Joi, 24 Noiembrie 2016 - 05:24 AM Aleg.RO: Legea electorala, incalcata inca inainte de inceperea campaniei | OPINIE

Publicat de: ---

romanialibera

Este stiut faptul ca Romania are una dintre cele mai masculinizate clase politice din Europa . Dintre membrii actualului Parlament, numai 11,5% sunt femei, procentaj care ne situeaza, din nou, pe penultimul loc in Uniunea Europeana (de data asta, inaintea Ungariei orbaniste – 10%).

La aceste alegeri, cel putin la nivelul candidaturilor, stam ceva mai bine: conform unui raport al Coalitiei pentru Egalitate Gen (\'Femeile candidate in alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016\'), 28% din candidatii inscrisi sunt femei. Ramane de vazut cate dintre acestea vor si intra in viitorul Legislativ.

In Europa, echilibrarea reprezentarii politice a genurilor este stimulata fie prin masuri legislative, fie prin cote adoptate voluntar de catre partide. In Belgia, Grecia, Polonia, Slovenia, Spania exista prevederi conform carora nu pot fi inscrise liste de partid care nu contin o proportie minima (intre 30% si 40%) de reprezentare a fiecarui gen. In altele (Franta, Republica Irlanda, Portugalia), nerespec-tarea cotelor de gen atrage dupa sine sanctiuni finan-ciare, adica reducerea subventiilor acordate partidelor. Se pare ca acest tip de reglementare a fost mai eficient (de exemplu, in Irlanda a produs o crestere cu 40% a numarului parlamentarilor femei).

La noi s-a mimat respectarea recomandarilor UE prin introducerea unor prevederi in legile modificate in 2015. Astfel, in Legea finantarii partidelor se prevede (art. 18) ca \'pentru partidele politice care promoveaza femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocata de la bugetul de stat va fi majorata proportional cu numarul mandatelor obtinute in alegeri de candidatii femei\'. Textul este confuz si nu stiu sa fi produs efecte pana acum. Oricum, s-ar aplica unui numar foarte mic de partide, caci au drep-tul la subventie doar partidele care au intrat in Parlament.

In legea alegerilor parlamentare se prevede (art. 52) ca \'listele de candidati pentru alegerea senatorilor si deputatilor trebuie intocmite astfel incat sa asigure reprezentarea ambelor sexe, cu exceptia listelor care contin un singur candidat\'. Cu alte cuvinte, nu pot exista liste alcatuite exclusiv din persoane de acelasi sex. Aplicarea acestui articol nu cred sa aduca o imbunatatire substantiala a echilibrului de gen din Parlament, pentru ca e destul de usor de \'fentat\' prin introducerea unei femei la coada listei, pe un loc neeligibil. De aceea scriam mai sus ca la noi politicile de gen sunt, in materie electorala, doar mimate. Dar, daca tot avem o lege, zic ca ar fi bine sa o aplicam.

Coalitia pentru Egalitate de Gen a sesizat ca de fapt, articolul citat a fost ignorat in cazul a 19 liste inscrise de PMP, PER (cate 4 liste), ALDE, PRU, PRM (cate 3 liste), PNL si USR (cate o lista). Organizatia a sesizat Biroul Electoral Central, care a raspuns ca sesizarea e intemeiata, legea a fost incalcata, dar ca nu mai e nimic de facut intrucat a expirat termenul de contestare (48 de ore) si ca, oricum, responsabilitatea apartine birourilor de circumscriptie (judetene).

Bun, termenul de contestare a trecut, dar ce au pazit membrii birourilor electorale judetene, care aveau obligatia sa examineze \'respectarea conditiilor legale privind exercitarea dreptului de a fi ales, respectarea conditiilor de fond si de forma ale listei sustinatorilor, inregistrand candidaturile care indeplinesc aceste conditii sau respingand inregistrarea celor care nu indeplinesc conditiile legale\'? De ce avem in fiecare birou cate 3 judecatori si un reprezentant al Autoritatii Electorale Permanente, daca nu-s in stare sa observe o incal-care atat de flagranta a legii?

Nu este prima oara cand birourile electorale de circumscriptie nu isi indeplinesc misiunea principala – aceea de a veghea la respectarea legii in desfasurarea procesului electoral. La alegerile locale din iunie au fost inscrise sute de candidaturi ale unor persoane care nu aveau varsta prevazuta de lege. Poate ca ar fi cazul ca Autoritatea Electorala Permanenta sa instruiasca si sa examineze judecatorii si propriii reprezentanti inainte de a permite numirea lor in birourile electorale, asa cum face cu presedintii si vicepresedintii sectiilor de votare. Pana atunci, dupa ce ca avem legi care doar mimeaza politicile publice, interpretii mai sunt si lipsiti de talent.  

 

Reduceri la carti, Descopera noua ta aventura comenteaza /* (c)


(337 afișări)

 

Link-uri înrudite

· Alte știri din sursa
România Liberă

· Alte știri de la ---


Azi: Cea mai citită știre din sursa România Liberă:

Legea electorala, incalcata inca inainte de inceperea campaniei | OPINIE | Autentificare/Creare cont | 0 comentarii
Comentariile aparțin autorilor. Nu suntem responsabili pentru conținutul acestora.
Page created in 0.86335396766663 seconds.