"Propun sa transmitem clar Comisiei ca nu mai dorim sa cooperam in cadrul MCV"

     Romania ar trebui sa inainteze Comisiei Europene un punct de vedere prin care sa afirme ca nu mai doreste sa coopereze in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, a declarat, ieri, presedintele Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, intrucat acesta reprezinta, la zece ani de la aderarea la UE, un "tratament discriminatoriu"

.
     Domnia sa a spus: "O sa deschid o discutie si cu presedintele Camerei (Deputatilor - n.r.) pe acest subiect si cu premierul Grindeanu si o sa il rugam si pe ministrul de Externe sa facem o consultare la care eu le voi propune ca Romania sa transmita un punct de vedere clar Comisiei ca nu mai dorim sa cooperam in cadrul Mecanismului de Verificare, care nu este unul de cooperare, ci unul de verificare si care, practic, stabileste un tratament discriminatoriu pentru Romania. Daca un astfel de mecanism de verificare a institutiilor puterii judecatoresti se va hotari pentru toate tarile europene, atunci foarte bine, nu o sa facem nota discordanta. Dar daca acest mecanism este destinat sa continue numai in ce priveste Romania - nu discut de Bulgaria ca nu e treaba mea - atunci eu propun ca in cadrul CE sa se ia nota de acest punct de vedere".
     Potrivit acestuia, Romania a inregistrat, de la aderarea la UE, progrese in ce priveste lupta impotriva coruptiei si ar trebui "tratata ca o tara cu drepturi depline in Uniune": "Mecanismul (de Cooperare si Verificare - n.r.) se poate perpetua sine die si eu nu sunt de acord cu astfel de atitudini. Au trecut zece ani de la aderarea Romaniei la UE. Romania a facut progrese substantiale si remarcabile in combaterea coruptiei. Cred ca nu exista tara in care demersul de combatere a coruptiei sa fi fost atat de sustinut si este in continuare sustinut, dar cred ca aceasta atitudine a Comisiei este complet nejustificata si ea se cere a fi remediata si Romania tratata ca o tara cu drepturi depline in UE, la zece ani de la aderare".
     Tariceanu a aratat, totodata, faptul ca "MCV excede cadrul reglementarilor europene", precizand ca, din punct de vedere al standardelor democratice si al functionarii Justitiei, Romania "nu este mai prejos" decat alte tari din UE si ca "sunt multe tari unde nivelul este mult mai coborat, dar acolo nu exista MCV".
     Tariceanu a mai spus: "Nu exista niciun suport legal pentru ca acest mecanism sa functioneze. (...) Nu exista niciun suport legal in tratatele europene. Deci aceasta decizie a fost luata prin consultare si acord comun de ambele parti, dar nici nu am convenit ca o sa o tinem la nesfarsit. In momentul in care progresele sunt atat de evidente si sunt subliniate - trei ani de zile la rand (2014-2016 - n.r.) aceste progrese sunt acceptate ca au fost facute, si cele din trecut, dar acum bilantul totusi vorbeste clar de aceste lucruri - ca sa tinem mecanismul in continuare nu se justifica. (...) Daca Romania va ramane in continuare sa procedeze dupa modelul brevetat - capul plecat, sabia nu il taie, o sa tina MCV 20 de ani de acum inainte. Daca nu o sa avem curajul sa adoptam o atitudine transanta, demna, ferma si sa nu lasam ca acest dispozitiv sa fie lasat la aprecierea unor functionari care nu au niciun fel de legitimitate in PE, asa o sa se intample si o sa ramanem in continuare cu mecanismul asta atarnat ca o piatra de moara".
     Tariceanu a adaugat ca s-a asteptat, dupa citirea concluziilor raportului MCV cu privire la Romania, ca sa se recomande ridicarea mecanismului, insa "este o poveste fara sfarsit":
     "Avem progrese ireversibile, dar mai trebuie ceva facut. Tot timpul se mai gaseste ceva de facut, trebuie sa imbunatatim un aspect sau sa modificam altul. Sunt aberatii. In raport m-am uitat la chestiunea care priveste Parlamentul si (...) se recomanda sa isi motiveze deciziile. Nu stiu cum sa facem sa il invit pe fiecare senator sa isi motiveze votul. (...) Nicaieri, in nicio tara, Parlamentul nu motiveaza deciziile. (...) Vreau sa va spun ca incep sa nu mai tin seama de toate aceste recomandari din MCV pentru ca este evident ca, in loc sa fie un mecanism de cooperare, a devenit un mecanism politic prin care Romania este tratata ca o tara de mana a doua".
     In privinta elaborarii unui Cod unic de integritate, Tariceanu considera ca "ar fi, probabil, utila concentrarea tuturor pieselor de legislatie intr-una singura, care sa fie mai clara si care sa evite interpretarile, pentru ca specialitatea procurorilor in ultima vreme si, din pacate, si a instantelor, este sa dea interpretari considerand ca legea nu este suficient de clara". "In privinta asta am toata disponibilitatea sa lucram impreuna cu MJ, cu CSM in asa fel incat aceste neclaritati sa fie rezolvate", a mai spus acesta.
     Presedintele Senatului a punctat si faptul ca "imunitatea in Romania nu este mai cuprinzatoare si nici mai putin cuprinzatoare decat este in alte parti", explicand ca acest instrument are ca scop "in primul rand sa apere deputatii Opozitiei de excesele pe care poate sa le faca majoritatea si, in al doilea rand, sa apere cetatenii de lipsa reprezentarii in Parlament atunci cand actiunea abuziva poate sa vina nu din partea majoritatii, ci poate sa vina din partea organelor de ancheta sau a altor institutii de forta". 

 link: "Nu stim cand va fi ridicat MCV, nu putem ghici viitorul"link:
Publicat de : ---
Data publicării: 26 Ian 2017 - 05:28
 

Link știre