Uniunea Europeană va opri trecerea la vehicule electrice

Un alt pas înapoi de la agenda europeană verde.
 În cadrul unei întâlniri cu marile monopoluri ale industriei auto, Comisia Europeană a anunțat că va examina „cât mai curând posibil” interzicerea pentru 2035 a  vehiculelor „cu motor de ardere internă” în Uniunea Europeană.
Standardele actuale prevăd o revizuire a acestei măsuri în 2026, dar producătorii presează pentru a accelera termenul limită, cu speranța de a obține o anumită flexibilitate în fața dificultăților cu care se confruntă planurile de tranziție energetică.
Ieri, Ursula von der Leyen, a reunit liderii industriei auto de la Bruxelles pentru a discuta despre viitorul unui sector care necesită eliminarea miturilor „decarbonizante” și a mediului. Imaginile publicate de Comisia Europeană o arată împreună cu principalii directori ai Sector-François Provost (Renault), John Elkann (Stellantis), Oliver Zipse (BMW) și Ola Källenius (Mercedes-Benz)-și mai mulți comisari europeni, inclusiv Stephane Sejourné, responsabili pentru prosperitate și strategie industrială.
Obiectivul reuniunii a fost ca Comisia Europeană să informeze monopolurile cu privire la schimbarea planurilor. Reglementările sunt prea rigide și „trebuie să fim mai pragmatici”, a declarat Sigrid de Vries, directorul Asociației Europene a Producătorilor de Automobile, angajatorul unui sector care generează 13 milioane de locuri de muncă directe și indirecte și 7 % din PIB -ul european.
A fost a treia întâlnire la Bruxelles de la lansarea acestui an a „dialogului strategic” dintre Uniunea Europeană și industria auto, pentru a -l ajuta să se adapteze la provocările simultane ale electrificării, concurenței chineze și tarifele americane.
Producătorii au obținut deja amânarea unui standard de emisii de CO2 acum câteva luni. Însă acum se concentrează într-o amploare emblematică a Bruxelles-ului: interzicerea vânzării de noi mașini de gaze și motorină, precum și vehicule comerciale ușoare, inclusiv hibrizi, din 2035. A fost o emblemă a măsurilor eșuate ale Pactului Verde, promulgată în martie 2023.
Această măsură este din ce în ce mai mult pusă la îndoială de monopolurile industriale, în fața punerii în scenă a vânzărilor de vehicule electrice, a concurenței chineze puternice, a tarifelor americane și a căderii scăzute a beneficiilor mondiale. Acum au un singur lucru în minte: obțineți „flexibilitatea” Bruxelles-ului pentru a se schimba în vehicule complet electrice. Marți, cancelarul german, Friedrich Merz, și-a exprimat sprijinul, solicitând „reglementări europene inteligente, fiabile și flexibile”.
Dar …”nu plouă niciodată după gustul tuturor”, cum spune o zicală: 150 de companii din sectorul vehiculelor electrice (producători, producători de baterii, operatori de stații de marfă) au demonstrat luni în direcția opusă: ei apără termenul limită, anume 2035. Poate se va trece și dincolo de el.
Ciprian Pop