Peste 2,5 milioane de masini vor fi afectate de noua taxa de poluare, dar nici autoritatile nu stiu cand intra in vigoare [1]

Autor: Bogdan Alecu 04

.01.2012 Votata de Parlament pe 15 decembrie, noua taxa de poluare pentru evitarea careia romanii s-au calcat in picioare luna trecuta la inmatriculari auto nu a intrat inca in vigoare, potrivit autoritatilor, aceasta urmand sa fie publicata in Monitorul Oficial "in perioada urmatoare".

La mai bine de sase luni de cand s-a anuntat o noua modificare a taxei de poluare si la aproape trei saptamani de cand legea a fost votata in Parlament de Camera Deputatilor (forul decizional), nimeni nu poate spune inca exact cand va intra aceasta efectiv in vigoare. Mai mult, la finele lunii decembrie, mii de romani care au cumparat un autoturism inmatriculat in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 s-au inghesuit in unitatile Directiei Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) la nivel national pentru a-si inscrie automobilul si a evita, practic, noua taxa despre care toata lumea credea ca va intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2012.

Cei care doresc sa achizitioneze un automobil la mana a doua inmatriculat in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 mai au inca cel putin 20 de zile pana cand noua taxa de poluare va intra in vigoare si implicit pana cand nu vor fi obligati sa o achite la reinmatricularea masinii pe numele lor. Pentru ca legea sa intre in vigoare, aceasta trebuie sa fie publicata in Monitorul Oficial. "Legea cu privire la noua taxa de poluare va fi trimisa spre promulgare la Presedintie in urmatoarele zile. Avand in vedere ca o lege este publicata in Monitorul Oficial la aproximativ 20 de zile de cand a fost trimisa spre promulgare, cel mai probabil aceasta va intra in vigoare spre finele acestei luni", au declarat oficialii responsabili cu relatii publice din cadrul Camerei Deputatilor. De asemenea, cei din cadrul Directiei finantelor publice au spus ca in prezent este inca in vigoare vechea taxa de poluare care se aplica numai la masinile nou-inma­triculate in Romania si nu exista niciun termen oficial pentru intrarea in vigoare a noii taxe de poluare. Laszlo Borbely, mi­nis­trul mediului si cel care a sustinut noul pro­iect de lege, nu a oferit niciun comen­tariu cu privire la intrarea in vigoare a noii taxe. Potrivit noii legi, obligatia de plata a taxei intervine acum si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul inma­triculat pe teritoriul Romaniei anterior datei de 1 ianuarie 2007. Obligatia de plata a taxei intervine si in cazul autovehiculului inmatriculat pentru prima data in Romania, dupa 1 ianuarie 2007, care intruneste cumulativ urmatoarele conditii: pentru el nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule; face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi. La revanzarea unei masini inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 in tara cum­paratorul va plati taxa. Restituiri pot cere cei care au platit taxa auto intre iulie 2008 si momentul prezent in cazul in care au platit o taxa mai mare decat reiese din calculele pe noua lege. In Romania sunt inmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, dintre care 1,8 milioane au fost inmatriculate de la 1 ianuarie 2007 si pana la finele anului trecut si pentru care s-a achitat o taxa de poluare si implicit care in continuare pot fi tranzac­tionate pe piata interna fara ca noul cumparator sa fie obligat sa achite viitoarea taxa de poluare. Astfel, celelalte 2,5 mi­li­oane de masini devin practic nevandabile in conditiile in care noua taxa, chiar si micso­rata fata de cea de anul trecut, reprezinta cel putin jumatate din valoarea masinii. Pe site-urile specializate in tranzactii cu masini second-hand aproximativ 10.000 de autoturisme sunt mai vechi de 1 ianuarie 2007, din care aproximativ 50-60% au fost inmatriculate in Romania inainte de aceasta data, diferenta fiind reprezentata de masini importate la mana a doua dupa aceasta data. Astfel, dupa ce va intra in vigoare aceasta taxa de poluare cele aproape 6.000 de masini vor deveni nevandabile. Chiar si pentru cei care ar putea ramane cu masinile nevandute, si pe ultima suta tin de pret, "noua taxa nu a intrat inca in vigoare. Pretul este negociabil, dar nu pot sa las mai mult de atat avand in vedere cati bani am bagat in masina, mai bine raman cu ea", spune un posesor de Aro 240 din 2000 cu motor diesel Peugeot de 2,4 litri. Odata ce taxa de poluare va intra in vigoare, pentru acesta se va achita o taxa de poluare de aproape 5.700 de euro, in conditiile in care pretul masinii la mana a doua era de aproximativ 2.000 de euro. Pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri si 75 CP din 2006, se va plati o taxa de inmatriculare in valoare de aproximativ 1.200 de euro, adica aproape o jumatate din valoarea masinii in prezent. In cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, in cazul in care valoarea masinii este de 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlina sau 1310 fabricate inainte de 2004 taxa deja depaseste valoarea actuala a masinii. Cele mai mari taxe ar fi platite pentru masinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz in care taxa urca spre 30.000 de euro. Astfel, in majoritatea cazurilor masinilor inmatriculate inainte de 2007 mai rentabila devine casarea auto­mobilului in vederea obtinerii unui tichet "Rabla" decat vanzarea efectiva.

Pentru ce masini nu trebuie platita taxa de poluare 1. Automobile incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare. 2. Automobilele acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii non-profit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica. 3. Automobile confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare. 4. Destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.

Cat este noua taxa de poluare Pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri si 75 CP din 2006, se va plati o taxa de inmatriculare in valoare de aproximativ 1.200 de euro, adica aproape o jumatate din valoarea masinii in prezent. In cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, in cazul in care valoarea masinii este de 8.500 de euro. Pentru modelele Dacia Berlina sau 1310 fabricate inainte de 2004 taxa deja depaseste valoarea actuala a masinii. Cele mai mari taxe ar fi platite pentru masinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz in care taxa urca spre 30.000 de euro. Astfel, in majoritatea cazurilor masinilor inmatriculate inainte de 2007 mai rentabila devine casarea automobilului in vederea obtinerii unui tichet "Rabla" decat vanzarea efectiva.


Publicat de : ---
Data publicării: 04 Ian 2012 - 08:13
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=38972&titlu=Peste_2_5_milioane_de_masini_vor_fi_afectate_de_noua_taxa_de_poluare__dar_nici_autoritatile_nu_stiu_cand_intra_in_vigoare