Criza, anticipate, criza [1]

Respingerea, de catre Curtea Constitutionala, a unor articole din dublul pachet de legi - proprietate si Justitie - pentru care Guvernul Tariceanu si-a asumat raspunderea nu este decat pretextul declansarii, prin demisia Executivului, a unei crize de natura sa conduca la alegeri anticipate.

Pentru ca, in ipoteza absurda in care Alianta DA ar obtine absolut toate voturile electoratului, ramanand partid unic, tot nu ar putea schimba decizia Curtii Constitutionale. Daca obiectiile Curtii Constitutionale se mentin - si e clar ca ele se mentin - si daca aceasta reprezinta, cum afirma artizanii crizei, un impediment major in ceea ce priveste admiterea Romaniei in Uniunea Europeana, atunci anticipatele, indiferent de rezultatul lor, nu sunt de natura sa ne duca in Europa. De fapt, Alianta joaca la limita, in sondaje ea neridicandu-se, la sase luni de la alegeri, decat la un relativ 55 la suta intentii de vot. Iar in perspectiva acest scor urmeaza sa se deterioreze. Patrulaterul puterii sucomba, lovit si din interior, prin jocul dublu al partidelor maghiarilor si domnului Voiculescu, dar si de competitia nervoasa din Alianta. Singura realizare notabila, si ea mai mult virtuala, este a Partidului Democrat, tras in sus de Basescu, care se mentine pe val. Chiar daca valul e si el efemer. Provocarea ghinionista a inundatiilor, frictiunile interne si neintrarea, in 2007, in UE i-a determinat pe liberali, perceputi drept responsabili ai guvernarii, sa cedeze - mult prea tarziu - presiunilor lui Basescu. Anticipatele in octombrie sunt cu totul si cu totul altceva decat anticipatele care ar fi putut avea loc in martie. Criza care le va declansa va reveni, cu certitudine, dupa ce vom avea rezultatul votului. Si voi explica de ce.

Cand un guvern isi da demisia asistam la declansarea unei crize. In orice varianta, insotirea unui asemenea act politic de declaratia ferma de intentie privind determinarea procedurii exceptionale a anticipatelor prelungeste si adanceste criza. Pentru ca urmeaza un spectacol politic care aduce a balci si care va provoca o crestere exponentiala a neincrederii populatiei in seriozitatea si corectitudinea reprezentantilor clasei politice. Ca sa nu mai vorbim de costurile de cel putin o jumatate de miliard de euro care urmeaza a fi suportate de un buget care sta pe butuci. Ca sa nu mai vorbim de cat vor scoate - ramane de vazut de unde si in ce conditii - viitorii candidati. In principiu, pentru a se ajunge la anticipate este necesar, de doua ori, un vot negativ al majoritatii legislative. Dar cum sa-i convingi pe parlamentari sa voteze pentru pierderea mandatelor pentru care au transpirat si au cheltuit atat de mult? Pun pariu cu oricine ca, daca se respecta procedurile obisnuite, nu vom avea anticipate si vom merge, sontac-sontac, inainte. In orice conditii. Din "atasament" fata de propriile mandate. Sunt mai multe metode exceptionale pentru a evita tradarile. Doua dintre ele sunt, in acest moment, luate in calcul de initiatori. Parlamentarii Aliantei DA sunt constransi, prin disciplina de partid, sa absenteze pur si simplu, in cele doua situatii in care ar urma sa fie validat - invalidat guvernul. Dar ce se intampla daca UDMR si PC - fost Umanist - refuza sa se alature cauzei? In aceasta ipoteza, este posibil ca, la prima sau la a doua strigare, guvernul menit sa cada sa fie validat in Parlament. Si atunci, a fost creata o criza inutil, pentru ca rezultatul scontat, respectiv anticipatele, nu va fi obtinut. A doua formula, avansata de Ziarul ZIUA, este ca, de doua ori consecutiv, Tariceanu sau alta persoana desemnata de presedinte cu formarea noului guvern, sa se prezinte in Parlament cu mana goala. Anuntand, pur si simplu, de fiecare data dupa 30 de zile de la declansarea procedurii, ca nu a reusit sa-si formeze o echipa. In aceasta situatie, tradarile sunt imposibile, pentru ca Parlamentul pur si simplu nu mai are ce vota. Si seful statului obtine ce a dorit, respectiv dizolvarea actualului Parlament. Dezavantajul ambelor formule este ca exista riscul major, pentru Basescu si pentru Alianta, ca populatia sa nu impartaseasca si sa nu crediteze o asemenea maniera de a schimba ceea ce ea a hotarat la sfarsitul lui 2004. Efect de care s-a temut si Iliescu atunci cand Nastase insista pentru anticipate.

Deci, cel mai plauzibil rezultat, daca vor fi anticipate, este ca electoratul sa ramana la fel de divizat si sa isi imparta relativ egal voturile celor doua principale blocuri politice. Respectiv spre PSD care, in ciuda relativei degringolade determinate de pierderea puterii, ramane mai mult unit decat divizat si Aliantei DA care, in ciuda faptului ca se afla la putere, este mai mult divizata decat unita. Si daca si aceasta prognoza pe care o fac se va dovedi corecta, atunci titlul acestui editorial se va transforma intr-o crunta realitate. Dupa anticipate va urma o criza.
Publicat de : Sorin ROSCA STANESCU
Data publicării: 09 Iul 2005 - 10:29
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=5741&titlu=Criza__anticipate__criza