Luni, 20 Iulie 2015 - 08:01 AM Aleg.RO: "Nimeni nu stie din ce vor fi platiti administratorii"

Publicat de: ---

Bursa      * Marius Dunca, ANPC: "Banii vor veni de la stat"
     * Autoritatile lucreaza la redactarea normelor metodologice
       Institutul National pentru Pregatirea Practicienilor in Insolventa (INPPI), Uniunea Notarilor, avocatii si executorii judecatoresti trebuie sa pregateasca, in cateva luni, examenul pentru specialistii care vor administra procedurile de insolventa a persoanelor fizice, dupa ce noua lege din domeniu va intra in vigoare (la finalul lunii decembrie a acestui an) .
     Reprezentantii corpurilor profesionale intampina, insa, probleme, avand in vedere ca, in prezent, nu se stie nici macar numarul celor care vor desfasura aceasta activitate, dupa cum ne-a spus Simona Milos, presedintele INPPI.
     Domnia sa ne-a declarat: "Am avut o intalnire la nivel de pregatire profesionala cu notarii, avocatii, executorii judecatoresti si membrii INPPI. Suntem in stadiul de trimitere a unei adrese in teritoriu ca sa vedem cati specialisti doresc sa se inscrie pe lista celor care vor administra astfel de proceduri, pentru ca va trebui ca administratorii sa se ofere voluntar, nu vor fi obligati sa indeplineasca o astfel de functie. Este necesar sa-si exprime singuri optiunea sa fie administratorii unor persoane fizice si urmeaza ca acestia sa fie pregatiti din punct de vedere profesional".
     Potrivit Simonei Milos, in prezent, se lucreaza la intocmirea normelor metodologice de aplicare a legii, care vor contine toate aspectele nelamurite de reglementarea recent aprobata.
     Cea mai mare problema ridicata de partile implicate este sursa fondurilor din care vor fi platite onorariile membrilor comisiilor de insolventa ale administratorilor.
     "Comisia de insolventa ar trebui sa fie o institutie de sine statatoare, bugetara, care sa fie sustinuta din surse bugetare. Administratorii, la randul lor, vor avea costuri foarte mari. Vor fi foarte multe probleme de logistica, pentru ca, printre altele, legea impune ca administratorii sa detina o arhiva proprie cu situatiile persoanelor pe care le administreaza. Acest lucru costa, iar daca nivelul costurilor va fi mai mare decat cel al onorariilor, administratorii nu vor mai fi motivati sa-si indeplineasca asa cum trebuie aceasta functie", ne-a mai spus presedintele INPPI.
     Reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si cei din ministerele implicate au format o comisie care se ocupa de redactarea normelor metodologice.
     Marius Dunca, presedintele ANPC, ne-a spus ca banii pentru onorarii vor veni de la stat, prin Ministerul Finantelor Publice, urmand sa fie realocate posturi pentru specialisti.
     Domnia sa ne-a precizat: "Nu exista specialisti in Romania pe Legea insolventei persoanelor fizice. Va trebui sa realocam posturi, iar banii vor veni de la stat. Onorariile nu vor fi platite de persoanele in insolventa. Noi trebuie sa-i ajutam sa treaca de situatia dificla in care se afla, nu sa le luam alti bani".
     Normele metodologice trebuie sa fie finalizate in termen de 60 de zile de la aparitia legii in Monitorul Oficial, respectiv pana la finalul lunii august, Legea falimentului personal urmand sa intre in vigoare la finalul acestui an.
     * Noua lege reglementeaza trei proceduri de insolventa
     Prin Legea nr. 151/2015 care prevede insolventa persoanelor fizice, sunt reglementate trei proceduri de insolventa: cea bazata pe rambursarea datoriilor, procedura pe baza de lichidare a activelor si insolventa simplificata.
     In primul caz, daca datornicul considera ca se afla in insolventa dar ca situatia sa nu este iremediabil compromisa, poate cere comisiei de insolventa deschiderea procedurii pe baza de plan de rambursare a datoriilor, care este o procedura administrativa.
     Insolventa prin lichidare de active poate fi solicitata de catre datornic, in mod direct, in cazul in care "situatia sa financiara este iremediabil compromisa".
     Ultima procedura - cea simplificata - poate fi accesata de o persoana fizica insolventa daca suma totala a datoriilor sale este de cel mult zece salarii minime pe economie, nu are bunuri sau venituri urmaribile si are peste varsta standard de pensionare ori si-a pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca.
     Deputatul PSD Ana Birchall ne-a explicat, in mai multe ocazii, ca initiativa sa legislativa prevede ca procedura administrativa de insolventa sa fie desfasurata pe o perioada de cinci ani, timp in care vor fi oprite procedurile de executare silita deja initiate si nu vor putea fi deschise alte astfel de proceduri. De asemenea, in perioada procesului de insolventa, nu vor mai fi percepute dobanzi sau penalitati.
     Potrivit parlamentarului, persoana care nu va avea nicio sansa de restructurare va intra in procedura de lichidare, care va fi derulata in instanta, restructurarea persoanelor fizice fiind efectuata in baza unui plan si a unei comisii de insolventa.
     Pe marginea intocmirii unei comisii de insolventa au avut loc discutii contradictorii, acest lucru insemnand, in opinia unora dintre specialisti, "ocolirea justitiei".
     In opinia reprezentantilor Casei de Insolventa Transilvania (CITR), noua lege are o serie de lacune, una dintre acestea fiind constituirea unor comisii de insolventa - cu o componenta complexa, dar fara niciun reprezentat al creditorilor.
     Legat de acest subiect, Ana Birchall ne-a explicat: "Va fi constituita o comisie nationala de insolventa, cel mai probabil alcatuita din reprezentanti ai anumitor autoritati, cum ar fi ANPC, BNR etc., care va monitoriza modul de rambursare a datoriilor. Daca cineva nu va fi de acord cu procedura stabilita in cadrul acestei comisii, atunci se poate face contestatie si se merge in instanta. Astfel, degrevam instantele de o serie de dosare, iar debitorul, care va putea propune modul de rambursare a datoriilor, pentru ca are acest drept, nu va mai fi nevoit sa astepte o lunga perioada de timp ca sa ia instanta o decizie".
     Practicienii in insolventa sustin ca aceasta masura a fost solicitata chiar de justitie, care nu detine logistica necesara pentru coordonarea unui numar ridicat de dosare pe aceasta speta.
     Liviu Stancu, secretar de stat in Ministerul Justitiei, a subliniat, inainte de aprobarea legii, ca adoptarea proiectului legislativ care prevede falimentul personal va avea un impact major asupra structurilor din justitie, fiind necesara suplimentarea numarului de magistrati, a personalului auxiliar si a spatiilor logistice aferente.
     Horatius Dumbrava, membru al Consiliului Superior al Magistraturii, a adus in discutie punctele slabe ale procedurii, mentionand ca un proiect de acest gen nu ofera posibilitatea persoanei fizice sa revina, dupa faliment, la standardul de viata obisnuit.
     Debitorilor care vor intra in insolventa li se va schimba viata, considera Nicolae Cinteza, directorul Directiei de Supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei (BNR). In momentul adoptarii acestei reglementari, domnia sa a explicat: "Pentru banci legea este binevenita intrucat conditia de intrare in insolventa este ca restantele sa depaseasca trei luni, iar in acest caz oricum bancile isi provizioneaza creditele. Nici faptul ca imobilele nu mai pot fi executate timp de cinci ani, cat persoanele fizice se afla in insolventa nu afecteaza bancile, pentru ca oricum nu avem o piata imobiliara pe care sa existe suficienta cerere astfel incat operatorii bancari sa-si vanda toate imobilele executate. In schimb, celor care vor intra in insolventa li se va schimba viata. De aceea ii sfatuiesc sa se gandeasca bine inainte sa-si declare insolventa, sa analizeze legea cu atentie si sa se consulte cu un specialist care cunoaste bine respectivele reglementari".
     Avocatul Gheorghe Piperea a cerut Presedintiei sa retrimita Legea insolventei persoanelor fizice in Parlament, pe motive de neconstitutionalitate.
     * Administratorul procedurii - desemnat de comisia de insolventa
     Comisia de insolventa de la nivel central este un organ administrativ care monitorizeaza si coordoneaza activitatea comisiilor de insolventa de la nivel teritorial in derularea procedurilor de insolventa si exercita toate celelalte atributii prevazute de prezenta lege in competenta sa, arata reglementarile nou adoptate.
     Acestea mentioneaza: "Comisia de insolventa la nivel teritorial (...) este structura descentralizata in teritoriu a comisiei de insolventa la nivel central ce se organizeaza si functioneaza la nivelul fiecarui judet si care indeplineste atributii decizionale, de control si supraveghere in procedura insolventei pe baza de plan de rambursare a datoriilor, atributii de supraveghere in procedura simplificata de insolventa si atributii de control si supraveghere in perioada de supraveghere post-procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active".
     Administratorul administreaza procedura de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor, sub controlul comisiei de insolventa.
     Acesta este desemnat de comisia de insolventa, dintre practicienii in insolventa, executorii judecatoresti, avocatii si notarii publici inscrisi in Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor pentru procedura insolventei persoanelor fizice.
     Legea insolventei persoanelor fizice specifica: "Administratorul procedurii analizeaza situatia locativa a debitorului si propune, prin planul de rambursare, masurile privind locuinta familiei pe durata procedurii. In acest scop, administratorul procedurii evalueaza cel putin urmatoarele aspecte:
     a) costurile pe care le-ar suporta debitorul daca ar ramane in imobilul locuinta a familiei (...);
     b) nevoile de locuit ale debitorului si ale familiei sale si (...) costurile pe care le-ar implica o solutie locativa alternativa;
     c) veniturile debitorului si capacitatea altor persoane care locuiesc impreuna cu debitorul de a contribui la cheltuielile legate de locuinta familiei;
     d) in cazul in care asupra imobilului cu destinatie de locuinta a familiei este constituita o cauza de preferinta, cuantumul creantei ce beneficiaza de aceasta cauza de preferinta".
     In cazul procedurii judiciare de insolventa prin lichidarea activelor debitorului, lichidatorul este desemnat aleatoriu de catre instanta, prin sentinta de deschidere a procedurii, dintre practicienii in insolventa, executorii judecatoresti, avocatii si notarii inscrisi in Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor pentru procedura insolventei persoanelor fizice.
     Cererile/actiunile din procedura judiciara de insolventa prin lichidare de active, contestatiile impotriva deciziilor comisiei de insolventa prevazute de prezenta lege si cererile de eliberare de datorii sunt de competenta judecatoriei in a carei circumscriptie si-a avut domiciliul sau resedinta debitorul cel putin sase luni anterior datei sesizarii instantei.
     Daca debitorul decedeaza dupa aprobarea sau confirmarea unui plan de rambursare a datoriilor, mostenitorii legali si legatarii cu titlu universal pot continua executarea acestuia, daca toti creditorii sunt de acord. Daca debitorul decedeaza dupa deschiderea procedurii judiciare de insolventa de lichidare, daca toti creditorii isi exprima acordul, procedura continua cu mostenitorii. 

     * Atributiile comisiei de insolventa
     Printre atributiile comisiei de insolventa, in perioada de executare a planului de rambursare, se numara supravegherea executarii planului de rambursare, astfel cum a fost aprobat de creditori sau confirmat de instanta. In indeplinirea atributiilor de supraveghere, comisia avizeaza rapoartele bianuale ale administratorului procedurii privind executarea planului de rambursare; aproba contractarea de noi imprumuturi; verifica indeplinirea de catre administratorul procedurii a atributiilor ce ii revin acestuia potrivit prezentei legi. De asemenea, comisia inlocuieste, daca exista motive temeinice, administratorul procedurii.
     * 
     * Obligatiile debitorilor
     Conform noii legislatii, pe durata procedurii de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor, debitorul are mai multe obligatii, printre care se numara urmatoarele:
     a) sa coopereze activ cu comisia de insolventa si administratorul procedurii si sa puna la dispozitia acestora informatiile si inscrisurile solicitate, in vederea verificarii conditiilor pentru deschiderea procedurii, elaborarii planului de rambursare a datoriilor si evaluarii modului de executare a acestuia;
     b) sa efectueze platile catre creditori la termenele stabilite in planul de rambursare a datoriilor si sa execute orice alte masuri prevazute in plan;
     c) sa comunice administratorului procedurii, trimestrial, o situatie cu privire la executarea planului de rambursare la care sa anexeze dovezile referitoare la platile efectuate, precum si o situatie cu privire la orice alte acte supuse supravegherii administratorului procedurii;
     d) sa desfasoare, in conditiile legii, potrivit abilitatilor si pregatirii sale profesionale, o activitate producatoare de venituri sau sa caute un loc de munca mai bine remunerat, iar in situatia pierderii locului de munca, din motive neimputabile, sa depuna toata diligenta rezonabila pentru obtinerea unui nou loc de munca;
     e) sa informeze administratorul procedurii cu privire la obtinerea oricaror venituri suplimentare fata de nivelul estimat in planul de rambursare, precum si cu privire la orice reducere a salariului sau a oricaror alte venituri estimate;
     f) sa informeze administratorul procedurii cu privire la dobandirea, cu orice titlu, inclusiv din mosteniri sau donatii, de bunuri sau servicii a caror valoare depaseste salariul minim pe economie;
     g) sa participe la cursuri/programe de educatie financiara organizate in aplicarea prezentei legi;
     h) sa informeze administratorul procedurii cu privire la orice schimbare a domiciliului sau a resedintei principale, nu mai tarziu de cinci zile de la producerea schimbarii.
     * 
     * Atributiile administratorului
     Pe durata executarii planului de rambursare, administratorul procedurii indeplineste urmatoarele atributii:
     a) monitorizeaza platile catre creditori, plata creantelor curente, cheltuielile pentru asigurarea unui nivel de trai rezonabil (cheltuieli legate de intretinerea debitorului si a familiei sale, chiria pentru locuinta familiei, daca este cazul etc.), orice schimbare a locului de munca, masurile pentru recuperarea creantelor al caror titular este debitorul, instrainarea unor bunuri neurmaribile, situatia financiara a debitorului;
     b) aproba incheierea de acte de dispozitie privitoare la bunuri urmaribile si incheierea altor contracte care pot afecta situatia patrimoniala a debitorului, cu exceptia contractelor de imprumut;
     c) avizeaza, prealabil sesizarii comisiei de insolventa, contractarea de noi imprumuturi, in conditiile prezentei legi;
     d) intocmeste rapoartele bianuale privind executarea planului de rambursare;
     e) sesizeaza comisia de insolventa in legatura cu orice modificare a situatiei financiare a debitorului care ar necesita modificarea planului de rambursare sau care ar impiedica executarea planului de rambursare;
     f) intocmeste raportul final, in termen de 30 de zile de la finalizarea planului, prin care confirma executarea planului de rambursare, raport pe care il comunica creditorilor.

   


(187 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

"Nimeni nu stie din ce vor fi platiti administratorii" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.66418504714966 seconds.