Reglementare constitutionala a imunitatii parlamentare este
justificata de necesitatea protectiei mandatului parlamentar, ca
garantie a infaptuirii prerogativelor constitutionale si, totodata,
o conditie a functionarii statului de drept, motiveaza Curtea
Constitutionala
.
Modificarile aduse articolului 72 din Constitutie privind
Imunitatea parlamentara au fost declarate neconstitutionale de
catre CC,. care isi motiveaza, miercuri decizia.
Initial, Adunarea Constituanta a dat urmatoarea redactare
imunitatii parlamentare: "(1) Deputatul sau senatorul nu poate fi
retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in judecata, penala ori
contraventionala, fara incuviintarea Camerei din care face parte,
dupa ascultarea sa. Competenta de judecata apartine Curtii Supreme
de Justitie. (2) In caz de infractiune flagranta, deputatul sau
senatorul poate fi retinut si supus perchezitiei. Ministrul
justitiei va informa neintarziat pe presedintele Camerei asupra
retinerii si a perchezitiei. In cazul in care Camera sesizata
constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat
revocarea acestei masuri".
In redactarea actuala, art.72 din Constitutie, care
reglementeaza institutia imunitatii parlamentare, are urmatorul
cuprins "(1) Deputatii si senatorii nu pot fi trasi la raspundere
juridica pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate in
exercitarea mandatului. (2) Deputatii si senatorii pot fi urmariti
si trimisi in judecata penala pentru fapte care nu au legatura cu
voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea
mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, retinuti sau arestati
fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor.
Urmarirea si trimiterea in judecata penala se pot face numai de
catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si
Justitie. (3) In caz de infractiune flagranta, deputatii sau
senatorii pot fi retinuti si supusi perchezitiei. Ministrul
Justitiei il va informa neintarziat pe presedintele Camerei asupra
retinerii si a perchezitiei. In cazul in care Camera sesizata
constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat
revocarea acestei masuri."
In redactarea proiectului legii de revizuire a Constitutiei,
alineatul (1) al art.72 se pastreaza, singura diferenta fiind
inlocuirea denumirilor de "deputati" si "senatori" cu aceea de
"parlamentari", alineatul (3) al aceluisi articol este eliminat,
iar alineatul 2 are urmatoarea redactare: "Urmarirea si trimiterea
in judecata penala a parlamentarilor, pentru fapte care nu au
legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in
exercitarea mandatului, se pot face numai de catre Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata
apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie."
Din analiza comparativa a textelor mentionate rezulta ca
modificarea propusa vizeaza eliminarea inviolabilitatii
parlamentare, ca forma a imunitatii
parlamentare, explica CC.
Examinand aceasta propunere, in raport de dispozitiile art.152
din Constitutie, Curtea constata, mai intai, ca actuala
reglementare a imunitatii parlamentare, sub cele doua forme ale
sale, respectiv lipsa raspunderii juridice pentru voturile sau
pentru opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului
[alin.(1) al art.72] si inviolabilitatea parlamentarului [alin.(2)
si (3) ale art.72], continua traditia statului roman ale carei baze
au fost puse inca din anul 1864, arata Curtea.
Publicat de
:
---
Data publicării: 23 Iun 2011 - 06:02