Sorin Oprescu lansează prima strategie de dezvoltare ecologică a Capitalei [1]

Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, lansează, astăzi, prima strategie de dezvoltare ecologică a Capitalei. Vă prezentăm textul integral al discursului lui Sorin Oprescu, precum și schema strategiei.

"Primăria Municipiului București lansează astăzi prima strategie de dezvoltare ecologică a Capitalei.

Avem în vedere creșterea calității vieții și a confortului cetățenilor, implementarea de proiecte care să asigure dezvoltarea orașului în concordanță cu normele și standardele de mediu actuale și în funcție de tendințele europene.

Ne-am propus acest demers pentru că era absolut necesar. Vrem să transformăm Bucureștiul intr-un oraș prietenos și să orientăm toate proiectele Primăriei Generale către interesul cetățeanului și nu doar către interesele mediului de afaceri, ca până acum.

Am consultat direct bucureșteanul in acest demers. Am facut o cercetare care a relevat că locuitorii capitalei sunt extrem de interesați de calitatea mediului în care trăiesc. 9 din 10 bucureșteni sunt convinși că problemele de mediu au un impact major asupra calității vieții.

54% dintre intervievați cred că poluarea este principala problemă de mediu cu care se confruntă, iar 37% dintre repondenți cred că mizeria.

Una dintre promisiunile pe care le-am facut înainte să ajung Primar General a fost să redau Bucureștiul bucureștenilor. Am luat primele masuri incă de la începutul mandatului. Curățenia în parcuri nu a însemnat pentru mine doar toaletarea copacilor și adunatul gunoaielor, ci desființarea construcțiilor ilegale din parcurile Capitalei. Aproape 40% dintre intervievați apreciază aceste măsuri menite să le redea spațiul verde.

Suntem cu toții conștienți de diminuarea indicelui de spațiu verde, situat în prezent în jurul valorii de 11,79mp /cap de locuitor. Raportat la numărul de locuitori, spațiul verde s-a redus constant in ultimii 20 de ani, de la 3 471 de hectare la nivelul anului 1989, la 2 247 de hectare anul trecut.  La fel s-a intamplat și cu zonele de pădure din jurul capitalei, care s-au redus considerabil in ultimele doua decenii ca urmare a extinderii zonei rezidențiale.

Din acest motiv, in ultímele luni ne-am preocupat intens de intabularea Padurii Băneasa. Mare parte din acest patrimoniu național este acum la Primăria Capitalei. Am vazut că niste consilieri trimit proiecte către media privind transformarea padurii Baneasa in parc. Consider greșit acest demers și anunț de pe acum că mă voi opune din postura de Primar General. Personal voi veghea sa rămână pădure, să fie la dispoziția cetățeanului care are respect pentru natura: fără mici si fum, fără terase ilegale, fără noxe din țeava de eșapament.

Așa cum știți Ordonanța 114/2007 prevede:  “ Autoritățile administrației publice locale au obligația de a asigura din terenul intravilan o suprafață de spațiu verde de minimum 20mp/locuitor ,până la data de 31 decembrie 2010 și de minimum 26mp/locuitor, până la data de 31 decembrie 2013”.

In vederea îndeplinirii  sarcinilor ce revin administrației publice locale referitoare la creșterea indicelui de spațiu verde intenționăm amenajarea unor noi parcuri. Primul va fi unul in suprafață de cca. 8 ha situat in zona cartierului Ghencea, str. Drumul Cooperativei. Și vom continua!

Tot OUG 114/2007  privind protecția mediului, PRECIZEAZĂ: „ Schimbarea destinației terenurilor amenajate ca spații verzi și/sau prevăzute ca atare in documentațiile de urbanism, reducerea suprafețelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora” . Aceasta ordonantă duce la o imbunătățire a factorilor de mediu prin interzicerea oricărei activități de construcție pe suprafețele definite ca spații verzi (parcuri, scuaruri, aliniamente plantate, spații verzi private) , inclusiv cele aferente ansamblurilor de locuințe . Dar, desi prevederile acestei ordonante sunt foarte clare, deocamdata portitele de scăpare există. De aceea vrem sa intervenim, să ne protejam la nivel local, la nivelul Bucureștiului. La propunerea ONG-urilor de profil, a societații civile și chiar a reprezentanților media interesați in protejarea spațiului verde (este vorba despre Jurnalul Național), avem deja în lucru un proiect de hotărâre pentru modificarea și completarea HCGMB 10 din 2001, privind normele de protecție a spațiilor verzi pe teritoriul Municipiului București.

Și vrem nu numai să impunem măsuri concrete de protejare a spațiului verde, dar și sancțiuni dure pentru cei care incalcă aceste reglementări. (Colegele mele de la Directia de Mediu, vă vor oferi toate detaliile).

Dorim o mai bună gestionare a potențialului spațiilor verzi cu implicații asupra calității factorilor de mediu și stării de sănătate a populației. Prin inființarea Registrului  local/municipal al spațiilor verzi (obligație rezultată din art. 18, al legii nr.24/2007) putem ține o evidență a acestor spații amenajate, dar și a celor degradate, posibil a fi reabilitate.

Normele au apărut abia la sfârșitul anului trecut. Acum incercăm să găsim modalitatea de a pune in aplicare aceste norme, pentru ca noi suntem primii interesați în a ști exact care este dimensiunea spațiului verde al Bucureștiului. Vom dialoga in acest sens si cu primăriile de sector, deoarece acestea sunt obligate să prezinte Primăriei Generale evidențele cu spațiele verzi pe care le administrează direct. 

O altă măsură care să conducă la creșterea calității mediului in capitală, se referă la condiționarea  persoanelor fizice și juridice ca la execuția unei construcții noi să realizeze un spațiu verde de mínimum 30% din suprafața totală a parcelei (din care 20% să se amenajeze obligatoriu pe sol, iar diferența pe un subsol betonat având un strat de sol care să permită dezvoltarea arborilor de talie mijlocie). Este legiferat acest lucru, dar nu se respecta. Vom intensifica insă controalele, vom trimite echipele de inspectori ai Primăriei în teren, alături de Garda de Mediu, să facă verificări special pe aceste aspecte si vom aplica sancțiuni dure pentru nerespectarea acestor reglementări ale legii.

Bucureștiul este un oraș plin de praf. În 2007 s-au inregistrat 764 de tone de pulberi, la o suprafață de 225 de kmp, ceea ce inseamnă 3,39 tone/kmp de praf, pe an. Este mult, de aceea campaniile de curățenie generală, de spălat străzile si trotuarele, sancțiunile pentru agenții economici care nu respecta aceste dispoziții, vor continua. Vă invit din nou, pe toți, să facem curațenie incepând de la pragul casei, să devenim  mai responsabili.

Municipiul București este puternic afectat și de activități generatoare de haos în infrastructură. În procesul de construire pentru rețele stradale si tehnico-edilitare se constată o multitudine de nereguli create de investitori, deoarece nu se respectă prevederile art. 64 din OG 195/2005 privind protecția mediului, care stabilește obligații pentru persoanele fizice si juridice care execută activități în diverse domenii, cum ar fi: asigurarea protecției atmosferei, a izolării si protecției fonice a surselor generatoare de zgomot si vibrații. Inspectorii Direcției Coordonare Reglementare Infrastructură au constatat în teren că, atât zonele de lucru, cât și spațiile adiacente sunt pline de noroi și praf, iar străzile din jurul șantierului devin impracticabile, nerespectând astfel prevederile art. 2 din Hotărârea 109/2004 privind aprobarea unor măsuri de protecție a mediului și a infrastructurii urbane in Municipiul București. S-au înregistrat multe situații în care transportul de pe șantier se face cu utilaje din care curge materialul și se imprăștie pe tot traseul pâna la depozitul de descărcare. Pe multe dintre șantierele de construcții, semnalizarea este necorespunzatoare, motiv care a dus la producerea de accidente atât pietonale cât și auto. Imprejmuirea bazelor de lucru este, în multe cazuri, sumară și discontinuă, iar pe timp de noapte se pot produce cele mai diverse accidente din cauza lipsei iluminatului și a semnalizării corespunzatoare care să asigure vizibilitatea de la distanță. De aceea, avem deja un proiect de Hotrâre de Consiliu prin care se instituie Brevetul Verde. Este documentul care stabilește normele minime obligatorii de respectare a protecției mediului pe tot teritoriul Municipiului București.Chiar astăzi a intrat in dezbatere publică pe site-ul instituției, www.pmb.ro [2].

Creșterea traficului rutier este o cauză importantă a poluarii in București. Știm cu toții că media de vehicule in mișcare la nivelul unei zile de lucru este de peste 1 milion 300 de mii.

Este stringentă necesitatea unui sistem modern și bine dimensionat de parcări publice care să satisfacă cererea orașului și care să dea posibilitatea fluidizării traficului în București. Despre primele 8 parcări subterane care vor fi construite in capitală, veți afla mai multe de la Direcția de Investiții a PMB. Iar Direcția Generală de Urbanism vă va arăta care va fi utilitatea parcărilor de descurajare, care vor apărea cat de curând la intrările în București .

Doamnelor si domnilor, bucureștenii sunt pregatiți să circule cu mijloacele de transport in comun. Așa arată cifrele. Doar unul din 10 bucureșteni spune că nu ar renunța la mașina personală. De aceea, noi trebuie să le oferim cetațenilor cele mai bune condiții, iar Direcția de Transporturi vă va arăta ce proiecte serioase are pentru imbunatățirea transportului public. Imi face plăcere să constat că un sfert dintre bucureșteni se declară dornici sa practice mersul pe jos. Este foarte sănatos, dacă și distanțele sau timpul permit.

Sondajul arată ca peste 15% dintre repondenți și-ar dori să meargă pe bicicletă. Și aici avem serios de lucru pentru trasarea pistelor de biciclete. Așa cum știți sunt multe situații in care străzile sau trotuarele nu permit. Dar, impreuna cu Administratia Străzilor  si  ONG-urile implicate in proiecte serioase privind descongestionarea traficului și găsirea unor alternative viabile.

Special pentru bucureștenii dornici să circule cu bicicleta avem un proiect pentru Parcul Tineretului. Este vorba despre 6 km de alei pentru bicicliști, cu dublu sens la toate intrările parcului, cu trasee delimitate, cu însemne care marchează pistele. După aprobarea bugetului pe 2009, acest proiect va intra in execuția Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement.  Și intenționam să extindem acest proiect și in Parcul Herăstrău.

Pentru trasarea pistelor pentru biciclisti pe străzi sau pe trotuare vom începe niște dezbateri serioase. Am decis constituirea unor echipe mixte formate din reprezentanți ai Primăriei Municipiului București , ai  Poliției Rutiere, ai ONG-urilor  dedicate  și ai Federației Naționale a Cicliștilor. Impreună vom căuta cele mai bune soluții astfel incât să poți circula cu bicicleta de când ai plecat de acasă până la destinația propusă, fară a-ți pune in pericol viața. La ultima intâlnire, Asociația “GeoBateSaua” ne-a propus modificarea hotărârii de Consiliu General 66 din 2006 prin impunerea obligativității asigurării de locuri de parcare pentru biciclete la toate clădirile de locuințe sau de birouri care vor fi construite de acum inainte. Propunerea prevede ca pentru fiecare loc de mașină să fie adaugate două locuri pentru parcarea bicicletelor. Cererea ni se pare viabilă și o să susținem în ședința de Consiliu General acest proiect. Mai mult decât atât, Primăria Municipiului București își ia angajamentul să susțină toate campaniile de informare și educare a cetățeanului, în privința transportului alternativ. Mai ales că iată, bucureștenii spun, conform studiului amintit mai devreme, că ar renunța la mașina personala din cauza traficului sau pentru a respira un aer mai curat, pentru mișcare și sănătate.

O alta problemă reală a Capitalei este lipsa unei stații de epurare a apelor uzate. Cu toții știm de stația de epurare de la Glina, care este în construcție de peste două decenii. Este mai mult decât o urgență punerea în funcțiune a fazei I-a. De asemenea, vom incepe demersuri pentru obținerea finanțării și demararea construcției fazei a II a, a Stației de Epurare a Apelor Uzate de la Glina. Dupa-amiază veți asista la o amplă dezbatere pe acest subiect.

Putem vorbi de o capitală europeana, de o capitală verde, daca toți cetațenii acestui oraș trăiesc in condiții civilizate. Din nefericire, 5%  nu au acces la servicii de alimentare cu apă și canalizare. De aceea, extinderea rețelelor de distribuție a apei potabile și de canalizare in Municipiul București este o prioritate a mandatului meu. Am inființat deja un Grup de lucru la nivelul cabinetului de Primar General, care va verifica întrega activitate a Societății APA NOVA și care va stabili măsurile care se impun pentru nerespectarea promisiunilor din contractul dintre municipalitate și această societate. Acest Grup de lucru își va incepe activitatea la sfârșitul lunii și va face două lucruri:

Va pune contractul de concesiune în concordanță cu necesitățile actuale și de perspectivă ale orașului privind alimentarea cu apa și canalizare in Bucuresti.Va crea mecanismele de evitare a blocajelor în derularea contractului astfel incât serviciul să nu fie afectat și va preciza mult mai clar obligațiile Societății Apa Nova București în raport cu Municipiul București și la nivelul așteptărilor populației pe care o deservește. Acestea sunt primele măsuri pe care le vom lua pentru îmbunătățirea calității vieții în acest oraș, în cadrul PRIMULUI PROGRAM ECOLOGIC pentru București.

Pentru că așa cum am spus, vrem să CREȘTEM CAPITALA VERDE, vrem să transformăm Bucureștiul într-un oraș în care să trăiești, nu doar să locuiești! Vă mulțumesc!

Document...


Publicat de : ---
Data publicării: 11 Apr 2009 - 06:56
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=32864&titlu=Sorin_Oprescu_lanseaza_prima_strategie_de_dezvoltare_ecologica_a_Capitalei
  [2] http://www.pmb.ro