Taxi mafiaPrimarul Videanu patroneaza un sistem corupt care protejeaza monopolul firmelor de taximetrie infiintat de zece deputati PD [1]

Orice bucurestean care a mers cu taxiul in ultimii ani a simtit pe pielea sa pretul piparat, nejustificat de mare, care i s-a cerut pentru o banala calatorie

. Desi Capitala pare invadata de taximetre, preturile nu scad deloc. Ba dimpotriva, in multe intersectii, taximetristii parcati la colturi refuza cu obraznicie sa te ia pe curse scurte, pe motiv ca nu se deranjeaza pentru sume mici. Fenomenul a luat amploare deoarece concurenta in domeniu este grav afectata si din pricina Primariei Municipiului Bucuresti, condusa de Adriean Videanu. Peste 1400 de persoane si firme private care doresc sa practice taximetria in Capitala si-au luat masini galbene, aparate de taxare si indeplinesc cerintele de licentiere, stau din 2005 la coada fara a avea sanse sa primeasca autorizarea. Aceasta intrucat mafia taximetristilor si-a luat toate masurile ca numarul practicantilor acestei meserii sa fie cat mai limitat, pentru ca cei "alesi" deja sa-si castige banii usor si cu ghiotura. Situatia e generalizata la nivelul Romaniei. Peste 10.000 de cetateni care doresc sa practice taximetria nu pot obtine autorizarea din cauza unor aberatii recent introduse in Legea privind transportul in regim de taxi - aberatii initiate de zece parlamentari PD - care a stabilit un plafon maxim de patru taximetristi la mia de locuitori. In Capitala insa, unde este "bataia pestelui", lucrurile au scapat complet de sub control. Liste de asteptare din 2005 La Primaria Capitalei s-a instaurat un sistem anacronic, suspectat de coruptie, in ceea ce priveste sansele de autorizare a unei persoane pentru a practica taximetria. La momentul actual, peste 1400 de persoane fizice si firme private asteapta din 2005 sa fie autorizate pentru a practica taximetria. Fara nici o sansa. Asteptarea a generat o revolta generala, intrucat solicitantii de cereri de autorizare au investit in masini de culoare galbena, echipate cu aparatura de taxare si comunicare, cu indeplinirea birocraticelor formalitati impuse de lege, dar s-au lovit de un zid de neclintit. Pentru ca numarul maxim de autorizari a fost inghetat la cifra de 9500 si numai daca moare sau renunta cineva din cei 9500 de autorizati existenti, se poate face loc celor de pe listele de asteptare. Evident, sistemul impus la Primaria Capitalei, si nu numai, este anticoncurential, incalca dreptul fundamental al omului la munca si reprezinta o bataie de joc la adresa investitiilor facute de persoanele de pe listele de asteptare, care sunt pusi in postura neplacuta de a constata ca au aruncat banii pe fereastra. Pe langa cei care asteapta zadarnic mai sufera si cetatenii care folosesc transportul taxi si care, din cauza lipsei unei concurente reale, trebuie sa achite preturile nesimtit de mari ale celor care sunt autorizati si impun legea junglei pe piata. In plus, prosperitatea unora dintre taximetristii feriti de concurenta reala a devenit atat de evidenta, incat daca soliciti o cursa pe distante scurte esti refuzat de la obraz, cu motivarea ca domnii soferi nu se deranjeaza pentru cateva statii. n 35.000 de euro pentru un studiu inutil Cum s-a gandit cifra maxima de 9500 de autorizatii de taxi pe Bucuresti? Din informatiile oferite de Biroul de Presa al Primariei Capitalei ni s-a precizat ca cifra este rezultatul hotararii CGMB nr.117 din 30.05.2005, emisa chiar la debutul mandatului primarului general Adriean Videanu (foto). Conform acelorasi precizari, in prezent numarul de autorizari pe Capitala este de 9496, dupa ce cateva autorizatii au fost anulate. Potrivit recentei Legi nr. 265/2007, care a modificat si completat Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi, persoanele de pe listele de asteptare (437 persoane fizice si 819 societati comerciale - in cazul Bucurestiului) nu au nici o sansa de autorizare decat daca cineva renunta sau i se retrage autorizatia. Sau daca moare. Mai exista o varianta: in cazul in care cifra maxima stabilita de administratia municipala sau locala se majoreaza. In cazul Capitalei este foarte putin probabil intrucat, in februarie 2007, primaria lui Adriean Videanu a comandat un studiu de specialitate privind "dimensionarea numarului de taxiuri ce pot functiona pe teritoriul Municipiului Bucuresti". Pentru acest studiu, aparut ca din neant, s-a platit imensa suma de 120.543 RON (circa 35.000 euro) firmei SC Consilier Construct SRL, o societate de casa a Primariei Capitalei, care apartine unui abonat al marilor lucrari de drumuri si studii de specialitate decontate din bugetul administratiei municipale, pe nume Bogdan Vintila. Personaj care pe vremea fostei guvernari PSD-iste a fost director al Agentiei Nationale a Drumurilor (actuala Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania). Studiul SRL-ului lui Bogdan Vintila a concluzionat, cu titlu de recomandare, "autorizarea a maximum 8500 de taxiuri pe teritoriul Municipiului Bucuresti", dar si "introducerea unei tarifari unice pe tot teritoriul Municipiului Bucuresti". n Guvernul si Consiliul Concurentei s-au opus Revenind la Legea nr. 265/2007, care a modificat si completat Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi, precizam ca aceasta a fost initiata de un grup de zece deputati ai Partidului Democrat. Cei 10 au stabilit un numar maxim de patru autorizari de taxi la 1000 de locuitori ai localitatii de autorizare, cifra care nu poate fi depasita de administratiile locale decat pe baza unui studiu de tipul celui prezentat mai devreme si aprobat de organizatiile profesionale reprezentative din domeniu. Cota de 4:1000 este o gaselnita a parlamentarilor care au initiat proiectul. Proiect criticat de la bun inceput de catre Guvernul Romaniei si Consiliul Concurentei. Astfel, in punctul de vedere oficial al Guvernului referitor la initiativa legislativa a celor zece parlamentari PD, s-a aratat ca proiectul "contine prevederi restrictive de natura sa creeze discriminari nejustificate". Guvernul a propus "eliminarea prevederilor referitoate la numarul maxim de autorizatii de taxi, deoarece prin aplicarea de catre autoritatile administratiei publice locale a unei asemenea limitari se reduce numarul operatorilor de piata, fiind inlocuite mecanismele pietei (...) concurenta este restransa, impiedicata sau denaturata (...) orice limitare cantitativa reprezinta o bariera la intrarea pe piata si conduce, pe langa reducerea numarului de furnizori de servicii, la reducerea posibilitatilor consumatorului de a alege (...) restrangerea artificiala a numarului de autorizatii, implicit a numarului de operatori si de taxiuri ofera posibilitatea fiecarui operator de transport in regim de taxi sau oricarui taximetrist independent sa creasca tarifele, fara a fi influentat de presiunea concurentei numerice, fiind totodata redusa in mod considerabil preocuparea operatorilor pentru imbunatatirea serviciului oferit". A fost criticata, de asemenea, si prevederea referitoare la impunerea unor tarife minimale si maximale. O pozitie similara a avut-o si Consiliul Concurentei, care a atras atentia Parlamentului asupra pericolelor introducerii unor mecanisme anticoncurentiale, interzise de Uniunea Europeana. Punctele de vedere exprimate nu au avut insa efect, Legea 267/2007 fiind votata si apoi promulgata la 19 iulie 2007 de presedintele Traian Basescu, dupa cum au dorit initiatorii ei. n Bucuresti, oras inchis O asemenea lege aberanta nu putea sa nu genereze si abuzuri. Primele victime au cazut taximetristii din judetul Ilfov, care sunt vanati la drumul mare de inspectorii PMB, pentru a fi amendati cand incalca teritoriul Capitalei. O prevedere imbecila a legii sanctioneaza cu amenda de la 1000 la 5000 RON executarea de curse in afara localitatii de autorizare, in alte conditii decat la cererea clientului. Daca un taximetrist ilfovean aduce un client in Capitala este obligat sa se intoarca la baza fara client, pentru ca altfel va fi amendat. Cele doua zone, Bucuresti si lfov, sunt intr-o interactiune continua, intrucat fac zilnic schimb de sute de mii de locuitori. Grija edililor Primariei a fost insa sa nu se faca concurenta reala celor 9500 de taximetristi autorizati, mai ales pe cursele cu mare dever, scop in care s-a bagat frica in taximetristii din provincie. Spre exemplu, trei mari firme de taximetrie din judetul Ilfov au fost sanctionate in ultimul an cu zeci de amenzi in valoare totala de peste 230.000 RON. Iar numarul taximetristrilor independenti din Ilfov si alte judete, amendati in conditii similare, este greu de cuantificat. Asociatia Profesionala a Transportatorilor in Regim de Taxi si Inchiriere (APTRTI) a adresat la 15.10.2007 un memoriu Ministerului Internelor si Reformei Administrative in care s-au semnalat prevederile anti-europene din legea taximetriei. Incepand de la amenzile pentru incalcarea zonelor de autorizare si pana la fenomenul listelor de asteptare. n ONG-urile care fac legea Asociatia Profesionala a Transportatorilor in Regim de Taxi si Inchiriere (APTRTI) a sesizat conducerii MIRA prevederile de tip mafiot ale Legii nr. 265/207, care stipuleaza la art. 14 ca numarul maxim de autorizatii va fi de maximum 4 la 1000 de locuitori si ca aceasta cifra poate fi depasita doar pe baza unui studiu de specialitate si "doar cu acordul asociatiilor profesionale reprezentative". Protestatarii au cerut initierea unui proiect de lege care sa elimine asemenea prevederi abuzive, aratand ca este neconstitutional ca niste ONG-uri precum Camera Nationala a Taximetristilor din Romania si Asociatia Nationala a Patronatului Operatorilor de Transport in Regim de Taxi sa ajunga factori decizionali in emiterea unor acte administrative. ONG-urile "reprezentative" au fost abilitate prin legea taximetriei sa emita "caziere de conduita profesionala", care stau la baza autorizarii, astfel incat au aparut cazuri de persoane carora li s-a refuzat emiterea unor asemenea acte, cei in cauza reusind doar pe cale judecatoreasca sa-si obtina vizele la care aveau dreptul. n Cu jalba la Bruxelles APTRTI sustine ca la nivel national exista peste 10.000 de doritori de a practica taximetria, care sunt inscrisi pe listele se asteptare, "iar asociatiile asa-zis reprezentative s-au opus si se opun nu numai suplimentarii numarului de autorizatii aprobate, dar blocheaza si distribuirea autorizatiilor aprobate in vederea atribuirii, atentie, care sunt deja aprobate prin hotarari de consiliu (...) cei care au investit din 2005 sume in autoturisme, agreari, licente, angajati si s-au inscris pe listele de asteptare nu isi pot recupera investitiile, care in anumite cazuri inregistreaza sume astronomice". In acest an, cateva zeci de taximetre ale APTRTI au efectuat un "mars al disperarii" pe ruta Bucuresti - Bruxelles, unde au adresat un memoriu-protest Comisiei Europene, la sediul din Berlyamont, pe tema legii anti-europene a taximetriei din Romania, care incalca Drepturile Omului. Pagina realizata de Razvan SAVALIUC
Publicat de : ---
Data publicării: 19 Noi 2007 - 05:38
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=27419&titlu=Taxi_mafiaPrimarul_Videanu_patroneaza_un_sistem_corupt_care_protejeaza_monopolul_firmelor_de_taximetrie_infiintat_de_zece_deputati_PD