Romania, tara condusa de primari si de prefecti. Cu acordul Guvernului [1]

Guvernul ii trimite pe prefecti sa atace in Contencios administrativ toate hotarårile consiliilor locale privind instituirea de taxe in localitatile de frontiera

Executivul a mai decis sa abroge Legea 395 care dadea dreptul alesilor locali sa impuna taxe la frontiera, desi a aprobat acest act normativ chiar la sfårsitul anului trecut, in conditiile in care se stia ca astfel va fi incalcata legislatia europeana

Mai mult, Executivul a incurajat alesii locali sa impuna taxe la frontiera si prin reglementarile din Codul Fiscal

A fost nevoie de un scandal international care sa oblige guvernul Tariceanu sa respecte normele europene privind libera circulatie

Astazi, guvernantii isi vor anunta pozitia fata de solicitarea UE de a elimina taxa de inmatriculare auto, care risca sa tårasca Romånia la Curtea Europeana de Justitie, ca urmare a incalcarii Tratatului de aderare la UE

(Luminita Gheorghe)

„Prefectii vor ataca în Contencios administrativ toate hotarârile Consiliilor locale prin care se instituie taxe ecologice, de salubrizare si taxe de tranzit pentru autovehiculele care tranziteaza frontiera de stat a Romaniei, iar Legea referitoare inclusiv la taxele de tranzit de la Giurgiu va fi abrogata“, a anuntat, ieri, purtatorul de cuvant al guvernului, Oana Marinescu, solutia identificata de Executiv pentru rezolvarea problemei mult-contestate a taxelor de frontiera

.
Marinescu a explicat ca legea ce va fi abrogata este 395/ 2006, de modificare a articolului 4 din OU 86/2002 privind înfiintarea Ghiseului unic în punctele de trecere a frontierei de stat a României.

Discutia din Guvern a avut loc la initiativa premierului, care a cerut ca pe ordinea de zi suplimentara a sedintei saptamanale sa fie introdusa si problema taxelor de trecere a frontierei din Giurgiu: „Trebuie sa luam o hotarâre în acest sens, sa stabilim ceea ce e de facut la nivelul Guvernului. Nu este o problema legata în special de Guvern, ci de autoritatile locale, dar nu putem sa ramânem nepasatori la ceea ce se întâmpla. Mi se pare absolut firesc ca, odata cu intrarea în UE, regulile europene sa se aplice si la granita dintre România si Bulgaria. În acest context si în cadrul legislativ european actual, sa gasim modalitatile pentru ca granita sa nu mai prezinte nici un obstacol de trecere si nici un prilej pentru introducerea unor taxe care sunt de interes local, dar nu în concordanta cu spiritul european“, a spus Tariceanu. El a aratat totodata ca frontiera între România si Bulgaria nu va putea fi trecuta atât de simplu, fara control, ca în tarile din zona Schengen.

Codul Fiscal, instrument in mana primarilor
Autoritatile locale pot percepe, conform Codului Fiscal, taxe speciale pentru serviciile publice stabilite prin regulamentele proprii, pe lânga cele 30 de impozite si taxe locale reglementate de legea fiscala, potrivit NewsIn. Autoritatile comunelor, oraselor si municipiilor decid atât asupra nivelului taxelor si impozitelor cuprinse în Codul Fiscal, dar numai în limitele (marjele superioare si inferioare) pe care acesta le prevede, cât si asupra conditiilor si sectoarelor de activitate în care pot institui taxe speciale pentru serviciile publice locale create în interesul persoanelor fizice si juridice. Competentele consiliilor locale si judetene în domeniul fiscal sunt sporite de reglementarea din legea finantelor publice locale care le permite sa evalueze necesitatea impunerii unor taxe prin propriile regulamente.

Astfel, pe lânga cele 30 de taxe existente în Codul Fiscal, la nivel local pot aparea taxe suplimentare, în functie de specificul zonelor în care se aplica si de nevoile pe care le identifica guvernantii locali. Codul Fiscal enumera categoriile de taxe locale valabile oriunde în România si stabileste nivelurile minime si maxime în functie de care consiliile locale sau judetene impun taxele. De asemenea, prin legea fiscala autoritatile locale au voie sa majoreze impozitele cu cel mult 20% pe an.

Codul Fiscal prevede si o serie de „alte taxe“, dupa cum se numeste capitolul în care sunt incluse. Legea fiscala lasa multa libertate de decizie la nivel local pentru impunerea unor astfel de taxe. Altfel spus, primarii localitatilor de frontiera, precum si consiliile locale nu au incalcat legea atunci cand au impus taxele de tranzit, de ecologizare sau altele asemenea, ci chiar au fost incurajati de lege sa o faca. Lege pe care actualii guvernanti au conceput-o, iar Parlamentul a votat-o, in conditiile in care se stia inca de la momentul cand s-a decis modificarea Codului Fiscal ca de la 1 ianuarie 2007 nu mai pot fi in vigoare taxe care sa impiedice libera circulatie in spatiul european.

Tariceanu se arata interesat in ceasul al 13-lea
Situatia taxelor uriase, impuse in mod cu totul abuziv de Primaria Giurgiu, a fost dezvaluita in repetate randuri de mass-media, in ultimii ani. Anchetele privind utilizarea banilor si scandalurile dintre primarul din Giurgiu, Nicolae Iliescu si ziaristi, pe aceasta tema, nu i-au trezit niciodata curiozitatea premierului Calin Popescu Tariceanu, seful pe linie de partid al lui Iliescu, astfel incat sa ordone o ancheta la Giurgiu. Acum, dupa ce vamile au fost blocate si scandalul a trecut granitele Romaniei, premierul se preface interesat si spune ca doreste solutii de detensionare a conflictelor din vami, izbucnite din cauza taxelor impuse de autoritatile locale.

„Tin sa subliniez, nu este o problema în special de guvern, ci de autoritati locale, dar sigur ca nu putem sa ramânem nepasatori la ceea ce se întâmpla. Mi se pare absolut firesc ca odata cu intrarea în UE regulile europene sa se aplice si, evident, la granita dintre România si Bulgaria. Trebuie sa tinem cont ca nu suntem tari Schengen si atunci, din acest punct de vedere, sigur ca trecerea nu va fi chiar atât de simpla cum se face în tarile din zona Schengen, unde nu exista nici un fel de control“, a spus Tariceanu. Premierul a precizat ca va sustine eliminarea taxelor de la vama Giurgiu si nu va accepta nici un punct de vedere antieuropean, pentru ca legislatia comunitara presupune libertate si granite deschise, nu controale si taxe.

Prefectul de Constanta vrea sa anuleze taxele lui Mazare

„Epidemia“ anularii taxelor locale in Contencios administrativ se extinde si in afara localitatilor de frontiera. Prefectul judetului Constanta solicita Consiliului municipal local anularea celor 7 taxe speciale votate anul trecut, anuntand ca in caz contrar va introduce o actiune in instanta.

Potrivit RADOR, prefectul Danut Culetu a notificat deja Consiliul local municipal Constanta pentru ca acesta sa anuleze 7 taxe speciale votate în ultima sedinta a anului trecut. Printre acestea se numara taxa de intrare în statiunea Mamaia pentru autoturismele neînmatriculate în judetul Constanta, taxa pentru cresterea gradului de siguranta si liniste publica si taxa de trama stradala. Toate aceste taxe au facut anul trecut subiectul unui proces, iar instanta a decis anularea lor. Cu toate acestea, Consiliul local municipal a votat din nou cele 7 taxe speciale.

Soferii de TIR au refuzat sa plateasca taxa de ecologizare la Vama Nadlac

Taxa de ecologizare mentinuta de autoritatile orasului Nadlac dupa integrarea României in UE i-a nemultumit si pe soferii de TIR care doreau sa iasa prin vama aradeana Nadlac. Marti seara, aproximativ 300 de TIR-uri au blocat drumul intre oras si vama nemaidorind sa plateasca taxa de ecologizare care este achitata deja de un an. Protestul a durat timp de 30 de minute, soferii fiind hotarâti sa renunte abia in momentul in care Primaria va decide sa renunte la taxa de mediu de 20 lei la iesirea din tara si 28 lei la intrarea dinspre vama maghiara. In urma situatiei create, prefectul municipiului Arad, Gavril Popescu, a solicitat Primariei Nadlac sa suspende temporar taxa, pâna dupa sedinta de Guvern de ieri, când va fi analizata situatia aparuta in mai multe puncte de trecere a frontierei. Primarul orasului Nadlac, Vasile Ciceac, a declarat, la rândul sau, ca va supune votului consilierilor locali anularea hotarârii care prevede incasarea taxelor, dar ca este sceptic in ceea ce priveste un rezultat favorabil. El a mai afirmat ca nu crede ca acestia isi vor da girul pentru eliminarea taxelor. Chiar si dupa ce situatia s-a rezolvat pentru moment, traficul prin vama a fost ingreunat, deoarece coada de TIR-uri era de circa 3 km. Totodata, soferii si-au mai exprimat nemultumirea si fata de vamesii maghiari de la Nagylak. Potrivit nemultumitilor, vamesii unguri lucreaza foarte incet si verifica in amanunt fiecare TIR, marindu-se astfel timpul de asteptare in vama. Pe parcursul protestului, soferii cu masini mici care doreau sa iasa din tara nu au avut alta solutie decât sa treaca prin câmp pentru a ajunge la punctul vamal.

(Laura Badila)

Primarii din Ostrov si Negru Voda impun mizeria si intunericul la frontiera

Anularea taxelor speciale de ecologizare la punctele de trecere a frontierei de la Negru Voda, Vama Veche si Ostrov din judetul Constanta va conduce la disponibilizari de personal si la suspendarea iluminatului, curateniei si întretinerii punctelor de acces catre Bulgaria, potrivit Radio Constanta. În opinia primarilor din cele trei localitati, Guvernul va trebui sa ia urgent masuri menite sa remedieze situatia. Pana atunci, edilii au decis sa ia o serie de masuri care sa forteze decizia Executivului, chiar si cu pretul transformarii celor trei vami in focare de infectie ce nu pot fi gasite nici in lumea a treia, daramite intr-un stat al UE.

Primarul comunei Ostrov, Nicolae Dragomir, spune ca prin suspendarea taxei de ecologizare de la 1 ianuarie, primaria pierde 10.000 lei lunar. Pana la aceasta data se încasau câte 10 lei de la masini, 20 lei de la microbuze si 25 lei de la TIR-uri. Primarul a afirmat ca nu stie cine se va mai ocupa de întretinerea zonei de granita si crede ca cel mai indicat ar fi ca Politia de Frontiera sa gaseasca fonduri pentru rezolvarea situatiei. „Daca aceasta taxa a fost suspendata, nici noi nu vom mai asigura servicii de salubritate si iluminat public în vama. Consider ca toate serviciile se realizeaza contra cost. Pentru ca sa asiguram aceste servicii, ar trebui sa marim alte taxe locale, dar consider ca aceasta varianta nu ar fi corecta fata de locuitorii comunei“, a spus Dragomir.

La rândul sau, primarul din Negru Voda, Ion Nicolin, a declarat ca, dupa ce taxa ecologica a fost suspendata, salariatii au fost redistribuiti în aparatul administrativ al primariei. „Pentru ca taxa ecologica a fost suspendata, nici eu nu voi mai face curatenie în vama. Mai mult decât atât, voi solicita sa fie suspendat si iluminatul public. Oricum, de la 1 ianuarie nu se mai lucreaza la noi, ci la punctul de trecere a frontierei din Bulgaria“, a mai declarat primarul Ion Nicolin.Taxa de salubritate de la Negru Voda era de 4 lei pentru persoanele fizice si 20 de lei pentru TIR-uri.

Guvernul anunta ca  va exprima azi o pozitie cu privire la scandalul taxei de inmatriculare auto

Ministrii Mediului si Finantelor, Sulfina Barbu, respectiv Sebastian Vladescu, se vor intalni azi pentru discutii privind legalitatea introducerii taxei de inmatriculare auto. Ulterior, Guvernul va prezenta un punct de vedere oficial fata de problema taxei, precum si masurile ce se impun, a declarat, ieri, purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu. „O sa aiba loc o întâlnire mâine (astazi-n.r.) între ministrul mediului si ministrul de finante legata de acest subiect (taxa de prima inmatriculare - n.r.), iar în urma acestei întâlniri veti fi informati în legatura cu analiza, perspectiva pe care o avem la nivelul Guvernului si masurile care sunt luate“, a spus Oana Marinescu.

Ministerul Finantelor Publice (MFP) si Ministerul Mediului vor organiza, maine, o conferinta comuna în care vor prezenta explicatii privind scandalul taxei de prima înmatriculare, dupa ce Comisia Europeana (CE) a început o investigatie interna privind legalitatea introducerii de catre România a acestui impozit. Executivul european a decis, marti, sa înceapa o ancheta interna si ar putea deschide în luna martie procedura pentru încalcarea Tratatului UE daca legislatia româneasca nu va fi modificata. CE a decis sa acorde acest ragaz pentru ca România a devenit de curand membru UE.

Eurocomisarul pentru taxe contrazice Romånia
Comisarul european pentru taxe si impozite, Laszlo Kovacs, a declarat ca politica de impozitare comunitara este ca la autovehiculele vechi sa se aplice taxe mici, contrar legislatiei din România, respective din Codul Fiscal, referitoare la taxa de prima înmatriculare a masinilor. „Nu exista o legislatie unica a impozitelor în UE, însa totusi tarile care nu se folosesc de logica pietei interne unice si percep diferite taxe, UE le obliga sa îsi retraga aceste decizii“, a declarat pentru cotidianul Uj Magyar Szo, comisarul european pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs.

Potrivit NewsIn, cotidianul maghiar prezinta situatia României considerând ca „secretul este sprijinirea comerciantilor si a fabricantilor interni“. Comisarul european a reamintit ca în momentul în care Ungaria a instituit ilegal taxe pentru înmatricularea masinilor din afara tarii a fost obligata de CE sa returneze cetatenilor sumele aferente acestor taxe.

Comisarul european a explicat nemultumirea forurilor europene în legatura cu aplicarea în România, Ungaria si Polonia a taxelor de înmatriculare, explicând ca si alte state aplica o serie de taxe pentru autovehicule, majoritatea însa de mediu, în functie de gradul de poluare al autovehicului, iar în tarile în care exista taxe la cumpararea de masini din alte state UE principiul european este taxe mici la masini vechi. Astfel, oficialul european a spus ca în Ungaria s-a ajuns ca pentru un Mercedes, vechi de trei ani, cu o capacitate de 2.400 cmc sa se plateasca aceeasi taxa ca pentru o masina noua, cu aceeasi parametri tehnici. „Conform UE, în tarile în care se aplica astfel de taxe, acestea sunt cu atât mai mici, cu cât masina este mai veche. Dar, în paralel exista taxele de mediu care sanctioneaza gradul de poluare al masinii. În România, pentru o masina veche, taxa de înmatriculare este de doua ori cât pentru o masina noua“, a explicat Kovacs. Kovacs considera ca situatiile din România, Ungaria si Polonia privind taxa de prima înmatriculare auto conduc catre necesitatea instituirii unei politici fiscale comune unice, dând ca prim exemplu impozitarea autovehiculelor.

Romånia aplica invers taxa
Potrivit unor surse din MFP, citate de NewsIn, Romania a luat decizia de a aplica invers taxa, adica „la masini vechi, taxe mari“, pentru a evita problemele cu care s-a confruntat Polonia. „Divergenta între noi este urmatoarea: CE cere ca taxele sa fie cu atât mai mici, cu cât masina este mai veche, iar noi (MFP, n.r.) nu vrem sa patim ca Polonia, care, într-un an de la aderare, a înmatriculat un milion de masini vechi fara catalizator în doar zece luni, si atunci aplicam invers taxa: la masini vechi, taxe mari“, au declarat sursele citate.

Guvernul de la Bucuresti a trecut, initial, în legea fiscala, o taxa fixa pentru fiecare autovehicul, însa ulterior CE a propus exact varianta care este în prezent în Codul Fiscal. „Asteptam sa vedem cum ne sfatuiesc ei (CE, n.r.) si atunci vom aplica astfel încât sa multumim pe toata lumea. Dar sa gasim o solutie astfel încât sa evitam invazia de masini vechi“, au explicat sursele citate.

Taxa de prima înmatriculare a autoturismelor a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, în ciuda avertismentelor CE asupra incompatibilitatii acesteia cu Tratatul de aderare la UE, cât si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.
La nivel oficial, guvernantii români au declarat ca taxa speciala pentru prima înmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, în primul rând, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atât cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cât si invadarea pietei auto românesti, dupa aderare, cu autoturisme la mâna a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Taxa de prima înmatriculare se calculeaza în functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. În mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie în care se încadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi. Cel mai mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4, ajungând pâna la 8.586 euro pentru masinile mai vechi de sase ani, non-euro si cu un motor de peste 3.000 cmc.

(Luminita Gheorghe)



Publicat de : Lia Bejan Marin Con
Data publicării: 11 Ian 2007 - 05:56
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=22885&titlu=Romania__tara_condusa_de_primari_si_de_prefecti__Cu_acordul_Guvernului