Oricât de slabă ar fi Alianța, PSD nu-i poate racola pe nemulțumiți [1]

PSD nu poate puncta deocamdată pe greșelile adversarului. Indiferent cât de prost ar conduce Alianța D.A., în acest moment, imaginea PSD este mult prea neagră ca să-i atragă pe cei nemulțumiți de activitatea actualilor guvernanți.

„Nemulțumirea față de Guvern poate devia intenția de vot spre alte configurații politice, chiar conjuncturale”. Acesta este cel mai serios avertisment pe care un studiu Metro Media - comandat de PSD și prezentat săptămâna trecută de Vasile Dâncu în fața conducerii partidului - îl dă șefilor social-democrați.

Frustrarea pesediștilor că nu pot atrage nemulțumiții este mare, în condițiile în care studiul intern relevă faptul că vadul acestei categorii electorale este plin ochi: la doar o jumătate de an de guvernare D.A., se constată că peste jumătate din votanții Alianței sunt nemulțumiți de activitatea Guvernului, iar nivelul de satisfacție față de Executiv este sub 30%, la toate capitolele. De asemenea, în barometrul Metro Media, se arată că 65% dintre români cred că țara se îndreaptă într-o direcție greșită și 48% sunt nemulțumiți de modul lor de viață.
Doar 26% dintre români cred că vor trăi (mai) bine. Concluzia pesediștilor este că, la acest moment, Alianța „nu are decât un grup de talibani care simt nevoia să-și falsifice percepția în sprijinul propriei opțiuni”. Această observație vine în dezacord cu rezultatele sondajului de opinie atașat studiului, unde Alianța D.A. conduce, totuși, confortabil clasamentul intențiilor de vot pe formațiuni politice, cu 48%, urmată de PSD, care a primit un generos 36%.
PSD este partidul fruntaș la „notorietate spontană”: 80% dintre oamenii pe care îi pui să-ți spună ce partid le vine prima oară în minte răspund că PSD. Și aici se ascunde un pericol, avertizează strategii: „PSD este perceput ca cel mai puternic partid. Este un avantaj pentru ralierea de nehotărâți, dar și un handicap, atunci când este atacat ca partid-stat, nedemocratic sau neocomunist”.
Recomandarea raportului: „Nu este nevoie de o superprezență comunicațională”. Altfel spus, partidul lui Geoană și Năstase trebuie să se dea un pas în spate pentru ca electoratul să uite de baroni, corupți și aroganță.
Aliații pierd în Transilvania, pesediștii, în Moldova
Ca o tendință continuată după ultimele alegeri, barometrul intern al PSD constată câteva mutații interesante ale fiefurilor electorale tradiționale. Astfel, PSD pierde constant teren în bazinul său, pur și dur, de votanți din Moldova, în timp ce liberalii și democrații nu mai au aceeași susținere ridicată în Transilvania. Moldovenii sunt cei mai optimiști dintre români, 31% dintre aceștia declarând că țara se îndreaptă într-o direcție bună, față de bucureșteni (care cred acest lucru în proporție de 25%) și ardeleni (22%). Moldovenii sunt și cei mai mulțumiți de modul în care trăiesc (29%), față de munteni (21%). Una dintre cele mai interesante constatări ale studiului este percepția bucureștenilor față de forța partidelor. În centrul electoral care dă tonul în România, cu alegătorii care au acces la cele mai diverse surse de informații, situația se prezintă astfel: 32% spun că PSD este partidul cel mai puternic, 30% spun că PD și doar 3% indică PNL, partidul care a dat primul ministru!
Purtătorul de cuvânt al PSD, Cristian Diaconescu, a declarat, luni, că partidul pe care-l reprezintă nu trebuie să-și construiască mesajul politic pentru atragerea celor nemulțumiți de Alianța D.A., ci a celor nehotărâți. Deci PSD nu trebuie să alerge după „voturile negative”, ci după „voturile pozitive”, a subliniat Diaconescu. El a estimat că „există o basculare a afectivității publice” față de clasa politică, ceea ce face ca, în acest moment, mulți români fie să-și schimbe opțiunea electorală, fie să nu mai știe cu cine să voteze.
Publicat de : Florin Negruțiu
Data publicării: 03 Aug 2005 - 08:31
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=6379&titlu=Oricat_de_slaba_ar_fi_Alianta__PSD_nu_i_poate_racola_pe_nemultumiti