Expoziþia "2 în 1" - Graficã ºi Caricaturã de Octavian Andronic ºi Ana ªtefania Andronic
(5092 cuvinte în acest text)(18128 afiºãri)
Fundaþia AlegRO si Fundaþia Culturalã Artex organizeazã în perioada 15 - 31 martie 2011, la Cercul Militar Naþional, expoziþia de graficã digitalã, picturã ºi graficã satiricã "2 în 1" aparþinând artiºtilor Ana ªtefania Andronic (Buzu) ºi Octavian Andronic (ANDO).
"2 în 1" provoacã publicul sã descopere dialogul pertinent al celor doi artiºti, reliefând douã personalitãþi, douã generaþii ºi douã viziuni prin duetul "vizual" tatã-fiicã. Este prima ieºire în public, împreunã, a celor doi artiºti care, în ciuda genurilor diferite pe care le practicã , se regãsesc în perimetrul artei autentice ºi al originalitãþii stilurilor.
"Trebuie sã mãrturisesc cã mã încearcã o emoþie, probabil ceva mai mare decât cea a protagonistei acestui eveniment. Explicaþia este simplã: este fiica mea ºi, cu siguranþã, cel mai talentat membru al familiei! Genetic, o generaþie preia încãrcãtura emoþionalã a alteia pe principiul vaselor ( sanguine) comunicante." - (Octavian Andronic, la primul vernisaj al Anei ªtefania)
Periplul în universul artistic al celor doi artiºti se compune din aproximativ 70 de lucrãri de graficã satiricã, digitalã ºi picturã ºi va putea fi vizitat în fiecare zi intre orele 11.00 – 19.00.
Vernisajul expoziþiei va avea loc în data de 15 martie, la galeria Cercului Militar Naþional (Bulevardul Regina Elisabeta, nr. 24, Sectorul 5, Bucureºti), începând cu ora 18.00. ÃŽn cadrul evenimentului va avea loc ºi lansarea volumului de caricaturã "Andografia – 2010", semnat de ziaristul Octavian Andronic.
Fundaþia AlegRO este o organizaþie civicã, înfiinþatã în anul 1999, cu scopul de a contribui la consolidarea principiilor democratice, la creºterea încrederii ºi responsabilitãþii publicului faþã de procesul electoral, pentru educarea tinerei generaþii în spiritul valorilor europene într-o societate aflatã în tranziþie.
Fundaþia Culturala Artex crede într-o abordare originalã a dezvoltãrii culturale a oraºelor din România, prin proiecte inedite, creative ºi interdisciplinare. Fundaþia Culturalã Artex susþine ºi promoveazã exprimarea liberã a ideilor, încurajând creativitatea ºi expresivitatea individualã. Pentru mai multe detalii despre proiectele Fundaþiei Culturale Artex vã rugãm sã accesaþi site-ul: www.artexfoundation.org.
Marti, 15 Martie 2011, Galeria Artelor de la Cercul Militar
National (CCA) a fost gazda unui vernisaj original: expozitia de grafica,
pictura si caricatura a unei familii de artisti - Octavian Andronic(tata) si Ana
Stefania Andronic (fiica).
In fata unei asistente-record au rostit alocutiuni de prezentare si recomandare
a operei expozantilor criticul de arta Alin Galatescu si acad. Razvan
Theodorescu. Au vorbit, deasemenea, in calitatea lor de cunoscatori si iubitori
ai genului, domnii Adrian Nastase si Ion Iliescu.
Printre invitati s-au numarat un esalon consistent de jurnalisti (Cornel
Nistorescu, Octavian Stireanu, Carol Roman, Dan Medeanu, Aristotel Bunescu,
Stelian Turlea, Dora Muller, Carmen Movileanu, Ioan Tudor Vasilescu, Bogdan
Belciug, Corneliu Vlad, Val Voiculescu, Adriana Irimescu, Nely Lukian, Florentin
Scaletchi, Georgiana Capuerde, Gianina Corondan), oameni de afaceri (Anca Vlad,
Sorin George Nicolescu, Dan Dragoi, Dinu Rizescu, Ion Toanchina, Cristian
Tantareanu, Paul Andronic, Petru Apostol, George Padure, Octav Cobzareanu, Nela
Pavalache, George Bosman, Stefan Caldare, Radu Cutucache, Mirica Dimitrescu,
Stefan Dulu, Alexandru Feig, Victor Dragan, Liliana Dragan), artisti plastici
(Albert Poch, Nicolae Mirodoni, Gheorghe D.Constantinescu, Octavian Covaci),
oameni de cultura (actorul Mircea Albulescu, prof.univ. Stefan Cazimir),
reprezentanti ai unor institutii publice (Ioan Hidegcuti - FRG, Valer Dorneanu -
Avocatul Poporului, Corneliu Turianu - CNSAS), medici (prof.dr Mircea Beuran,
prof.dr.Dorin Sarafoleanu, dr.George Budileanu, dr.Liana Andronic), juristi (
Ion Ionescu, Doru Trifoi, Dan Popa, Gheorghe Dinu, Pastorel Zugravescu),
politicieni (Viorel Pana, Codrin Stefanescu, Victor Opaschi, Ristea Priboi),
militari ( gral.r. Bartolomeu Savoiu, cdor.r. Viorel Andronic), bancheri ( Ion
Nitu), cadre didactice universitare (Alex Enaceanu, Gabriel Garais),
reprezentanti ai corpului diplomatic (sotia ambasadorului Iordaniei la
Bucuresti), membri ai comunitatii internationale de afaceri ( Daniel Roberts,
patron Romanian International Bank, Gregor Aufhauser, manager general Grand
Hotel Marriott), reprezentanti ai galeriei-gazda ( Cercul Militar National),
rude si prieteni ai expozantilor.
La finalul ceremoniei de deschidere Octavian Andronic a multumit celor care au
contribuit la realizarea acestui act de cultura: organizatorilor - Fundatiile
AlegRo si ARTEX ( presedinte Catalin Visan) si sponsorilor: Companile FILDAS
(Anca Vlad), Graphis (Daliana Pacuraru), Romfracht (Vladimir Mitroi), URBB
(Octav Cobzareanu) si Right Gift (Ioana Udrea).
Expozitia va fi deschisa pana pe data de 31 Martie, si va putea fi vizitata
zilnic intre orele 11-19.
Stenograme:
Rãzvan Theodorescu: „Ce înseamnã Octavian Andronic o spune faptul cã la
aceastã expoziþei se aflã cel mai important ºef de stat din perioada
post-decembristã ºi cel mai important prim-ministru din perioada
post-decembristã. Asta spune tot (...)
ÃŽn Andografiile sale politica este numitorul comun al unui demers absolut
remarcabil, aºa cum trebuie sã fie orice caricaturist de talie, se împreuneazã
în opera celui care, dacã nu mã înºel, la 37 de minute dupã ce dictatorul s-a
urcat în elicopter, acum 21 de ani, a întemeiat un ziar. Aºa este domnule
Andronic?
Om al cetãþii de la bun început, om al cetãþii în timpul campaniei electorale,
om al cetãþii când a fondat ziarul “Libertatea”, om al cetãþii tot timpul, cu
activitatea freneticã a celui care este ziaristul ºi caricaturistul pe care l-am
iubit. Alãturi de Ando, o avem pe Buzu. Aceastã întâlnire de doi uluitori,
admirabili mânuitori ai penelului.
Am descoperit acest gust cu totul special al Anei pentru ironie ºi acest dar,
neobiºnuit pentru graficieni - gustul pentru culoare.
Un bun cunosctãtor al artei, care se numeºte Adrian Nãstase, a spus despre
pictura Anei Andronic un lucru pe care îl gãsesc remarcabil. Artã adolescentinã.
Când spun asta, înþeleg o vibraþie specialã, cultivatã, ironicã, absolut
remarcabilã.
Pentru Ando, e cronica vieþii noastre în ultimii 20 de ani ai unei naþiuni
exuberante, care, ca într-un desen al sãu, nu-ºi gãseºte drumul. Nu este
momentul sã politizãm, deºi Ando face în opera sa politicã, pentru cã noi
românii suntem politicã, tot timpul. Dar Ando mai este ceva: este caricaturistul
care merge spre un public cultivat, spre dumneavostrã. Fiindcã cine face ce face
el este de admirat. Cine face ceea ce face el nu se adreseazã nici Tanþei, nici
lui Costel. Se adreseazã unui public românesc cultivat. Pentru aceastã
îngemãnare, sã le mulþumim celor doi Andronic. “
Octavian Andronic: “De domnul Adrian Nãstase mã leagã nu numai tinereþea
militarã – am “luptat” amândoi în aceeaºi unitate de infanterie, este un episod
pe care l-am invocat amândoi în repetate rânduri – dar ºi faptul cã a avut
bunãvoinþa ºi delicateþea ca la prima expoziþie a Anei, acum un an, sã facã
oficiul de prezentare a acesteia. Îi sunt îndatorat ºi recunoscãtor pentru acest
gest ºi îl rog sã spunã ºi de data asta câteva cuvinte. “
Adrian Nãstase: “Domnul academician Theodorescu a remarcat, ca ºi mine, o
operã de artã importantã.
Cu Octavian Andronic am fost complici multã vreme – folosesc acest termen pentru
cã în ultima vreme am experienþe interesante în domeniul procedurilor speciale -
dar am fost complici în redactarea unei reviste – “Pui de lei” - care ne-a
salvat de foarte multe lucruri dificile – mãrºãluirea pe terenul de instrucþie
pe vremea când eram în armatã. Vreau sã remarc deosebirea dar ºi continuitatea
fireascã de generaþii din aceste douã încãperi.
Avem de-o parte zona mai exuberantã, zona mai de culoare, mai plinã de forþã, o
zonã care înseamnã ºi o combinaþie între munca de benzi desenate ºi zona a ceea
ce înseamnã vis, probabil trãire mult mai intensã ºi în partea cealaltã Octavian
Andronic, care este de fapt în alb ºi negru, încearcã sã prezinte lucrurile
într-o exprimare sinteticã. Este probabil zona în care unii fac scandal pentru
cã nu sunt obiºnuiþi cu critica durã la adresa puterii, dar în mãsura în care
vom încerca sã gãsim o continuitate între generaþii, vom descoperi cã este
firesc sã avem aceste lucruri într-un fel normale, între generaþiile celor care
încearcã sã gãseascã un drum valabil.
Desnele lui Ando sunt desene care sintetizeazã de la fraze ºi propoziþii pânã la
linia care încearcã sã arate esenþa. Fiecare dintre aceste imagini înseamnã de
fapt o radiografie a unei realitãþi, a unei zile de tensiune ºi a unei situaþii
complicate.
M-a întrebat cineva care este diferenþa dintre teorie ºi practicã. Teorie este
atunci când ºtii totul, dar nimic nu funcþioneazã. Practica este atunci când
totul funcþioneazã, dar nimeni nu ºtie de ce. Aici, în societatea în care trãim
azi, am reuºit sã reunim teoria cu practica. Nimic nu funcþioneazã ºi nimeni nu
ºtie de ce. Probabil cã aceste desene ne pun niºte întrebãri la care fiecare
dintre noi se simte tentat sã rãspundã. ªi, de aceea, dincolo de bucuria culorii
din aceastã salã, felicitãri Anei pentru toatã aceastã evoluþie pe care ºi eu am
putut s-o remarc, pornind de la panourile acelea extraordinare ºi atât de
reuºite, de la expoziþia anterioarã, la aceste desene „decodate”, cum spunea
foarte bine academicianul Theodorescu. Îi felicit pe cei doi ºi cred într-adevãr
cã arta este, mai ales acum, ºi trebuie sã fie politicã.”
Octavian Andronic: „ÃŽn urmã cu zece ani, când am vernisat ultima mea
expoziþie – pânã la aceasta – la Galeria Bancorex, ultima expoziþie care s-a
þinut sub egida Bancorex, dupã aceea instituþia ca atare a dispãrut în neant.
Domnul Preºedinte Iliescu mi-a fãcut atunci onoarea de a participa la vernisaj,
în calitatea pe care o avea de ºef al Opoziþiei. A participat la vernisaj
alãturi de reprezentantul Puterii la acea vreme, premierul Radu Vasile, ºi nu
pot sã nu-mi reamintesc cu plãcere acel moment în care puterea ºi opoziþia se
aflau împreunã, într-o salã, amuzându-se de aceleaºi realitãþi. Îi mulþumesc
domnului preºedinte cã m-a onorat din nou cu prezenþa domniei sale în aceastã
searã. O sã-l rog sã vã adreseze câteva cuvinte.”
Ion Iliescu: „Octavian Andronic ne-a obiºnuit cu apariþiile sale, ca
grafician ºi ca ziarist. ªi eu am remarcat momentul respectiv, când ºi-a asumat
apariþia primului ziar, la Revoluþie. Atât în ceea ce scrie cât ºi în grafica
sa, are o putere de sintezã extraordinarã. Printr-o caricaturã surprinde
elemente esenþiale ale vieþii politice. Este un fel de cronicã ºi expoziþia sa
ºi cartea pe care a scos-o acum ºi alte cãrþi pe care le-a scos înainte,
inclusiv culegerile „Punctul pe Y”, exprimã sinteze foarte pertinente ºi la
obiect, foarte bine concentrate ale fenomenului care s-a produs. De aceea orice
apariþie a sa este un eveniment nu doar artistic, dar ºi un eveniment în viaþa
noastrã.
Este o întâmplare fericitã, tatã ºi fiicã sã se reuneascã în aceeaºi expoziþie
ºi, într-adevãr, prezenþa fiicei dã aceastã notã de prospeþime, care reuºeºte sã
se prezinte cu atâta forþã, cu acurateþea observaþiei ºi cu moºtenirea de la
tatã, spiritul ironic foarte tipic, care sintetizeazã cu umor tot ceea ce
transfigureazã. Este o desfãtare, o încântare sã le admiri lucrãrile ºi vreau sã
le mulþumesc pentru acest moment din viaþa noastrã.”
Alexandru Ruºi: „Cu umilinþã îmi cer iertare cã am îndrãznit a cuvânta
dupã domniile voastre. Dar existã o explicaþie: mai bine de 40 de ani de
amiciþie, de înþelegere, de certuri urmate de împãcare cu cel care tatã fiind,
astãzi expune din nou ºi la aºa tatã, aºa fatã, ia ton ºi ea, alãturi de el. E
greu sã defineºti frumuseþea, se spune însã cã nu-i furmos ce-þi place þie, e
frumos ce-mi place mie. Este foarte dificil sã spui de ce tabloul de acolo este
mai frumos decât cel de dincolo, de ce caricatura nr. 1 are ceva în plus faþã de
caricatura nr.10 º.a.m.d. Fiecare are un mesaj încriptat, pe care îl descoperi
fãcând paºi mãrunþi, observându-l ºi analizându-l. Aº vrea, în acest moment, sã
ofer un buchet de flori Anuþei ºi un buchet de flori celei care de de douã ori
365 de zile a luptat, s-a strãduit, a ieºit pe uºã ca sã intre pe geam, pentru
ca în cele din urmã sã reuºeascã sã adune forþele celor doi ºi sã ne ofere
astãzi acest moment de încântare. Este mama Anei, care meritã toate aprecierile
pentru lupta ei.”
EVENIMENTUL REFLECTAT ÎN PRESÃ
Ando ºi Buzu, expoziþie „2 în1” (Jurnalul Naþional - 17
Martie 2011)
Octavian Andronic ºi Ana ªtefania Andronic – duet vizual artistic, în
premierã
De la metafore grafice ancorate în realitatea momentului, pline de hazul unei
societãþi perturbate la perÂfecÂþiuÂnea liniilor de contur ºi efervescenþa
coloristicã a unei percepþii „adolescentine”, expoziþia „2 in 1” semnatã de
cunoscutul publicist ºi caricaturist Octavian Andronic (Ando) împreunã cu fiica
sa, Ana ªtefania Andronic (Buzu), reuneºte un duet „vizual” al cãrui punct
coÂmun se regãseºte în perimetrul artei autentice. Expoziþia a fost vernisatã
recent la Cercul Militar Naþional, în prezenþa unui public numeros. Cei doi
artiºti ºi-au unit astfel creativitatea ºi au pus la cale, în premierã, un
periplu artistic de graÂficã digitalã, picturã ºi graficã satiricã, care adunã
peste 70 de lucrãri.
„Ideea unei expoziþii în familie a fost a Anei, care a dorit sã fim împreunã,
chiar dacã ar putea pãrea cã genurile noastre nu sunt prea apropiate. Trebuie sã
mãrturisesc cã mã încearcã o emoþie, probabil ceva mai mare decât cea a
protagonistei acestui eveniment. Explicaþia este simplã: este fiica mea ºi, cu
siguranþã, cel mai talentat membru al familiei”, a spus ziaristul. Dacã la Ando
conturul se subjugã mesajului, la Buzu el subliniazã esteticul: „Consider cã am
dobândit un stil propriu, aparte, care se identificã prin expresie, de aceea mã
concentrez mai mult pe portetristicã, deoarece pe lângã desenul fizic/figurativ,
existã ºi interpretãri psihologice tipice caracterului uman. Este motivul pentru
care am ales omul ca subiect principal în lucrãrile personale – astfel orice
privitor se poate regãsi în înfãþiºarea ºi starea personajelor mele”, a declarat
Ana ªtefania Andronic.
Prezent la lansare, fostul preºeÂdinte Ion Iliescu a descris expoziþia ca fiind
o îngemãnare fericitã tatã – fiicã: „Aceastã notã de prospeþime a tinereþii, a
adolescenþei care reuºeºte sã se prezinte cu atâta forþã, cu o forþã a creaþiei
ºi o forþã a observaþiei ºi cu moºtenirea de la tatã – spiritul iroÂnic foarte
fin cu care înfãþiºeazã tot ceea ce ne prezintã. Este o desfãtare, o încântare
ºi vreau sã le mulþumesc ºi sã-i felicit pe amândoi pentru acest moment din
viaþa noastrã”, a afirmat Ion Iliescu. La vernisaj au mai fost prezenþi
academicianul Rãzvan TheoÂdorescu, Adrian Nãstase, acÂtoÂrul Mircea Albulescu,
Gianina CoronÂdan º.a.
Expoziþia va putea fi vizitatã în fiecare zi, pânã la 31 martie, între orele
11:00 ºi 19:00, la Cercul Militar Naþional.
Omul zilei: Octavian Andronic (Jurnalul Naþional - 16 Martie
2011)
Octavian Andronic (Ando) împreunã cu fiica sa, Ana ªtefania (Buzu), ºi-au unit
forþele creatoare ºi au pus la cale, în premierã, o expoziþie de graficã
digitalã, picturã ºi graficã satiricã intitulatã „2 în 1”, care reuneºte
aproÂximativ 70 de lucrãri. Duetul vizual tatã-fiicã poate fi viÂzitat pânã la
31 martie, între orele 11:00-19:00, la Cercul Militar Naþional, o provocare
lansatã publicului curios sã descopere „dialogul” artiºtilor. Cu ocazia
vernisajului, Octavian Andronic a lansat ºi volumul de caricaturã „Andografia –
2010”. ªefania Andronic a absolvit Facultatea de Arte Plastice din cadrul
Universitãþii Naþionale de Artã, secþia graficã ºi este doctorand în arte
vizuale. A expus în cadrul mai multor expoziþii colective ºi a unor expoziþii
personale de artã digitalã. Octavian Andronic are la activ un numãr impresionant
de expoziþii persoÂnale ºi participãri la expoziþii colective, în þarã ºi peste
hotare. A obþinut premii importante la Saloanele naþionale de Umor ºi la
expoziþii internaþionale, fiind iniþiatorul geÂnului „Videocartoon” (caricaturii
animate pentru televiziune), reprezentativã fiind rubrica tv „Andografia Zilei”.
Cu ocazia acestei colaborãri artistice, Jurnalul Naþional îl declarã pe Octavian
Andronic „Omul zilei”.
Expo marca Andronic (Jurnalul Naþional - 15 Martie 2011)
„2 în 1”, o ineditã expoziþie de graÂficã digitalã, picturã ºi graficã satiÂricã
aparþinând artiºtilor Ana ªtefania Andronic (Buzu) ºi Octavian Andronic (Ando)
va fi vernisatã astãzi, ora 18:00, la galeria Cercului Militar Naþional.
Lucrãrile exÂpuÂse vor provoca publicul sã desÂcoÂpeÂre dialogul pertinent al
celor doi artiºti, reliefând douã personalitãþi, douã generaþii ºi douã viziuni
prin duetul „vizual” tatã-fiicã. Expoziþia ce marcheazã prima ieºire împreunã a
celor doi va fi deschisã pânã la 31 martie. În cadrul evenimentului, ziaristul
Octavian Andronic îºi va lansa volumul de caricaturã „Andografia – 2010”.
Arta "2 in 1" - de Georgiana Capuerde
Fiica si tata - amandoi talentati foc. Doua genuri diferite care surprind cu
originalitate si umor lumea asa cum e.
Ana Andronic si Octavian Andronic si-au lansat in aceasta seara expoziþia de
graficã digitalã, picturã ºi graficã satiricã “2 în 1″, la Cercul Militar
Naþional, in prezenta a zeci de invitati (Ion Iliescu, Adrian Nastase, Razvan
Theodorescu, Alin Galatescu, Octavian Stireanu, Cornel Nistorescu etc.). Daca
aveti drum prin centru, nu ratati!
Expozitia este deschisa pana la 31 martie, intre orele 11.00 – 19.00.
Ando și Buzu: Ironie inteligentã și mãiestrie graficã (Timpul
- 23 Martie 2011)
Octavian Andronic (Ando) și fiica sa, Ana Ștefania (Buzu), expun pentru prima
datã împreunã, reunindu-și lucrãrile de graficã digitalã, picturã și graficã
satiricã sub titlul „2 în 1”, la Galeria Artelor de la Cercul Militar Național
din București.
Cu aceastã ocazie, Octavian Andronic a lansat și volumul de caricaturã
„Andografia – 2010”.
Octavian Andronic este publicist și caricaturist cu un palmares impresionant,
deținând numeroase premii naționale și internaționale.
Genul „Videocartoon” (caricatura animatã pentru televiziune) pe care l-a inițiat
este cunoscut publicului larg prin rubrica de televiziune „Andografia zilei”.
Ana Ștefania Andronic a absolvit Liceul de Artã „Nicolae Tonitza” din București
și Facultatea de Arte Plastice, Secția Graficã, a Universitatãții Naționale de
Artã. A ilustrat reviste și a participat la mai multe expoziții de grup și
personale. Este doctorand în arte vizuale.
La vernisajul din 15 martie au luat cuvântul criticul de artã Alin Gãlãțescu,
academicianul Rãzvan Theodorescu, precum și politicienii Adrian Nãstase și Ion
Iliescu.
„Ana Andronic a fost o bucurie pentru mine și o revelație în același timp. Este
un prototip al noii generații de artiști plastici. (…) Am remarcat aici forța
creativã, personajele și faptul cã a reușit sã-și menținã paleta cromaticã și
expresivitatea în zona neorealismului fantastic.” (Alin Gãlãțescu)
„ÃŽn teoria comunicãrii se spune cã Orientul este atașat imaginii și Occidentul
verbului. Ei bine, mânuitorul verbului șfichiuitor și mânuitorul unui desen
absolut remarcabil, așa cum trebuie sã fie orice caricaturist de talie, se
îngemãneazã în opera celui care a întemeiat un ziar: Libertatea. Deci om al
cetãții de la bun început (…), cu o acuitate care este acuitatea
caricaturistului și cu șfichiul pe care l-am iubit întotdeauna la Ando. (…) La
Ana am descoperit acum acest gust cu totul special pentru ironie, acest duct al
liniei perfect și, neobișnuit pentru graficieni, gustul pentru culoare.” (Rãzvan
Theodorescu)
„Probabil cã aceste desene ne pun niște întrebãri la care fiecare dintre noi se
simte tentat sã rãspundã. (…) Felicitãri Anei pentru toatã aceastã evoluție pe
care și eu am putut sã o remarc pornind de la tablourile acelea extraordinare și
atât de reușite de la expoziția anterioarã la aceste desene de cetate, cum
spunea atât de bine academicianul Teodorescu.” (Adrian Nãstase)
„Atât în ce scrie, cât și în grafica sa are o putere de sintezã extraordinarã.
Printr-o caricaturã surprinde elemente esențiale ale vieții politice. Este, de
aceea, un veritabil cronicar. (…) Exprimã sinteze și analize foarte pertinente
și foarte la obiect. (…) Surpriza pentru mine este o îngemãnare fericitã tatã și
fiicã în aceastã expoziție și aceastã notã de prospețime a tinereții și a
adolescenței care reușește sã se prezinte cu o forțã a creației, cu o forțã a
observației și cu moștenirea de la tatã: spiritul ironic. (…) Este o desfãtare,
o încântare.” (Ion Iliescu)
Cele aproape 70 de lucrãri din expoziția „2 în 1” semnate de Ando și Buzu pot fi
admirate pânã pe 31 martie, între orele 11.00 ºi 19.00.
Anca ALBU
Andromahia* – de Daniel Nicolescu (Ziarul Financiar - 21
Martie 2011)
"Ziarul Financiar" a consemnat, în suplimentul sãu, "Ziarul de Duminicã", unul
dintre evenimentele culturale autentice ale ultimelor zile: vernisajul
expoziþiei de graficã, picturã ºi caricaturã "2 în 1", a plasticienilor Octavian
Andronic (ANDO) ºi Ana ªtefania Andronic (BUZU).
Vã prezentãm cronica semnatã de Daniel Nicolescu.
Doi sâni ca douã dealuri (sau invers) printre care trece o cãrare. Titlul:
"Silicon Valley".
Trei secvenþe grafice suprapuse. În fiecare câte un televizor, care surprinde:
1. capul unei crainice; 2. bustul ei ºi 3. picioarele dezgolite ale aceleiaºi
doamne/domniºoare.
Pe fiecare dintre cele trei ecrane stã scris, în ordine: "Vizionare plãcutã";
"Numai cu acordul pãrinþilor" ºi, respectiv, "Interzis minorilor".
Un motan ("tehno...cat") care tocmai înghite un mouse de calculator.
Pe o foaie format A3, se înghesuie opresant dinspre exterior spre centru o
armatã de litere; în mijloc, scriitorul care, în curând, nu va mai avea spaþiu
vital ºi aer, din pricina propriei literaturi invazive.
Îmi dau seama cã o astfel de prezentare a unor caricaturi riscã, într-un fel, sã
semene cu încercarea de explicare a unor bancuri. Sau cu o derizorie
hermeneuticã a anecdotei. Ando (Octavian Andronic), un personaj arhicunoscut
publicului nostru, desenator de talent, cu linie epuratã ºi dinamicã, graficând
moravuri politice actuale sau tare umane eterne la mai multe televiziuni ºi
jurnale scrise, este, de multã vreme, surprinzãtor mai ales prin poantele sale,
prin raþia de umor, de cele mai multe ori inspirat, pe care ne-o oferã (era o
vreme când o fãcea cotidian, în Andografia zilei). La nivel stilistic (cu
excepþia unor mici exerciþii de îndemânare, vezi "Escheromania", foto 4) nu
cautã sã inoveze, ci sã vâre, în aceeaºi matrice graficã, imagini ale unei
actualitãþi acute, ºi sã ne stârneascã zâmbete (triste, apãsate, îngândurate,
dupã caz) sau, pur ºi simplu, râsul franc. Asta când nu ne oferã niºte utile (ºi
deloc sforãitoare), mici lecþii de moralã. Andofabulele sale trebuiesc, pentru a
fi preþuite cum se cuvine, vãzute. Povestirea lor (aºa cum am încercat în
rândurile liminare ale acestui articol) nu poate decât sã le înãbuºe ºarmul, aºa
cum literele ameninþã sã-l sufoce pe scriitorul incontinent din caricatura pe
care tocmai am descris-o.
Dacã despre Octavian Andronic se ºtie tot, în ordine biograficã ºi artisticã,
despre "Buzu" (vezi site-ul sãu personal www.buzu.ro), adicã Ana ªtefania
Andronic, se cuvine sã aducem niºte lãmuriri. S-a nãscut în 1981, a absolvit
Liceul de Artã "Nicolae Tonitza" ºi Universitatea Naþionalã de Arte, secþia
Graficã, în 2004. Douã personale, în 2008 ºi 2009. Specializare postuniversitarã
în artã digitalã ºi tehnici computerizate, prin stagii efectuate la companii
internaþionale precum UBISOFT; GAMELOFT; VIVENDI; NAMCO. Este doctorand în Arte
Vizuale, cu tema "Istoricul benzilor desenate" (prof. Zamfir Dumitrescu).
Ana ªtefania este o aºchie care a sãrit departe de trunchi. Se joacã cu
stilurile grafice (foto5-8) cu o dezinvolturã rarã, este vivace, modernã ºi
proteicã. Liniile sale nu sunt vehiculul vreunui mesaj, ci o expresie a
libertãþii interioare, un imn ironic-tandru adus vizualului fãrã frontiere.
Din purã întâmplare, cu doar câteva zile înainte sã-i vãd expoziþia, rãsfoiam
online paginile unui site seducãtor, www.artludik.com, produsul de web al
Galeriei Artludik, cu sediul pe insula Saint Louis din Paris. Creatã de
Jean-Jacques ºi Diane Launier, aceasta este cea dintâi galerie, la nivel
mondial, consacratã "artiºtilor care se ascund îndãrãtul capodoperelor
cinematografului, benzii desenate ºi jocurilor video... ºi care creeazã de
dragul divertismentului".
Ludicii de ei îi expun pe Moebius, pe John Howe, pe Giger ºi pe Genndy
Tartakovsky, pe Marjane Satrapi, pe incredibilul mangaka, dl. Taniguchi, dar ºi
tineri din noul val de plasticieni, pe nedrept strânºi sub deviza îngustã de
producãtori de entertainment. E un spaþiu exploziv, inovator tehnic, nebun de
ludic ºi de serios în acelaºi timp, care atrage din ce în ce mai mulþi amatori
de experienþe vizuale inovatoare, dar ºi din ce în ce mai mulþi colecþionari
autentici. Planºe printate (într-un singur exemplar, cu semnãtura de garanþie a
patronului galeriei) pornesc de la 2.000 de euro...
Nu am fãcut aceastã divagaþie de amorul artei (deºi poate cã tocmai asta am
fãcut), ci doar ca sã evoc sentimentul de invidie cordialã pe care un asemenea
spaþiu expoziþional mi l-a trezit. Odatã cu acela de tristeþe cã, la noi,
artiºtii de factura celor din scuderia Artludik încã ezitã sã aparã. Iatã cã
m-am înºelat. Ana ªtefania Andronic ar putea oricând, prin oricare dintre
picturile sau desenele sale, sã stea pe simezele galeriei amintite. Are o forþã
graficã uluitoare, ia în cãtare fizionomii rebele ºi le face sã freamãte de
viaþã, combinã culorile în armonii sau disonanþe surprinzãtoare. Cu un ton
decis, viril aproape (de aici ºi andro... mahia), în profund constrast cu
suavitatea chipului autoarei.
*) Octavian Andronic, Ana ªtefania Andronic, Expo 2 în 1, 15-31 martie, Cercul
Militar Naþional
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al Universitãþii Bucureºti, Facultatea de
filologie, secþia românã-portughezã. Redactor principal (ºi, începând cu 1991,
grafician copertator) la Editura Eminescu, între 1985-2003. Colaborãri (cronicã
literarã, cronicã plasticã, traduceri) la numeroase reviste culturale, începând
cu 1974. Redactor ºi art-director la diverse publicaþii din þarã. A semnat mai
multe volume de traduceri ºi un volum de interviuri. Din anul 2000 pânã în 2009
- editor executiv la Ziarul de Duminicã.
Cronica unei cãrþi nelansate: ANDOgrafia 2010 (Ziarul
Financiar - 21 Martie 2011)
Gazetarul ºi scriitorul Stelian Turlea s-a dovedit a fi mai dinamic chiar decât
autorul. "Ziarul Financiar" din aceastã sãptãmânã a publicat o inspiratã ºi
sugestivã cronicã a volumului de caricaturã ºi foiletoane satirice "Andografia
2010", a ziaristului ºi caricaturistului Octavian Andronic. Lansarea volumului
ar fi trebuit sã aibe loc odatã cu vernisajul expoziþiei "2 în 1" din 15 Martie,
însã din motive...obiective acest lucru nu s-a mai întâmplat. Prilej pentru ca
Stelian Turlea sã prefaþeze în mod inedit nu doar cartea, ci ºi evenimentul
propriu-zis.
Dupã volumul în care a reunit o parte dintre desenele expoziþiei din
septembrie 1999, acesta este primul "exerciþiu bibliografic de caricturã" pe
care Octavian Andronic îl face, dupã cum însuºi mãrturiseºte într-un
cuvânt-înainte.
Se întâmplã în al 13-lea an de existenþã a videocaricaturii, varianta animatã
printr-un procedeu computerizat, care face din ea un mic show de televiziune.
"Andografia" a început la ProTV, în 1998, ºi a trecut mai apoi prim mai multe
televiziuni.
În 13 ani, Andronic a realizat ºi difuzat aproape 4.000 de desene "animate". O
parte, aproximativ 300, se regãsesc în volumul de faþã - cele din anul 2010.
Sunt însoþite de douã feluri de texte - "Foileton 2010", scrieri rareori mai
mari de o filã, pe o temã a zilei, ºi "Gura lumii", ziceri culese din spusele
zilelor anului.
Atât în desenele animate, cât ºi în textele însoþitoare, Ando se aratã exact cum
îl ºtim - satiric fãrã a distruge, glumeþ dar cu tâlc, reuºind sã punã, cum tot
el a insistat, "punctul pe Y", adicã, în cele de in urmã, sã fie un moralist
foarte interesat de viaþa cetãþii.
ANDO (de Neagu UDROIU)
De-ar fi sã îi cãutãm împreunã o siglã ,opþiunea mea se
cunoaºte: creionul. L-am intuit din capul locului pe Ando - un voievod în
principatul creioanelor prin care un tânãr caligraf periscopa realitatea,
dându-i forme de trãire încãrcate de metafore. Nu-l ºtiam ca înfãþiºare, ca
altfel m-aº fi mirat cum poate stânca sã solfegieze din frunzã?
Acum, cã îl ºtiu, ºi nu de azi de ieri, mã mirã altele care îl privesc. Au ºi
trecut peste noi ploi musonice înzestrate cu mugete ºi descãrcãri electrice de
gabarit. Pe unii dintre noi ne-au speriat. Pe alþii , nu. Ando a rãmas între cei
din urmã, nepãsãtor ºi rece precum platanul din Ciºmigiu din apropierea
Monumentului Ostaºului Francez (modelat de Ion Jalea cu gândul la eroismul
francezilor în transeele rãzboiului ce i-a smuls un braþ). ªi-a vãzut de treabã
acolo unde s-a întâmplat sã i se considere utilã prezenþa ºi isteþimea, a
robotit cât e ziua de mare cu încrederea cã este de fãcut ce ºtie el a face, a
investit încredere în cei ce pãreau a gândi limpede ºi corect.
La ora de faþã, Ando se cuvine sã fie privit drept ceea ce este: o pagina
luminoasã a istoriei presei din pricipatele danubiene, un capitol distinct al
civilizaþiei prin scris ºi caligrafiat. Existenþa lui la pupitrul celui dintâi
cotidian al României de dupã Revoluþie a reprezentat o ºansã a generaþiei sale
de a se situa ºi exprima de partea crezurilor anotimpului abia început. Eram
într-un sezon în care verticalitatea ºi buna credinþã aveau trecere la bursa
zilei, consideraþi pioni ai mersului înainte cãlãuziþi de nevoia de democraþie
la care sã cotizeze oricine se crede în stare. Cereþi "Libertatea" acelor zile
pe la biblioteca de cartier ºi veþi avea în simþuri chinurile plumbului pus sã
alerge sub însemnele noutãþii, solidaritãþii ºi respectului de sine (pot zice cã
i-a lipsit inspiraþia în clipa ratãrii unui brand de mare succes: a uitat sã
inventeze pagina 5; i-au luat-o alþii înainte ºi tot aºa o þin). Veþi descoperi
un mod de a face presã într-un climat de confidenþã deplina intre coechipieri,
asezarea în straie potrivite, inspirate dar ferite de accente þipãtoare,
predilecþia pentru argumentaþia la vedere, relaþie de necesarã comunicare cu
societatea. Cãrþile scrise de el conving cu supra masurã.
Importantul condeier ºi manager de presã al acestor ani, incontestabil ºi
inseparabil soldat în transeele presei "de dupã", Ando rãmâne ceea ce a fost ºi
înainte, este ºi azi, va fi ºi dupã": un caligraf. Precum miniaturiºtii unor
vârste îndepãrtate ale scriiturii, unde semnul grafic era convocat sã
însoþeascã, sã parfumeze ºi sã fixeze prin accent tremurul literei, graficianul
cu acelaºi nume trudeºte conºtiincios întru consolidarea literei prin alfabetul
propriu ºi prin dicþionarul de semne specific. Îl urmãrim prin gazete, putem
sã-i simþim respiraþia la televizor. Când ºi când, cu o sesizabilã ºi
apreciabilã constanþã, iese la întâlnirea directã cu publicul. Expoziþia este
pronaosul în care se sãvârºeºte slujba expunerii spre libera privire în
fereastra deschisã cãtre privitorul avizat ºi devotat. Expoziþiile unde expune
Ando sunt vitralii filigranate, amprentate de inspiraþie, talent, originalitate
ºi personalitate.
La fel a fost ºi de curând, la Cercul Militar Naþional, unde Ando ºi-a convocat
aproape cunoscuþi, simpatizanþi, cunoscãtori. Într-o defilare panotatã cu
dexteritate ºi ºtiinþa persuasiunii, panouri cu respirãri asociate trãirii
cotidiene. Expunerile sale nu aºteaptã echipe de zgomote, comportamente de
peluzã la derbiuri de cartier. Cei care se pricep a gusta hazul ca mod de a uita
de necaz îºi potolesc greu puseuri de râs. Preferã zâmbetul, acceptat ºi adoptat
drept mijloc ºi instrument curativ. Profilaxia prin râs este un apanaj al celor
înzestraþi cu humor.
Surprizã la Cercul Militar National! Avem de-aface nu cu un Ando ci cu doi. Aºa
se ºi numeºte întâmplarea: "Expo (e drept, cam criptografic): 2 în1". Asta
pentru cã în încãperea urmãtoare se rãsfaþã lucrãrile semnate de Buzu.
Adolescenþi, adolescente, nuduri (în sugestie), visãtoare drumul lung al
îngheþatei cãtre buze, braþe de Afrodita, coafuri atinse de eleganþã, umeri
graseiaþi, sâni rotunjori, chipuri în aºteptarea decriptãrii, Marian, Mariuca,
bãrbaþi femei, arbore trimiþând cãtre Ieseu. ªi, mai ales, ºtiinþa reprezentãrii
obrajilor, a frezei ºi coafurii, frunþii. A ochilor halucinant de stãruitori în
a-i þine minte.
Este locul în care convingerea mea a devenit implacabilã: artistul prezent în
expoziþie nu poate fi decât o tânãrã Domniþã, mândrã ºi suavã ca o garofiþã. Am
fost confirmat de documente. Îi ºtiu ºi numele: Ana ªtefania Andronic. Buzu a
luat de la tatãl furat de somn instrumentarul trebuincios ºi a cerut drept de
cetate ºi certificat de suveranitate. A reuºit.