Traian Băsescu: "Nici una din universitățile din România nu se poate situa între primele 500 din lume" [1]

Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a participat, luni, la deschiderea anului universitar 2006-2007, la Universitatea "Transilvania" din Brasov.

In deschiderea discursului rostit cu aceasta ocazie, seful statului a apreciat faptul ca realitatile sistemului de invatamant din Romania nu ofera inca perspectiva unei evolutii pozitive in urmatorii ani, fapt remarcat si in alte imprejurari. “Nu l-am etichetat cu rea vointa ca fiind un sistem de educatie mediocru la nivel european, ci l-am etichetat asa plecand de la realitate. Din aceasta mediocritate avem obligatia sa iesim pentru a fi performanti”, a afirmat presedintele Basescu.

Seful statului a precizat ca nu vizeaza Centrul universitar de la Brasov, ci media sistemului educational din Romania, tinand sa ii felicite pe responsabilii acestui Centru pentru eforturile facute in ultimii ani, in vederea asigurarii conditiilor materiale si a calitatii educatiei. In acelasi timp, presedintele Basescu a subliniat necesitatea unei abordari realiste a locului pe care il ocupa sistemul romanesc de educatie “in raport cu cei cu care nu suntem doar prieteni, ci cu care ne aflam in competitie”. “Va pot spune fara nicio ezitare ca niciuna din universitatile din Romania nu intruneste jumatatea punctajului necesar pentru a intra in primele 500 de universitati ale lumii”, a aratat seful statului, apreciind ca acest fapt este un motiv de ingrijorare si un indemn pentru autoevaluare. Totodata, Presedintele a aratat ca neglijarea educatiei, timp de saisprezece ani, explica de ce, in momentul de fata, Romania este atat de departe de a se situa printre primele 500 de universitati ale lumii.

Seful statului a aratat ca prevederile Declaratiei de la Bologna au fost aplicate destul de tarziu in reformarea invatamantului superior romanesc, referindu-se in special la faptul ca organizarea pe cele trei cicluri - licenta, masterat si doctorat - a inceput abia anul trecut. De asemenea, presedintele Basescu a apreciat ca si din punct de vedere organizatoric, Romania a reusit “performanta” de a inregistra un decalaj consistent fata de alte tari europene. In context, seful statului a precizat ca in timp ce Germania si Elvetia au avut primele promotii de absolventi pe sistemul procesului de la Bologna inca de acum 5 ani, “noi acum il construim si il consolidam pe cele trei cicluri.”

In continuare, presedintele Basescu s-a referit la aspectul investitiilor in infrastructura universitara, exemplificand, in acest sens, cazul Centrului universitar Brasov. In anul in curs, acest Centru a primit o alocare care depaseste tot bugetul Romaniei destinat institutiilor de invatamant superior in anul 2005. De asemenea, a adaugat seful statului, alocarile bugetare, la nivel national, pentru infrastructura universitara si pentru cea a caminelor au fost, in 2006, de 17,5 ori mai mari in comparatie cu anul trecut. In ciuda acestui fapt pozitiv, a continuat presedintele Basescu, banii au fost alocati destul de tarziu.

Presedintele Romaniei a subliniat ca cele trei mari conditii pe care trebuie sa le indeplineasca tara noastra pentru a avea un sistem de educatie performant sunt: calitatea, competitivitatea si sansele egale.

In ceea ce priveste criteriul calitatii, presedintele Basescu a invocat procentajul absolventilor din invatamantul universitar care se angajeaza imediat: “Daca Universitatea Brasov are performanta mai buna, la nivel national doar 10% din absolventi isi gasesc imediat un loc de munca urmare a calitatilor pe care le au”. Seful statului a completat ca in ceea ce priveste diploma de licenta, de multe ori, angajatorului nu ii sunt foarte clare competentele absolventului, de unde decurg si retinerile la angajare.

Presedintele Basescu a argumentat, de asemenea, ca o deficienta calitativa a invatamantului universitar romanesc o constituie si libertatea de alegere limitata a studentului pentru cursuri optionale: “Rog sa nu fiu considerat nici aspru, nici nerecunoscator, dar, de multe ori, orele optionale devin aproape o obligatie, fiind furnizate de universitati la pachet pentru studenti, marja lor de alegere fiind destul de redusa”. Totodata, seful statului a considerat ca diferentele de calitate intre centrele universitare se datoreaza si faptului ca elevii opteaza pentru profesori care coboara nivelul de exigenta pentru a atrage cat mai multi studenti la cursuri.

De asemenea, presedintele Basescu s-a referit la “sistemul cumularzilor”: “Am facut o analiza pe intreg sistemul universitar romanesc. Sunt foarte multi profesori care cumuleaza ore, catedre, cursuri in conditiile in care sunt procurori, sunt salariati la Curtea de Conturi, la prefecturi, provin din Parlament sau din orice alt mediu. S-a ajuns in sistemul universitar romanesc ca unii dascali sa cumuleze de la 4 pana la 13 catedre; or, aceasta explica parte din calitatea scazuta a educatiei”.

Seful statului a salutat cresterea numarului de absolventi si de studenti, semnaland insa ca problema consta in a le oferi acestora sansa de a reusi in viata. In opinia sa, aceasta chestiune nu tine de profesori, ci si de studentii care se afla in situatia de a alege intre profesorii care dau note mai usor sau acele materii optionale care ii vor ajuta in mod real, respectiv “dascalii care au o inalta tinuta academica, nefacand compromisuri cu stiinta”.

De asemenea, presedintele Basescu a subliniat necesitatea contributiei statului la asigurarea calitatii educatiei, prin realizarea unei infrastructuri destinate studentilor, atat in privinta sistemului educational in sine, cat si in privinta conditiilor din camine. “Romania, din pacate, a avut obtuzitatea ca pana anul acesta sa nu aloce resursele necesare acestor doua mari infrastructuri. Guvernele au intarziat. Abia anul acesta, ne-am trezit la realitatea faptului ca o natiune fara o educatie puternica are insusi viitorul pus sub semnul intrebarii. Un sistem de educatie performant este singurul care, alaturi de sistemul de sanatate, poate garanta evolutia pozitiva a societatii”, a afirmat presedintele Basescu.

Referindu-se la domeniul cercetarii, seful statului a apreciat ca, in ceea ce priveste alocarea resurselor, “suntem in aceeasi demagogie a trecutului”. Ministerul Educatiei continua sa aloce fonduri pentru cercetare nu in functie de performanta fiecarei universitati sau de fezabilitatea proiectelor, “ci avand grija ca toata lumea sa aiba bani de cercetare, desi unele universitati produc de ani de zile numai maculatura”, a adaugat Presedintele.

Presedintele Traian Basescu a recomandat ca resursa financiara sa fie concentrata acolo unde s-a obtinut peformata in cercetare. Judecand dupa acest principiu, a apreciat presedintele tarii, Universitatea Brasov ar putea beneficia de fonduri mai largi decat pana in prezent. In context, presedintele Romaniei a felicitat Universitatea Brasov pentru calitatea procesului de cercetare, precizand ca centrul universitar brasovean a transmis Ministerului Educatiei peste 40 de proiecte ce au intrunit conditiile necesare pentru a putea fi finantate, fiecare cumuland mai mult de 80 de puncte din 100 posibile. “Cercetarea este un element de care avem nevoie si este indispensabil sansei natiunii romane a de a fi performata. Cercetarea, inovarea sunt elemente fundamentale pe care trebuie sa se sprijine sistemul universitar din Romania”, a continuat Presedintele.

Un alt sector evidentiat de seful statului in care Romania trebuie sa recupereze decalajul fata de tarile din Uniunea Europeana este cel al procentului populatiei angajate intr-un sistem de pregatire continua. Presedintele a mentionat ca, in aceasta zona, cheltuielile pot fi impartite intre sectorul de stat si cel privat. Presedintele Basescu a aratat ca in prezent, doar 1,5% din populatia cu varste cuprinse intre 25 si 64 de ani este angajata intr-un sistem de pregatire continua, iar pana in 2010 tara noastra trebuie sa atinga un nivel de cel putin 7%. Atingerea unui astfel de standard, a aratat Presedintele, ar reprezenta o garantie pentru partenerii Romaniei ca angajatii romani ai companiilor multinationale, de exemplu, sunt incadrati intr-un sistem de mentinere a nivelului profesional capabil sa-i puna la curent cu evolutiile in domeniu.

Presedintele tarii a apreciat drept imbucuratoare cresterea continua a numarului de studenti si absolventi, dar a subliniat necesitatea ca aceasta crestere cantitativa sa fie insotita de una a calitatii procesului educational. In acelasi timp, Presedintele a atentionat ca evolutia cantitativa inregistrata pana in prezent este inca insuficienta. In Romania doar 10% din totalul populatiei detine o diploma de licenta, fata de 15-17% in tarile Uniunii Europene. “Avem deci un drum lung de parcurs pana la acest 15-17% care da evaluarea globala ca o natiune are necesarul de cadre cu studii superioare pentru a-si garanta progresul. Va trebui in anii urmatori sa marim numarul de studenti, cu multa grija insa sa nu diminuam dramatic calitatea sistemului de educatie si calitatea absolventilor”, a spus seful statului.

“La noi nu se poate vorbi de sanse egale pentru toti tinerii in accesul la educatie si aici avem un efort urias de facut”, a afirmat Presedintele. Din cauza nivelului foarte scazut al educatiei din mediul rural, a subliniat seful statului, doar “prin exceptie”, 1-2% din tinerii din mediul rural au acces la invatamantul universitar. “Este o realitate pe care trebuie sa ne-o asumam in conditiile in care peste 40% din populatia Romaniei traieste in mediul rural, comparativ cu populatia statelor membre UE unde doar 5% din populatie isi duce existenta bazata pe activitatile mediului rural”, a afirmat presedintele Basescu.

Presedintele Traian Basescu a subliniat ca, desi anul acesta Educatia a beneficiat de un volum consistent al alocarilor bugetare, “orice iluzie ca suntem la nivel european intr-un spatiu educational comun ne poate duce la concluzii gresite si la a ridica piciorul de pe acceleratia finatarii sistemului de educatie romanesc”. Totodata, seful statului si-a exprimat convingerea ca actualul Guvern a realizat importanta finantarii Educatiei si ca, in anii urmatori, cei 1,2 miliarde de euro destinati infrastucturii scolare vor fi alocati constant.

“Este in mana dumneavoastra, a dascalilor, a studentilor cresterea calitatii actului de invatamant, cresterea exigentei pentru ca numai cresterea exigentei da sanse fiecarui absolvent sa fie angajat”, a precizat Presedintele. Seful statului a aratat ca, in ultima vizita intreprinsa in Republica Federala Germania, oamenii de afaceri cu care s-a intalnit au reclamat necesitatea ridicarii nivelului de pregatire al absolventilor de studii superioare din tara noastra: “au inceput sa apara referirile directe ca standardul absolventilor este scazut fata de nevoile firmelor multinationale care si-au stabilit activitatile in Romania”.

In context, Presedintele Basescu a apreciat sistemul folosit la Universitatea Brasov care permite firmelor interesate sa angajeze absolventi sa participe la dotarea cu laboratoare in care studentii sa se poata pregati pentru a raspunde standardelor firmelor respective. “Aceasta realitate trebuie sa se generalizeze”, a intarit Presedintele.

In acelasi timp, seful statului a facut un apel la studenti, pe care i-a indemnat sa-si creasca nivelul de rigurozitate in pregatire pentru a putea face fata cu succes realitatilor de dincolo de poarta universitatii: “Este mai bun un 5 meritat decat un 10 aranjat, nu iti foloseste la nimic un 10 care sa nu aiba acoperire in cunostinte. Iti trebuie acea nota care arata corelarea intre pregatirea ta si realitatile de dupa poarta universitatii. Dincolo de poarta universitatii este viata adevarata, iar cu cat universitatea este mai ancorata in realitatile vietii adevarate, cu atat sansele studentilor sunt mai mari”.

Presedintele Basescu a precizat ca, pentru a atinge performanta pe care ne-o dorim, este necesara o schimbare de optica. Seful statului a explicat ca sistemul educational romanesc s-a constuit in ultimii 16 ani, in jurul exigentelor corpului didactic. “A venit vremea ca in centrul sistemului de educatie din Romania sa fie asezat elevul, studentul. Infrastructura este destinata elevului si studentului, profesorul este destinat elevului si studentului, laboratoarele sunt destinate elevului si studentului. Pana nu vom face in mod sincer aceasta optiune de a construi totul in jurul prioritatii zero, care este elevul si studentul, nu vom avea perspectiva unui sistem de educatie extrem de performant.”

De asemenea, presedintele tarii a atras atentia ca, de la 1 ianuarie 2007, Romania intra pe o piata comuna a educatiei, inovatiei si cercetarii care nu face diferenta decat in functie de capacitatea fiecaruia de a realiza performata. In acest context, a subliniat seful statului, calitatile native ale romanilor trebuie sa fie secondate de calitatea sistemului de educatie.

Presedintele a afirmat, totodata, ca este la curent cu situatia din camine, aceasta fiind generata, in parte, de amploarea si complexitatea lucrarilor de modernizare si reabilitare: “alocarea financiara s-a facut in iunie si daca era in martie nu se putea rezolva mai mult, pentru ca trebuia sa astepte vacanta”.

Presedintele Traian Basescu a asigurat ca, pe toata durata mandatului sau, va continua sa acorde maximum de atentie celor doua prioritati nationale: educatia si sanatatea. ”Pana la urma, o Romanie moderna o putem face cu educatie, cu o populatie sanatoasa si cu o administratie care pleaca din varf, de la Bucuresti, de la nivel central, si se apropie de dorintele, si de nevoile fiecarei comunitati. Va doresc un an universitar bun, cu succes si cu exigenta, in primul rand din partea studentilor, in raport cu ce li se preda!”, a incheiat Presedintele.
Publicat de : ---
Data publicării: 03 Oct 2006 - 05:38
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=21283&titlu=Traian_Basescu____Nici_una_din_universitatile_din_Romania_nu_se_poate_situa_intre_primele_500_din_lume__