Portul Constan?a ar putea pierde pozi?ia la Marea Neagra in favoarea Burgasului [1]

Prin modificarea Ordonan?ei 22/1999, este limitat fondul salarial la 60% din venituri, iar 90% din profit va fi investit

.

Rezultatele anchetei efectuate in Portul Constan?a de catre membrii Comisiei de Transporturi a Camerei Deputa?ilor indica mai multe situa?ii care ar putea duce la pierderea unor curen?i de marfuri in favoarea Portului Burgas din Bulgaria. De vina sunt atat Administra?ia Portului Constan?a, cat ?i operatorii portuari. Pe de o parte, administra?ia este interesata mai mult de ob?inerea de profit, care insa nu este investit in intre?inerea ?i modernizarea infrastructurii ?i instala?iilor portuare, a?a cum ar fi normal, fiind impar?it ac?ionarilor ?i salaria?ilor.

In plus, nu exista nici o restric?ie care sa limiteze la un anumit procent veniturile unei administra?ii portuare care pot fi folosite la plata salariilor. Exploatarea portuara este singurul sector din economia romaneasca in care activitatea este realizata in totalitate de catre operatori portuari care sunt firme cu capital privat. Statul este proprietarul infrastructurii, cheuri, platforme portuare, terenuri ?i prin intermediul administra?iilor portuare are obliga?ia de a intre?ine ?i de a pune infrastructura la dispozi?ia operatorilor portuari. Dar legea e una, realitatea e cu totul alta. Potrivit deputatului PNL Mircea Toader, vicepre?edinte al Comisiei de Transporturi a Camerei Deputa?ilor, in 2014, in Portul Constan?a, cheltuielile pentru personal au fost de 63 de milioane de lei, cheltuielile de func?ionare a administra?iei au fost de 64 de milioane, iar cheltuielile pentru intre?inerea infrastructurii au fost de numai 14 milioane lei. Profitul inregistrat de Portul Constan?a in 2014 a fost de 70 de milioane de lei, cea mai mare parte din acest profit fiind impar?ita ac?ionarilor, iar 20% administratorilor ?i salaria?ilor.

\'Din acest motiv, Portul Constan?a ca ?i porturile de la Dunare, pierd din cauza lipsei de preocupare a administratorilor in ceea ce prive?te intre?inerea cheurilor ?i asigurarea adancimilor. Singurul avantaj pe care il are Portul Constan?a in raport cu Portul Burgas din Bulgaria este adancimea. Daca adancimile la dane nu sunt respectate, i?i pierde avantajul ?i toata marfa va pleca din Europa prin Portul Burgas, ?i nu prin Portul Constan?a\', ne-a declarat Mircea Toader.

Efectele privatizarilor de doi lei

Liberalul spune ca par?ial vina le apar?ine unora dintre operatori, care au dobandit danele portuare la privatizarea unor societa?i de stat, dar nu se comporta ca ni?te veritabili operatori portuari, adica sa fie preocupa?i de cre?terea volumului de marfuri operate portuar, preferand sa ca?tige din cedarea utilizarii danelor.

\'Trebuie sa in?eleaga ?i operatorii ca domeniul este al statului, el face regulile. Ei ar vrea «domnule, sa fim acolo 100 de ani, sa nu ne deranjeze nimeni niciodata ?i cine vrea vine la noi», cum se intampla in Portul Constan?a. Am descoperit ca un operator a ocupat toate cele 18 dane de la o fosta societate comerciala privatizata, unde folose?te o singura dana ?i daca vrea cineva sa foloseasca o alta dana «imi dai atat daca vrei sa vii». ?i restric?ii de acest gen fac de multe ori ca un anumit curent de marfa sa plece din Portul Constan?a sau in alta zona din port. S-a dezvoltat foarte mult Portul Agigea, iar danele portului vechi sunt utilizate in procent de 5%. ?i operatorului ala ii convine. S-a privatizat pe doi lei, n-a facut nici o investi?ie\', a mai adaugat Toader.   

Profitul merge catre investi?ii, nu in dividende

In urma anchetei, Comisia de Transporturi a Camerei Deputa?ilor a modificat Ordonan?a 22/1999 referitoare la administrarea porturilor si a cailor navigabile, introducand prevederi care sa oblige administra?iile portuare sa nu utilizeze mai mult de 60% din venituri la plata salariilor ?i sa investeasca 90% din profit in repara?iile ?i modernizarea infrastructurii ?i instala?iilor portuare:

\'90% din profit ramane la dispozi?ia administra?iei pentru investi?ii in infrastructura portuara, ramanand maximum 10% din profit care sa fie impar?it ac?ionarilor ?i salaria?ilor. Am pus ?i o restric?ie: cuantumul salariilor reprezinta maximum 60% din veniturile totale. In prezent este nelimitat, nu au nici o treaba, n-au nici un fel de restric?ii. Va dau un exemplu: am gasit in contractul lor ca daca na?ti i?i plate?te in continuare salariu inca cinci ani ?i multe altele de genul acesta. Toate se intorc catre operator ?i in final marfa face portul ?i se constata de multe ori ca la anumite cantita?i de marfa ?i curen?i de marfa nu i?i mai vin in Portul Constan?a sau in Portul Gala?i pentru ca toate costurile de operare ?i costurile pentru a aduce nava la Gala?i ?i Braila sunt mai mari decat la Burgas sau la Nicolaev. Singura solu?ie este sa ai taxe ?i tarife foarte scazute ?i competi?ia sa fie intre operatori\', spune Mircea Toader.

Laptopuri, telefoane si tablete Apple in oferta "Back to School" comenteaza sau vezi comentarii /* (c)
Publicat de : ---
Data publicării: 16 Sep 2015 - 05:35
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=49518&titlu=Portul_Constan?a_ar_putea_pierde_pozi?ia_la_Marea_Neagra_in_favoarea_Burgasului