. lei, iar impozitul de 5% aduce un plus de 650 mil. lei).

La Camera Deputatilor se discuta despre ipoteza eliminarii din textul guvernului a masurii de renuntate la taxa pe stalp de 1% (care aduce bugetului 1,4 mld. lei anual).


(243 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Ziarul Financiar

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Ziarul Financiar:

Planul de reduceri fiscale din codul fiscal incepe sa fie jumulit pe muteste in Parlament, cu binecuvantarea guvernului | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.63649201393127 seconds.