PMI - investitii de 2 miliarde dolari in produsele cu potential redus de risc

     *  (Interviu cu Alexandra Olaru, Corporate Affairs Director Philip Morris in Romania)
     *  Alexandra Olaru: "2016 este un an plin de provocari"
         2016 este un an plin de provocari, un an de adaptare nu doar pentru industrie, ci si pentru consumatori, cu doua initiative legislative care vor avea un impact major asupra pietei din Romania, evidentiaza Alexandra Olaru, Corporate Affairs Director Philip Morris in Romania

.
       Domnia sa ne-a acordat un interviu, raspunzand intrebarilor noastre legate de piata si companie.

       Reporter: Prima intrebare va fi, evident, legata de noua legislatie din domeniu. Cum vedeti toate miscarile care au avut loc in ultima perioada in jurul transpunerii Directivei Europene?
     Alexandra Olaru: Guvernul Romaniei a aprobat proiectul de lege pentru transpunerea Directivei privind produsele de tutun inca din luna martie 2016, ulterior acest proiect de lege pentru transpunere fiind dezbatut in Senat, votat de plen si adoptat cu unele amendamente in data de 7 iunie 2016. Urmatorii pasi - conform procesului normal legislativ si constitutional - in vederea transpunerii sunt dezbaterea proiectului de catre Camera Deputatilor, adoptarea acestuia, cu eventualele modificari, promulgarea de catre Presedinte si intrarea in vigoare a legii.
     Intre timp, insa, am constatat cu mare surprindere ca, in data de 05.06.2016, Ministerul Sanatatii a publicat pe site-ul propriu un Proiect de Ordonanta de urgenta in vederea stabilirii conditiilor pentru fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun si a produselor conexe si de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun, in conditiile in care acelasi proiect, dar sub forma de lege, se afla in curs de discutare si adoptare de catre Parlamentul Romaniei.
     Consideram ca este importanta continuarea procesului legislativ inceput, deoarece creeaza cadrul necesar functionarii industriei tutunului, o industrie care, pentru a putea sa-si desfasoare activitatea in termenii stabiliti de lege, are nevoie de predictibilitate si de transparenta.
     Principala schimbare pe care o va introduce acest act normativ este modificarea ambalajelor in care sunt comercializate produsele din tutun. Pe termen scurt, modul in care aceasta schimbare este implementata la nivel legislativ este foarte important, intrucat, dupa transpunerea Directivei, nu vor mai putea fi produse decat pachete de tigarete conforme cu noua legislatie. Or, in cazul transpunerii Directivei prin intermediul unei Ordonante de urgenta, acest moment este greu previzibil si foarte brusc, o posibila Ordonanta de urgenta intrand in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. Pentru a putea produce si comercializa in continuare produse pentru piata din Romania ar trebui sa schimbam peste noapte materialele de ambalare, atat in fabrica de la Otopeni, cat si in celelalte sase centre de productie care realizeaza tigarete pentru piata romaneasca. Desi am inceput pregatirile necesare acum cateva luni, in lipsa definitivarii cadrului legislativ, noile pachete nu sunt inca tiparite de catre furnizorii nostri, acestora fiindu-le necesara o perioada rezonabila de timp pana cand vor putea livra noile formate catre toate centrele de productie. Din aceasta cauza, am putea fi pusi in imposibilitatea de a produce si a furniza pachete de tigarete conforme pe piata din Romania. Asa cum se intampla de fiecare data, ocazia poate fi usor fructificata de traficanti, care vor profita de lipsa produselor legale si vor inunda piata cu produse de contrabanda, din vanzarea carora statul roman nu incaseaza nimic si care genereaza venituri substantiale pentru crima organizata.
     Reporter: Ce fel de investitii va trebui sa implementati pentru conformarea companiei la noile reglementari si de cat timp aveti nevoie in acest sens?
     Alexandra Olaru: Principalele investitii sunt legate de schimbarea pachetelor si a elementelor afisate pe pachete. Directiva impune tiparirea de avertismente de sanatate si mesaje care incurajeaza renuntarea la fumat, aceste avertismente urmand sa acopere suprafete mai mari decat in prezent, respectiv 65% din suprafetele din fata si din spate ale pachetelor si 50% din suprafetele laterale ale pachetelor de tigarete.
     Din cauza complexitatii fluxurilor logistice, este destul de complicat sa estimam o perioada exacta de timp in care vom reusi sa ne conformam noilor cerinte. Date fiind stadiile diverse de transpunere si adaptare a productiei si in alte tari europene, aceasta perioada pare a fi de pana la 90 de zile, din momentul in care dobandim certitudine cu privire la cadrul legislativ aplicabil.
     Reporter: Si daca nu veti avea aceasta perioada la dispozitie?
     Alexandra Olaru: Vom depune toate eforturile pentru a ne conforma noilor reglementari, luand de fiecare data in considerare momentul intrarii lor in vigoare. Cu toate acestea, avand in vedere impredictibilitatea cadrului legislativ, analizam mai multe masuri prin care sa evitam situatia neplacuta de incapacitate de a furniza tigarete pe piata romaneasca. O buna administrare a stocurilor este foarte importanta, bineinteles, avand in vedere limitarea impusa de Codul Fiscal pentru achizitionarea marcajelor fiscale.
     Reporter: Ce parere aveti despre interzicerea fumatului in spatiile publice inchise?
     Alexandra Olaru: Schimbarea legislatiei este prea recenta pentru a ne permite sa formulam o concluzie relevanta. Aplicarea acesteia poate determina o schimbare de comportament in randul consumatorilor, schimbare care poate duce, pe termen lung, la o scadere a pietei.
     Reporter: Ce alte industrii vor mai fi afectate de aceasta lege?
     Alexandra Olaru: Dat fiind ca vorbim de restrictii importante, credem ca efectele se vor vedea in perioada care urmeaza.
     Reporter: Cum apreciati nivelul pietei negre?
     Alexandra Olaru: Piata neagra este in continuare la un nivel ridicat si continua sa distorsioneze semnificativ buna functionare a sectorului, in conditiile in care valoarea medie de 16%, din 2015, a fost cu 60% mai mare decat media din Uniunea Europeana, conform raportului SUN al KPMG, recent publicat.
     Comertul ilicit cu tigarete este un fenomen global, care afecteaza toate pietele in moduri diferite. Din aceasta perspectiva, pozitia Romaniei la intersectia marilor rute comerciale din Orientul Mijlociu si Asia are un rol major, Romania fiind atat o tara de destinatie, cat si una de tranzit catre zona vest-europeana.
     Reporter: Care vor fi efectele negative ale acestei cresteri?
     Alexandra Olaru: In afara de influenta negativa directa asupra industriei tutunului, comertul ilicit cu tigarete afecteaza in principal bugetele statelor. Din estimarile noastre, pierderile la bugetul de stat datorate activitatilor de comert ilicit cu tigarete sunt de aproximativ 400-500 miloane de euro pe an. Un alt efect negativ ignorat cateodata este acela ca traficul de tigarete genereaza fonduri considerabile pentru sustinerea terorismului si a crimei organizate.
     Reporter: Ce masuri a luat compania pentru reducerea nivelului de contrabanda cu tutun?
     Alexandra Olaru: Philip Morris International a creat un set complex de proceduri interne si de masuri care sa contribuie de o maniera eficienta la reducerea contrafacerii si contrabandei cu produsele PMI, la nivelul intregii Uniuni Europene. Dintre acestea as putea aminti politica de verificare a clientilor si sistemul de monitorizare "track and trace", care si-au dovedit deja eficienta in reducerea contrabandei. In plus, eforturile noastre conjugate au determinat reducerea cu 85% a capturilor de tigarete de contrabanda si contrafacute, sub marcile PMI in ultimii 12 ani; au asigurat stagii de training pentru conformare in randul a 37.000 de angajati si 7.000 de oameni ai legii din intreaga Uniune Europeana si au condus la descoperirea si neutralizarea a peste 87 de unitati de productie pentru comertul ilicit.
     Reporter: Care sunt estimarile companiei pentru 2016, privind situatia generala a pietei si evolutia comertului ilicit?
     Alexandra Olaru: 2016 este un an plin de provocari, un an de adaptare nu doar pentru industrie, ci si pentru consumatori, cu doua initiative legislative care vor avea un impact major asupra pietei din Romania: modificarile aduse la legea anti-fumat si transpunerea Directivei pentru Produsele din Tutun. Din experienta noastra, lipsa de predictibilitate si incertitudinile legislative lasa loc cresterii comertului ilegal, fenomen cu care Romania s-a mai confruntat in trecut.
     Piata de tigarete a avut o tendinta generala de scadere, aliniata la evolutia demografica locala, dar si la schimbarile sociale care au loc nu numai in Romania, ci si la nivel global.
     Reporter: Ce ne spuneti despre segmentul tigaretelor electronice? Se orienteaza compania tot mai mult catre acest tip de produse?
     Alexandra Olaru: Țigaretele electronice reprezinta doar unul dintre numeroasele produse care furnizeaza o alternativa la consumul de tutun si/sau nicotina. In anumite piete, Philip Morris International a pus pe piata tigarete electronice. Cu toate acestea, prioritatea Philip Morris International se indreapta spre altfel de produse din tutun.
     Philip Morris International a investit peste 2 miliarde de dolari, in ultimii opt ani, in dezvoltarea unor produse despre care consideram ca au potential de risc redus. O inovatie majora o reprezinta iQOS, un produs care foloseste cele mai recente evolutii in materie de electronica pentru a crea un dispozitiv care incalzeste tutunul la o temperatura de pana la 250 grade Celsius ca sa produca un aerosol aromat, ce contine nicotina. Acest nou sistem permite consumatorilor adulti sa se bucure de placerea tutunului fara ardere, fara scrum, fara fum si cu mai putin miros. iQOS va crea o revolutie in modul in care intelegem consumul tutunului si ma bucur ca Romania este a patra tara din lume (dupa Japonia, Italia si Elvetia) in care acest produs a fost lansat.
     Reporter: Cum a evoluat activitatea PMI anul trecut?
     Alexandra Olaru: 2015 a fost, pentru noi, un an de transformare. Am inceput in forta, pastrand avansul castigat in 2014 cu lansarile mai multor produse inovatoare. De asemenea, ne-am axat pe o abordare noua, mai eficienta, a pietei, organizand reteaua de distributie intr-o structura noua, mai flexibila si inovatoare. In a doua parte a anului trecut, ne-am ocupat de planificarea si lansarea iQOS, un produs revolutionar atat pentru noi, cat si pentru consumatorii adulti romani. Per total, a fost un an plin, marcat de multe provocari si proiecte importante, care vor avea un impact pozitiv puternic asupra companiei in urmatorii ani.
     Cea mai mare parte a investitiilor de anul trecut a fost canalizata, asa cum este de inteles, catre lansarea iQOS. Odata cu acest nou produs, am adus pe piata din Romania nu doar o noua tehnologie, ci si un nou model de business.
     Reporter: Catre ce piete exportati?
     Alexandra Olaru: Unitatea noastra de productie din Otopeni furnizeaza tigarete catre 17 piete internationale. Cele mai importante, ca volum al exporturilor, sunt Italia, Bulgaria, Albania, Cehia si Slovacia.
     Reporter: Cati angajati aveti in Romania?
     Alexandra Olaru: Echipa noastra locala numara, in total, in jur de 1000 de angajati, atat in unitatea de productie, cat si in cea de comercializare.
     Reporter: Ce produse ati lansat recent?
     Alexandra Olaru: Cea mai importanta lansare din ultima perioada este iQOS, un produs complet nou pe baza de tutun, care utilizeaza tehnologia "heat-not-burn" si schimba modul in care oamenii percep si consuma tutunul.
     Portofoliul Philip Morris in Romania include marci precum Marlboro, L&M, Parliament, Virginia S. si Chesterfield. Pe langa acestea, la finalul anului trecut, am adaugat in portofoliul nostru o gama completa de produse iQOS, cu trei sortimente de heatsticks din tutun, toate sub marca Marlboro.
     Reporter: Multumesc! 

 link: Transpunerea intarzie, controversele cresc, productia risca sa fie blocata

 link: Parlamentul a interzis fumatul in locurile publice

 link: Producatorii: "Din cauza balbelor legislative, situatia este fara precedent"

 link: "Cand esti al doilea mare contribuabil, te astepti sa fii consultat, nu sfidat"

 
 link: BAT solicita un calendar de implementare a Directivei care sa nu incurajeze contrabanda

 link: "Directiva UE si legislatia romaneasca - amenintari reale asupra industriei"

 link: Contrabanda cu tigari pe doua roti

 link: Directia Generala a Vamilor a confiscat 62 milioane tigarete

 link: Contrabanda cu tigari - in crestere

 link: Cazuri de contrabanda

 link: Politia de frontiera a retinut tigari de contrabanda de 105 milioane lei
 
Publicat de : ---
Data publicării: 22 Iun 2016 - 06:24
 

Link știre