15 milioane de euro matura zapada pe drumurile judetene din Romania. Cum si-a petrecut domnul Mortu codul rosu fara contract de deszapezire: „Avem insomnii, suntem dospiti in cafele” [1]

Foto: Liviu Chirica// Mediafax foto

Tweet 0 Comenteaza 0 Email Adresa de e-mail la care vrei sa primesti STIREA atunci cand se intampla Aboneaza-te

Trei judete au fost astazi sub cod rosu de viscol si ninsoare

. Doua dintre ele, Buzau si Vrancea tin capul de lista al judetelor in care s-au indreptat, in 2014, cele mai mari sume de bani pentru intretinerea drumurilor in timpul iernii. Contractele au fost castigate, ca si in anii trecuti, in cea mai mare parte, de companii cu legaturi de partid.

In al treilea, la Braila, un astfel de contract nu exista inca. Va fi insa semnat maine, in conditii de urgenta. Trei milioane de lei fara TVA vor fi atribuiti, astfel, prin intelegeri directe cu 8 firme din judet, in conditiile in care la licitatia organizata de Consiliul Judetean pe 3 decembrie, dupa primele ninsori, nicio companie nu s-a prezentat cu vreo oferta. „Iarna nu-i ca vara”, se justifica intre timp, la unison, primari si sefi de judet, aratand spre „tensiunile la nivel de administratie” care au intarziat procedurile.

Mortu citeaza din clasici: “Iarna nu-i ca vara”. 3 milioane de lei se atribuie fara licitatie

Viorel Mortu, care a preluat de o saptamana si atributiile de presedinte interimar al CJ, descrie plastic situatia, in timp ce asteapta sa intre la discutie cu prefectul de Braila. “Iarna nu-i ca vara, cum spunea un clasic. Avem griji, avem insomnii, suntem dospiti in cafele. Eu cred ca am facut tot ce puteam, de cand am primit atributii de presedinte interimar de Consiliu Judetean”, spune, pentru Gandul, presedintele interimar al CJ, Viorel Mortu, dand asigurari ca de maine opt firme vor intra cu utilajele de deszapezire pe drumurile din judet dupa ce CJ va semna contracte pentru curatarea de zapada, in procedura de urgenta.

De ce s-a ajuns ca in mijlocul iernii sa nu existe contracte de deszapezire pentru drumurile judetene din Braila? „Au fost tensiuni la nivelul administratiei, probleme la nivel de presedinte de CJ. Din cauza asta la licitatia din 3 decembrie nu s-a prezentat nici o firma. Procedurile greoaie de licitatii dureaza aproape doua luni.  Acum am fost pusi in situatia de a gasi solutii speciale. Pentru iarna viitoare vom incepe procedurile din primavara”, explica presedintele interimar al CJ Braila.

Nici cu cele 8 firme Braila nu va iesi insa usor de sub zapada. Viorel Mortu spune ca ar mai avea nevoie „de vreo 7-8, sa ajute fiecare cu ce utilaje are”. Solutia „celulei de criza” instituite la nivelul Consiliului Judetean: prioritizarea drumurilor pentru deszapezire. Pe scurt, drumurile care nu au localitati pe traseul lor vor fi lasate la urma. Asa cum a decis „celula”,  drumurile din sud-vestula judetului vor fi primele deszapezite, urmand apoi drumurile din partea de nord a judetului si, spre final, cele din Insula Mare a Brailei si drumurile judetene pe traseul carora nu sunt localitati, detaliaza Mortu: “Sunt si drumuri care nu au nici o localitate pe traseul lor, ci leaga doar doua drumuri nationale. Acesta va fi deszapezit la urma”.

Presedintele interimar al judetului mizeaza si pe ajutorul din partea a 13 primarii, care au promis ca, dupa ce vor curata zapada pe drumurile din localitate, vor trece si la curatarea drumurilor judetene din apropiere.

Deszapezire la picior de lemn, cu „utilajul japonez” din Dudesti. Reprezentantul primariei: „E teroare”

In Braila, toate drumurile nationale au fost inchise luni dupa emiterea codului rosu de viscol si ninsori. Anuntul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale l-a gasit pe primarul din Dudesti inzapezit, la randu-i, asteptand senilata ISU sa faca loc prin troiene ambulantei. “Avem o gravida la Tataru, trebuie sa nasca, noi suntem alaturi de ea. Asteptam senilata de la ISU”, a povestit dupa-amiaza pentru Gandul, Marian Bocanel, primar la Dudesti.

Pana sa vina ISU, primarul tot din Basescu citeaza. „Vorba lui Basescu: «Iarna nu-i ca vara».  Problema este ca nu a fost niciodata vizibilitatea asa de mica, nu tin minte sa fi fost asa probleme de cand sunt primar.  Caderi de zapada au mai fost, dar viscol asa mare, nu am vazut. La patru metri nu vezi in fata, nici in stanga, nici in dreapta. Noi avem un utilaj mic, un buldoexcavator, cu cupa, dar nu face fata pe viscolul asta”, spune Bocanel.

La primarie a ramas "ofiterul de serviciu", Gheorghe Mocanu. In urma „utilajului japonez” cu care s-a desfundat drumul din centru, Gheorghe Mocanu se uita, din primarie, la troiene. “Este teroare. Noi avem un utilaj al nostru, japonez. A trecut pe strada pe aici, prin fata primariei, cu domnul primar, pe la 8.30 de dimineata. Dar acum viscolul a pus din nou zapada la loc. Eu sunt de serviciu in primarie. Domnul viceprimar este in Tataru, nu are cu ce veni aici”, spune Mocanu, „de serviciu” la primaria Dudesti.

Cat costa in 2014 curatarea drumurilor judetene

Reactiile greoaie ale autoritatilor locale au fost invers proportionale cu valoarea contractelor de deszapezire incheiate, in general, in judete. Daca la Braila „tensiunile la nivel de administratie”, asa cum traduc loctiilorii arestarea lui Bunea Stancu, au intarziat semnarea unui contract de deszapezire, celelalte doua judete aflate astazi sub cod rosu, Vrancea si Buzau, sunt si cele care au alocat in 2014 si cei mai multi bani in acest scop. Chiar daca intelegerile contractuale arau pentru „prevenirea lunecusului si a inzapezirii”, in cele mai multe cazuri drumurile au fost inchise pentru a se interveni, dupa oprirea viscolului si a ninsorii.

Din informatiile Sistemului Electronic de Achizitii Publice, primariile si consiliile judetene au semnat, in 2014, 51 contracte de deszapezire in valoare de 15,4 milioane de euro cu TVA inclus. Intr-un top al sumelor destinate prevenirii inzapezirii, situatia arata astfel:

Grafic Gandul. Sursa informatiilor: SEAP

Beneficiarii acestor sume de bani sunt 44 de companii care ar urma fie sa asigure materialele antiderapante, fie sa intervina cu utilaje preventiv, dar si dupa blocarea drumurilor judetene.

Grafic Gandul. Sursa informatiilor: SEAP

Firmele care le-au castigat au pastrat, in cea mai mare parte, regula consacrata in anii trecuti, a afilierii politice. Gandul va prezinta in continuare cine se afla in spatele firmelor care ar trebui sa mentina soselele circulabile in timpul ninsorilor in celelalte doua judete aflate astazi sub cod rosu - Vrancea si Buzau - dar si in Prahova, unul dintre cele mai tranzitate judete in sezonul de iarna. Buzau, Vrancea si Prahova se afla de altfel in top 3 aal contractelor de deszapezire in 2014.

VRANCEA. Deszapezirea celor 595 de kilometri de drumuri judetene a ajuns si in acest an, printr-o practica devenita traditie, intre obligatiile firmei Sotirex din Bacau. Un vechi client al contractelor cu statul in Vrancea, SOTIREX i-a apartinut fostului deputat PSD de Vrancea, Victor Roman, apropiat al lui Marian Oprisan, care i-a cedat-o Angelei Munteanu alaturi de care a figurat ca actionar, de-a lungul timpului, in mai multe firme. Sotirex castiga contractele de deszapetire in Vrancea din 2007 neintrerupt.

Noul acord-cadru incheiat in noiembrie 2014 in urma unei licitatii cu un singur ofertant permite cheltuieli de 2,67 milioane de euro in urmatorii trei ani.

PRAHOVA. Desemnata principala responsabila pentru curatarea drumurilor din judet in 2014, REBELIS CONSTRUCTII este o firma controlata de omul de afaceri Marius Bucur, fratele lui Marian Bucur, fostul secretar general al Inspectoratului de Stat in Coonstructii in Guvernul Boc.

Pentru eficienta in deszapezire, CJ Prahova a impartit anul acesta judetul in 12 zone. Intretinerea in timpul iernii a 11 dintre acestea a fost atribuita insa aceleiasi companii, Rebelis Constructii, pentru 1,96 milioane de euro cu TVA inclus si doar una – Calugareni - a fost preluata de STRABENBAU LOGISTIC SRL, pentru 136.000 de euro. Contractul este valabil doar pentru acest sezon.

GALATI. Pentru al doilea an consecutiv, Consiliul Judetean Galati angajeaza pentru serviciile de deszapezire a celor 779 de kilometri de drumuri judetene compania VEGA `93, sponsor oficial al PSD in campaniile electorale anterioare, asa cum arata datele publicate in Monitorul Oficial.

Dupa ce anul trecut legatura firmei castigatoare cu partidul din care provine seful CJ, Nicolae Bacalbasa, a fost criticata public, anul acesta, lider al asocierii care a primit contractul pentru „prevenirea si combaterea lunecusului si a inzapezirii” a fost desemnata compania LEMACONS din Tulucesti , care s-a prezentat alaturi de Vega `93 ca unic ofertant care a indeplinit cerintele stabilite de Consiliul Judetean. Contractul in valoare de 1,8 milioane de euro cu TVA inclus este valabil timp de trei ani, pana in 2017.

BUZAU. Patru companii au impartit anul acesta cele 3,2 milioane de euro alocaate de CJ Buzau curatarii drumurilor judetene. 1.098.780 de euro a primit, prin contract, GECOTRANS CONSTRUCTII CIVILE SI INDUSTRIALE, firma omului de afaceri Cristinel George Pascu, un apropiat al presedintelui CJ, Crisinel Bigiu (ex-PNL, actual PSD), dar si al primarului din Buzau, Constantin Bosco­deala (PSD), caruia sotia sa i-a fost, de altfel, si sefa de cabinet.

A doua companie, beneficiara a unui contract de 1.015.738 de euro cu TVA inclus este MECAN CONSTRUCT SA. Firma ii apatine fostului consilier judetean PSD Dumitru Dobrica, implicat si in trecut in contractele locale de deszapezire printr-o alta companie, PETRO CONSIND SRL.

Un contract mai mic, de 498.100, a castigat, ca unic ofertant al lotului atribuit, CONFERIC SRL. Compania a fost mentionata de procurorii DNA in documentele anchetei deschise pe numele fostului presedinte al CJ, Victor Mocanu, pentru deszapezirea din 2009 si 2010. Procurorii au sustinut in acest caz ca firma Conferic SRL ar fi functionat ca un paravan pentru o alta, controlata de ginerele presedintelui CJ in conditiile in care nu avea utilajele necesare pentru interventie.

Al patrulea contract, in valoare de 588.339 de euro, a ajuns la NIKOST IMPEX SRL, care ar urma sa intretina drumurile in zona Ramnicu Sarat.

Cine desfunda drumurile nationale. Contractele CNADNR

Cum in cea mai mare parte a judetelor nu s-au innoit contractele de deszapezire, sefii CJ bazandu-se mai mult pe prognoze favorabile sau pe utilajele proprii, desfundarea drumurilor se asteapta incepand de la cele nationale. Si aici contractele au fost semnate insa pe ultima suta de metri. Materialele antiderapante pentru Galati si Vaslui au fost cumparate de CNADNR pe 18 decembrie, in timp ce inchirierea de utilaje pentru intretinere la Sectia Drumuri Nationale Tulcea s-a parafat pe 5 decembrie, cea pentru SDN Constanta pe 21 noiembrie, iar cea pentru autostrada A1 Bucuresti – Pitesti pe 24 noiembrie.

Datele din Sistemul Electronic de Achizitii Publice arata ca in ultimele doua luni ale anului, CNADNR a atribuit contracte de 13,7 milioane de euro numai pentru deszapezire. Principalul beneficiar al acestora apare ca fiind Asocierea STRACO GRUP SRL- - GENERAL TRUST ARGES SRL, castigatorul contractului pentru intretinerea curenta a autostrazii A1 in aceasta iarna.

Straco a castigat in ultimii ani numeroase contracte cu statul, cele mai cunoscute fiind cel pentru asfaltarea a 22 din cei 82 de kilometri ai autostrazii Sibiu-Orastie, dar si cel pentru soseaua de mare viteza dintre Deva si Orastie. Asociatii STRACO GRUP,  Alexandru Horpos, Traian Horpos si Vlad Ionel Vamesu, au fost retinuti intr-un dosarul deschis recent de DIICOT cu suspiciunea ca firma lor ar fi emis facturi catre o alta companie, pentru operatiuni nereale.

General Trust Arges este firma omului de afaceri Catalin Spataru, supranumit „regele asfaltului din Arges”. Spataru se numara printre apropiatii secretarului general al Ministerului Afacerilor Interne, Ion Stoica, fost sef al Politiei Valcea, care ii este si nas de botez.

Situatia completa a beneficiarilor contractelor semnate pe ultima suta de metri de CNADNR fie pentru intretinerea drumurilor nationale in timpul iernii, fie pentru materiale antiderapante, arata astfel:

Grafic Gandul. Sursa informatiilor: SEAP

 

Citeste si VREMEA. Romania, sub cod portocaliu. Circulatia inchisa pe mai multe drumuri. 66 de localitati din 19 judete sunt afectate de ninsoare si viscola. Cum va fi VREMEA DE REVELION Citeste si MISS DESZAPEZIREA. Cine scoate milioane de euro din codul rosu: Miss World Romania da zapada alaturi de urmariti penal si prieteni de partid Citeste si Cum a pregatit loctiitorul lui Nicusor Constantinescu, din elicopter, operatiunea COD ROSU de zapada. "Oamenilor astora le e frica de desertificare!”
Publicat de : ---
Data publicrii: 30 Dec 2014 - 05:39
 

Link tire   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=42915&titlu=15_milioane_de_euro_matura_zapada_pe_drumurile_judetene_din_Romania__Cum_si_a_petrecut_domnul_Mortu_codul_rosu_fara_contract_de_deszapezire__aAvem_insomnii__suntem_dospiti_in_cafelea