Principalul mesaj al strategiei de securitate a lui Basescu: Taricene, pazeste-ti pielea! [1]

"In contextul acestei analize, riscurile si amenintarile la adresa securitatii nationale a Romaniei sunt percepute, in principal, din perspectiva posturii de tara membra a Aliantei Nord-Atlantice si a Uniunii Europene

. In aceste conditii, desi pericolul unui razboi clasic, al unor agresiuni militare conventionale este foarte putin probabil, neglijarea unor astfel de riscuri ar putea genera vulnerabilitati majore din perspectiva securitatii proprii si a capacitatii de actiune pentru indeplinirea obligatiilor asumate la intrarea in NATO si in Uniunea Europeana. Se inscriu in aceasta categorie si riscurile ce privesc securitatea si apararea frontierelor, in conditiile in care segmente importante ale granitelor Romaniei reprezinta si frontiera estica a celor doua organizatii. In acelasi timp insa, o serie de amenintari noi, asimetrice, de natura militara sau non-militara, inclusiv cele ce se manifesta sub forma agresiunilor informatice sau informationale, generate preponderent din mediul international, dar si - intr-o anumita masura - de cel intern, tind sa creasca sub raportul gradului de pericol si al probabilitatii de producere, si pot afecta grav starea de securitate a cetatenilor romani, a statului roman sau a institutiilor de securitate din care Romania face parte. Principalele riscuri si amenintari care pot pune in pericol securitatea nationala a Romaniei, valorile si interesele sale ca stat membru al comunitatii europene si euro-atlantice sunt urmatoarele: Terorismul international: Atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, asupra unor obiective-simbol ale civilizatiei si puterii americane, actiunile de aceeasi natura executate la Madrid, Londra, Moscova sau Istanbul, precum si cele care au avut loc in Orientul Apropiat, Caucaz, Africa, Asia Centrala, de Sud si Sud-Est, dovedesc faptul ca terorismul international de sorginte extremist-religioasa, structurat in retele transfrontaliere, reprezinta cea mai grava amenintare la adresa vietii si libertatii oamenilor, a democratiei si celorlalte valori fundamentale pe care se intemeiaza comunitatea euro-atlantica. (...) Proliferarea armelor de distrugere in masa: Armele nucleare, chimice, biologice si radiologice constituie o alta amenintare deosebit de grava din punctul de vedere al potentialului de distrugere. Accesul la astfel de mijloace devine tot mai usor din punct de vedere tehnologic, iar tentatia dobandirii lor sporeste amenintator, concomitent cu reducerea garantiilor de comportament responsabil al autoritatilor ce intra in posesia lor, indeosebi in cazul regimurilor animate de ideologii politice sau religioase extremiste. Se amplifica, de asemenea, preocuparile pentru dezvoltarea mijloacelor de transport la tinta a unor astfel de arme si pentru realizarea si stocarea produselor cu dublautilizare. (...) Conflictele regionale: In pofida evolutiilor pozitive din ultimul deceniu si jumatate, care au facut din Europa un loc mai sigur si mai prosper, arealul strategic in care este situata Romania este inca bogat in conflicte locale, inter - si intra-statale, cu puternice implicatii pentru pacea si securitatea regionala si europeana. (...) Criminalitatea transnationala organizata: Reprezinta atat o expresie a proliferarii unor fenomene negative care se amplifica in conditiile globalizarii, cat si o consecinta directa a gestionarii ineficiente a schimbarilor politice, economice si sociale profunde care s-au produs in Europa Centrala si de Est in procesul disparitiei regimurilor comuniste. Pe fondul unei astfel de situatii, spatiul de interes strategic in care se afla Romania este sursa, zona de tranzit si destinatie a unor activitati criminale grave constand in: trafic ilegal de armament, munitii si explozivi; trafic de narcotice; migratie ilegala si trafic de fiinte umane; trafic de produse contrafacute; activitati de spalare a banilor si alte aspecte ale criminalitatii economico-financiare. Prin natura si amploarea lor, astfel de activitati sunt favorizate de existenta conflictelor locale si, la randul lor, pot favoriza terorismul si proliferarea armelor de distrugere in masa sau pot sa contribuie la perpetuarea regimurilor separatiste. (...) Guvernarea ineficienta In acelasi timp, insa, noile democratii din aceasta regiune continua sa se confrunte cu numeroase fenomene negative care afecteaza calitatea actului de guvernare. In acest context, guvernarea ineficienta, afectata de coruptie institutionala si clientelism politic, de ineficienta administratiei publice, lipsa de transparenta si de responsabilitate publica, de birocratie excesiva si tendinte autoritariste, submineaza increderea cetatenilor in institutiile publice si poate constitui o amenintare majora la adresa securitatii statelor. In aria de interes strategic a Romaniei, guvernarea ineficienta pune adesea in pericol exercitiul normal al drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, afecteaza indeplinirea obligatiilor internationale - inclusiv a celor ce vizeaza protectia identitatii nationale - putand genera crize umanitare cu impact transfrontalier.(...) Riscurile si amenintarile la adresa securitatii nationale pot fi potentate si amplificate de existenta unor vulnerabilitati si disfunctionalitati, intre care pot fi considerate ca generatoare de preocupari sau pericole urmatoarele: dependenta accentuata de unele resurse vitale greu accesibile; tendintele negative persistente in plan demografic si migratia masiva; nivelul ridicat al starii de insecuritate sociala, persistenta starilor de saracie cronica si accentuarea diferentelor sociale; proportia redusa, fragmentarea si rolul inca nesemnificativ al clasei de mijloc in organizarea vietii economico-sociale; fragilitatea spiritului civic si dificultatile de manifestare a solidaritatii civice; infrastructura strategica slab dezvoltata si insuficient protejata; starea precara si eficienta redusa a sistemului de asigurare a sanatatii populatiei; carentele organizatorice, insuficienta resurselor si dificultatile de adaptare la cerintele societatii a sistemului de invatamant; expertiza redusa, organizarea inadecvata si precaritatea resurselor alocate pentru managementul situatiilor de criza; angajarea insuficienta a societatii civile in dezbaterea si solutionarea problemelor de securitate."
Publicat de : ---
Data publicării: 22 Feb 2006 - 06:58
 

Link știre   [1] https://www.fundatia-aleg.ro/index.php?name=News&file=article&sid=14903&titlu=Principalul_mesaj_al_strategiei_de_securitate_a_lui_Basescu__Taricene__pazeste_ti_pielea_