Mihail Kogalniceanu, un aeroport de provincie [1]

Aeroportul din judetul Constanta nu a reusit sa depaseasca, nici anul trecut, cifra de 100

.000 de pasageri care i-au trecut pragul. Potrivit bilantului publicat ieri de Societatea Nationala Aeroportul International Mihail Kogalniceanu (AIMK) SA, traficul de pasageri in 2012 a atins cifra de 94.618. Singurul aspect pozitiv al acestei cifre mici, in comparatie cu alte aeroporturi din tara, este ca reprezinta o crestere de 11% fata de 2011. \'In 2012 a fost inregistrat un numar de 3.278 miscari aeronave (aterizari si decolari) si au fost transportate 2.865 tone marfa\', a precizat directorul general al aeroportului, Constantin Teodorescu. In aceste conditii, cifra de afaceri estimata pe anul trecut a fost de 15,1 milioane de lei, adica mai putin de 3,5 milioane euro. Rezultatele sunt slabe, mai ales daca tinem cont de potentialul turistic si economic al Constantei. Reprezentantii autoritatilor locale spun ca judetul este al doilea contributor al tarii, dar dezvoltarea economica implicata de acest lucru nu se vede si in traficul aerian. Numarul mic de pasageri este cauzat de numarul redus de avioane care zboara de pe Kogalniceanu. Anul trecut, o singura cursa regulata a avut ca destinatie judetul Constanta: Ryanair, care zbura de doua ori pe saptamana spre Italia. Anul acesta, Ryanair revine din 26 mai. Pentru prima data dupa multi ani este anuntata o noua cursa regulata: din 26 aprilie, Turkish Airlines va zbura de trei ori pe saptamana pe ruta Constanta – Istanbul. Clujul, la peste 10 ani distanta Clujul, un judet cu care Constanta se compara din punct de vedere economic, are cel de-al doilea mare aeroport al tarii. Distanta dintre el si Mihail Kogalniceanu este de cel putin 11 ani, si spunem acest lucru pentru ca Aeroportul International Cluj-Napoca inregistra, inca din 2002, peste 100.000 de pasageri, mai exact 105.091, potrivit paginii sale de internet. Mai mult, deci, decat Aeroportul International Mihail Kogalniceanu in 2012! Si la Cluj lucrurile nu au batut pasul pe loc, dimpotriva. Din 2000 incoace, numarul pasagerilor a crescut constant, ajungand, in anul 2010, la peste un milion. Nici criza nu a oprit dezvoltarea, dimpotriva. Un top intocmit de organizatia Airport Council International Europe plasa aeroportul din Cluj, in decembrie 2012, in topul cresterilor din anul precedent in intreaga Europa, cu 30%. Targu Mures, de trei ori mai mare Aproape orice alt aeroport al Romaniei are performante mai bune decat AIMK. Ne-am oprit cu exemplele la un oras mai mic decat Constanta, Targu Mures, aflat relativ aproape de Cluj si Sibiu, ambele avand aeroporturi importante.  In 2012, Aeroportul International Transilvania Targu-Mures a deservit 300.427, deci de peste trei ori mai mult decat Kogalniceanu. Traficul a fost realizat de cinci companii aeriene, Wizz Air, Tarom, Malev, Air Arabia si Wideroe. In 2013, de aici va zbura si Ryanair, clonand una dintre destinatiile la care ajunge din Constanta, si anume Pisa. Pe langa Pisa, irlandezii vor mai ajunge, din Targu Mures, in Bruxelles. Blue Air a incercat aceasta destinatie si din Constanta, in urma cu cativa ani, dar proiectul a durat numai cateva sezoane, fiind abandonat. Pentru ca am amintit de Sibiu, oras aflat la 142 de km de Targu Mures, amintim ca aeroportul de aici a inregistrat, in 2012, un trafic dublu decat Constanta, adica peste 200.000 de pasageri. In prezent, din Sibiu  exista sase curse internationale directe catre Viena, Munchen, Antalya, Torino, Madrid si Stuttgart. O companie low cost zboara spre Stuttgart si Madrid.   CLASAMENT. Cu 94.000 de pasageri in 2012, AIMK este depasit de zece ori de Cluj Mihail Kogalniceanu, un aeroport de provincie   continuare din pag. 1   Conducerea Aeroportului International \'Mihail Kogalniceanu\' spera ca pana in 2014 sa dubleze numarul de pasageri, la 150.000. Acest lucru s-ar putea realiza in urma unor lucrari de investitii derulate prin fonduri europene. Un proiect anuntat la inceputul anului prevede lucrari de modernizare in ceea ce priveste proiectarea si executia structurii rutiere aeroportuare, canalizare pluviala, instalatii electrice si balizaj, marcaje si inscriptionari. Valoarea totala este de 30 de milioane de euro, iar termenul-limita pentru depunerea ofertelor este 18 martie. Consiliul Judetean vrea controlul AIMK apartine acum de Ministerul Transporturilor. Consiliul Judetean Constanta detine 20% din actiuni, in urma unui proiect de lege initiat in 2007 de mai multi deputati PSD. \'Vrem sa trecem actiunile aeroportului \'Mihail Kogalniceanu\' la Consiliul Judetean pentru ca trebuie sa existe o strategie si in ceea ce priveste tarifele si in ceea ce priveste transportul de marfuri si de persoane si (vrem sa, n.r.) sa marim traficul in aeroportul \'Mihail Kogalniceanu\'. Daca atunci cand am preluat noi era un trafic de 34.000 de pasageri pe an si acum am ajuns la 280.000 de pasageri pe an, in momentul in care depasim 500.000 de pasageri pe an inseamna cel putin cateva milioane de euro pentru judetul Constanta\', a declarat presedintele CJ Constanta in octombrie 2012. Neconcordanta dintre numarul de pasageri nu ne apartine. Trafic mai mare inseamna locuri de munca Ce inseamna un trafic mai mare de pasageri? In primul rand, mai multe locuri de munca. Un studiu realizat de Consiliul International al Aeroporturilor arata ca aeroporturile care au un trafic de pasageri anual de peste un milion creeaza o mie de locuri de munca. In prezent, la Kogalniceanu lucreaza circa 250 de persoane. In al doilea rand, inseamna dezvoltarea turismului si al celorlalte afaceri, mai ales in cazul Constantei: zborurile directe aduc turisti, iar constantenii ar putea vizita alte tari la costuri mai mici decat daca ar zbura din Bucuresti. In al treilea rand, este vorba despre incasari mai mari, care se traduc prin mai multi bani la bugetele centrale si locale.  
Publicat de : ---
Data publicării: 19 Feb 2013 - 06:39
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=40586&titlu=Mihail_Kogalniceanu__un_aeroport_de_provincie