Miercuri, 22 Iunie 2016 - 06:24 AM Aleg.RO: Producatorii: "Din cauza balbelor legislative, situatia este fara precedent"

Publicat de: ---

Bursa      *  Dan Suciu: "Daca Parlamentul a inceput procesul de legiferare, atunci proiectul de Ordonanta nu mai poate intra si in Guvern"
     *  Cristiana Anghel: "Domnii de la Guvern nu au voie sa emita Ordonanta de Urgenta daca exista o lege pe traseu"
       Situatia din sectorul tutunului, creata de modul de legiferare a Directivei Europene din domeniu (40/2014), este una fara precedent, considera reprezentantii companiei JTI, unul dintre producatorii importanti din piata noastra de profil .
     Acestia s-au aratat profund uimiti de faptul ca proiectul legislativ de transpunere a directivei in legislatia nationala se afla atat in Parlament, fiind deja adoptat de Senat, cat si pe site-ul Ministerului Sanatatii, urmand sa fie aprobat de Guvern sub forma de Ordonanta de Urgenta.
     Dan Suciu, purtatorul de cuvant al Guvernului la momentul redactarii articolului, ne-a spus ca, daca Parlamentul a inceput procesul de legiferare a initiativei legislative, atunci proiectul de Ordonanta nu mai poate intra si in Guvern.
     La randul sau, Cristiana Anghel, secretar in cadrul Comisiei economice, industrii si servicii din Senat, ne-a spus ca Executivul nu poate aproba o Ordonanta de Guvern daca exista "o lege pe traseu": Domnii de la Guvern nu au dreptul, conform legii, sa emita o Ordonanta, daca un text legislativ se afla la aprobare in Parlament. In plus, trebuie sa-si dea avizul si Ministerul Finantelor Publice pe o astfel de initiativa, pentru ca vorbim de bani la bugetul de stat. Țin sa mentionez ca ultima varianta a legii a venit de la Guvern cu stampila Ministerului Sanatatii, in loc de cea a Secretariatului General al Guvernului".
     Cristiana Anghel ne-a mai spus ca proiectul de lege a plecat spre Camera Deputatilor - care este for decizional - pentru avizare, considerand ca initiativa poate fi aprobata in regim de urgenta, pana la vacanta parlamentara.
     Textul legislativ lansat in dezbatere de Ministerul Sanatatii motiveaza faptul ca noua lege ar urma sa fie aprobata prin Ordonanta de Guvern subliniind, printre altele, ca termenul prevazut pentru transpunerea actului european de catre statele membre, respectiv 20 mai 2016, a expirat, orice intarziere a autoritatilor romane putand conduce la declansarea actiunii de infringement.
     Initiativa legislativa mai precizeaza ca este nevoie de OUG tinand cont de vacanta parlamentara si "in scopul evitarii impunerii sanctiunilor pecuniare impotriva Romaniei (...) in cazul in care Comisia Europeana, sesizand Curtea de Justitie cu o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor, considera ca statul membru nu si-a indeplinit obligatia de a comunica masurile de transpunere a unei directive adoptate in conformitate cu o procedura legislativa".
     * JTI: "Cine va suporta prejudiciile generate de incertitudinile legislative?"
     Industria tutunului avertizeaza ca producatorii nu vor putea sa se conformeze noilor prevederi, intrucat detaliile referitoare la implementarea legii se afla in normele de aplicare, in timp ce Ordonanta prevede ca societatile de tutun sunt obligate sa-si adapteze productia odata cu intrarea in vigoare a noii legi, adica in momentul publicarii sale in Monitorul Oficial.
     In acest context, conducerea JTI subliniaza: "Incertitudinile in crestere genereaza prejudicii atat industriei de profil, cat si bugetului de stat, in conditiile in care managementul stocurilor este din ce in ce mai dificil, iar ANAF inregistreaza deja fluctuatii la incasarile din acciza la tigarete. Totodata, nu putem sa nu intrebam: cine va suporta aceste prejudicii? (...) O chestiune elementara, neclarificata de catre reprezentantii Ministerului Sanatatii, este cu ce culoare trebuie tiparite textele avertismentelor de sanatate: cu alb, sau cu alb si rosu? Acest aspect nu a fost lamurit nici in cadrul sedintelor publice din comisiile de specialitate ale Senatului, nici ca urmare a adreselor trimise ministerului. In fisierele transmise producatorilor de catre Ministerul Sanatatii la inceputul lunii februarie, textul este alb pe fond negru (in conformitate cu Decizia Comisiei 2015/1842), iar in Anexa la Proiectul Legii de transpunere/Proiectul Ordonantei de urgenta, textul este scris cu alb si rosu (conform Directivei delegate 109/2014/UE)".
     In aceste conditii, JTI solicita acordarea unei perioade de tranzitie pentru conformarea productiei la noile cerinte, "prin prevederea unui termen de intrare in vigoare rezonabil, ulterior publicarii Normelor de aplicare a Ordonantei de Urgenta si a unor dispozitii tranzitorii care sa permita continuarea productiei conform actualei legi pana la data intrarii in vigoare a noului act normativ, luand in considerare ca modificarea ambalajelor, tiparirea acestora de catre furnizori si adaptarea tehnologica a productiei pentru piata locala nu se pot face peste noapte".
     Reprezentantii Ministerului Sanatatii s-au aratat mirati de nelamuririle industriei, precizand ca, pe site-ul ministerului de resort, au fost postate inca din luna februarie fisiere si fotografii cu mesajele care vor fi puse pe pachetele de tigari si ca acestea nu vor fi modificate in textul normelor de aplicare.
     Referitor la metoda de rulare a ilustratiilor pe pachetele de tigari, aceasta va fi stabilita printr-un Ordin de ministru la care se lucreaza si care ar urma sa fie dat imediat dupa aprobarea Ordonantei.
     In plus, JTI considera: "Textul Proiectului de Ordonanta permite Ministerului Sanatatii sa decida, prin Ordin, in privinta standardizarii pachetelor produselor din tutun, masura echivalenta confiscarii marcilor. Subliniem ca, din perspectiva ierarhiei actelor normative si a tehnicii legislative, un ordin nu poate modifica o lege, acest lucru putandu-se face numai printr-un act normativ cu rang de lege".
     Producatorii de tigari subliniaza ca au atras atentia in mai multe ocazii Guvernului cu privire la consecintele intarzierii procesului de transpunere a Directivei, in februarie 2016 solicitand adoptarea proiectului de lege prin Ordonanta de urgenta, pentru ca productia sa aiba un timp de conformare si pentru "evitarea blocarii functionarii unui sector economic cu o contributie importanta la bugetul de stat".
     Sursele citate mentioneaza ca Executivul a refuzat, la momentul respectiv, orice dialog cu producatorii legali, iar solicitarile nu au primit un raspuns formal. Proiectul actual de Ordonanta nu isi are rostul. E intarziat si redundant, cu termene nerealiste.
     * Producatorii de tigarete spun ca depind de furnizorii globali de ambalaje
     Este necesar ca Romania sa transpuna noile reglementari europene intr-un timp cat mai scurt si cu acuratete, au declarat, recent, reprezentantii British American Tobacco (BAT), mentionand ca societatea a facut eforturi sustinute de pregatire pentru noile cerinte de productie.
     Sursele citate au precizat: "Desi termenul limita de 20 mai a fost depasit, noi vom continua sa producem conform legislatiei in vigoare, insa ne vom adapta celei noi de indata ce va fi finalizata. Cerem stabilirea unui calendar clar si transparent de transpunere a Directivei Tutunului de catre autoritatile romane, angajandu-ne totodata sa ne adaptam complet procesele de productie in termen de trei luni de la adoptarea legii de transpunere.
     Reprezentantii JTI au aratat, in urma cu cateva luni, ca productia nu se poate modifica peste noapte, ci doar in baza unei legi si a unor norme publicate in Monitorul Oficial: "Am aratat public ca depindem de furnizorii globali de ambalaje, ca avem nevoie de cateva luni pentru schimbarea designului, pregatirea procesului de tiparire, comanda materialelor, printarea blanchetelor si transportul acestora catre Romania, unde se produc tigaretele si se face impachetarea propriu-zisa. Acesta este motivul pentru care am solicitat o perioada de tranzitie pentru fabricatie sau permisiunea de a produce in paralel si a ne adapta din mers, astfel incat, la anul, pe 20 mai 2017, data prevazuta in Directiva pentru «curatarea pietei», sa putem avea doar produse de tip nou. Stocurile, limitate de legislatia fiscala in vigoare, nu sunt suficiente pentru a acoperi vanzarile din perioada de vara, care este o perioada de varf si exista pericolul real ca piata sa fie inundata de produse de contrabanda".
     Acestia au explicat de ce sunt necesare cateva luni pentru adaptarea productiei la cerintele Directivei tutunului.
     "Inainte de tiparire, trebuie pregatite desenele tehnice si stantele cu avertismentele de sanatate si adaptate designul si grafica pentru fiecare dintre cele 150 de sortimente. Aceasta pregatire este facuta de doar doua companii globale care deservesc toti producatorii de tutun din Europa.
     Odata incheiata pregatirea graficii si a stantelor, se comanda cilindrii si cartonul. In lume, exista numai trei furnizori de cilindri pentru rotogravura. Pregatirea cilindrilor dureaza pana la 14 saptamani. Cilindrii sunt apoi transportati la cele cateva tipografii de profil. De la instalarea cilindrilor in tipografie si pana la definitivarea comenzii de tiparire trec aproape sase saptamani. Dintre tehnicile de tiparire (rotogravura - tiparire cu cilindri, offset - tiparire cu placi si flexo), este preferata rotogravura, chiar daca este mai scumpa, pentru ca mentine calitatea tiparului la tiraje mari si reprezinta o piedica in calea contrafacerii (offset-ul este utilizat pentru volume mici).
     Dupa tiparire, ambalajele sunt transportate in fabricile locale. Transportul, cu tirul, dureaza pana la o saptamana. Producerea si impachetarea propriu-zisa a tigaretelor, in fabricile producatorilor de tutun, se fac in aproximativ trei saptamani, dupa care urmeaza distributia in tara, catre depozite, magazine, chioscuri etc.
     Numarul furnizorilor globali de ambalaje este limitat, iar modificarile trebuie facute pentru toate cele 28 de state membre aproape simultan. Asadar, se aplica principiul «primul venit, primul servit», capacitatile de productie ale furnizorilor trebuind in mod normal rezervate cu cateva luni in avans. Rezervarea e posibila doar dupa ce legea si normele ei de aplicare sunt definitive. Fabricile din Romania nu au rezervat inca nimic, iar pietele cu legi adoptate sau proiecte de lege foarte avansate au lansat deja comenzi".
     Philip Morris a demarat deja, inca de acum cateva luni, procesul de adaptare a productiei, pe baza specificatiilor tehnice primite de la Ministerul Sanatatii in procesul de transpunere, urmarind sa se incadreze in termenul legal, au spus reprezentantii PMI, precizand: "Compania si-a asumat, astfel, un semnificativ risc comercial, data fiind lipsa garantiilor ca proiectul de lege se va finaliza la termenul preconizat si ca nu va suferi modificari pe parcursul procesului de legiferare".
     Acestia au subliniat ca producatorul sustine eforturile de reglementare si mentinerea unui dialog institutional si transparent cu toate partile implicate.
     Piata neagra este singura care poate profita de pe urma intarzierii adoptarii noilor reglementari, in timp ce, atat consumatorii, cat si bugetul de stat vor suferi in cazul unei prezente crescute a produselor de contrabanda sau contrafacute, mai considera reprezentantii domeniului.
     Acestia evidentiaza ca tara noastra se situeaza pe locul al doilea in Europa de Est ca dimensiune a pietei ilegale a produselor din tutun, precizand: "Aproximativ o tigareta din sase fumate in Romania este netaxata si fiecare punct procentual din cele 17,6 reprezentand nivelul actual al contrabandei inseamna 40 milioane euro lipsa la bugetul de stat".
     Pe piata locala sunt produse si comercializate circa 150 de sortimente de tigarete. Anul trecut, pentru piata romaneasca, au fost fabricate aproximativ 1,2 miliarde pachete de tigarete. Toate ambalajele necesare productiei au fost concepute si tiparite in strainatate de catre furnizori specializati. 

     * Avertismente de 65% din suprafata pachetului
     Avertismentele de sanatate vor fi marite pana la 65% din suprafata si vor fi pozitionate pe fata si pe spatele pachetului de tigarete, fiind mutate in partea de sus.
     In plus, pe partile laterale ale pachetului vor fi amplasate un avertisment general si un mesaj de informare, care vor acoperi 50% din suprafata acestora.
     Avertismentul general va fi "Fumatul ucide", iar mesajul de informare care va aparea pe cealalta suprafata laterala va fi: "Fumul de tutun contine peste 70 de substante care cauzeaza cancer".
     * 
     * 20 mai 2017 - termenul de piata curata
     Proiectul de Ordonanta de Urgenta care va transpune Directiva Europeana stabileste ca, pana la data de 20 mai 2017, este permisa introducerea pe piata a urmatoarelor produse care nu sunt in conformitate cu textul ordonantei:
     "a) produsele din tutun fabricate sau puse in libera circulatie si etichetate in conformitate cu Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificarile si completarile ulterioare, inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
     b) tigaretele electronice sau flacoanele de reumplere fabricate sau puse in libera circulatie inainte de 20 noiembrie 2016;
     c) produsele din plante pentru fumat, fabricate sau puse in libera circulatie inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta".
     * 
     * Ordonanta excepteaza spitalele de psihiatrie de la interdictia fumatului in locurile publice
     Ordonanta de Urgenta prevede unele masuri privind prevenirea si combaterea consumului produselor din tutun, prin interzicerea completa a fumatului in toate spatiile publice inchise, in spatiile inchise de la locul de munca si in locurile de joaca pentru copii.
     Textul legislativ arata: "Se interzice complet fumatul in unitatile sanitare, de invatamant, precum si in cele destinate protectiei si asistentei copilului, de stat si private. De la prezentele prevederi fac exceptie unitatile sanitare in care sunt internati pacienti cu afectiuni psihice, in baza unei hotarari emisa de o instanta de judecata. In aceste unitati este permis fumatul doar pentru pacientii internati in baza hotararii judecatoresti si doar in spatii special amenajate in exteriorul cladirilor cu respectarea urmatoarelor conditii:
     a) sa serveasca exclusiv fumatului;
     b) sa fie dotate cu scrumiere si extinctoare si amenajate in conformitate cu prevederile legale in vigoare privind prevenirea si stingerea incendiilor;
     c) sa fie marcate la loc vizibil cu indicatorul: «Loc pentru fumat»".
     * 
     *  * Prevederile Directivei si ale proiectelor de acte normative
     Introducerea pe piata a produselor din tutun cu o aroma caracteristica este interzisa, conform atat proiectului de Ordonanta, cat si proiectului de lege aflat in Parlament.
     Se interzice si introducerea pe piata a produselor din tutun care contin anumiti aditivi, precum si a celor care contin arome in oricare dintre componentele lor, cum ar fi filtrele, hartiile, ambalajele, capsulele sau orice caracteristica tehnica care permite modificarea mirosului sau a gustului produselor din tutun respective, sau modificarea intensitatii arderii; tutun ori nicotina in filtre, hartii sau capsule.
     Vanzarile transfrontaliere la distanta de produse din tutun, tigarete electronice si flacoane de reumplere catre consumatorii din Romania sunt interzise, de asemenea.
     "Scopul prezentei Ordonante de Urgenta este asigurarea unui nivel inalt de protectie a sanatatii publice, in special a tinerilor, fata de efectele daunatoare ale consumului de tutun si de produse conexe, in conditiile asigurarii liberei circulatii a produselor din tutun si a produselor conexe si a respectarii prevederilor Conventiei-Cadru a Organizatiei Mondiale a Sanatatii pentru controlul tutunului", subliniaza proiectul legislativ.
     Directiva Europeana din domeniu introduce noi conditii privind ingredientele utilizate in fabricarea produselor din tutun, inscriptionarea si prezentarea produselor din tutun, trasabilitatea, elementele de securitate si comertul transfrontalier la distanta cu produse din tutun si conexe.
     Ambele proiecte de transpunere reglementeaza ingredientele ce pot fi utilizate in produsele din tutun si nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotina si monoxid de carbon.
     Printre altele, Ministerul Sanatatii va percepe producatorilor si importatorilor de produse din tutun tarife proportionale pentru primirea, stocarea, prelucrarea si analizarea informatiilor transmise. Suplimentar, producatorii si importatorii au obligatii de raportare extinsa pentru anumiti aditivi continuti in tigarete si tutunul de rulat.
     Pachetele unitare de produse de tutun vor fi marcate cu un identificator unic care va permite stabilirea urmatoarelor elemente: data si locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la fabricarea produselor, schimbul de lucru sau ora fabricarii, descrierea produsului, piata de destinatie pentru vanzarea cu amanuntul, ruta de transport preconizata, daca este cazul, importatorul in UE, ruta efectiva de transport de la fabricare pana la primul punct de vanzare cu amanuntul, data transportului, destinatia, punctul de plecare si destinatarul, identitatea tuturor cumparatorilor, de la fabricare pana la primul punct de vanzare cu amanuntul etc.
     "Toate aceste informatii vor fi accesibile prin mijloace electronice, toate persoanele fizice si juridice implicate in lantul de aprovizionare al produselor din tutun tinand o evidenta completa si exacta a tuturor tranzactiilor relevante".
     Produsele din tutun care sunt introduse pe piata poarta un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile si invizibile, care se tipareste sau se fixeaza astfel incat sa nu poata fi indepartat, sa nu poata fi sters, ascuns sau intrerupt, inclusiv prin intermediul timbrelor fiscale. Standardele tehnice pentru elementele de securitate vor fi aprobate de catre Comisia Europeana si transpuse in legislatia nationala prin ordin al ministrului finantelor publice.
     Cristiana Anghel ne-a spus ca, in textul proiectului de lege, au fost reintroduse spatiile speciale pentru fumat, absolut izolate, astfel incat nefumatorii sa nu aiba de suferit.
     Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite in acest sens de Ministerul Sanatatii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala, in functie de competentele stabilite prin lege.
     * 
     * DIRECTIVA TUTUNULUI
     * Initiator versus Industrie
     - Argument initiator
     Neadoptarea acestui proiect va face ca, in Romania, consumatorii sa fie mai putin informati cu privire la riscurile pentru sanatate prezentate de produsele din tutun comparativ cu alti consumatori europeni.
     -Argument industrie
     Consumatorii sunt informati prin actualele avertismente de sanatate care transpun Directiva 37/2001/EC. De asemenea, in anul 2009, Romania era al doilea stat membru UE care a implementat pictogramele (avertismentele grafice/ poze), in mod voluntar, fara ca acest lucru sa fi fost impus de vreo Directiva sau altaa reglementare europeana.
     -Argument initiator
     Neadoptarea acestui proiect va crea diferente intre dispozitiile nationale si cele din celelalte state membre privind etichetarea si prezentarea produselor din tutun, in special in ceea ce priveste utilizarea avertismentelor de sanatate combinate, informatiile despre serviciile de renuntare la fumat si elementele promotionale de pe pachetele unitare sau din interiorul lor.
     -Argument industrie
     Doar 16 state membre au transpus Directiva 40/2014/UE, diferente, deci, exista si vor mai exista intre diferite piete pana la momentul 20 mai 2017, cand pe nicio piata nu se vor mai regasi pachete de tigari neconforme.
     -Argument initiator
     Astfel de diferente pot constitui o bariera in calea comertului si pot impiedica buna functionare a pietei interne de profil.
     -Argument industrie
     Nu este vorba de bariere in calea comertului si de impiedicarea bunei functionari a pietei interne, atat timp cat termenul pentru "piata curata" este prevazut pentru 20 mai 2017.
     -Argument initiator
     Neadoptarea acestui proiect va conduce la ingreunarea indeplinirii de catre statul roman si de catre producatorii si importatorii produselor din tutun a obligatiilor de raportare a ingredientelor utilizate in produsele din tutun ca urmare a mentinerii formatului actual de raportare.
     -Argument industrie
     Atat statul roman, cat si producatorii si importatorii isi indeplinesc obligatiile de raportare pe baza legislatiei in vigoare, dosarele de ingrediente fiind depuse in doua exemplare - unul pentru autoritatile nationale si unul pentru Comisia Europeana.
     -Argument initiator
     Necesitatea armonizarii actelor legislative, ca urmare a introducerii accizelor nearmonizate pentru produse din tutun incalzit si pentru lichidele cu continut de nicotina destinate inhalarii cu ajutorul unui dispozitiv electronic de tip "tigareta electronica".
     -Argument industrie
     Nici proiectul de lege, nici proiectul de ordonanta nu au ca obiect introducerea accizelor pentru produsele din tutun incalzit si pentru lichidele cu continut de nicotina. Accizele pentru aceste produse sunt deja introduse prin Codul Fiscal aprobat in septembrie 2015.
     - Argument initiator
     Este imperios necesar sa se stabileasca conditiile de comercializare care vizeaza protectia consumatorilor acestor produse.
     -Argument industrie
     Daca avea in vedere protectia consumatorilor acestor produse, Ministerul Sanatatii putea, in orice moment, sa reglementeze acest domeniu si sa nu astepte adoptarea Directivei 40/2014/UE.
     -Argument initiator
     Neadoptarea prezentului act normativ poate avea consecinte grave din perspectiva economica, intrucat pe piata se vor regasi produse din tutun de contrabanda sau refacute.
     -Argument industrie
     Tocmai prevederile proiectului, care stabilesc aceeasi data atat pentru intrarea in vigoare, cat si pentru conformarea productiei, vor impulsiona comertul ilegal.
     -Argument initiator
     Atat consumatorii, cat si bugetul de stat vor suferi in cazul unei prezente crescute a produselor de contrabanda sau contrafacute.
     -Argument industrie
     In ianuarie, nivelul contrabandei se situa la 17,8%, generand pierderi anualizate de circa 600-700 de milioane de euro. In conditiile in care producatorii legali vor fi pusi in situatia de sa-si opreasca productia din cauza incertitudinilor legislative, atunci bugetul de stat va avea de suferit prin neplata accizei aferente produselor legale care nu pot fi puse pe piata.

 

 link: Transpunerea intarzie, controversele cresc, productia risca sa fie blocata

 link: Parlamentul a interzis fumatul in locurile publice

 
 link: "Cand esti al doilea mare contribuabil, te astepti sa fii consultat, nu sfidat"

 link: PMI - investitii de 2 miliarde dolari in produsele cu potential redus de risc

 link: BAT solicita un calendar de implementare a Directivei care sa nu incurajeze contrabanda

 link: "Directiva UE si legislatia romaneasca - amenintari reale asupra industriei"

 link: Contrabanda cu tigari pe doua roti

 link: Directia Generala a Vamilor a confiscat 62 milioane tigarete

 link: Contrabanda cu tigari - in crestere

 link: Cazuri de contrabanda

 link: Politia de frontiera a retinut tigari de contrabanda de 105 milioane lei
 


(281 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

Producatorii: "Din cauza balbelor legislative, situatia este fara precedent" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.64120578765869 seconds.