CC despre imunitatea parlamentara: Parlamentarul trebuie sa se bucure de o reala libertate de gandire, expresie si actiune [1]

Reglementare constitutionala a imunitatii parlamentare este justificata de necesitatea protectiei mandatului parlamentar, ca garantie a infaptuirii prerogativelor constitutionale si, totodata, o conditie a functionarii statului de drept, motiveaza Curtea Constitutionala

.

Modificarile aduse articolului 72 din Constitutie privind Imunitatea parlamentara au fost declarate neconstitutionale de catre CC,. care isi motiveaza, miercuri decizia.

Initial, Adunarea Constituanta a dat urmatoarea redactare imunitatii parlamentare: "(1) Deputatul sau senatorul nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat sau trimis in judecata, penala ori contraventionala, fara incuviintarea Camerei din care face parte, dupa ascultarea sa. Competenta de judecata apartine Curtii Supreme de Justitie. (2) In caz de infractiune flagranta, deputatul sau senatorul poate fi retinut si supus perchezitiei. Ministrul justitiei va informa neintarziat pe presedintele Camerei asupra retinerii si a perchezitiei. In cazul in care Camera sesizata constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat revocarea acestei masuri".

In redactarea actuala, art.72 din Constitutie, care reglementeaza institutia imunitatii parlamentare, are urmatorul cuprins "(1) Deputatii si senatorii nu pot fi trasi la raspundere juridica pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului. (2) Deputatii si senatorii pot fi urmariti si trimisi in judecata penala pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, retinuti sau arestati fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor. Urmarirea si trimiterea in judecata penala se pot face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie. (3) In caz de infractiune flagranta, deputatii sau senatorii pot fi retinuti si supusi perchezitiei. Ministrul Justitiei il va informa neintarziat pe presedintele Camerei asupra retinerii si a perchezitiei. In cazul in care Camera sesizata constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat revocarea acestei masuri."

In redactarea proiectului legii de revizuire a Constitutiei, alineatul (1) al art.72 se pastreaza, singura diferenta fiind inlocuirea denumirilor de "deputati" si "senatori" cu aceea de "parlamentari", alineatul (3) al aceluisi articol este eliminat, iar alineatul 2 are urmatoarea redactare: "Urmarirea si trimiterea in judecata penala a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, se pot face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie."

Din analiza comparativa a textelor mentionate rezulta ca modificarea propusa vizeaza eliminarea inviolabilitatii parlamentare, ca forma a imunitatii
parlamentare, explica CC.

Examinand aceasta propunere, in raport de dispozitiile art.152 din Constitutie, Curtea constata, mai intai, ca actuala reglementare a imunitatii parlamentare, sub cele doua forme ale sale, respectiv lipsa raspunderii juridice pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului [alin.(1) al art.72] si inviolabilitatea parlamentarului [alin.(2) si (3) ale art.72], continua traditia statului roman ale carei baze au fost puse inca din anul 1864, arata Curtea.


Publicat de : ---
Data publicării: 23 Iun 2011 - 06:02
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=38199&titlu=CC_despre_imunitatea_parlamentara__Parlamentarul_trebuie_sa_se_bucure_de_o_reala_libertate_de_gandire__expresie_si_actiune