Miercuri, 22 Iunie 2016 - 06:24 AM Aleg.RO: "Cand esti al doilea mare contribuabil, te astepti sa fii consultat, nu sfidat"

Publicat de: ---

Bursa      * (Interviu cu Gilda Lazar, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova si Bulgaria)
         Tutunul a devenit un subiect politizat excesiv, ignorandu-se regulile, predictibilitatea, transparenta, dupa cum ne-a spus Gilda Lazar, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova si Bulgaria .
       Domnia sa ne-a vorbit, in cadrul unui interviu, despre problemele pe care le ridica transpunerea reglementarilor UE in legislatia noastra.

       Reporter: Subiectul fierbinte in domeniul tutunului este transpunerea Directivei Europene. Unul dintre punctele importante ale noii legi este reprezentat de avertismentele de sanatate. Care este opinia dumneavoastra referitoare la noile insemne ce vor aparea pe pachetele de tigari?
     Gilda Lazar:Suprafata marita a avertismentelor de sanatate pana la 65% nu va reduce incidenta fumatului, ci va face ca ambalajele sa fie mai usor de contrafacut, pentru ca elementele de identificare a marcii nu vor mai fi la fel de vizibile, iar produsele interzise vor fi in continuare disponibile pe piata neagra. Dar, evident, ne vom conforma legii, cu conditia ca aceasta lege sa existe.
     Deocamdata, ne aflam intr-o situatie fara precedent: de curand, a fost initiata o Ordonanta de urgenta pentru transpunerea Directivei Tutunului, cu toate ca un Proiect de lege identic a fost votat recent de Senat si a ajuns la Camera Deputatilor. Acest paralelism sporeste confuzia, mai ales ca, potrivit Regulamentului Camerei, initiatorul, adica Guvernul, nu mai poate retrage proiectul de lege dupa ce a fost aprobat de Senat.
     Directiva Tutunului a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene in aprilie 2014, iar de atunci cerem autoritatilor sa ia in calcul ca avem nevoie de o perioada de adaptare a productiei la noile cerinte. Actul legislativ european ofera liniile directoare de urmat, dar nu ofera detalii tehnice de implementare, pe plan local. De exemplu, avertismentele de sanatate, care trebuie tiparite in limba romana, includ un numar de telefon, o adresa de web a unui site, informatiile sunt scrise cu un anumit corp de litera si cu o anumita culoare. Specificatiile tehnice pe care le-am primit din partea Ministerului Sanatatii in februarie nu sunt, insa, complete. De exemplu, o chestiune elementara, neclarificata de catre reprezentantii Ministerului Sanatatii, este cu ce culoare trebuie tiparite textele avertismentelor de sanatate: cu alb, sau cu alb si rosu? Acest aspect nu a fost lamurit nici in cadrul sedintelor publice din comisiile de specialitate ale Senatului, nici ca urmare a adreselor trimise ministerului. Fara aceste detalii aparent nesemnificative nu putem comanda cilindrii tipografici si nu putem lansa comanda de tipar al pachetelor. In plus, riscul de a fi fortati sa retragem pachetele de pe piata la cererea inspectorului x, care va vedea alta culoare decat in lege, e foarte mare. Iar retragerea ar veni si cu cerere catre ANAF de returnare a accizei platite.
     Intarzierea transpunerii Directivei si balbele legislative nu fac decat sa complice situatia.
     In august 2015, Ministerul Sanatatii ne raspundea in scris ca proiectul legii va fi gata in octombrie 2015. Textul a fost postat pe site-ul institutiei abia pe 29 decembrie. Pe 24 februarie 2016 a fost aprobat in sedinta de guvern, dupa care a fost modificat pe drumul spre Senat, unde a ajuns pe 4 martie. Modificarea transforma Ministerul Sanatatii in reglementator unic al pietei tigaretelor. Ministerul va emite un numar record de ordine de ministru, peste 30, insa unul dintre aceste acte secundare poate schimba radical actualul proiect, prin introducerea pachetelor standardizate in Romania, o masura extrema, de natura a aduce grave prejudicii drepturilor de proprietate intelectuala asupra brandurilor si a da un impuls fara precendent contrabandei.
     Dar pana si in tarile unde au fost implementate astfel de masuri extreme a fost respectat procesul legislativ si nu a fost ocolit Parlamentul. Iar Romania a depus cereri de interventie impotriva tuturor initiativelor de acest tip.
     Ordinele de ministru vor fi, probabil, elaborate de unicul expert in domeniul tutunului din Romania, recunoscut de Ministerul Sanatatii si de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) in aceasta calitate, un medic pneumolog, fara studii juridice sau economice. Aceasta abordare haotica si emotiv heirupista constituie un precedent periculos pentru orice investitie. Fabricam produse care comporta riscuri de sanatate asociate, dar suntem o industrie legala, ale carei produse sunt taxate cu 80% din pret, element care trebuie luat in considerare, in vederea elaborarii unor reglementari echilibrate. Legile trebuie sa fie predictibile, aplicabile, clare si neinterpretabile si sa ne permita sa ne desfasuram activitatea in conditii normale.
     Reporter: La cat se ridica valoarea investitiei pe care ar urma sa o faca producatorii pentru a se conforma noilor prevederi?
     Gilda Lazar:Investitia este importanta si presupune milioane de euro, pentru fiecare companie producatoare de tigarete. Inca o data subliniez, a cere unor actori economici sa se conformeze unui proiect de lege si nu unei legi, reprezinta un precedent care ar trebui sa dea fiori reci oricarei companii din Romania! Si vorbim despre o lege, care daca va fi aprobata in forma actuala, va putea fi modificata oricand prin ordin de ministru! Asadar, incertitudinea poate spori, dat fiind ca, si dupa aprobarea legii, pachetele ar putea fi modificate din nou.
     * Productia in paralel, cea mai buna solutie pentru conformare
     Reporter: Ce informatii aveti referitoare la momentul intrarii in vigoare a noilor reglementari ?
     Gilda Lazar:Proiectul de lege aprobat de Senat prevede conformarea productiei la 20 mai 2016, desi legea nu poate sa prevada pentru trecut. Daca, prin absurd, modificam pachetele pana la 20 mai, asa cum ne-a cerut Guvernul prin purtatorul sau de cuvant, nu le-am fi putut pune pe piata, pentru ca legea actuala in vigoare prevede altceva.
     Proiectul de Ordonanta de urgenta prevede intrarea in vigoare si conformarea productiei la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial, Normele de aplicare urmand sa fie adoptate in termen de 30 de zile de la aceasta data. Rezulta ca trecerea la noile cerinte de productie ar trebui facuta intempestiv, la data publicarii Ordonantei, data care nu poate fi anticipata, fara sansa finalizarii activitatilor necesare noii productii (introducerea in procesul de fabricatie a noilor materiale si echipamente). In plus, intre data intrarii in vigoare astfel cum este prevazuta de Proiectul de Ordonanta de Urgenta si aparitia Normelor, productia ar putea fi blocata, nemaiputand produce conform actualelor prevederi ale legii si necunoscand continutul Normelor de aplicare.
     Cu alte cuvinte, fara sa avem nici macar o zi la dispozitie, ar trebui sa schimbam utilaje, linii intregi de productie, sa facem comenzi de tiparire catre furnizorii externi si sa le si primim imediat (din Franta, Elvetia, Germania etc). E anormal sa nu existe perioada de tranzitie pentru productie. Pana si restaurantele, barurile, pub-urile au avut la dispozitie o perioada de adaptare intre publicarea legii care interzice fumatul in spatiile publice inchise, in februarie, si intrarea acesteia in vigoare, in martie. Sigur ca pentru multi timpul nu a fost suficient, dar a fost totusi o perioada de tranzitie.
     Cea mai buna solutie ar fi sa ni se permita productia in paralel, dupa vechea si dupa noua lege, astfel incat sa putem respecta termenul de piata curata, 20 mai 2017, cand vor trebui comercializate doar produse conforme. Tutunul a devenit un subiect politizat excesiv, ignorandu-se regulile, predictibilitatea, transparenta.
     Reprezentantii Ministerului Sanatatii si ai Ministerului de Externe invoca ori de cate ori au ocazia sperietoarea declansarii procedurii de infringement. Poate ar fi bine de stiut ca aceasta procedura dureaza intre 18 si 24 de luni, iar procedura administrativa de pre-infringement dureaza circa sase luni (in prezent, Romania are deschise peste 50 de astfel de proceduri). In schimb, procedura de deficit bugetar excesiv care se va declansa daca nu reusim sa mai platim taxele, este mult mai grava, nu doar in termeni financiari, ci si in ceea ce priveste indeplinirea indicatorilor macroeconomici si a conditiilor de preaderare la zona euro. Amenda pentru infringement e de aproape 2 milioane de euro, iar industria plateste taxe de circa 230 de milioane de euro pe luna! Atentie, deci, la ordinul de marime!
     Reporter: Ce masuri v-ati planificat, pentru a reusi sa controlati situatia?
     Gilda Lazar:Productia este limitata de legislatia fiscala, deci industria nu poate produce stocuri suficiente. Daca nu ne vom putea conforma la timp, nu vom putea produce, deci nu vom avea ce vinde. De prisos sa adaugam ca, daca producatorii legali nu au ce vinde, va creste contrabanda.
     Reporter: Care este situatia in Bulgaria?
     Gilda Lazar:In Bulgaria, procesul de transpunere s-a desfasurat normal, sub coordonarea Ministerului Economiei, in consultare cu industria. Fisierele tehnice au fost transmise toamna trecuta, iar legea a fost aprobata de Parlament in primavara, intrand in vigoare la 20 mai. Legea nu are prevederi excesive si contine toate detaliile necesare legate de avertismente, tipuri de pachete permise etc.
     Reporter: Legat de legea antifumat si de diversele opinii, ne puteti spune cum a evoluat activitatea industriei tutunului si a sectoarelor conexe in tarile in care a fost implementata o reglementare similara?
     Gilda Lazar:Asa cum s-a observat in alte tari, interzicerea fumatului in spatiile publice nu are consecinte directe asupra incidentei fumatului. In Spania, Grecia sau Bulgaria fumatul in spatiile publice este interzis, dar prevalenta fumatului este mai mare decat in Romania (peste media europeana). De precizat ca studiul GATS realizat de Ministerul Sanatatii si publicat pe site-ul ministerului arata ca prevalenta fumatului este de 26,7%, sub media europeana de 28%. Sunt tari UE unde prevalenta este peste media europeana (ex. Austria, Germania, Polonia, Ungaria, Spania, Grecia).
     Nu exista legislatie obligatorie europeana pe acest subiect (Regulament, Directiva, Decizie). Conform recomandarii Consiliului European, de a proteja cetatenii de expunerea la fumul de tigara, fiecare stat membru a reglementat diferit acest subiect, de la interdictie totala, de exemplu in Irlanda, Marea Britanie, Grecia, Bulgaria, Malta sau Ungaria, pana la restrictii rezonabile, cum ar fi in Germania, Austria, Cehia, Estonia, Polonia.
     Reporter: In contextul noilor modificari legislative, in ce masura veti dezvolta linia de produse alternative, de tipul tigaretei electronice? In ce tari comercializati astfel de produse si cand intentionati sa le lansati si la noi?
     Gilda Lazar:Pe plan global, JT - compania mama - a finalizat anul trecut achizitia Logic Technology Development LLC ("Logic"), unul dintre cele mai importante branduri din SUA din sectorul tigaretelor electronice. In 2014, JT a achizitionat brandul de tigarete electronice E-Lites, lider pe piata de profil din Marea Britanie. E un domeniu in dezvoltare.
     Reporter: Cum a evoluat piata tutunului in ultimul an?
     Gilda Lazar:La orice alta piata ne-am referi, am aminti despre obiceiuri de consum sau inovatie. Cu atat mai mult cand vorbim despre categoria FMCG, care e un sector dinamic, foarte mult influentat de tendinte, cerere si oferta.
     In ceea ce ne priveste, suntem, insa, influentati de cadrul de reglementare, de politicile fiscale si de capacitatea autoritatilor de a combate comertul ilegal.
     Paradoxal, in ultimul an ne-am aflat intre reglementare excesiva si lipsa reglementarii. Asa cum am mai mentionat, recent a intrat in vigoare legea care interzice fumatul in spatiile publice, in conditiile in care aveam deja un cadru legal corect si pentru fumatori si pentru nefumatori. In acelasi timp, nu stim cum va arata forma finala a legii care transpune Directiva Tutunului in legislatia nationala si normele de implementare, deci suntem afectati profund de lipsa unei reglementari coerente si clare.
     Anul trecut, comertul ilegal s-a situat la un nivel mediu de 16%, cu toate ca in ianuarie 2015 piata neagra depasise 19%. Datorita campaniilor publice pe care le-am initiat in parteneriat cu autoritatile, in judetele de granita din regiunile cel mai afectate de piata neagra au fost inregistrate scaderi notabile ale contrabandei. Dar exista un pericol real de crestere a pietei negre, care ar putea fi impulsionata de instabilitatea legislativa.
     Comertul ilegal detinea o cota de 17,8%, in ianuarie 2016. Este foarte grav, daca tinem cont ca trendul de crestere a pietei negre se pastreaza din luna septembrie a anului trecut.
     Reporter: Ce sta la baza acestei cresteri?
     Gilda Lazar:De obicei, in anii electorali creste contrabanda. Este un lucru care poate fi verificat. Cresteri ale pietei negre se inregistreaza si in perioadele de final de toamna si iarna. Țigaretele de contrabanda se gasesc in piete, oboare, in statiile de metrou s.a.m.d. In Botosani si Suceava exista sate si comune unde 90% din tigarete provin de pe piata neagra. Este o realitate care ar trebui sa reprezinte un semnal de alarma serios pentru redactarea unei Strategii Nationale de combatere a contrabandei.
     Reporter: Ce efecte negative va avea aceasta evolutie in piata?
     Gilda Lazar:Efectele negative sunt deja vizibile, atat pentru piata legala a tigaretelor, cat si pentru bugetul de stat. Procentul de 17,8% inseamna pierderi la buget de peste 620 milioane de euro.
     Anul trecut, la un nivel mediu anual al contrabandei de 16%, pierderile la buget au depasit 550 milioane euro.
     Reporter: Cum vedeti evolutia pietei tutunului, in acest an?
     Gilda Lazar:In timp ce producatorii legali se vor da peste cap sa aplice legea, tigaretele ilegale vor continua sa fie disponibile oriunde, asadar piata neagra va lua avant. Ar fi bine sa nu ajungem in situatia din 2010, cand contrabanda a devenit cel mai important jucator pe piata tutunului, cu o cota de peste 36%, iar statul a inregistrat pierderi la buget de circa un miliard de euro. Si atunci piata neagra a crescut foarte abrupt din cauza unor reglementari pompieristice excesive, la acel moment in materie de fiscalitate.
     Reporter: Multumesc! 

     Reprezentantii HoReCa din Bulgaria sustin ca interdictia a adus pierderi statului, sectorului HoReCa si pietei muncii - 114 milioane de euro si pierderea a 30.000 de locuri de munca. Conform studiilor efectuate, mai mult de 700 de pub-uri au fost inchise in Londra dupa ce a fost interzis fumatul, la nivelul Marii Britanii fiind inchise 4.800 de pub-uri. De asemenea, Confederatia Generala a Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Grecia (GGCSME) a declarat ca interzicerea fumatului in Grecia a adus o scadere a veniturilor de circa 30%, ca urmare a crizei economice si reducerea veniturilor disponibile consumatorilor.
     * 
     * JTI exporta 70% din productie
     JTI exporta aproximativ 70% din volumul productiei, in peste 50 de tari din intreaga lume, potrivit doamnei Gilda Lazar.
     Domnia sa ne-a spus ca, anul trecut, cifra de afaceri a JTI Trading a fost de 3,22 miliarde lei (circa 725 milioane euro, raportat la cursul mediu BNR pentru euro in 2015), iar JTI Manufacturing a inregistrat o cifra de afaceri de 686,8 milioane lei (aproximativ 154 milioane euro). In 2014, cifra de afaceri a JTI Trading, a fost de peste 2,9 miliarde lei (peste 664 millioane euro, raportat la cursul mediu BNR pentru euro in 2014), in timp ce valoarea cifrei de afaceri inregistrata de fabrica in 2014 a fost de 545 milioane lei (circa 122 milioane euro).
     JTI are aproximativ 1.000 de angajati in sediul central din Bucuresti, in fabrica si in cele peste 30 de birouri de vanzari din tara, si detine mai mult de un sfert din piata de profil, situandu-se pe locul al doilea in domeniu.
     Conform doamnei Lazar, fabrica detinuta de JTI a fost recertificata, pentru a saptea oara consecutiv, 5S Best in Class, principiu de baza al sistemului de management Kaizen, care inseamna imbunatatire continua cu pasi mici: "Este un principiu de sustenabilitate pe care il aplicam nu doar in fabrica, ci in tot ceea ce facem. Gandim pe termen lung, si in ceea ce priveste strategia de afaceri, dar si fata de angajamentul pe care ni l-am luat fata de comunitatea in mijlocul careia ne desfasuram activitatea. Am continuat sa investim in dezvoltarea profesionala a oamenilor, in marci, precum si in programele de responsabilitate sociala pe care le derulam de ani de zile". De asemenea, JTI a obtinut certificarea Top Employers, pentru al treilea an consecutiv. Compania a fost recunoscuta de Institutul Top Employers intr-un numar record de 35 de tari din intreaga lume in care isi desfasoara activitatea, dintre care 24 in Europa
     Ca masuri impotriva pietei negre, JTI a incheiat, recent, impreuna cu Vama si Politia de Frontiera, a cincea campanie regionala anticontrabanda - "Rupe lantul! Contrabanda cu tigarete este ilegala!" -, in judetele de granita din nord-est, vest si sud-vest.
     Gilda Lazar ne-a declarat: "Consiliul Concurentei a solicitat infiintarea unui Grup de lucru anticontrabanda care sa implice atat factorii decidenti in materie de politici fiscale, cat si autoritatile de reglementare, dar si industria si institutiile operative, care sa elaboreze si sa aplice Strategia Anticontrabanda. Incepand cu 2014, in fiecare an trebuie sa raportam Consiliului Concurentei activitatile derulate in scopul reducerii contrabandei.
     In 2005, am incheiat cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala un Protocol de Colaborare care este reinnoit anual. In baza acestui Protocol, am donat, incepand cu 2010, Directiei Generale a Vamilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) 38 de echipe canine, masinile necesare pentru transportul patrupedelor, precum si tigaretele necesare antrenamentelor. Programul a fost sprijinit in fiecare an, iar cainii sunt prezenti in punctele vamale alaturi de instructorii lor si reusesc sa realizeze capturi importante. In cadrul programului au fost instruiti si patru caini specializati in detectarea numerarului. Totodata, periodic, sprijinim organizarea de traininguri pentru reprezentantii autoritatilor, care au ca scop facilitarea recunoasterii produselor contrafacute".

 

 link: Transpunerea intarzie, controversele cresc, productia risca sa fie blocata

 link: Parlamentul a interzis fumatul in locurile publice

 link: Producatorii: "Din cauza balbelor legislative, situatia este fara precedent"

 
 link: PMI - investitii de 2 miliarde dolari in produsele cu potential redus de risc

 link: BAT solicita un calendar de implementare a Directivei care sa nu incurajeze contrabanda

 link: "Directiva UE si legislatia romaneasca - amenintari reale asupra industriei"

 link: Contrabanda cu tigari pe doua roti

 link: Directia Generala a Vamilor a confiscat 62 milioane tigarete

 link: Contrabanda cu tigari - in crestere

 link: Cazuri de contrabanda

 link: Politia de frontiera a retinut tigari de contrabanda de 105 milioane lei
 


(250 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
Bursa

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa Bursa:

"Cand esti al doilea mare contribuabil, te astepti sa fii consultat, nu sfidat" | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.64978098869324 seconds.