DisputA. Modificarile la Legea audiovizualului, controversate Timpul reclamei TV e samanta de scandal

Conventia Organizatiilor de Media, Televiziunea Romana si Consiliul National al Audiovizualului critica, la unison, modificarile aduse in Legea audiovizualului 504/2002 de catre comisiile de cultura, arta si mass-media din Senat si Camera Deputatilor

. Modificarile vizeaza regimul publicitatii, atat in media private, cat si in cea publica. Ralu Filip crede ca modificarile Legii s-au facut in culisele Parlamentului Potrivit noii reglementari, durata publicitatii se reduce de la 8 minute la 4. Totodata, i se interzice televiziunii publice difuzarea de publicitate in prime-time (in intervalul orar 18-23). Conventia Organizatiilor de Media, Agentia de Monitorizare a presei „Academia Catavencu“ si Centrul pentru Jurnalism Independent atrag atentia, intr-un comunicat, asupra modului netransparent in care s-a „negociat“ aceasta masura: „Proiectul de modificare a Legii audiovizualului a fost initiat de senatorul PNL Ion Mihai Dumitrescu in septembrie 2005, fara dezbatere publica si fara consultarea celor interesati. Proiectul a trecut de Camera Deputatilor prin procedura aprobarii tacite si a primit aviz negativ din partea Comisiei Juridice a Senatului. Saptamana trecuta, proiectul a fost adoptat de Comisia de cultura, arte si mijloace de informare in masa a Senatului“, se arata in comunicatul celor trei organizatii. Organizatiile semnatare solicita Parlamentului sa nu adopte acest proiect de lege care „ameninta independenta serviciului public de televiziune, contravine directivelor internationale si a fost adoptat intr-o maniera total netransparenta, in dispretul organismelor autorizate, al societatii civile si al actorilor de pe piata“. Cel mai grav dintre aspectele sesizate de cele trei organisme este faptul ca, reducand la jumatate beneficiile aduse de publicitate televiziunii publice, exista riscul ca aceasta sa fie cu totul subordonata finantei publice si, ar putea, implicit, sa fie supusa presiunilor politice ale unui guvern sau altul. Or, una dintre conditiile de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana este tocmai depolitizarea Televiziunii Nationale. Tudor Giurgiu, presedintele-director general al TVR anunta, imediat dupa numirea sa din vara anului trecut, ca isi va da demisia daca asupra televiziunii publice se vor exercita presiuni politice. Intr-un alt document, care exprima pozitia oficiala a Televiziunii Romane, TVR solicita rediscutarea proiectului de modificare a Legii audiovizualului, asa cum se stabilise in toamna la Parlament, in prezenta sefilor TVR si, respectiv SRR: „ Televiziunea Romana considera ca promovarea proiectului de Lege 496/2005 privind modificarea regimului publicitatii la SRTv este urmarea unei neintelegeri sau cel mult a unei comunicari defectuoase si solicita oprirea traseului acestuia. In octombrie 2005, cand a fost discutat proiectul in prezenta reprezentantilor SRR, SRTv si ai CNA, desi toti cei prezenti au fost de acord cu respingerea proiectului, acest lucru nu s-a intamplat, din lipsa cvorumului. Insa, initiatorul legii, senatorul Ion Mihai Dumitrescu, a dat asigurari, in mod public, ca va retrage proiectul. Domnia sa spunea la acel moment ca opreste proiectul deoarece mai sunt alte patru forme de publicitate ce nu sunt evidentiate in proiect si anunta ca va astepta aparitia noii Directive a Uniunii Europene pentru a reveni cu un proiect complet. Deoarece, din informatiile noastre, proiectul a fost rediscutat in comisia de cultura, in timpul vacantei parlamentare, apreciem ca ne aflam in fata unei situatii contradictorii“, se arata in comunicatul TVR. Presedintele Consiliului National al Audiovizualului, Ralu Filip, desi atrage atentia asupra faptului ca, adoptarea noului proiect de lege demonstreaza ca „exista lucruri care se fac pe usa din dos“, ne-a declarat ca, de fapt, minutele de publicitate nu scad, ci cresc! De la 8 la 12 minute! Presedintele CNA sustine ca noua reglementare nu respecta nici directivele din domeniu ale Comisiei Europene si incalca flagrant drepturile consumatorilor de televiziune. Mai mult, Filip considera ca „beneficiarii de pe urma acestei masuri sunt producatorii de bunuri care-si fac publicitate pe posturile de televiziune“. Presedintele CNA crede ca senatorul liberal care a facut aceasta propunere de modificare a Legii audiovizualului a fost manipulat de George Chirita, directorul executiv al Asociatiei posturilor de radio si televiziune ARCA. Ara Septilici  
Publicat de : ---
Data publicării: 25 Ian 2006 - 07:29
 

Link știre