Politicienii si-au cioplit sloganuri electorale dupa chipul si asemanarea lor

STRATEGIE Candidatii inscrisi in campania pentru locale si-au angajat echipe de consultanti in comunicare si agentii pentru a castiga voturile alegatorilor Cursa pentru alegerile locale este in plina desfasurare

. Politicienii au scos tot arsenalul de instrumente de comunicare, acoperind de la blogosfera si pana la toalete.

In sectorul 5, cinci femei s-au dezbracat de haine si de prejudecati pentru a-l sustine pe Banu Cristian, candidatul PNL in campanie. Alti cinci barbati au ramas in costumul lui Adam pentru aceeasi cauza... Banu Cristian. Trupurile lor au impanzit orasul pentru a arata „adevarul gol-golut despre sectorul 5". In prag de campanie electorala, politicienii iau cu asalt industria de comunicare in cautarea oamenilor de creatie, a agentiilor de media si a consultantilor. Daca fetele candidatilor sunt pe toate zidurile, agentiile din spatele lor prefera sa-si ascunda identitatea, de cele mai multe ori. Motivul ar fi ca li se pune eticheta politica. Exceptia este GMP, agentia care i-a sustinut campaniile lui Traian Basescu. Campania electorala devine astfel o paine alba pentru oamenii de media care profita din plin de dorinta candidatilor de a ocupa fotoliul de primar. Dar si pentru presa scrisa, care percepe tarife „speciale" pentru oamenii politici (adica mai mari decat in cazul clientilor comerciali). Surse din piata sustin ca bugetul pentru Bucuresti al PSD este de 600.000 de euro, iar cel al PNL, de 800.000 de euro. Si o mare parte din acesti bani vor intra in buzunarul agentiilor. Blogul, o moda in politica Daca, pana acum, campaniile se axau mai mult pe scoaterea in evidenta a partidelor, in 2008 acestea sunt personalizate, devenind fie amuzante, fie supide. Iar candidatii au invatat ca blogurile sau site-urile personale pot avea, de asemenea, impact. Astfel, Andrei Chiliman, candidatul din partea PNL pentru sectorul 1, se vrea un personaj din filmul „Salvati soldatul Ryan", un aparator al parcului Bordei. Un alt element interesant al campaniei lui Chiliman este jocul de pe site-ul sau – „Scoate-i din Bordei", care face referire la scandalul legat de retrocedarea parcului Bordei. Pe blogul posibilului primar al sectorului 1 stau, alaturi de programul de campanie, cateva marturii personale, precum „Ce faceam de 1 mai". Candidatul din partea Partidului Conservator pentru fotoliul de primar general, Codrin Stefanescu, trage un semnal de alarma: „Eliberati Bucurestiul!", un slogan care te duce cu gandul prin forta la romanul lui Sven Hassel, „Lichidati Parisul!". Aspirantul la functia de primar are o abordare militareasca, avand drept logo un tanc. Mesajul lui Codrin Stefanescu este conform cu pozitionarea candidatului: „A venit momentul sa intoarcem arma votului! Va provoc sa eliberam Bucurestiul!". Gusa merge dupa alegatori la mare Fostul comisar de la Protectia Consumatorului, Cristian Popescu Piedone, s-a saturat sa stea pe margine si sa vada cum Bucurestiul e acoperit de praf si vrea sa ocupe functia de primar al sectorului 5. Sloganul lui... „Cristian Popescu Piedone lupta pentru tine! Acum doar in sectorul 4". Superoferta. Cozmin Gusa, candidatul din partea PIN pentru Primaria Generala, si-a urmat alegatorii pana pe malul marii: „Sunt Cozmin Gusa si apar aici pentru ca in Bucuresti panotajul mi-e refuzat public". Sub sloganul „Ne-am saturat cat ne-au furat" si cu un cantec pe ritmuri de hip-hop, Gusa se pozitioneaza ca un razvratit al campaniei electorale. Candidatul PIN s-a indreptat si spre partea de publicitate indoor: pe oglinzile din toaletele cluburilor se pot citi versurile cantecului. La fel a procedat si Vasile Blaga, „buldogul" de la PD-L. In mai multe baruri din Bucuresti au aparut pe oglinzile din toalete mesaje electorale cu titlul „Altii despre mine". Intr-unul din ele, Traian Basescu il lauda pe candidatul PD-L. Cu cine lucreaza partidele in campania electorala PD-L lucreaza cu agentia de comunicare GMP, condusa de Felix Tataru. Media buying and planning este asigurata de firma Spoon. Surse din piata afirma ca Spoon face un pol de media cu Media Direction. PNL colaboreaza pe partea de consultanta cu DA Communication&Media, condusa de Dan Andronic. In teritoriu, fostul consilier al lui Gigi Becali, Dan Pavel, este consultant in Timis, iar Adriana Saftoiu - in Galati. Pe partea de media, partidul liberal lucreaza cu Media Direction. PC se promoveaza prin canalele media ale trustului Intact. Cumpararea si planificarea de media se face prin Media Consulta International, firma detinuta de Mihai Craiu. PSD a angajat pe partea de consultanta o firma straina: Penn, Schoen&Berland. Partea de media este asigurata de Global Media, detinuta de Cristian Burci. PIN lucreaza cu agentia Starcom, parte a grupului Leo Burnett Romania pentru media buying si planning. Campania lui Cozmin Gusa, candidat la Primaria Generala, este realizata de shopul de creatie 23 Communication Ideas, condus de Bogdan Naumovici. La Iasi, publicitatea electorala s-a incins Lupta pentru voturi a adus multe surprize la Iasi, de la publicitate agresiva pe panourile electorale, mash-uri impresionante postate pe cele mai inalte cladiri, pana la ironii si limbaj suburban.
Liberalii sunt singurii care au pus peste 50 de mash-uri cu fotografia candidatului lor la primarie, ministrul educatiei, Cristian Adomnitei, pe blocurile din Iasi. „Nu colaboram cu o firma de publicitate. Toata campania am gandit-o noi", sustine Anghel Ficu, membru in stafful de campanie. „Se vede ca fotografia candidatului este prelucrata pe calculator, deoarece buzele sunt prea rosii, conturul natural fiind altul decat cel care iese in evidenta. Mesajele electorale sunt insa bine gandite", crede Adi Mironescu, consultant de identitate la firma de publicitate IDE Grafo. PD-L Iasi lucreaza cu firma GMP, apartinand lui Felix Tataru, fostul consultant pe probleme de imagine al presedintelui Traian Basescu. Pentru campania actuala, democrat-liberalii ieseni sustin ca vor scoate din buzunar maximum 200 000 de euro. Neoficial, PD-L desfasoara si o campanie de teasing in Iasi, definita prin cuvintele „Bine ai venit. Deocamdata inchis". Afisele sunt ilustrate cu un lacat.
Reprezentantii Partidului Conservator Iasi spun ca nu au batut palma cu nicio firma de publicitate, gandindu-si singuri campania. Sloganul candidatului PC, Ionel Oancea, pentru primaria Iasi este „Lupt pentru Iasiul european". „Cum bugetul nostru pentru campanie nu va depasi 40.000 de euro, nu ne permitem panotaje mari", a declarat Radu Terinte, presedintele PC Iasi. Despre sloganul conservatorilor, reprezentantul IDE Grafo sustine ca „ar trebui insotit de mai multe mesaje, deoarece nu se intelege foarte exact cum va lupta candidatul pentru a face din Iasi un oras european". Poze din campania precedenta Si PSD lucreaza pe cont propriu. „Lucram cu mai multi oameni specializati in campanie electorala. Nu avem un anume buget, vom cheltui cat trebuie", a spus Doru Tompea, unul dintre liderii de campanie ai PSD Iasi.
Cat priveste sloganul „Lucrurile importante au nevoie de timp!", Adi Mironescu explica mesajul astfel: „Se gandesc probabil ca oamenii nu vad foarte multe realizari in jur si atunci mai cer timp pentru a se vedea rezultatele". Pe unele afise apar fotografii din campania de acum patru ani a lui Gheorghe Nichita, actualul primar si candidat pentru un nou mandat. (Ramona Ursu) Vorbe cu talc ale candidatilor Campania electorala de anul acesta a devenit mai complexa. Candidatii nu s-au limitat doar la canalele traditionale de comunicare, ci s-au extins pe piata de publicitate indoor si pe cea online. Politicienii au invatat ca blogul este un instrument necesar in comunicarea cu electoratul, in special cel tanar. Sebastian Bodu, candidatul pentru Primaria Sectorului 5 din partea PD-L, are pe blogul personal un slogan inspirat din cantecul lui Florian Pitis: „Nu conteaza cat de lung ai parul". Membrul de partid s-a integrat destul de bine in blogosfera, folosind un „joc" cunoscut blogerilor: leapsa. Frate de partid cu Bodu, Razvan Murgeanu se foloseste de o replica faimoasa de-a lui Traian Basescu, „Iarna nu-i ca vara". Astfel, pe afisele electorale ale lui Murgeanu apare mesajul: „Prezent atat iarna, cat si vara". Daca Cristian Banu foloseste tineri liberali care se dezbraca pentru Bucuresti, candidata pentru Consiliul Judetean Bacau din partea PRM, Codruta Arvinte, vine cu declaratii indraznete: „Incearca si cu o femeie!". PRM-ista nu se opreste aici. Sloganul ei continua cu „Respect pentru dorintele tale". Interesant este ca mesajele propagandiste sau chiar populiste, cum e „Mai bine, pentru mai multi" (PSD), sunt mai rare. Campania e plina de mesaje specifice fiecarui candidat, indiferent daca multe din ele se pot inscrie in categoria „perle". Cert este ca se anunta un an foarte bun pentru industria de publicitate.
Publicat de : ---
Data publicării: 12 Mai 2008 - 04:23
 

Link știre