Parvan, AOAR: "Mediul de afaceri a pierdut o oportunitate de a se dezvolta"

     *  Florin Citu: "Politicienii au reusit sa deturneze discutia despre Codul Fiscal transformand-o intr-o dezbatere despre sustenabilitatea bugetului si supraincalzirea economiei"
       Presedintele Klaus Iohannis a respins, vineri, noul Cod Fiscal si l-a retrimis Parlamentului spre reexaminare, invocand faptul ca actul normativ poate fi pus in aplicare numai dupa o "riguroasa analiza" a implicatiilor asupra bugetului consolidat

. Ziarul BURSA a publicat, in exclusivitate, in editia din 29 iunie, informatia ca seful statului este pe cale sa faca o surpriza de proportii atat politicienilor, cat si mediului de afaceri din tara noastra si sa nu promulge Codul Fiscal, la presiunile Comisiei Europene (CE). Surse politice apropiate situatiei ne-au declarat, la vremea respectiva: "Domnul Iohannis este tentat sa nu promulge noul Cod Fiscal si sa-l reintoarca in Parlament cu cerere de reexaminare pe motiv ca nu respecta Tratatul de aderare la Uniunea Europeana. Principala problema este scaderea TVA la 19%".
     Tot atunci Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), ne-a declarat ca, daca seful statului va decide sa nu promulge Codul Fiscal, atunci acesta "isi va pune tot mediul de afaceri in cap si isi va reduce masiv increderea de care beneficiaza".
     Vineri, domnia sa ne-a spus ca oamenii de afaceri si-au dat seama de soarta Codului dupa declaratiile de marti ale lui Klaus Iohannis de la BNR, ocazie in care seful statului si-a exprimat dubiile asupra acestei legi. "Dupa retransmiterea Codului in Parlament, mediul de afaceri o sa se replieze, ca de obicei. Este greu de evaluat daca va fi retrimis presedintelui in forma actuala. Oricum, am constatat ca disputele politicienilor asupra Codului Fiscal nu au nicio legatura cu mediul de afaceri. Codul ar fi fost o oportunitate foarte buna de dezvoltare pentru mediul nostru de afaceri", a conchis Cristian Parvan.
     Analistul Florin Citu a comentat, pe blogul sau: "Codul fiscal este doar un reper. Nu produce deficite si nu supraincalzeste economia. Pentru a ajunge la astfel de rezultate este nevoie de politicieni si de bancheri centrali care urmaresc alte obiective pe langa stabilitatea preturilor".
     Domnia sa a afirmat ca in tara noastra toata clasa politica sustine public un cod fiscal cu taxe mai mici, dar, atunci cand trebuie sa implementeze un asemenea cod apar probleme. "Si ca sa nu para ca se opun doar asa de amorul artei, opozantii folosesc tot felul de scuze cu priza la publicul larg. Politicienii au reusit sa deturneze discutia despre Codul Fiscal transformand-o intr-o dezbatere despre sustenabilitatea bugetului si supraincalzirea economiei. Acest lucru se intampla desi Codul Fiscal reprezinta un punct de referinta in economie si nu exista o legatura directa intre Cod si scenariile apocaliptice", a conchis Florin Citu.
     In cererea de reexaminare, Presedintia arata: "Sustinem relaxarea si simplificarea fiscala prin reducerea unor taxe si impozite in conditiile in care sunt asigurate premisele pentru consolidare fiscala si predictibilitate. Din aceasta perspectiva, consideram ca noul Cod fiscal poate fi pus in aplicare numai dupa o riguroasa si temeinica analiza a implicatiilor intregului set de masuri fiscale si bugetare asupra constructiei bugetului general consolidat, atat pentru anul 2016, cat si pentru anii urmatori si numai cu respectarea obligatiilor asumate de Romania si a legislatiei interne referitoare la disciplina financiar-bugetara".
     Presedintele a mai spus ca simpla relaxare fiscala, neinsotita de continuarea procesului de crestere a colectarii veniturilor si de o reasezare sustenabila a cheltuielilor bugetare, pentru o cat mai rationala cheltuire a banului public, poate conduce la acumularea de dezechilibre care vor greva asupra evolutiilor economice si sociale viitoare.
     Din perspectiva sustenabilitatii, seful statului a aratat ca, asa cum a fost transmis spre promulgare, Codul Fiscal prezinta o serie de riscuri: "In plan intern, riscurile si vulnerabilitatile ar putea fi reprezentate, in primul rand, de revenirea la o politica fiscal-bugetara prociclica, intr-un moment cat se poate de nepotrivit, in care Romania are nevoie sa iasa pe termen lung din capcana politicilor prociclice, care induc crestere economica nesustenabila si dezechilibre masive in recesiune. In al doilea rand, un alt risc este reprezentat de absenta unei corelari necesare intre prioritatile si politicile fiscale, pe de o parte, si prioritatile si politicile bugetare, pe de alta parte. O consecinta a intrarii in vigoare a noului Cod fiscal poate fi si neglijarea unor prioritati bugetare asumate prin consens politic, cum ar fi obiectivul de crestere a bugetului pentru aparare la 2% din PIB pana in anul 2017".
     Alte riscuri si vulnerabilitati la adresa cadrului fiscal-bugetar ar putea decurge din contextul european si international actual, in care situatia economica a Greciei genereaza incertitudini majore, nu doar in zona euro, iar pietele financiare globale pot resimti socuri si caderi dintre cele mai puternice, a mai afirmat seful statului, in comunicatul de vineri.
     "In acest context, riscul de finantare ar putea creste semnificativ. Totodata, semnalam ca promovarea unui model economic axat pe cresterea consumului in dauna investitiilor ar putea supralicita aportul consumului la cresterea economica si, in plus, ar putea afecta si competitivitatea si balanta externa a Romaniei. Nu in ultimul rand, actualul scenariu fiscal-bugetar ar putea afecta obiectivul asumat explicit de catre Guvern privind aderarea la Zona Euro", se mai arata in cererea de reexaminare.
     Presedintele poate respinge o singura data promulgarea unei legi. Parlamentul se afla in vacanta. Legislativul poate fi convocat in sesiune extraordinara la cererea presedintelui Romaniei, a Biroului permanent al fiecarei Camere ori a cel putin o treime din numarul deputatilor sau al senatorilor, potrivit art.66 din Constitutie.
     Cristian Parvan ne-a declarat ca argumentul dezechilibrelor nu sta in picioare din moment ce, de ani de zile, Guvernul face anual mai multe rectificari bugetare si taie anumite cheltuieli. "Este adevarat ca, in ultima perioada, am constatat ca s-au diminuat fondurile pentru investitii si am si atras atentia asupra importantei cresterii gradului de colectare la bugetul de stat, dar acest lucru nu este un motiv sa nu implementam noile masuri fiscale", a conchis domnia sa.
     Secretarul general al AOAR a adaugat ca toate tarile europene sunt acum preocupate sa-si faca o fiscalitate atractiva pentru investitori si ne-a spus ca Franta de ani de zile nu-si respecta tinta de deficit bugetar fara sa fie sanctionata de UE.
     Domnul Parvan a afirmat ca Guvernatorul BNR Mugur Isarescu ar putea, impreuna cu Ministerul Finantelor sa faca un program prin care sa schimbe datoria externa a tarii noastre cu una interna pentru a nu mai depinde de cursul de schimb.
     Oficialul AOAR ne-a mai spus ca nu a auzit politicieni si guvernanti sa protesteze la cresteri de tarife, precum cele pentru gaze si electricitate si nici nu au fost deranjati de impozitarea mare a fortei de munca si a profesiilor liberale prin masurile introduse in noul Cod.
     Consilierul prezidential pe probleme economice, Cosmin Marinescu, a declarat, vineri, ca noul Cod Fiscal ar fi avut implicatii semnificative asupra bugetului pe anul 2016 si a precizat ca Executivul nu a prezentat un plan de reducere a cheltuielilor, care sa garanteze ca relaxarea fiscala ar fi una sanatoasa.
     Domnia sa a motivat decizia presedintelui de a respinge noul Cod Fiscal prin faptul ca actul normativ ar fi genereat un deficit brut estimat la circa 2,9% din PIB, adica circa 21,4 miliarde lei.
     Potrivit Mediafax, Cosmin Marinescu a insistat supra nevoii de prudenta si a necesitatii unor masuri de compensare a reducerii taxelor, adaugand ca actul normativ nu a avut nici acordul FMI. Domnia sa a subliniat ca, prin generarea unui deficit de 2,9% din PIB, guvernul incalca angajamentele Roma¬niei, asumate prin Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii Economice sži Monetare, tratat adoptat de catre Romania in anul 2012. In acest context legal si institutional, atat Comisia Europeana cat si Fondul Monetar International avertizeaza ca Romania nu va respecta obiectivul bugetar pe termen mediu, asa-numitul MTO, care este tinta de deficit structural de 1% din PIB.
     "Asadar, aplicarea Codului fiscal ar incalca, paradoxal, tocmai prevederile Codului fiscal. Trebuie precizat, de asemenea, ca nu exista acordul Comisiei Europene si al FMI privind Codul Fiscal, asa cum eronat s-a strecurat aceasta idee in spatiul public", a subliniat Marinescu.
     Consilierul prezidential a mai argumentat prin faptul ca masurile prevazute in Codul fiscal risca sa puna in pericol echilibre macroeconomice: "Masura de reducere a TVA este, bineinteles, una dezirabila, necesara. Problema este tocmai punerea ei laolalta cu toate celelalte masuri, in acelasi moment. Uneori, aceasta abordare de tip all-inclusive isi anihileaza, paradoxal, propriile sanse de reusita. Pe de alta parte, trebuie subliniat faptul ca introducerea cotei reduse de TVA pentru alimente este o masura buna, cu efecte benefice, inclusiv in planul reducerii evaziunii fiscale. Oricum, chiar si in legatura cu aceasta masura, mai trebuie asteptat pentru a putea evalua, intr-o maniera cuprinzatoare, toate efectele economice si implicatiile bugetare".
     * Ponta: "Cred ca vom incepe sa aplicam masurile Codului Fiscal fie prin OUG, fie angajarea raspunderii"
     Premierul Victor Ponta a declarat ca Guvernul are solutii pentru aplicarea masurilor Codului Fiscal, cum ar fi emiterea unei ordonante de urgenta sau angajarea raspunderii in fata Parlamentului, dar ca "era ideal sa existe in acest domeniu un consens politic".
     Intrebat de asemenea daca merge pe ideea unei unei sesiuni parlamentare extraordinare, Ponta a raspuns ca da, dar ca "PNL va vota contra".
     Victor Ponta a mai sustinut, la un post de televiziune, ca, prin respingerea noului Cod Fiscal, politic presedintele Iohannis "pierde foarte mult, in primul rand in fata celor care l-au votat, care au auzit anul trecut ca in programul sau este reducerea TVA la 19%".
     Premierul crede ca nu se doreste ca Romania sa fie puternica economic ci, "o colonie care cumpara bunuri produse de altii".
     Ministrul Finantelor Eugen Teodorovici a declarat ca nu a gasit niciun argument logic si economic, ci doar politic, pentru presedintele Klaus Iohannis de a trimite inapoi in Parlament Codul Fiscal si a apreciat ca nu a fost profesional sa nu existe o discutie inainte de luarea deciziei.
     Eugen Teodorovici a tinut sa mentioneze ca acordul cu institutiile financiare internationale "nu se rupe", ci se continua pana in septembrie. Domnia sa a precizat ca marti s-a decis la Bruxelles ramanerea Romaniei in acordul cu Comisia Europeana si ca tara noastra trebuie sa profite de perioada ramasa pana in septembrie pentru a indeplini cat mai multe dintre angajamentele asumate cu partenerii internationali.
     * Ionut Dumitru: "Aratati-mi o tara in lume care a mai redus TVA cu opt puncte procentuale atat de repede fara sa aiba probleme"
     "Relaxarea fiscala este buna, nimeni nu poate nega asta, insa trebuie sa vedem daca putem face acest lucru in conditiile bugetare pe care le avem", a declarat Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal (CF), la un post de televiune.
     Domnia sa a precizat, citat de Agerpres, ca intentia de reducere a TVA de la 24 la 19% este una "agresiva", in schimb masurile de eliminare a taxei pe stalp sau a accizei la carburanti sunt initiative bune, mentionand: "Noi reducem foarte agresiv TVA, iar aceasta reducere nu este de 5 puncte procentuale, ci mult mai mare deoarece cota redusa s-a extins la foarte multe produse, astfel incat cota medie de TVA scade, in momentul de fata, undeva in zona de 15%. Inainte de scadere aveam la o cota standard de 24% o cota efectiva pe cosul de consum de 22 si ceva la suta. De la 22 si ceva la suta ne ducem la 14 si ceva, deci sunt opt puncte procentuale reducere de TVA. Aratati-mi o tara in lumea aceasta care a mai facut o reducere de opt puncte procentuale de TVA atat de repede fara sa aiba probleme".
     La inceputul lunii iulie, Ionut Dumitru a declarat ca autoritatile romane trebuie sa-si reconsidere pozitia fata de Codul Fiscal si sa continue acordul cu institutiile internationale, pentru a diminua riscurile la care este expusa, mai ales in acest context international dificil dat de situatia din Grecia si avand in vedere ca, in 25 de ani, Romania a inregistrat derapaje mari de cele mai multe ori cand a fost pe cont propriu. Domnia sa crede ca solutia este reconsiderarea pozitiei pe Codul Fiscal, un acord cu institutiile internationale si diminuarea riscurilor. 

     Copresedintele Partidului National Liberal, Alina Gorghiu, a declarat sambata ca exclude ideea unei asumari de raspundere a Guvernului pe Codul fiscal, sustinand ca un astfel de demers ar fi o bataie de joc in conditiile in care nu exista un consens al fortelor politice pe aceasta proiectie: "Dorinta noastra este ca aceasta dezbatere pe Codul fiscal sa aiba loc in Parlament. Eu exclud ideea unei angajari, unei asumari de raspundere din partea premierului, pentru ca ar fi o bataie de joc la adresa populatiei din Romania, la adresa mediului de afaceri din Romania sa-ti angajezi raspunderea pe o proiectie in conditiile in care tu nu ai consensul fortelor politice. De ce? Pentru ca nu asiguri stabilitatea legislatiei pe termen mediu si lung. In momentul in care tu nu te-ai inteles cu restul partidelor politice, in mod cert inseamna ca nu ai vrut sa implementezi sau sa adopti o parte din viziunea lor in acel cod. Atunci este firesc ca fiecare, in momentul in care va veni la guvernare, sa mai faca o modificare".
     Ea a spus ca niciodata PNL nu s-a opus ideii de relaxare fiscala si ca discutia se poarta intre "iresponsabilitatea unui prim-ministru care vrea sa-si puna in rama un cod fiscal doar de dragul de a mai capata un titlu de glorie si responsabilitatea institutiei prezidentiale si a PNL care stie ce inseamna sa adopti in pripa o masura si sa o compromiti pentru ca nu o pregatesti".
     Alina Gorghiu a catalogat drept un santaj lamentabil si ridicol, ceea ce face Victor Ponta: "Sa ameninti ca-ti angajezi raspunderea sau ca dai OUG atunci cand opozitia te provoaca la dezbatere in Parlament mie mi se pare un semn de slabiciune al omului politic Victor Ponta, nu ca ar fi primul semn de slabiciune".
     Domnia sa a comentat ca PNL si Presedintia au spus, si nu o data, ca suntem adeptii ideii de relaxare fiscala, dar ideea de relaxare fiscala poate fi compromisa atunci cand sistemul nu este suficient pregatit". Copresedintele PNL a afirmat ca l-a somat pe premier de mai multe ori sa pregateasca sistemul pentru implementarea noului Cod Fiscal.

   
Publicat de : ---
Data publicării: 20 Iul 2015 - 08:01
 

Link știre