Parlamentarii au plecat in vacanta, lasand treaba balta Restante mari pentru UE [1]

Intre doua rapoarte de monitorizare, inca deasupra capului cu "sabia" integrarii sau nu in Uniunea Europeana pe 1 ianuarie 2007, am putea crede ca actorii scenei politice muncesc pe branci pentru a mai recupera din steguletele rosii si galbene

. In realitate nu este asa. Daca membrii Guvernului sunt inca la posturi, anuntand ca isi vor permite maximum cateva zile de concediu, fauritorii de legi, parlamentarii, au plecat bine mersi in vacanta. Si nu o vacanta de o saptamana-doua, ci de aproape doua luni. Lucru cu atat mai grav cu cat integrarea la termen in UE depinde si de ei in mare masura, dat fiind procesul de armonizare a legislatiei romanesti cu cea comunitara. Cele mai mari restante ale Parlamentului Romaniei sunt proiectele referitoare la infiintarea Agentiei Nationale de Integritate si la statutul minoritatilor nationale. Ambele acte normative au fost cerute cu insistenta de oficialii europeni. Degeaba. In cazul primului proiect, "nasterea" a fost dificila, cu forcepsul aproape, iar botezul va intarzia cu siguranta din cauza vacantei parlamentare, a procedurilor greoaie si a discutiilor aprinse pe care le va isca in continuare. Cat despre cel de-al doilea proiect, acesta se afla de aproape un an in Parlament si tot nu pare a avea sanse de inaintare, in conditiile in care nici macar partenerii de coalitie nu se inteleg intre ei. Apeluri in van de la MIE "In perioada imediat urmatoare Comisia Europeana va monitoriza atent indeplinirea angajamentelor asumate in procesul de negociere si in cel de pregatire pentru aderare", se arata intr-o nota-indemn, semnata de ministrul Anca Boagiu la sfarsitul lunii iunie. "Trebuie asigurat un proces legislativ fluid si eficient, care sa permita respectarea termenelor de finalizare a masurilor asumate in cadrul pregatirii Romaniei pentru aderare si evitarea inregistrarii de noi restante atat in faza derulata de Executiv, cat si in cea parlamentara", se mai arata in document. Cu alte cuvinte, chiar inaintea debutului vacantei parlamentare, ministerul de resort atragea atentia ca se impune o mobilizare a tuturor partilor implicate, Executiv si Legislativ, nu doar pentru a recupera din intarzieri, dar si pentru a elimina posibilitatea acumularii de noi restante. Care a fost efectul acestui apel? Din cele 85 de legi care trebuiau adoptate pana la 30 iunie, adica pana la finele primei sesiuni ordinare a anului, au ramas 16 "in aer". Unele s-au impotmolit pe traseul dintre Senat si Camera Deputatilor, altele au ramas uitate prin sertarele comisiilor parlamentare. Si aceasta desi deputatii, intr-un mare avant muncitoresc, au ingramadit in cele doua zile de sesiune extraordinara vreo 20 de proiecte de legi, dintre care jumatate prioritare pentru integrare. Stegulete galbene lasate la "dospit" Alaturi de Agentia Nationala de Integritate, un alt proiect cu stegulet galben atasat este cel care modifica Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, initiat de Ministerul Justitiei si Ministerul Economiei si Comertului. Trecut de Guvern la mijlocul lunii iunie, proiectul a fost inregistrat la Senat pe 27 iunie si in aceeasi zi a fost repartizat comisiilor investite sa dea avize si rapoarte. Cum vacanta parlamentara batea la usa si alesilor le era teama sa nu fie chemati in sesiune extraordinara pentru "maruntisurile" integrarii, termenul pentru avize si rapoarte a fost fixat tot pentru 27 iunie. Asa a fost posibil ca proiectul sa ajunga in plen pe 28 iunie, dar truda s-a dovedit zadarnica: s-a cerut retrimiterea la comisii pentru rapoarte suplimentare. Acolo se afla si acum, dat fiind ca Senatul nu a avut sesiune extraordinara si tot acolo va sta pana la toamna. In cel mai bun caz va fi adoptat proiectul la sfarsitul lunii august daca se convoaca sesiune extraordinara. Mai norocoase au fost proiectul de lege privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, precum si cele referitoare la securitatea si sanatatea in munca si la atribuirea contractelor de achizitie publica. Acestea au avut sansa sa intre in atentia deputatilor si sa fie votate repede, pe 5 iulie, in singura zi de plen a minisesiunii extraordinare. Ordonante de urgenta pentru o mai mare operativitate O noua lege a Curtii de Conturi trebuia sa fie adoptata, potrivit calendarului, inca din luna februarie a acestui an. Acest lucru nu se realizase nici macar in iunie, asa ca Executivul decide sa dea o ordonanta de urgenta. In expunerea de motive se aminteste Parlamentului ca "din luna noiembrie 2005 se afla in dezbatere, la Senat, propunerea legislativa Legea Curtii de Conturi, pentru care Directia Generala de Buget a Comisiei Europene si-a exprimat acordul" si ca "intarzierea adoptarii legii a fost semnalizata in zona de atentie (steag galben) in Raportul de monitorizare al CE din 16 mai 2006". Cu alte cuvinte, pentru a recupera impotmolirea in Parlament a actului normativ si pentru a incerca sa "stearga" steguletul de avertizare, Guvernul a dat o ordonanta de urgenta care sa reglementeze organizarea si functionarea Curtii de Conturi. De remarcat ca nici macar in al doisprezecelea ceas parlamentarii nu s-au mobilizat sa discute si sa aprobe respectiva ordonanta. Din 16 iunie proiectul se afla la Camera Deputatilor, pe la diferite comisii. Tinute pana se adopta tacit Uitate prin Parlament si prioritare pentru integrare, chiar daca nu vizeaza domenii semnalate cu stegulete, sunt si proiectele legislative privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor sau serviciul de transport public local. Primul proiect avea ca termen de adoptare martie 2006 si conteaza pentru indeplinirea Criteriilor politice - Drepturile omului. Legea este necesara atat din perspectiva integrarii in UE, cat si in baza realitatilor societatii romanesti, in conditiile in care actul normativ, in vigoare, care reglementeaza activitatea cultelor religioase este... Decretul nr. 177 din 1948. Proiectul legislativ a fost inregistrat la Senat in urma cu un an. A stat cateva luni bune pe la comisii, a ajuns in plen, de unde iar a fost trimis la comisii. In cele din urma, a fost... adoptat tacit de Senat, la sfarsitul lunii decembrie 2005. Ajuns la Camera Deputatilor, cu eticheta "procedura de urgenta" atasata, a luat drumul comisiilor. De atunci au mai trecut niste luni bune, rastimp in care Biroul Permanent al Camerei a prelungit de doua ori termenul pana la care comisiile pentru drepturile omului si juridica trebuiau sa depuna raportul. Si degeaba, tot prin sertarele comisiilor se afla si acum... Un parcurs la fel de interesant a avut si proiectul de lege privind serviciul de transport public local, care conteaza tot pentru indeplinirea Criteriilor politice - Reforma administratiei publice. Actul normativ, care trebuia sa fie adoptat pana la sfarsitul lunii iunie, face parte dintr-un pachet de sase proiecte, elaborate de Ministerul Administratiei si Internelor, care a beneficiat, in acest sens, si de un program de asistenta si consultanta PHARE. Proiectul a intrat in procedura parlamentara tot in urma cu un an, fiind inregistrat la Senat. Tot cu solicitarea de procedura de urgenta. Asa de "urgenta" a fost procedura incat nici acum nu a iesit din Parlament, sfarsitul sesiunii gasindu-l prin sertarele Comisiei de administratie publica din Camera Deputatilor. O soarta asemanatoare a avut si proiectul care modifica si completeaza Legea nr. 182 din 2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil. Actul normativ, semnificativ pentru Capitolul 1 de negociere, Libera circulatie a marfurilor, avea ca termen de adoptare martie 2006. Cu chiu, cu vai a fost adoptat de Parlament in mai, dar proiectul s-a intors in scurt timp, cu cerere de reexaminare din partea presedintelui Traian Basescu, pe motiv ca, desi s-a urmarit alinierea la legislatia comunitara, legea nu concorda cu... o directiva a Comisiei Europene. Si acum isi asteapta raportul de la membrii Comisiei pentru cultura. Aproximativ la fel sta si proiectul de lege privind protectia fondului cinegetic si a vanatorii. Dupa vreo patru luni de zacut prin birourile Senatului, a fost adoptat... tacit si a luat calea Camerei Deputatilor. Alte patru luni au trecut, iar cand a ajuns in sfarsit in plen reprezentantii Guvernului au obiectat asupra amendamentelor aduse in sensul ca "s-a modificat fundamental proiectul de lege" astfel incat a devenit... "inaplicabil". Asa s-a facut ca proiectul s-a reintors la comisii, de unde nu a mai iesit pana la terminarea sesiunii. Crin Antonescu - PNL: "Parlamentul Romaniei este suveran! Parlamentul Romaniei nu poate primi conditii! Parlamentul adopta daca si cand si cum vrea orice lege!" Dan Voiculescu - PC: "Conditionarea indeplinirii unei atributiuni prezidentiale de adoptare a unei legi constituie, dupa parerea noastra, un act de santaj la adresa Parlamentului, o imixtiune grava in competentele Parlamentului ca unica autoritate legiuitoare a tarii." C.V. Tudor - PRM: "Noi suntem oameni votati unii de sute de mii, altii de milioane de oameni. Hai sa nu coboram in derizoriu ceea ce se intampla si ceea ce ne-a determinat sa lasam toate treburile si sa venim acum la Parlament!" Marton Arpad - UDMR: "Dupa cunostintele mele, Parlamentul Romaniei a primit un numar de voturi de 8.886.677. Nimeni nu poate conditiona activitatea Parlamentului."Un articol de Andreea Nicolae
Publicat de : ---
Data publicării: 02 Aug 2006 - 05:56
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=19837&titlu=Parlamentarii_au_plecat_in_vacanta__lasand_treaba_balta_Restante_mari_pentru_UE